2019-02-02, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tror också att Hanna skötte mycket markservice. Oskar reste en hel del och arbetade mer än heltid. Jag tror inte att Hanna var en sådan person som fullt ut accepterade att spela hemmafru utan hon var såvitt man kan förstå själv duktig och uppskattad på sitt jobb. Därför tror jag att det fanns en del diskussioner hemma om vem som skulle göra vad. Jag har svårt att tänka mig att de verkligen var så himla enade och sammansvetsade - jag tror snarare det fanns en del konflikter.

Precis, och jag tror att arbetet på Skatteverket betraktades som ett sätt för Hanna att växla ner i arbetslivet. Jag har flera jurister i min bekantskapskrets och de kvinnliga brukar byta från privat till statlig- eller ngn större arbetsgivare efter att de fått barn. Detta för att minska stress vid vab och lov och semestrar. Så jag tror att hon redan ansåg sig ha kompromissat med sin karriär redan, men att O tvärtom sedan barnen kom gjort karriär. Tex flyttade ju familjen pga hans arbete.
Citera
2019-02-02, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Jag utgår från att han haft en heltid, tillsvidareanställning som lektor, annars hade tankar om befordran inte ens funnits. Det är liksom grunden för en befordrad professur. Vi vet inte när under 2017 de här 1,4 miljoner drogs in. Merparten kanske under första halvåret, innan M blev sjuk? Kanske 0 kronor fr o m november när han begärde ledigt 10%? Men jag håller med om att det är mycket pengar som kommit in på en bisyssla, även om hans tjänster säkert inte var "billiga".

Du vet, allting är ologiskt med de här morden i Bjärred så allt runt omkring kan vara lika ologiskt. Faktiskt tror jag att man måste förutsätta det om man ska förstå. T.ex att strunta i att deklarera och skriva en momssaga istället och själv fylla i en ansökan om professur i slutet av september. Tankarna om befordran var hans egna. Kan ju också varit en närig hustru som tjatat om befordran.
Citera
2019-02-02, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krabbpytt
Ursäkta detta sidospår och dess eventuella redan avhandlande i tråden, men vem är S*m*d Ch*udhry?

*a

Kontaktuppgifterna på O:s hemsida (åtminstone den äldre (?) versionen) består av en geografisk adress, en mailadress och ett telefonnummer. Inget konstigt alls, förrän man tar en titt på vem som står registrerad på abonnemanget. Det tillhör ovannämnd SC, en gammal snubbe i Nyköping som är firmatecknare av F*KIR INTERN*TION*L Handelsbolag.

*A

Ett icke momsregistrerat bolag som avregistrerades 2018-03-21, lite drygt två månader efter familjens död.

Kan det vara denna Nyköpingsbo som är ansvarig för morden? Nej, skämt åsido men varför är O:s abonnemang skrivet på en 68-årig frukthandlare? Den här abonnemangshistorien är ju garanterat helt irrelevant i sammanhanget, men å andra sidan har vi att göra med två (föräldrarna) personer vilkas handlingar är avskyvärda och svåra att förstå. Det gör att allt man kan få reda på om föräldrarna är intressant i mina ögon, även deras relationer till grönsaksgubbar.

Vad jag antar är den uppdaterade versionen utan avvikande kontaktuppgifter: http://www.henkow.se/
Vad jag antar är den tidigare versionen med avvikande kontaktuppgifter: http://www.henkow.se/Webbplats/Valkommen.html
Vad jag vet har detta inte varit uppe tidigare.
Citera
2019-02-02, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du måste lära dig läsa både årsredovisningar och deklarationsblanketter. Omsättningen i det här bolaget är vad han har fakturerat. Dvs sina konsulttimmar och utlägg för monografien gav nog bara några hundringar. Vinstutdelningar har gynnsammare beskattning än lön för den enskilde men ingår också naturligtvis i den taxerade inkomsten.

Förstånd du verkligen inte att O faktiskt sket i att deklarera eller spelar du?

Du som verkar forska i bolagets årsredovisningar kan väl börja med att delge oss skatteskulden 2017 och några år bakåt. Hur ser den ut? Rappytt har bidragit med Skatteverkets sammanställning på O:s inkomst senaste 15 åren så det är klart.
Du vi har eget företag och JAG vet mkt väl vad jag pratar om. NEJ utdelning läggs inte på inkomst av tjänst.På aktieutdelning är det 20 % skatt.Skulle den läggas på inkomst av tjänst menar du ? Utdelning är ingen inkomst av tjänst,det är vinstmedel.
Citera
2019-02-02, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Och där tog argumenten slut ? Sånt lågvattenmärke på den kommentaren. Halva tråden består av dessa synnerligen onödiga och ointressanta kommentarer

Bra liknelse från Rappytt, jag skriver inte vem som gör vad.

MEN..

Slingra dig inte, kolla årsredovisningarna som du verkar ha och hela tiden hänvisar till.

Skatteskulden:
2017 var X kronor
2016 var y kronor
2015 var z kronor
Citera
2019-02-02, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Precis, och jag tror att arbetet på Skatteverket betraktades som ett sätt för Hanna att växla ner i arbetslivet. Jag har flera jurister i min bekantskapskrets och de kvinnliga brukar byta från privat till statlig- eller ngn större arbetsgivare efter att de fått barn. Detta för att minska stress vid vab och lov och semestrar. Så jag tror att hon redan ansåg sig ha kompromissat med sin karriär redan, men att O tvärtom sedan barnen kom gjort karriär. Tex flyttade ju familjen pga hans arbete.

