2019-02-02, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Ja visst är det det.Men hänger dock samman när du deklarerar och bolagsverket registrerar inte förrens dekl inkommit.Han var huvudman för sitt eget företag och räknas som juridisk person och han om någon vet vilka påföljder det skulle blivit om han inte deklarerat i tid.

Du blandar samman OHs (och systerns) ansvar för att leverera årsredovisningen för 2016 till Bolagsverket med OHs skyldighet att till Skatteverket deklarera sina egna inkomster under år 2016 (både av tjänst och kapital) för sin egen person. Det är två helt olika saker.

Gör du detta för att blanda bort korten eller är du helt enkelt så okunnig? Man blir lite lätt frustrerad.
Citera
2019-02-02, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Ja hur uppstod ondskan, kanske från desperation och vanmakt?

Är det vad du tror? Att ondska uppstår ur desperation och vanmakt? Det är en i så fall intressant idé som skulle behöva undersökas närmare.
Citera
2019-02-02, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Tack för svaret! Om du jämför makan med folk i allmänhet och inte med maken, hur skulle du då beskriva henne. Förändrades hon över åren?
Trevlig som folk i allmänhet, men svårare en O att komma in på livet.Men pratade gärna om hur sjuka och dåliga töserna var.Men allt är ju relevant.Många såg inte vad hon såg.Min teori är att O trodde det skulle lugna ner sig om töserna fick hemundervisning.Och de var väl inte hemma mer på grund av att töserna fixade att vara själva.Fixa lättare lunch m.m.Lärarna var där i snitt 3 - 4 timmar om dagen också.Om töserma blivit krafigt försämrade så undrar jag också varför de inte prövade att gå ner mer i tid innan man fattar ett så makabert beslut som de gjorde.
Citera
2019-02-02, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så brukar det vara ja - och det är just detta jag skrivit om alldeles nyss:
varför omgivningen hamnar i chock då det var så otippat att det skulle ske. Förutom att familicide är udda överhuvudtaget.

Varför jag ifrågasatte ditt påstående om att vara hemma eller arbeta mindre tid med barn upp till tonåren var att jag inte anser det verklighetsförankrat öht.
Därav ett behov från mitt håll..

60% av Sveriges befolkning arbetar heltid. Barnfamiljer i lägre grad än andra, kvinnor i betydligt lägre grad än män, familjer med ekonomiska möjligheter i lägre grad än de utan. Det är ett brottsstycke av den verklighet vi lever i. Men det verkar som att vi är överens om det viktigaste i mitt påstående om föräldrarna. Det är gott nog för mig.
Citera
2019-02-02, 21:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Trevlig som folk i allmänhet, men svårare en O att komma in på livet.Men pratade gärna om hur sjuka och dåliga töserna var.Men allt är ju relevant.Många såg inte vad hon såg.Min teori är att O trodde det skulle lugna ner sig om töserna fick hemundervisning.Och de var väl inte hemma mer på grund av att töserna fixade att vara själva.Fixa lättare lunch m.m.Lärarna var där i snitt 3 - 4 timmar om dagen också.Om töserma blivit krafigt försämrade så undrar jag också varför de inte prövade att gå ner mer i tid innan man fattar ett så makabert beslut som de gjorde.
Tror du att de blev markant försämrade? Agnes var väl redan inne i systemet via successiv försämring över tid och det fanns väl inte tillräckligt med kraft och energi att återgå till skola.

Jag skrev nyss följande och intresserar mig av dynamiken i respektive personlighet. Är det nåt mer du kan tillägga - jag erinrar mig att du nämnt lugn och samlad men lite hispig gällande barnen (jag härrör detta till omsorgsfaktorn).
Citat:
Hanna beskrivs som en kollega (tråd, media) i följande termer:

"Väldigt omtyckt och kompetent" samt "mycket skicklig medarbetare."
"Den Hanna jag hade som arbetskamrat var klok, flitig, social, omtänksam och hade lätt för att skratta. Hanna var omtyckt, och hade ofta ett glatt ord att säga till sina medarbetare."

"För mig tedde hon sig som en stabil människa, varm och omtänksam"
"lugn och samlad"

Samt i ordval som följsam, vänlig, begåvad, stark integritet.

Hon lägger även om kosten i renlevnadstermer för att minska risken för återfall av cancer.
Hon stöder även en kollega som fått cancer vilket indikerar altruism, empati och omtanke. Hanna kan nog väldigt väl leva sig in i situationen iom sin egen bröstcancer bak i tiden.

