2019-02-02, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om du menar att man börjar närma sig tonåren så snart dom 480 föräldrapenningdagarna är slut så köper jag ditt resonemang. Jag tror snarare att det är väldigt vanligt med 200% i områden där man generellt har god ekonomi eftersom det nästan är förutsättningen för den goda ekonomin. För om den ena föräldern fortsätter jobba deltid efter föräldrapenningen så påverkar det den goda ekonomin och karriären ganska rejält.

Föräldradagar ger 80% av lön, men bara upp till ett visst tak. Det verkar som att du tror att välbärgade familjer vanligtvis är välbärgade för att båda föräldrarna har lika hög lön och att det därför är viktigt att båda arbetar lika mycket utifrån ekonomisk synvinkel. Jag vet att det inte ligger till på det sättet, särskilt inte i orter som Bjärred. Kanske har jag missuppfattat din tro, då får du gärna upplysa mig om det.
Citera
2019-02-02, 21:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
[/b]
Ja det stämmer.Vad jag har förstått så hade inte H så mkt kontakt med sina föräldrar.Men det finns ju olika uppfattningar om detta i tråden också.Detta är endast info jag fått från nära vän till familjen vill jag stryka under.
Ja, det finns olika uppfattningar som jag läst. Inte nåt konkret mig veterligt men det sammanfaller med kontakten fb och testamente likaväl.
Citera
2019-02-02, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Frågan är var denna ondska kommer ifrån. I Salafallet är det enkelt, hämnd. Det är också ett motiv som alla kan "köpa".
Men här alltså … hur uppstår ondska?
Ondskan uppstår i betraktarens tolkning av en händelse.
Citera
2019-02-02, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Men är inte tillbakadragen och blyg just introverta egenskaper? Eller hur definierar du begreppet?

Nej det behöver det ju vara.Nämnde O i paralellen och då vill jag nog hävda att H är mer åt det introverta och O extroverta hållet om jag ska beskriva deras personligheter.
Citera
2019-02-02, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tramsar inte för fem öre - jag refererar till verkligheten och hade det varit mindre barn hade jag varit benägen att möjligen överväga ditt resonemang om att det är udda att arbeta heltid med barn.
Att däremot diskutera att vara hemma alt. gå ner i tid upp till tonåren är inte en verklighet för många och därmed inte udda.

Fortsättningsvis beskrivs från flera källor i tråden - utöver media - att båda föräldrarna anpassat sig iom att Agnes blev sjuk.
Det beskrivs att Hanna jobbade halvtid och vabbade en hel del. Det beskrivs att Oskar ställde in en hel del evenemang samt arbetade mkt hemifrån.

Oavsett så ballade de ur och varför är givetvis av intresse då fallet är unikt i stort sett.

Att de sen borde ha gjort en jävla massa saker begriper väl vem som helst men den frågeställningen ser jag knappast som värst kreativ.
Om inte om vore så hade kärringen skjutit björnen med sopkvasten.

En orsak till att familjer inte "ballar ur" är att i alla fall en av de ansvariga för barn och familj, anpassar sig till den livssituation man ställs inför. Det är inget särskilt kreativt eller konstigt uttalande och hade inte du känt ett behov av att ifrågasätta det, hade det bara varit ett inlägg i mängden.
Citera
2019-02-02, 21:27
Medlem
develis avatar
Citat:
[/b]
Nej det behöver det ju vara.Nämnde O i paralellen och då vill jag nog hävda att H är mer åt det introverta och O extroverta hållet om jag ska beskriva deras personligheter.
Även Stehlitz nämner en snarlik aspekt av detta men då starkare integritet än O. Det som diskuteras är ordval som går lite lite omlott alltså.
Citera
2019-02-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Frågan är var denna ondska kommer ifrån. I Salafallet är det enkelt, hämnd. Det är också ett motiv som alla kan "köpa".
Men här alltså … hur uppstår ondska?

Ja, hur uppstod denna ondska hos de båda till synes helt normala föräldrarna? Jag förstår det inte heller. Du ställer frågan på sin spets.
Citera
2019-02-02, 21:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
En orsak till att familjer inte "ballar ur" är att i alla fall en av de ansvariga för barn och familj, anpassar sig till den livssituation man ställs inför. Det är inget särskilt kreativt eller konstigt uttalande och hade inte du känt ett behov av att ifrågasätta det, hade det bara varit ett inlägg i mängden.
Så brukar det vara ja - och det är just detta jag skrivit om alldeles nyss:
varför omgivningen hamnar i chock då det var så otippat att det skulle ske. Förutom att familicide är udda överhuvudtaget.

Varför jag ifrågasatte ditt påstående om att vara hemma eller arbeta mindre tid med barn upp till tonåren var att jag inte anser det verklighetsförankrat öht.
Därav ett behov från mitt håll..
Citera
2019-02-02, 21:32
Bannlyst
Citat:
[/b]

Tack för svaret! Om du jämför makan med folk i allmänhet och inte med maken, hur skulle du då beskriva henne. Förändrades hon över åren?
Citera
2019-02-02, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Jo jag har inte hängt med i svängarna - ville bara göra det tydligt att det är två olika deklarationer.
Ja visst är det det.Men hänger dock samman när du deklarerar och bolagsverket registrerar inte förrens dekl inkommit.Han var huvudman för sitt eget företag och räknas som juridisk person och han om någon vet vilka påföljder det skulle blivit om han inte deklarerat i tid.
Citera
2019-02-02, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Ja, hur uppstod denna ondska hos de båda till synes helt normala föräldrarna? Jag förstår det inte heller. Du ställer frågan på sin spets.
Ja hur uppstod ondskan, kanske från desperation och vanmakt?
Citera
2019-02-02, 21:44
Medlem
develis avatar
Hanna beskrivs som en kollega (tråd, media) i följande termer:

"Väldigt omtyckt och kompetent" samt "mycket skicklig medarbetare."
"Den Hanna jag hade som arbetskamrat var klok, flitig, social, omtänksam och hade lätt för att skratta. Hanna var omtyckt, och hade ofta ett glatt ord att säga till sina medarbetare."

"För mig tedde hon sig som en stabil människa, varm och omtänksam"
"lugn och samlad"

Samt i ordval som följsam, vänlig, begåvad, stark integritet.

Hon lägger även om kosten i renlevnadstermer för att minska risken för återfall av cancer.
Hon stöder även en kollega som fått cancer vilket indikerar altruism, empati och omtanke. Hanna kan nog väldigt väl leva sig in i situationen iom sin egen bröstcancer bak i tiden.

Samtidigt beskrivs en mycket oroad, bekymrad och deprimerad mamma som gör allt för sina barn.
Det är stora insatser för att rädda barnen från lidande och sjukdom.

Allting vore helt ok om det inte vore för att hon gemensamt och i samförstånd mördat sina döttrar.
Hon verkar således vara en person på jobbet och en annan i andra sammanhang - bilden är dubbelbottnad.
Det gäller även Oskar men det är Hanna jag tittar på specifikt.
Senast redigerad av develi 2019-02-02 kl. 21:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in