2019-02-02, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Vad lever du i för tillvaro?

Tack jag har det bra! Som jag skrev tidigare, inte långt ifrån familjen som denna tråd handlar om.
Citera
2019-02-02, 20:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Tack jag har det bra! Som jag skrev tidigare, inte långt ifrån familjen som denna tråd handlar om.
Vad vill du ha sagt? Skånsk tradition att vara hemma med barn eller gå ner i tid tills barn blir tonåringar.
Jag tror nog även att generation X, som överlevde utan större bekymmer som sk. nyckelbarn, likaväl kan ha sin syn på att återgå till jobb - förutom att kvinnor de facto återgår till ordinarie tjänst.
Citera
2019-02-02, 20:28
Medlem
Citat:
Men SNÄLLA nån. Jag behöver varken statistik (eller GW Persson typ...) i den här frågan. Lämmeltåget till dagis med halvt sovande barn, kollegor inkl mina egna föräldrar räcker fullständigt.
Att båda arbetar heltid, att mödrar återgår till ordinarie tjänst efter gravledighet, är verkligen inte ovanligt. Att de sen tar ledigt vid storhelg och semester vet alla.

Döttrarna var 11 och 14 år.

Att de sen borde gjort en massa hit och dit begriper väl vem som helst - de borde sökt psykiatrin, de borde tagit mer ledigt, de borde bett omgivningen om hjälp, de borde ha insett att de inte klarade av detta själva, de borde absolu inte ha .........
mördat sina barn.

Det verkar faktiskt som en ganska vanlig familj som följde ganska normala mönster. (Förutom att föräldrarna jobbade heltid trots att den yngsta dottern ännu inte ens var tonåring). Annars var allt ganska normalt ända tills döttrarna blev sjuka och föräldrarna blev mördare. Dom två företeelserna kan naturligtvis inte ha något samband, eller rättare sagt, får inte ha något samband. För annars kanske alla föräldrar börjar ta ihjäl sina sjuka barn och sig själv.

Så i stället för att se det självklara sambandet så låtsas vi att det beror på incest, försäkringsbedrägeri, deklarationsslarv eller överhettning på grund av överdriven mössanvändning. För att rädda livet på alla sjuka barn så kan vi väl fantisera ihop i stort sett vad som helst.

Då blir vi väl äntligen överens och tråden kan stängas?
Citera
2019-02-02, 20:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det verkar faktiskt som en ganska vanlig familj som följde ganska normala mönster. (Förutom att föräldrarna jobbade heltid trots att den yngsta dottern ännu inte ens var tonåring). Annars var allt ganska normalt ända tills döttrarna blev sjuka och föräldrarna blev mördare. Dom två företeelserna kan naturligtvis inte ha något samband, eller rättare sagt, får inte ha något samband. För annars kanske alla föräldrar börjar ta ihjäl sina sjuka barn och sig själv.

Så i stället för att se det självklara sambandet så låtsas vi att det beror på incest, försäkringsbedrägeri, deklarationsslarv eller överhettning på grund av överdriven mössanvändning. För att rädda livet på alla sjuka barn så kan vi väl fantisera ihop i stort sett vad som helst.

Då blir vi väl äntligen överens och tråden kan stängas?
De beskrivs som ordinära och noggranna med sina döttrar av olika källor i tråden. Det vill säga att information sammanfaller och blir trovärdig.
Det samma gäller kontakter med skola och via jobb - det vill säga omtyckta och funktionella.

..... tills det kommer barns sjukdom in i bilden som de uppenbart inte kan hantera och över tid ballar ur fullständigt.
Citera
2019-02-02, 20:37
Medlem
Citat:
Du verkar vara grälsjuk och vill inte förstå andemeningen i inlägget du opponerar dig emot. För det första skrev jag inte "förrän barnen når tonåren" utan "innan barnen närmar sig tonåren". Sen är det naturligtvis din rätt att betvivla vad du vill men förvanska inte det jag skriver och dra inte ut mina meningar ur sitt sammanhang! Jag vet inte hur det är där du växte upp eller bor men om du tittar på hur många procent gifta par med barn arbetar, så kommer du se att det ingalunda är unikt med mindre än 200%. I områden där man generellt har en god ekonomi så är det mycket vanligt att den ena arbetar lite mindre medan barnen är yngre.

Jag tycker att det är mycket besynnerligt att en familj med de ekonomiska förhållanden som denna familj hade med två så sjuka barn, inte går ner rejält i tjänst.

Om du menar att man börjar närma sig tonåren så snart dom 480 föräldrapenningdagarna är slut så köper jag ditt resonemang. Jag tror snarare att det är väldigt vanligt med 200% i områden där man generellt har god ekonomi eftersom det nästan är förutsättningen för den goda ekonomin. För om den ena föräldern fortsätter jobba deltid efter föräldrapenningen så påverkar det den goda ekonomin och karriären ganska rejält.
Citera
2019-02-02, 20:40
Medlem
Citat:
Men Missan började Moa spela piano redan i mitten på 80-talet eller gick du också skola med Hanna?
Hahaha-
Varför är vi kvar här; olika anledningar;
detta är inte ok nånstans; att mörda barn!!
De fick inte uppleva sin tonårstid, inte samma chanser som andra. Det är såå tragiskt!
Ska vi ha mord som lösning vid sjukdom, ekonomiskt trassel, missförstånd i vården?
Citera
2019-02-02, 20:41
Medlem
Citat:
De beskrivs som ordinära och noggranna med sina döttrar av olika källor i tråden. Det vill säga att information sammanfaller och blir trovärdig.
Det samma gäller kontakter med skola och via jobb - det vill säga omtyckta och funktionella.

