Citat:
Ursprungligen postat av
Tey44
Arbetssituationen för många forskare är ohållbar. Just detta med att kombinera undervisning och handledning (för doktorand plus masterstudenter blir det stora mängder text att läsa kontinuerligt och handledningssamtalen tar också mycket tid och energi) med egen forskning som har tighta tidsramar (två år tex) gör ofta att forskningen hamnar i kläm. Studenter och doktorander måste alltid prioriteras. Kanske halkade Oskar efter med forskningsprojektet rejält under 2017? Var det ett team som fått pengar, eller var det ett soloprojekt han fått pengar för? Att få professorstjänst frigör tid eftersom man inte behöver undervisa lika mycket, om än alls.
Ansökan om professorstjänst och att han ville gå ner i arbetstid tycks ha varit hans sätt att dra ner på tempot, vilket visar att han var ganska fast i ekorrhjulet. H kanske var den som drog tyngsta lasset hemma - utifrån Os arbetssituation tror jag det kan ha varit fallet. Sen fick han ta vissa möten med skolan och göra vissa resor. Jag gissar att föräldrarnas relation var under mkt stor press under 2017.
Alltså att få professortjänst måste inte nödvändig frigöra tid från undervisning när det handlar om befordran. Efter det man kunde läsa här, var han bra på att undervisa och jag tror han gillade det också. Så jag är inte säker på att han vill dra ned på det. Forskningsprojekt kan jo vara svårt att får tid till, men han var jo van att jobba mycket. MEN när man samtidig dra in dessa belopp genom sitt bolag, så förstår jag lite bättre vad Elli09 skrev tidigare att han var lite bekymrad angående sitt forskningsprojekt. Ingenting jag kunde hitta tydde på att han sedan hösten 2016 jobbade med miljöskatter. Men man kan också skjuta upp projektinlämningar. Inte optimalt, men vanligt och det går.
Men att jobba åtminstone 500 timmar extra i tillägg till allt detta, det är konstig med tanke på familjesituationen. Eller jobbade han med sitt bolag istället för att forska? Men också det kan man ordna så länge man är tydlig med det.