2019-02-02, 23:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Frågan är egentligen ganska relevant i tråden men har aldrig riktigt diskuterats. Var börjar och slutar altruism och när övergår den till ondska.

Om någon spelar fotboll med en igelkott så tycker dom flesta att det är ren ondska, men när någon drar ut tänderna på en labrador för att studera nedbrytningen av käkbenet för att bättre kunna behandla tandlossning hos människor så är inte enigheten längre lika stor.

Föräldrarna har angett altruism som ett motiv, är då deras handling ond och gör det då per automatik föräldrarna till onda?
Altruism är diskuterat x flera via mig med start i ett svar till dig:
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror inte M är en slags livboj - den här personligheten har nog altruism i överflöd under mammans vingar, men däremot brinner väl hela proppskåpet.
Jag tror som sagt att diagnosen ordagrant är spiken i kistan.
Det är som om altruismen eskalerar från benign (gott och bra när det är som det ska) till malign (sjukdom, klappjakt, överdrift, orolig omsorg) till extremt patologisk (döden som ultimata omsorgen).
Som sen vidareutvecklas här:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Där går det väl bra att fortsätta diskussionen kring altruism.
Senast redigerad av develi 2019-02-02 kl. 23:39.
Citera
2019-02-02, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Först har du ingen statistik utan utgår från dina erfarenheter i din närmiljö, sen tycker du att statistik och erfarenheter från Bjärred ger dig ett bra underlag.

Jag antar att du då menar att du har någon statistik över hur många av dina grannar som har gått ner i arbetstid för att vara hemma med sina barn som närmar sig tonåren. Det är helt i sin ordning. Det kan ju vara ett kluster av barn i din omgivning som behöver det.

Men rent generellt så är det faktiskt vanligare att båda föräldrarna jobbar när barnen börjar närma sig tonåren, till och med några år före det.

Om du låter bli att anta en massa saker så kanske du istället kan fokusera på vad jag skriver? Om du kan presenterar statistik för mig att välbärgade föräldrar till barn i tioårsåldern oftast arbetar 200% tillsammans så har du mer än erfarenhetsfog för din uppfattning. Kan du dessutom visa detsamma med samma typ av föräldrar där båda barnen är långvarigt sjuka så kommer du få mitt öra. Och sist, kan du visa att det vanligtvis är så i Bjärred så har du bevisat att jag har fel i min uppfattning om att det är märkligt och mycket ovanligt att dessa makar fortsatte att arbeta oförändrat mycket, trots en svårt belastande livssituation.
Som det är nu har du inte gjort något av det här. Du har bara presenterat din uppfattning.
Citera
2019-02-02, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Ja, hur uppstod denna ondska hos de båda till synes helt normala föräldrarna? Jag förstår det inte heller. Du ställer frågan på sin spets.

Tror knappast att det handlar om genuin ondska hos någon av bjärredföräldrarna - att en av dem skulle ha en svår personlighetsstörning kopplad till psykopati, såna avskyvärda handlingar vi allmänt kallar just ondska och som vanligtvis inte bara sker vid ett enda tillfälle utan snarare pågår hela tiden, som en livsstil som inte passar in i övriga medborgares rättsuppfattning och/eller normativa beteenden.

Däremot kan en av föräldrarna, eller båda ha haft en övertygelse om att det enda rätta var att ta livet av sig själva och barnet för att det inte (som de uppfattade det) fanns någon annan utväg ur lidandet. Det som vi övriga, som står bredvid och tittar på och bedömer - uppfattar som onda handlingar. Vilket troligen inte var tankar som över huvud taget föresvävade föräldrarna. I deras ögon var det säkert inte onda handlingar utan tvärtom något altruistiskt.
Citera
2019-02-02, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Utgår onda handlingar alltid från ondska?

Ursäkta att jag klampar in här, men självklart är det inte så!
Citera
2019-02-02, 23:45
Bannlyst
Citat:
Får väl säga herre gud till frågan då den här diskussionen lägger sig på en filosofisk eller väldigt spekulativ nivå i nåt som mänskligheten brottats med genom tiderna.

Det jag betraktar som ondska i sin yttersta utpost är grundat i egoism. När tankesfären, drift eller emotion skenar iväg och skadar andra.
Bakom handlingen finns vitt skilda orsaker från allt till personlighetsstördas äckliga drivkrafter, sadismens perversiteter och människor som inte är vid sina sinnens fulla bruk.
Alternativt bortom begreppet APS finns det de som är påverkade av nåt slag så att slutsatserna blir väldigt skeva och handling som efterföljer tanke likaså.