..... tills det kommer barns sjukdom in i bilden som de uppenbart inte kan hantera och över tid ballar ur fullständigt.

Det råkar också vara den i allt dominerande förklaringsmodellen i polisens utredning av händelsen. Man har inte presenterat en enda anledning utöver denna. Allt skedde som en konsekvens av barnens sjukdom. Vare sig mössan eller deklarationen nämns konstigt nog inte med ett enda ord.
Citera
2019-02-02, 20:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Det råkar också vara den i allt dominerande förklaringsmodellen i polisens utredning av händelsen. Man har inte presenterat en enda anledning utöver denna. Allt skedde som en konsekvens av barnens sjukdom. Varken mössan eller deklarationen nämns konstigt nog inte med ett enda ord.
Exakt. Och det är just detta som försätter omgivningen i total chock.
För att;
- det är en familj som inte sticker ut via varken psykiska, sociala, ekonomiska skäl. Det är inte en sekt.
- det är en familj, förvisso i djup kris med sjuka barn, som vanligtvis ändå brukar kunna copa.
- det är så ovanligt med familicide att ingen landar ens på tanken att det ska ske.

Därav blir det obegripligt och det blir obehagligt när två vuxna personer allierar sig kring ett fatalt beslut som lösning beträffande att avsluta lidande som de facto avskedsbrevet till anhöriga handlar om.
De går inte att placera in i den ordinarie mallen av monster - inte ens om man pressar med skohorn, drar in i fablernas värld och levererar dubbla konspirationer.
Citera
2019-02-02, 20:56
Bannlyst
Citat:
Vad vill du ha sagt? Skånsk tradition att vara hemma med barn eller gå ner i tid tills barn blir tonåringar.
Jag tror nog även att generation X, som överlevde utan större bekymmer som sk. nyckelbarn, likaväl kan ha sin syn på att återgå till jobb - förutom att kvinnor de facto återgår till ordinarie tjänst.

Trams och under din värdighet. Jag tror att du förstår vad jag skriver utan att lägga en feministisk agenda i ditt resonemang. Jag har dessutom inte skrivit vem av makarna som skulle dra ner på karriären.

Jag vidhåller att familjen hade mått bra av, att i likhet med andra föräldrar vars barn blir sjuka och har ekonomiska möjligheter till det, anpassa sig till en svår livssituation. Att dessutom leva i ett sammanhang där detta är vanligt även utan sjuka barn, borde göra det lättare att fatta detta beslut. Att ingen av dem gjorde det, säger nåt viktigt om BÅDA makarna.
De fortsatte oförändrat, in i kaklet.
Citera
2019-02-02, 21:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Trams och under din värdighet. Jag tror att du förstår vad jag skriver utan att lägga en feministisk agenda i ditt resonemang. Jag har dessutom inte skrivit vem av makarna som skulle dra ner på karriären.

Jag vidhåller att familjen hade mått bra av, att i likhet med andra föräldrar vars barn blir sjuka och har ekonomiska möjligheter till det, anpassa sig till en svår livssituation. Att dessutom leva i ett sammanhang där detta är vanligt även utan sjuka barn, borde göra det lättare att fatta detta beslut. Att ingen av dem gjorde det, säger nåt viktigt om BÅDA makarna.
De fortsatte oförändrat, in i kaklet.
Jag tramsar inte för fem öre - jag refererar till verkligheten och hade det varit mindre barn hade jag varit benägen att möjligen överväga ditt resonemang om att det är udda att arbeta heltid med barn.
Att däremot diskutera att vara hemma alt. gå ner i tid upp till tonåren är inte en verklighet för många och därmed inte udda.

Fortsättningsvis beskrivs från flera källor i tråden - utöver media - att båda föräldrarna anpassat sig iom att Agnes blev sjuk.
Det beskrivs att Hanna jobbade halvtid och vabbade en hel del. Det beskrivs att Oskar ställde in en hel del evenemang samt arbetade mkt hemifrån.

Oavsett så ballade de ur och varför är givetvis av intresse då fallet är unikt i stort sett.

Att de sen borde ha gjort en jävla massa saker begriper väl vem som helst men den frågeställningen ser jag knappast som värst kreativ.
Om inte om vore så hade kärringen skjutit björnen med sopkvasten.
Senast redigerad av develi 2019-02-02 kl. 21:06.
Citera
2019-02-02, 21:10
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Frågan är var denna ondska kommer ifrån. I Salafallet är det enkelt, hämnd. Det är också ett motiv som alla kan "köpa".
Men här alltså … hur uppstår ondska?
Citera
2019-02-02, 21:15
Medlem
Citat:
Jag skrev dock enbart antal. Det jag blev förvånad över var varför hon endast hade sin bror som vän på fb som det finns uppgift om i tråden från fler än en.

Ja det stämmer.Vad jag har förstått så hade inte H så mkt kontakt med sina föräldrar.Men det finns ju olika uppfattningar om detta i tråden också.Detta är endast info jag fått från nära vän till familjen vill jag stryka under.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in