2019-02-02, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
https://www.solidinfo.se/foretag/osk...ing-ab/ekonomi

Om man tittar ganska långt ner i redovisningen så visar det sig att det togs ut 350.000 i aktieutdelning år 2016. Om det var OH som tog ut pengarna skulle han ha deklarerat för detta. Gjorde han det? Rappytts streck för taxeringsåret 2016 indikerar att han inte gjorde det.

Företagets omsättning redovisas i årsredovisningen som normalt sett ska lämnas in till Bolagsverket senast den 31 juli varje år om räkenskapsåret är kalenderår. OHs bolag verkar ha kalenderår som räkenskapsår. Också företag ska dessutom deklarera varje år. Som företag.

Årsredovisning, företagsdeklaration och ägarens inkomstdeklaration är tre olika skyldigheter och tre olika processer, men som förstås har samband om det är en och samma person som äger företaget och lyfter lön och utdelning.

Den som kvitterat ut lön eller tagit ut utdelning ur sitt eget företag ska deklarera detta i sin egen personliga deklaration. Naturligtvis! Gjorde OH det eller inte?
Viktigt och detta hänvisar jag till fallskärmsjägaren Som juridisk person så följer de här blanketterna varandra när du deklarerar.Han har ju deklarerat företaget och skickat in både årsredovisning och bokslut 20170418 och har således även deklarerat sin egna inkomstdeklaration
Citera
2019-02-02, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Arbetssituationen för många forskare är ohållbar. Just detta med att kombinera undervisning och handledning (för doktorand plus masterstudenter blir det stora mängder text att läsa kontinuerligt och handledningssamtalen tar också mycket tid och energi) med egen forskning som har tighta tidsramar (två år tex) gör ofta att forskningen hamnar i kläm. Studenter och doktorander måste alltid prioriteras. Kanske halkade Oskar efter med forskningsprojektet rejält under 2017? Var det ett team som fått pengar, eller var det ett soloprojekt han fått pengar för? Att få professorstjänst frigör tid eftersom man inte behöver undervisa lika mycket, om än alls.

Ansökan om professorstjänst och att han ville gå ner i arbetstid tycks ha varit hans sätt att dra ner på tempot, vilket visar att han var ganska fast i ekorrhjulet. H kanske var den som drog tyngsta lasset hemma - utifrån Os arbetssituation tror jag det kan ha varit fallet. Sen fick han ta vissa möten med skolan och göra vissa resor. Jag gissar att föräldrarnas relation var under mkt stor press under 2017.

Alltså att få professortjänst måste inte nödvändig frigöra tid från undervisning när det handlar om befordran. Efter det man kunde läsa här, var han bra på att undervisa och jag tror han gillade det också. Så jag är inte säker på att han vill dra ned på det. Forskningsprojekt kan jo vara svårt att får tid till, men han var jo van att jobba mycket. MEN när man samtidig dra in dessa belopp genom sitt bolag, så förstår jag lite bättre vad Elli09 skrev tidigare att han var lite bekymrad angående sitt forskningsprojekt. Ingenting jag kunde hitta tydde på att han sedan hösten 2016 jobbade med miljöskatter. Men man kan också skjuta upp projektinlämningar. Inte optimalt, men vanligt och det går.

Men att jobba åtminstone 500 timmar extra i tillägg till allt detta, det är konstig med tanke på familjesituationen. Eller jobbade han med sitt bolag istället för att forska? Men också det kan man ordna så länge man är tydlig med det.
Citera
2019-02-02, 11:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krabbpytt
Ursäkta detta sidospår och dess eventuella redan avhandlande i tråden, men vem är S*m*d Ch*udhry?

*a

Kontaktuppgifterna på O:s hemsida (åtminstone den äldre (?) versionen) består av en geografisk adress, en mailadress och ett telefonnummer. Inget konstigt alls, förrän man tar en titt på vem som står registrerad på abonnemanget. Det tillhör ovannämnd SC, en gammal snubbe i Nyköping som är firmatecknare av F*KIR INTERN*TION*L Handelsbolag.

*A

Ett icke momsregistrerat bolag som avregistrerades 2018-03-21, lite drygt två månader efter familjens död.

Kan det vara denna Nyköpingsbo som är ansvarig för morden? Nej, skämt åsido men varför är O:s abonnemang skrivet på en 68-årig frukthandlare? Den här abonnemangshistorien är ju garanterat helt irrelevant i sammanhanget, men å andra sidan har vi att göra med två (föräldrarna) personer vilkas handlingar är avskyvärda och svåra att förstå. Det gör att allt man kan få reda på om föräldrarna är intressant i mina ögon, även deras relationer till grönsaksgubbar.

