2019-02-01, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
I företaget bedrev han så vitt jag vet uppdragsutbildning/föreläsningsverksamhet. Han höll i kurser om skattejuridik för olika företag och myndigheter helt enkelt.

Han lär därför ha arbetat betydligt mer än heltid under många år.

Men hur får man ihop dessa belopp bredvid en heltidstjänst?
Tycker det är stora förändringar sedan A blev sjuk.
Märkligt att vinsten är tilltagande under den perioden sedan A blev sjuk.
Hur hade man tid med allt detta två heltidsjobb, två sjuka barn och det här?
Citera
2019-02-01, 22:06
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det fetade: Jag har hört till dem i tråden som tycker att föräldrarna hade det gott ställt. Vissa tycker att de definitivt inte hade det. Om O 2016 tjänade 900000kr och Hanna mellan 400000 och 600000 kronor måste jag säga att de hade det väldigt gott ställt. Nog hade de kunnat ha råd med lite hemhjälp tex... Tycker man att detta är en liten inkomst måste man ha liten insikt i hur många människor lever. O och H hade i alla fall definitivt klarat av att bli deltidssjukskrivna tex. Så man kan nog inte tro att de jobbade på trots depressionen av rädsla för att inte få in nog med pengar! Hur som helst tycker jag det verkar vara en hög inkomst för att jobba inom universitetsvärlden. Vet du hur mycket av inkomsten han drog in via sitt företag? Jobbade han dubbelt, i tid alltså, pga företaget?

Gällande det understrukna undrar jag var du fått detta ifrån? Det finns datum för senast sedda iaf för O och A.

De hade en mycket bekväm inkomst skulle jag nog vilja påstå. Av någon anledning var dock inte någon annan lösning än döden ett alternativ. De hade inte lust att kämpa vare sig särskilt länge eller med alla till buds stående medel.
Citera
2019-02-01, 22:07
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Men hur får man ihop dessa belopp bredvid en heltidstjänst?
Tycker det är stora förändringar sedan A blev sjuk.
Märkligt att vinsten är tilltagande under den perioden sedan A blev sjuk.
Hur hade man tid med allt detta två heltidsjobb, två sjuka barn och det här?

Jag tror inte att det var så mycket som dubbla heltidsjobb i och för sig men visst är det ändå anmärkningsvärt. Full fart rakt utför stupet.
Citera
2019-02-01, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag kan inte tolka dessa siffror, men bolaget gick bra 2017?

https://www.solidinfo.se/foretag/oskar-henkow-utbildning-ab/ekonomi

Fattar inte hur man kan omsätta dessa belopp bredvid ett fulltidsjobb, men det där är inte riktig min värld. Någon som kan förklara? Det är inte pengar som man har flyttat till bolaget?
Nej bolaget har alltid gått bra förutom 2015 då A blev sjuk.
Skattehjälp och Revision/bokslut ca 1800 / tim.Enskilda kurser genererar hanska stora summor.
Citera
2019-02-01, 22:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Avmagrad, svarta ringar under ögonen, påfallande sjukligt utseende, undviker ögonkontakt, drar sig undan (paranoid?), ger fanken i att deklarera, lägger ut en tankspridd momsberättelse med en sarkastisk underton och full av språkliga felaktigheter, alltmer disträ på arbetet; kollegor noterar förändringar, sömnsvårigheter, hetsigt humör med svårigheter att behärska sig; fler utdelade "lavetter" innanför hemmets väggar? - Se Missans inlägg om HB´s betryckta sinnesstämning och ryggvärk under senvåren. Samt polisens intresse och uppmärksamhet när Missan delger sin iakttagelse om ryggvärk. - Notera: både Elli och RK har dementerat ryktet om canceråterfall.

Att centralstimulerande prep. förekommer i rel. hög grad bland studenter för att öka koncentrationen, är väl känt; något OH kan ha tagit till som en tillfällig lösning/flykt för att hantera en alltmer okontrollerbar livssituation med sjukt och ev revolterande barn, äktenskapliga påfrestningar med en efterlängtad professur långt utom räckhåll? OH var perfektionist och hade som målsättning att prestera och leverera på topp - alltjämt! Djupt och innerligt hängiven sitt arbete, en sk arbetsnarkoman; allt eller inget; av eller på!
Har du trovärdig källa till dina "lavetter" som du med förkärlek drar fram - ihop med missans kokande?
Det är väl detta som förvandlas till "hetsigt humör" antar jag?

...Ett kokande som visade sig handla om en tillsägelse från båda föräldrarna gällande Moa när hon hade en tendens att pladdra. Jag antar hon var likt andra barn av och till i den åldern, det vill säga ofokuserad.
Missans ordval är väldigt intressant att studera över tid.
Citera
2019-02-01, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clarabesched
Om du säkert vet att OH lämnade uppgifter till skattemyndigheterna om sin inkomst under år 2016 så finns det uppgifter om det som är offentliga. Rappytt har på ett trovärdigt sätt redovisat motsatsen, dvs. att sådana uppgifter saknas.

Eftersom du är så säker på din sak att OH under år 2017 lämnat in sin deklaration för taxeringsåret 2016 dvs. det inkomstår som deklarationen i maj 2017 gällde så borde det vara enkelt för dig att också lämna ut uppgiften om hur stor hans sammanlagda taxerade inkomst var under år 2016. Det är ju en offentlig uppgift så om du har den är det ju ingen fara med att lämna ut den.