Samtidigt beskrivs en mycket oroad, bekymrad och deprimerad mamma som gör allt för sina barn.
Det är stora insatser för att rädda barnen från lidande och sjukdom.

Allting vore helt ok om det inte vore för att hon gemensamt och i samförstånd mördat sina döttrar.
Hon verkar således vara en person på jobbet och en annan i andra sammanhang - bilden är dubbelbottnad.
Det gäller även Oskar men det är Hanna jag tittar på specifikt.
Senast redigerad av develi 2019-02-02 kl. 21:57.
Citera
2019-02-02, 21:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Allting vore helt ok om det inte vore för att hon gemensamt och i samförstånd mördat sina döttrar.
Hon verkar således vara en person på jobbet och en annan i andra sammanhang - bilden är dubbelbottnad.
Det gäller även Oskar men det är Hanna jag tittar på specifikt.
Du får med andra ord inte det hela att riktigt gå ihop..?

Mot ev. cancerrecidiv och ME-lidande ska ställas det ärende som avbröts den 15 jan gällande ev. professorsutnämning.

Utgående från att momsskriften efter färdigställandet den 2 aug fått komplettera hemsidan, att hemsidan uppdaterades med planerade aktiviteter, att ett testamente skrevs, osv, ställs frågan:

Varför väntade inte makarna någon vecka med att verkställa sitt beslut så att hemsidans innehavare kunde gå till eftervärlden som den främsta läraren?
Citera
2019-02-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Du blandar samman OHs (och systerns) ansvar för att leverera årsredovisningen för 2016 till Bolagsverket med OHs skyldighet att till Skatteverket deklarera sina egna inkomster under år 2016 (både av tjänst och kapital) för sin egen person. Det är två helt olika saker.

Gör du detta för att blanda bort korten eller är du helt enkelt så okunnig? Man blir lite lätt frustrerad.

Ja precis vad jag blir nu.Jag ger upp och blanda inte in Syster L.Det var O som skötte Dekl.när han levde.L hade inget med den att göra öht.Som jag sa innan vi har bolag själva så nej jag inte okunnig i ämnet.Kom tillbaka när du läst på och förstår ordningen med Årsredovisning Bokslut Juridisk person och inkomstdeklaration med K 10 bilagan.
Citera
2019-02-02, 22:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Mot ev. cancerrecidiv och ME-lidande ska ställas det ärende som avbröts den 15 jan gällande ev. professorsutnämning.

Utgående från att momsskriften efter färdigställandet den 2 aug fått komplettera hemsidan, att hemsidan uppdaterades med planerade aktiviteter, att ett testamente skrevs, osv, ställs frågan:

Varför väntade inte makarna någon vecka med att verkställa sitt beslut så att hemsidans innehavare kunde gå till eftervärlden som den främsta läraren?
Jo då - jag får det att gå ihop gällande dubbla bilder om man tittar på försvarsmekanismer vilket gör att omgivningen kan missa signaler på en icke välmående moder och tolka det som normal krisreaktion som är hanterbar (vilket det oftast är).

Som jag skrev är det Hanna jag diskuterar - inte varken momsskrift på sommaren innan planer att ta livet av sig själva och döda barnen börjar diskuteras på hösten, testamente eller varför inte svarta mössanalyser.

Hur har du analyserat faktorn testamente till Hannas bror, enda kontakten som ses på fb? Stod de varandra nära eller vad är orsaken att det är just han som sätts som huvudarvinge?
Citera
2019-02-02, 22:05
Bannlyst
Citat:

Åter igen tack för svar! Nu vet jag inte hur nära familjen du var deras sista år men hur uppfattade du makan på slutet? Förändrades hon mycket jämfört med innan den äldsta flickan blev sjuk?
Citera
2019-02-02, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

¨

Har du tillgång till de handlingarna?
Citera
2019-02-02, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched

Vet du när inkomstdeklaration 2 senast ska vara inlämnad?
Citera
2019-02-02, 22:14
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Är det fler än jag som har en känsla av att makan var lite blyg, kanske tom skygg? Det finns nästan inga bilder av henne, inga digitala avtryck. Ovanligt i den åldern. Eller raderade hon sina spår?
Vad säger Missan och Elli som träffat henne? Hur var makan?

Ja den som undviker att fastna på bild har mycket att dölja. Kanske några lik i garderoben från förr. Man behöver inte vara blyg för att man inte finns. Hon kan ju haft en plan med det skygga livet och spela mes. Få sin man att göra grovjobbet. Hon kan ha manipulerat sin omgivning. Finns lömska tanter överallt. Kanske fick hon inte sin mans uppmärksamhet. Han kunde lämnat tanten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in