Då är vi inne på det som tangerar att inbilla sig, farhågornas dimension som i sin tur kan övergå i paranoida tendenser - rent av konspirationer.
Tanken är inte klar för den färgas av emotioner, minnen (ofta bortförträngda), drifter, tidigare erfarenhet och annat. Utan emotioner så blir dock tolkningen kall och utan empati.
Objektiviteten dimmar ner och subjektiviteten tar över. Tunnelseende är passande att nämna i sammanhanget; att inte se skogen för alla träd.
Balans är ett bra ord.

Ja, det var en kort rapport från allt mellan huvud och röv.

Precis. Svaret är inte så enkelt utan i likhet med ditt inlägg, rätt rörigt.
Citera
2019-02-02, 23:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Om du låter bli att anta en massa saker så kanske du istället kan fokusera på vad jag skriver? Om du kan presenterar statistik för mig att välbärgade föräldrar till barn i tioårsåldern oftast arbetar 200% tillsammans så har du mer än erfarenhetsfog för din uppfattning. Kan du dessutom visa detsamma med samma typ av föräldrar där båda barnen är långvarigt sjuka så kommer du få mitt öra. Och sist, kan du visa att det vanligtvis är så i Bjärred så har du bevisat att jag har fel i min uppfattning om att det är märkligt och mycket ovanligt att dessa makar fortsatte att arbeta oförändrat mycket, trots en svårt belastande livssituation.
Som det är nu har du inte gjort något av det här. Du har bara presenterat din uppfattning.
Vad är märkligt om två föräldrar jobbar heltid?

Rent generellt:
Vid denna ålder jobbar flertal föräldrar heltid och de flesta löser skarven mellan hemkomst barn från skolan i relation till när en förälder kommer hem om det så är fritids, anhörig eller att det passar med resp. förälders arbetspass. En del kan vara ensamma om det rör sig om en kort tid.
En del mecklar med att jobba omlott. En del natt och andra em. Det s.k familjepusslet.

Mer specifikt:
Hur de arbetade när barnen var mindre vet vi inte - men vi vet att de insjuknade vid 11 och 12 års ålder.
Vi har sen uppgifter om halvtid, vabba, lägga om och arbeta hemifrån. Ställa in arrangemang, gå ner i tid på slutet.

Vad är problemet?
Senast redigerad av develi 2019-02-02 kl. 23:56.
Citera
2019-02-02, 23:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Precis. Svaret är inte så enkelt utan i likhet med ditt inlägg, rätt rörigt.
Mitt inlägg är inte det minsta rörigt gällande en sketen oneliner från dig i en extremt komplex fråga som mänskligheten brottats med sen den blev intressant om det så gäller juridik, filosofi eller annat.
Mitt svar utgår på bas av psykologi om det så gäller självkännedom eller djupare aspekter. Till och med Freud ligger med likaväl som emotionell kompetens/EQ.

Vad har du att tillföra i frågan kring begreppet ondska?
Senast redigerad av develi 2019-02-03 kl. 00:00.
Citera
2019-02-03, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Allvarligt förklarar jag jäkla illa så du inte förstår ?? Hans inkomst för 2016 har Rapytt redan uppgivit.Och Nej det är Huvudmannen som bär ansvar för Årsredovisning Bokslut Dekl.Och hur kan Os inkomst bli så viktigt i det hela ?
Det är som sagt styrelsens ansvar för att årsredovisningen kommerin i tid till Bolagsverket. Uppgifternaom taxerad inkomst för juridiska och fysiska personer är offentliga ock kan fås hos Skatteverkey för den i tresserade. Rappytt har påstått att Oskar struntade i att lämna deklaration men aldrig förmått att styrka detta. Om man bara struntat i att lämna deklaration blir man normalt påförd skattetillägg och förseningsavgift vilket är offentligt beslut som kan fås från Skattemybdigheten. Rappytt eller någon annan har inte framlagt sådana bevis om jag inte missat något inlägg.
Citera
2019-02-03, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Du kan ringa till Skatteverket och kolla själv vad O tjänade. Det är offentliga uppgifter. Om du inte känner någon som kan kontrollera detta åt dig på sitt jobb. Många har tillgång till inkomstuppgifter i tjänsten.

Jag ska justera en sak. 2003 taxerade han 294 000. Det är skillnad mot 200.

Tänk nu på att taxeringsåret är året efter det att lönen intjänats:

O respektive H

2001
363, 454

2002
389, 461

2003
294, 420

2004
357, 160

2005
350, 433

2006
336, 497

2007
369, 337*

2008
533, 337

2009
643, 681

2010
584, 645

2011
636, 639

2012
697, 478

2013
794, 398

2014
868, 394

2015
1 mkr, 438

2016
995, 530

2017
- , 468

Reservation för fel!
Från 2012 tjänar H mindre och det stämmer med att hon byter jobb till Skatteverket.

Det finns fog för att säga att paret hållit ihop i vått och torrt. Det gör det lite extra tragiskt.

Citat:
Vad är märkligt om två föräldrar jobbar heltid?