Vad jag antar är den uppdaterade versionen utan avvikande kontaktuppgifter: http://www.henkow.se/
Vad jag antar är den tidigare versionen med avvikande kontaktuppgifter: http://www.henkow.se/Webbplats/Valkommen.html

Kan SC vara en hemsidebyggare som tagit hand om makens hemsida?
Citera
2019-02-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vi pratar om Skatteverkets uppgifter...

Återkom istället med uppgifterna som jag frågat om och som du verkar ha svar på.
Nu pratar vi om juridisk person.Varken bokslut el årsredovisning hade redovisats från bolagsverket om inte deklaration varit inlämnad.Det är hårdare straff på det en om han varit fysisk så som enskild näringsidkare.
Citera
2019-02-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Utdelning beskattas, alla "vinster" beskattas. Allt ska deklareras. Inkomst av tjänst liksom inkomster från andra håll, t.ex. aktieutdelningar. Om du tror att du inte behöver deklarera det du tar ut i form av utdelningar eller vinstmedel så bör du nog fundera en gång till.
Men missuppfattar ni mig med vilja ?
Du ser verkligen INTE att jag skriver att det är 20 % på vinstutdelning ? Det jag säger är att det räknas inte som inkomst av tjänat.
Var har jag skrivit att det inte behöver beskattas ?? Finns en bilaga på den dekl.i din privata dekl.Var av jag försöker er att förstå att O inte kan deklarera enbart sin utdelning och strunta i sin almänna deklaration
Citera
2019-02-02, 12:12
Bannlyst
Är det fler än jag som har en känsla av att makan var lite blyg, kanske tom skygg? Det finns nästan inga bilder av henne, inga digitala avtryck. Ovanligt i den åldern. Eller raderade hon sina spår?
Vad säger Missan och Elli som träffat henne? Hur var makan?
Citera
2019-02-02, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Den fjärde punkten; båda planerade, makan genomförde.
Av någon anledning är det ett alternativ som räknas bort. - Medvetet eller omedvetet?

Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Viktigt och detta hänvisar jag till fallskärmsjägaren Som juridisk person så följer de här blanketterna varandra när du deklarerar.Han har ju deklarerat företaget och skickat in både årsredovisning och bokslut 20170418 och har således även deklarerat sin egna inkomstdeklaration

Du förstår ändå inte men det gör ingenting för det gör alla andra. Du kan läsa Clarabescheds beskrivning om hur skattesystemen fungerar så klarnar det. Fakta, från Skatteverket, är att O inte deklarerade sista året.
Citera
2019-02-02, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Är det fler än jag som har en känsla av att makan var lite blyg, kanske tom skygg? Det finns nästan inga bilder av henne, inga digitala avtryck. Ovanligt i den åldern. Eller raderade hon sina spår?

Hon hade en facebook med bild av henne och hennes vänner som jag missade. Hade betalat för att få se. Den blev privat efter nån dag.

För övrigt tycker jag inte det är märkligt att inte kunna googlas fram. Alla i tråden kan ju söka upp sig själva och gamla kompisar. Beror ju mycket på vad man arbetar med.
Citera
2019-02-02, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan

Men hon hade en öppen Facebook när hon dog, nu borttagen. Jag satt själv och scrollade ner i hennes flöde tills jag hittade att hon 160331 gick med i FB-gruppen "Databas ME/Cfs". Hon hade även IG, den var dock privat.
Senast redigerad av diva59 2019-02-02 kl. 12:25.
Citera
2019-02-02, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Vad är det du inte förstår ? Stavar jag så illa så du inte förstår ?

Denna mening:

Hs är inskickad men inte Os av förklarliga skäl då han har met att deklarera K10 m.m

Jag menar inte att du stavar dåligt annars, jag förstår inte denna mening.

Men nu iofs ämnet deklaration uttömt.
Citera
2019-02-02, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du förstår ändå inte men det gör ingenting för det gör alla andra. Du kan läsa Clarabescheds beskrivning om hur skattesystemen fungerar så klarnar det. Fakta, från Skatteverket, är att O inte deklarerade sista året.
Detta blir ju bara patetiskt.Läs om.och läs rätt.
Tror du inte jag vet hur det fungerar.Läs hennes svar till mig.Var någonstans står det att inte vet att vinstmedel beskattas ?
Men du ponera att inte O har haft någon inkomst ? Han kan ha tagit ut allt i utdelning för att undvika höga marginalskatter.Då blir det streck på inkomstdeklartionen.
OBS Nu var det inte så !!
Citera
2019-02-02, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men hon hade en öppen Facebook när hon dog, nu borttagen. Jag satt själv och scrollade ner i hennes flöde tills jag hittade att hon 160331 gick med i FB-gruppen "Databas ME/Cfs". Hon hade även IG, den var dock privat.
Ok, tack för informationen! Kommer du ihåg något annat från hennes Facebook?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in