Citat:
Ursprungligen postat av
Moment22x22
Problemet är ju att feminismens betydelse skiljer sig från person till person.
Jag ser feminismen som kvinnors rösträtt, lika rättigheter inför lagen, att inte bli dömd utifrån sitt kön. Slår man upp ordet på ne.se man ordet får man följande betydelse.
feminism (franska féminisme, av latin feʹmina ’kvinna’), social rörelse för jämställdhet mellan kvinnor och män. Feminism var ursprungligen ett nedsättande ord; feminist var en person som inte anpassat sitt beteende till de förhärskande könskonventionerna (jämför feminisering). Ordet lanserades som benämning på kvinnosakskamp vid den internationella kvinnokonferensen i Paris 1892. Det avsåg då framför allt lika rättigheter, inte minst i ekonomiskt hänseende.
Terminologi begränsar verkligheten.
Låt säga att jag personligen inte skulle vara antifeminist i början av 1900-talet eller i dagens Saudi Arabien.
Tänk att du måste ta ställning ifall du är för våld eller inte, låt kalla de som är "för våld" för "pro-violence" och de som är emot våld för "anti-violence".
Du skapar en ideologisk krig mellan dessa två påhittade kategorier människor. Låt säga att du är för att våld ska brukas mot de som brukar våld, och att du är för att du ska få agera i självförsvar, och att polisen ska få våldskapital, etc.
Plötsligt så har vi egentligen 3 läger; de som vill att alla människor ska agera som får, de som vill att människor ska agera som vargar och en tredje grupp som pragmatiskt anser att vargar alltid kommer existera bland människor, så det måste finnas vakthundar.
Då vi är inställda att kriga mellan två sidor och se Världen i svartvit så kommer folk i vadera sida gravitera till att kategorisera vakthundarna som vargar eller får (vänner eller fiender), det är nog att vi i vår förhistoria behövde vara tvärsäkra på vem som var vän och vem som var fiende när vi krigade. Finns ingenting emellan, att intellektuell komplicera saker skapar förvirring, vilket är dåligt för att vinna ett krig.
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Jag låter feministers agerande i det offentliga diktera min uppfattning om feminism, det borde du också göra.
Jo, precis. Ifall vi komplicerar till att kalla det för antisvenskfeminism eller antiradikalfeminism eller antilikhetsfeminism eller antitredjevågensfeminism får vi ändå bara ytterligare problem i ny nomenklatur (och så låter det förjävligt!).
Det kommer ifrågasättas vad som menas med radikalfeminism, flera radikalfeminister kommer anse sig inte vara radikalfeminister, likhetsfeminismen kanske behöver förtydligas då några anser att ordet betyder att man måste tro att könen till och med är lika starka fysiskt för att räknas som likhetsfeminist.
Allt kan givetvis kompliceras till oändliga grenar; Vad menar du med hund? Pudel eller Retriever? Vilken slags pudel? Vilken slags retriever? Och många kommer söka göra just det BARA för att vara jävliga.
Vi förhåller oss till den feminism vi möter dagligen i svenska samhället och kämpar emot just den i nästan alla dess variationer, ifall Merapi eller liknande anti-intellektuell feminist vill pga ordet "antifeminism" klumpa ihop oss med Afghanistans talibaner som sjuter småflickor som går till skolan så får hon göra det, hon gör därmed bara narr av sin egen intellektuella oförmåga.
Jag skulle antagligen helst personligen kalla mig snarare för halvtraditionalist (man vill behålla delar av det förflutna som fungerade, känna sig ha rötter i ens förfäders visdom), maskulinpositivist (vilket betyder att man inte anser att män behöver bete sig som kvinnor för samhällets bästa) och biologist (biologi är roten till mycket fler beteendemönster än vi är bekvämma med).
Framförallt dock: Pessimist, då jag tror Världen kommer röra sig bort från alla mina ideal hur mycket jag än försöker få den att snurra åt mitt håll....