Rent generellt:
Vid denna ålder jobbar flertal föräldrar heltid och de flesta löser skarven mellan hemkomst barn från skolan i relation till när en förälder kommer hem om det så är fritids, anhörig eller att det passar med resp. förälders arbetspass. En del kan vara ensamma om det rör sig om en kort tid.
En del mecklar med att jobba omlott. En del natt och andra em. Det s.k familjepusslet.

Mer specifikt:
Hur de arbetade när barnen var mindre vet vi inte - men vi vet att de insjuknade vid 11 och 12 års ålder.
Vi har sen uppgifter om halvtid, vabba, lägga om och arbeta hemifrån. Ställa in arrangemang, gå ner i tid på slutet.

Vad är problemet?

Att H skulle jobbat halvtid kan väl inte stämma med tanke på hennes inkomster?
Citera
2019-02-03, 00:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Att H skulle jobbat halvtid kan väl inte stämma med tanke på hennes inkomster?
Inte en susning, jag uppger återkommande uppgift i tråden (när och hur länge framgår inte) som dock kan sammanfalla med inkomst via att Vabba, vara delvis sjukskriven, uttag sparad semester och komptid or what ever.
Senast redigerad av develi 2019-02-03 kl. 00:08.
Citera
2019-02-03, 00:27
Medlem
Citat:
I min värld är det ovanligt att båda föräldrar arbetar heltid innan barnen närmar sig tonåren. Har man dessutom ett långvarigt sjukt barn som kräver stöd, vård och behandling så är det mycket ovanligt. Med två sjuka barn, icke-existerande. En avlönad person kan inte byta ut en mor eller en far när man behöver tröst. Inte i längden i alla fall.

Citat:

Du var helt ute i det blå om ”din värld” och försöker nu påstå att du egentligen skrev något helt annat. Hur ska man kunna fokusera på något som du skriver när du inte ens själv står för det du skrev.

Du måste försöka vara lite mer stringent och inte vräka ur dig saker som sen du inte kan stå för. Som nu när du trattar ner ”din värld” till en välbärgad familj i Bjärred med två tioåringar som båda är långvarit sjuka. För då är det en ganska specifik familj vi pratar om eller hur?

En familj som enligt flera bekräftade uppgifter har valt att arbeta hemifrån, gå ner i arbetstid och anpassa sitt liv till att man hade två sjuka barn.

I det läget står ditt påstående om att dom fortsatte arbeta oförändrat mycket och lyser upp som en uppenbar lögn.

Du skriver en massa skit som du helt saknar belägg för, sen slingrar du dig som en daggmask på kroken när du blir avslöjad. Ser du, jag fokuserar rätt bra på det du skriver?
Citera
2019-02-03, 00:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om ett gemensamt beslut "gällande det här togs till hösten 2017" så kan jag inte se någon tidsbrist; däremot en falsk uppgift - vilket leder till att den utlösande faktorn (som polisen inte lyckats identifiera) måste vara en helt annan, alt. att beslutet inte alls fattats "gemensamt och i samförstånd".

Exakt!
Efter att ha läst ikapp hemkommen från delar av världen som inte tillåter Flashbackande, måste jag instämma.
Det är fullt möjligt att dessa två föräldrar hamnade i djupaste hopplöshet och diskuterade det mest förbjudna att göra slut på allt. Men faktum är: så här illa planerar man inte.
Ingen ägnar månader åt tankar, grubblerier, dialog och planering - för att till slut enligt plan plågsamt mörda sina barn.
Det är fullkomligt orimligt, det stämmer inte.

Det saknas någon komponent i Bjärredstragedin som inte identifierats, avslöjats eller offentliggjorts. Det finns ett starkt inslag av akut agerande, kanske tidsbrist som du så riktigt funderade över. Något utlöste det hela och på något sätt verkar det varit bråttom att det skedde just nu.

Det är absolut inte svårt för en skötsam vuxen person att beskriva sömnsvårigheter eller oro/ångestproblematik på ett besök på vårdcentralen och där få en mindre förpackning på 10-25 st tabletter av Stilnoct eller Stesolid utskrivet. Tillräckligt för att göra en 11 och 14 åring ordentligt sömnolenta så att själva mördandet underlättas - såväl för offret som för mördaren.
Den person som handgripligen mördat en dotter måste haft det svårt med det odrogade barnet - det har defintivt varit en kamp med en flicka som kämpat för sitt liv. Även om ens empati inte räckt till för barnen borde därför i vart fall mördaren fördedragit att droga ner offren först.

Dessutom fanns det ju lugnande medikament hemma - föräldrarna hade det ju själva i sig.

Den mest avgörande komponenten för att något pusselbit saknas eller att hela tolkningen av upprinnelsen till dådet är felaktig, är faktiskt det polisen själv levererade = vad barnen dog av och avsaknad av lugnande i barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in