En familj där makan efter att barnen kom drog ner på den yrkesmässiga takten medan maken fortsatte ungefär som förrut och drog in huvudelen av inkomsterna? Låter som majoriteten av Sveriges familjer. Möjligen är det lite konstigt att ingen av dem dragit rejält i handbromsen med tanke på livssituationen.
Citera
2019-02-02, 11:27
Medlem
Citat:
Du vi har eget företag och JAG vet mkt väl vad jag pratar om. NEJ utdelning läggs inte på inkomst av tjänst.På aktieutdelning är det 20 % skatt.Skulle den läggas på inkomst av tjänst menar du ? Utdelning är ingen inkomst av tjänst,det är vinstmedel.

Vi pratar om Skatteverkets uppgifter...

Återkom istället med uppgifterna som jag frågat om och som du verkar ha svar på.
Citera
2019-02-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
En familj där makan efter att barnen kom drog ner på den yrkesmässiga takten medan maken fortsatte ungefär som förrut och drog in huvudelen av inkomsterna? Låter som majoriteten av Sveriges familjer. Möjligen är det lite konstigt att ingen av dem dragit rejält i handbromsen med tanke på livssituationen.
Jag vet att det är vanligt! Men den bild som målats upp i tråden har ibland varit att O varit väldigt engagerad i döttrarna, eftersom han varit på de flesta mötena i skolan. Jag tror han hade fullt upp med mycket annat än familjen.
Citera
2019-02-02, 11:33
Medlem
"Thought on VAT and Law

1. Tax authorities do not fall in love easily. There is (arguably at least) one notable exception to this rule: the 2006 judgment in Halifax, (2) in which this Court confirmed the existence of the principle of prohibition of abusive practices in the area of value added tax (VAT) law. That judgment appears to have been embraced with a passion by tax authorities across the Member States.

2. However, as is often the case, the true nature of the object of one’s suddenly formed emotional attachments is likely to remain somewhat hazy and unexplored for some time. (3) The same is true of the prohibition of abusive practices, also referred to as the prohibition of abuse of law, in the area of VAT. Although it was explicitly confirmed more than a decade ago, and has been since then the object of extensive scholarly discussion and analysis, the detailed operation of that principle, including the precise test to be applied for ascertaining abuse, may be said to be still somewhat underdeveloped.

AG Bobek opinion in Cussens"

Ovanstående text finns på alla sidor på Os hemsida. Kan någon förklara vad det betyder?

Hade Os forskning politisk udd? Han tycks ha rört sig på en politiserad arena.
Citera
2019-02-02, 11:36
Medlem
Citat:

Utdelning beskattas, alla "vinster" beskattas. Allt ska deklareras. Inkomst av tjänst liksom inkomster från andra håll, t.ex. aktieutdelningar. Om du tror att du inte behöver deklarera det du tar ut i form av utdelningar eller vinstmedel så bör du nog fundera en gång till.
Citera
2019-02-02, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Du vet, allting är ologiskt med de här morden i Bjärred så allt runt omkring kan vara lika ologiskt. Faktiskt tror jag att man måste förutsätta det om man ska förstå. T.ex att strunta i att deklarera och skriva en momssaga istället och själv fylla i en ansökan om professur i slutet av september. Tankarna om befordran var hans egna. Kan ju också varit en närig hustru som tjatat om befordran.

Jag håller helt med ang att ta mig tusan allt är ologiskt i detta fall. T ex detta med senast sedd, som inte ens är en uppgift som finns på blanketten "Dödsbevis". Är det polisen som skrivit till denna uppgift eller den läkare som undertecknat dokumentet? Varför ens skriva den uppgiften på ett dokument som till folkbokföringen endast ska styrka att personen är död? Någon skrev att det verkade som att det var "ditskrivet" med skrivmaskin. Har polisen/RMV ens en skrivmaskin i sin ägo år 2018? Här är det jag hittat ang hur polisen hanterar personer som ska till rättsmed obduktion (vilka handlingar etc som ska med till RMV). Polismyndighetens riktlinjer om åtgärder vid dödsfall som kanha orsakats av yttre påverkan m.m. https://polisen.se/siteassets/dokument/riktlinjer/riktlinjer-om-atgarder-angaende-dodsfall-som-kan-ha-orsakats-av-yttre-paverkan.pdf
I min värld är uppgiften "senast sedd" något som borde hamna i Fu-materialet, inte på blanketten "Dödsbevis", då någon sådan punkt inte finns på densamma.

Vet du, eller någon annan, exakt hur hans ansökan om befordran gått till? Har någon i tråden begärt ut handlingarna från Ekonomihögskolan?
Senast redigerad av diva59 2019-02-02 kl. 11:51.
Citera
2019-02-02, 11:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag vet att det är vanligt! Men den bild som målats upp i tråden har ibland varit att O varit väldigt engagerad i döttrarna, eftersom han varit på de flesta mötena i skolan. Jag tror han hade fullt upp med mycket annat än familjen.
Det verkar som att båda föräldrarna var det. Jag har svårt att se att både jag och min man hade arbetat heltid om våra två pojkar varit så sjuka så länge. Det tror jag gäller de allra flesta familjer i Sverige. Det kostar på i tid och energi att ta hand om sjuka barn. Faktiskt mycket konstigt att ingen gick ner rejält i tjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in