2019-02-02, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Min enda poäng är att jag tycker det är mycket underligt att ingen av föräldrarna drog ner på takten rejält med tanke på att de hade två sjuka barn under lång tid.

Ja. Båda föräldrarna var välavlönade och kunde ha skaffat daglig hjälp hemma för barnen, om de nu var så noga med karriärerna.

Det finns en del lindring de kunde sett till att barnen fick. Inte minst ta hjälp av Stora Sköndals expertis i Sthlm och/eller av dr Brage'. I stället för att söka efter det lilla positiva i tillvaron så såg man allt i nattsvart och utplånade hela familjen. Det är ytterst tragiskt och de måste ha mått fruktansvärt dåligt.
Senast redigerad av zilvereko 2019-02-02 kl. 15:40.
Citera
2019-02-02, 15:39
Medlem
Citat:
Nu tycker jag inte ett medlemsskap på Facebook varken är ett tecken på att vara introvert eller extrovert. Jag tänker mer på att man inte hittar spår av henne. Inte på internet, inte bland röster som journalister jagat, i mycket lägre grad än maken i skolprotokoll, inte när familjen jagat behandling. Och beskrivningarna av henne i den här tråden är väldigt vaga. Hon framstår som konturlös, anonym och skygg.

Hela den här tragedin i Bjärred är konturlös. Undviker man alla konfrontationer och mer eller mindre isolerar sig så får man varken vänner eller ovänner.

Att någon är frånvarande på skolmöten behöver inte betyda något. Det kan bero lika mycket på ointresse som taktik. En pappa pratar t.ex omkull en äldre kvinnlig rektor lättare. Tror ingen alls jagat behandling i Tyskland. Bara spritt ut det för att få empati och/eller tryck på hemundervisning. De här föräldrarna skulle aldrig låtit någon ta kontroll över deras barn. Varken skola eller sjukvård.

En kollega, som inte arbetade så nära H, beskrev henne mycket positivt. Sa att alla tyckte om henne. Likadant en gammal kollega från Göteborg sa att hon var fantastisk. Missan har gett sin bild av H också. Tror ingen kommer att hitta något negativt med henne. Det säger ingenting egentligen.

Likadant är det med O, idel lovord, inga ovänner och bara så fantastisk. Båda de här föräldrarna var unika på många sätt.
Citera
2019-02-02, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krabbpytt
Kanske. Men varför skulle O anlita en gammal banansäljare att bygga hans hemsida? Och varför skulle man gå via fruktmannens nummer för att komma i kontakt med O?

Det är så här det blir när ingen ny information kommer fram i tråden. Man blir sjuk i huvudet och börjar leta efter allt som kan skulle kunna vara av intresse eller fungera som konspirationsmaterial. Plötsligt sitter man och stalkar en pensionerad grönsakshandlare istället för att duscha.

Operatörerna måste återanvända "gamla" nummer
https://www.ekuriren.se/insandare/insandare-och-replik-tele2-ger-ut-gamla-mobilnummer-for-snabbt/
Citera
2019-02-02, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja. Båda hvar välavlönade och kunde ha skaffat daglig hjälp hemma för barnen, om de nu var så noga med karriärerna, kan jag tycka.

I min värld är det ovanligt att båda föräldrar arbetar heltid innan barnen närmar sig tonåren. Har man dessutom ett långvarigt sjukt barn som kräver stöd, vård och behandling så är det mycket ovanligt. Med två sjuka barn, icke-existerande. En avlönad person kan inte byta ut en mor eller en far när man behöver tröst. Inte i längden i alla fall.
Citera
2019-02-02, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Hela den här tragedin i Bjärred är konturlös. Undviker man alla konfrontationer och mer eller mindre isolerar sig så får man varken vänner eller ovänner.

Att någon är frånvarande på skolmöten behöver inte betyda något. Det kan bero lika mycket på ointresse som taktik. En pappa pratar t.ex omkull en äldre kvinnlig rektor lättare. Tror ingen alls jagat behandling i Tyskland. Bara spritt ut det för att få empati och/eller tryck på hemundervisning. De här föräldrarna skulle aldrig låtit någon ta kontroll över deras barn. Varken skola eller sjukvård.