Nu rör du bara ihop en massa uppgifter från olika taxeringsår. Det blir inte begripligt alls.

Att det genererades inkomster i OHs bolag under 2017 på 1,4 miljoner förklarar inte alls att han lät bli att deklarera för taxeringsåret 2016. Vilket du alltså påstår att han gjorde. Men bevisa det då genom att redovisa inkomstsiffrorna för taxeringsåret 2016.
Jag säger inte att Rapytt ej är trovärdig.Bara att han missfösrstått vad han fått till sig.Han har även lämnat deklaration för bolaget 2016 årsredovisning till bolagsverket också.Inkomst av tjänst år 2016 har ni ju redan fått av Rapytt.Varför skulle han strunta i att deklarera när han han både lämnat in årsredovisning och deklaration för företaget ? Han misskötte ALDRIG något.
Citera
2019-02-01, 22:24
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Det märks att det är lite stingsligt här. Vilket väl beror på att man tycker olika. Har någon ställt upp en lista för vad som talar för och emot olika alternativ på vad som hänt? Verkar ju bättre än att bara bråka med varandra.

Det verkar som att det finns främst tre olika alternativ.
1. Maken planerade och genomförde.
2. Båda planerade, maken genomförde.
3. Båda planerade, båda genomförde.

Har jag missat något?
Den fjärde punkten; båda planerade, makan genomförde.
Av någon anledning är det ett alternativ som räknas bort. - Medvetet eller omedvetet?
Citera
2019-02-01, 22:29
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har du trovärdig källa till dina "lavetter" som du med förkärlek drar fram - ihop med missans kokande?
Det är väl detta som förvandlas till "hetsigt humör" antar jag?

...Ett kokande som visade sig handla om en tillsägelse från båda föräldrarna gällande Moa när hon hade en tendens att pladdra. Jag antar hon var likt andra barn av och till i den åldern, det vill säga ofokuserad.
Missans ordval är väldigt intressant att studera över tid.
Lavetterna finns utdelade i tråden.

"Hetsigt humör"; kalla det gärna "aggressivt".

Något som kan ha bidragit till "kokandet" är den svarta mössan som användes inomhus i vårvärmen?
Citera
2019-02-01, 22:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Lavetterna finns utdelade i tråden.

"Hetsigt humör"; kalla det gärna "aggressivt".

Något som kan ha bidragit till "kokandet" är den svarta mössan som användes inomhus i vårvärmen?
Jo, du vill gärna slingra dig med källa så det var ett förväntat svar.

Kan det vara lögnhalsen Rockkungen?

Aggressivt härrör du således till missans kokande som vid en granskning var en eskalerande överdrift från ursprunget?

Ja, du har mycket som sammanfaller med missan. Ni har ju ställt diagnos asperger och har det gemensamt att göra psykoanalyser via den svarta mössan..
Asperger på skala minst 7-8 och det är typiskt ungdomar med asperger att ha en mössa för att skydda sig från alla outhärdliga intryck i skolan.

Mohhahahahaha.
Citera
2019-02-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Nej bolaget har alltid gått bra förutom 2015 då A blev sjuk.
Skattehjälp och Revision/bokslut ca 1800 / tim.Enskilda kurser genererar hanska stora summor.

Men då är det ganska många timmar för att kommer upp i 1.4 Mio omsättning. Du som är insatt. Hur mycket jobb är det under ett år som O har då lagt ned på bolaget? Fattar inte hur arbetsgivaren acceptera den omfattning av bisysslor. Verkar jo nästan som ett halvtidsjobb? Men kanske inte ovanligt i den branschen.

Hur kan man komma på tanke att döda sina barn därför att inget är meningsfullt och man har inte ens slutat med sina bisysslor. Jag begriper inte detta.
Citera
2019-02-01, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tror inte att det var så mycket som dubbla heltidsjobb i och för sig men visst är det ändå anmärkningsvärt. Full fart rakt utför stupet.

Hur menar du. 90% för O sedan sluten av november och deltid för H?
Citera
2019-02-01, 22:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, du vill gärna slingra dig med källa så det var ett förväntat svar.

Kan det vara lögnhalsen Rockkungen?

Aggressivt härrör du således till missans kokande som vid en granskning var en eskalerande överdrift från ursprunget?

Ja, du har mycket som sammanfaller med missan. Ni har ju ställt diagnos asperger och har det gemensamt att göra psykoanalyser via den svarta mössan..
Asperger på skala minst 7-8 och det är typiskt ungdomar med asperger att ha en mössa för att skydda sig från alla outhärdliga intryck i skolan.

Mohhahahahaha.
Ur Autism & Asperger förbundet: "En keps eller hatt som avgränsar synfält, eller solglasögon som minskar ljusinsläpp kan hjälpa. En elev med överkänslig hörsel kan behöva hjälp att stänga ute ljudintryck som inte går att ta bort, till exempel med en I-pod eller andra ljudkällor som eleven kan kontrollera själv."

Nej, fjärrdiagnoser kan givetvis inte ställas och i dessa ingår även "djup depression".
Diskutera och analysera går däremot bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in