En kollega, som inte arbetade så nära H, beskrev henne mycket positivt. Sa att alla tyckte om henne. Likadant en gammal kollega från Göteborg sa att hon var fantastisk. Missan har gett sin bild av H också. Tror ingen kommer att hitta något negativt med henne. Det säger ingenting egentligen.

Likadant är det med O, idel lovord, inga ovänner och bara så fantastisk. Båda de här föräldrarna var unika på många sätt.

Vad tyckte fostersonen? Varför flyttade han ifrån familjen? Varför han nu? Hur upplevde han paret?
Citera
2019-02-02, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Jag känner mig inte alls lika säker som du om hur makan var. Inte heller efter ditt inlägg.
Citera
2019-02-02, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag kan också läsa in viss högdragenhet i detta anonyma. I vissa kretsar håller man sig för god för att syssla med Facebook och Instagram. Hon var trots allt nästan 50 år också, vilket kan göra att man inte integrerat sociala medier i sitt sätt att vara social. Utifrån filmen när hon var ung och blev intervjuad tyckte jag hon framstod som väldigt fokuserad och rättfram, dock ej insmickrande eller blyg. Introvert behöver inte inte innebära att man är blyg, bara att man tänker mer än man pratar.

Tror att dagens 50 åringar är som gårdagens 30 åringar- rätt medvetna och intresserade.
Mellan åren i mitten på -80-talet kände jag, och träffade H ofta. Som sagt, för att fylla i det goda; hon var mycket omtyckt och populär samt hade lätt för sig i skolan.
Citera
2019-02-02, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24
Tror att dagens 50 åringar är som gårdagens 30 åringar- rätt medvetna och intresserade.
Mellan åren i mitten på -80-talet kände jag, och träffade H ofta. Som sagt, för att fylla i det goda; hon var mycket omtyckt och populär samt hade lätt för sig i skolan.
Träffade du henne en bit in på 10-talet och framåt? Hur var hon efter barnen blev sjuka?
Citera
2019-02-02, 16:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.

Utlovad länk till artikel. Jag tror du kommer gilla den, även om studien är lite tentativ och schematisk eller ”grund”. Men den kompenserar med annat. Du anar hur jag sprang på den.

Sen som kontext till det faktum att studien noterar 54 procent giftmord bland alla undersökta fall (om jag nu inte missminner mig där) så även lite helgrelax-läsning om det epidemiska arsenikmördandet i Storbritannien under samma sekel.

Check på infanticid, filicid, familicid, enkla och dubbla GM, you name it. Betydligt mer betryggande läsning än om ME-sjukdomsbilder etc.
Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-02 kl. 16:32.
Citera
2019-02-02, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ellamaj24

Tonåren är en viktig tid och tjejer är nästan vuxna då. Var hennes föräldrar skilda då och vem bodde hon med i så fall? Kanske inte så känsligt om föräldrarna skiljer sig när man är så gammal men vet du om hon tyckte det var ok?

Existerade det verkligen en fosterbarn tror du? Vad man nu kallar en i 20-års åldern som bor hos någon permanent. Kanske heter kontaktfamilj.
Citera
2019-02-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag vet att det är vanligt! Men den bild som målats upp i tråden har ibland varit att O varit väldigt engagerad i döttrarna, eftersom han varit på de flesta mötena i skolan. Jag tror han hade fullt upp med mycket annat än familjen.
För inte så länge sedan var O ett monster som övervakade sin familj, då var hans deltagande på alla möten ett bevis på det kontrollbehovet. Nu har han inte ens hunnit med sin familj för att han har haft fullt upp med annat. Det är otroligt hur man kan hitta diametralt olika sanningar från exakt samma fakta. Huvudsaken att man får skvallra, tjattra och peka finger.
Citera
2019-02-02, 17:27
Medlem
Citat:
I min värld är det ovanligt att båda föräldrar arbetar heltid innan barnen närmar sig tonåren. Har man dessutom ett långvarigt sjukt barn som kräver stöd, vård och behandling så är det mycket ovanligt. Med två sjuka barn, icke-existerande. En avlönad person kan inte byta ut en mor eller en far när man behöver tröst. Inte i längden i alla fall.
Var finns den världen, för jag tvivlar på att vi nu pratar om jorden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in