2019-02-02, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Återigen. Läs på om stockholmssyndromet.
Läs på själv, inte ens dom som satt inlåsta i bankvalvet vid Norrmalmstorgsdramat köper syndromet längre. Att låtsas ta parti för sin kidnappare är en livförsäkring för att undvika ett ännu svårare läge. Det går inte att omsätta till ett äktenskap i en villa i Bjärred, hur gärna delar av kvinnorörelsen än skulle önska det.

Citat:
Dock har myten om att gisslan tog rånarens sida bitit sig fast och blivit ett begrepp som hålls fram som exempel i olika sammanhang (dock oftast inom populärkulturen, där källkritiken är lite mindre noggrann). - wikipedia
Senast redigerad av N.Armstark 2019-02-02 kl. 06:41.
Citera
2019-02-02, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Jag säger inte att Rapytt ej är trovärdig.Bara att han missfösrstått vad han fått till sig.Han har även lämnat deklaration för bolaget 2016 årsredovisning till bolagsverket också.Inkomst av tjänst år 2016 har ni ju redan fått av Rapytt.Varför skulle han strunta i att deklarera när han han både lämnat in årsredovisning och deklaration för företaget ? Han misskötte ALDRIG något.
Jag tror inte att det är någon idé att försöka förklara ytterligare. Man har å ena sidan bestämt sig för att O var så sjuk att han inte orkade deklarera samtidigt som man tycker att det är fel att han drog in en extra årslön via sitt företag och samtidig jobbade heltid på universitet.

Jag har skrivit det tidigare men gör det igen - otroligt selektiv trötthet!
Citera
2019-02-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Koom tillbaaka till 2019, Lonnrot!

Jag har nämligen funderat kring den extremt svarta synen på framtiden. Att de i nuet var i djup kris, och för mig trolig djup depression, har jag utgått från.

Jag nämnde ett par larmrapporter om bröstcancer gällande hormonbehandling samt betydligt längre recidivrisk de sett vid viss cancer. Det nämndes 15-20 år och lär kunna göra vem som helst bekymrad.
Är man deprimerad är man lättpåverkad om det så gäller scarlataner eller dystra prognoser.
Det är väldigt mycket om ME hela året men jag tittade på december.

5 december: ”Jag är levande död med ME” i Malou Efter tio (om CL):
https://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio/3947301

13 december i samma program:
"Pernilla Zethraeus har varit svårt sjuk i ME/CFS sedan 2002"
https://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio/3948313
(PZ är mer förklarande - bra program).

8, 9, 10, 11, 14, 17, 20, 27 december: stor artikelserie om ME i svd om allt mellan att FK kräver ideliga kompletteringar och avslår sjukskrivningar och kräver till annat.
Med bl.a rubricering:
"Ingen behandling kan göra 15-åriga Johan frisk"
”Min sambo är berövad 99 procent av sitt liv”

Bildrubrik till A*lvegrens artikel:
”Mitt liv som jag kände det har upphört”
Barn- och äldre landstingsråd:
"En fjärdedel av dem är helt sängbundna. Att gå ut i trädgården eller promenera med hunden kan vara något som de bara drömmer om. Ofta lever de i princip som levande begravda, i ett ljudlöst mörker."

Alltså inget fel att ME uppmärksammas med jag funderar kring föräldrarna.
Jagar man bot och behandling som föräldrarna gjort när det kommer till ME som är obotbar och snarare blir utmattande att flänga runt - så undrar jag vad man har för syn på resten.

De facto såg de ingen framtid alls värd att leva så de lär ha målat fan på väggen gällande barnen.
Det är 40 000 som har diagnosen. Många rapporter handlar om de som ligger i svarta, ljudisolerade rum. Det är ofta beskrivningar där vuxna lidit av ME i 15-20 år.
Applicerar man detta på barn så lär de bli väldigt galet. Hela ungdomsstiden är borta ända bort i vuxen ålder och sen kanske man tänker ännu längre, att de kommer inte ur rummet alls och det är bättre att dö.

Hanna var medlem i "Databas ME/CFS" sen mars 2016.
Det är säkert ett informativt forum där de kan backa upp varandra, skapat av maken till en ME-sjuk fru - nu i 10 år.
Jag råkade dock få ögonen på ett visst parti som kom upp då jag googlade via nåt tal i maj 2018:
Den där kunskapsbanken har jag läst innan och att hon led råder ingen tvekan om.
Men det är dystert. Jag orkar knappt med kapitlet, det är kvalmigt bittert, varav jag saxade några dystra partier.
Sen så beskriver hon att hon inte är deprimerad (avskedsbrevet) - för det hör inte till ME, det ska man inte tro. Det är inte annat än lidande via ME som gör att man tar livet av sig i Schwiez eller vad man nu väljer.
...Vilket är ett otroligt skevt resonemang eftersom ME med allt vad det innebär verkligen kan leda till depression likaväl som vid andra fysiska sjd; oavsett om det i grunden är fel på immunsystem eller vad det nu rör sig om.
Det säger säg självt om livet ordagrant försvinner, umgängeskretsen krymper till noll i värsta fall och man inte klarar ett dugg till slut att man blir nedstämd och i sin värre form deprimerad.

➤ Det finns således en risk i att överbetona att det endast rör sig om ME-lidande när man vill begå självmord. Risken ligger i att ME då skuggar en faktisk sekundärt utlöst depression som personen behöver hjälp med istället.
Frågan är om man till den milda grad inte vill riskera klassas som psykiskt sjuk såsom debatten ser ut (krigen biomarkör vs KBT) så det aktiverar försvarsmekanismer.
För att få ett sammanhang i det jag skriver har jag saxat vissa delar.
Jag har svårt för att hon skriver i "vi-form".
Jag håller helt med dig om att det just det året/ hösten blev mkt uppmärksamhet kring ME. Är man deprimerad och har två barn med sjukdomen blir man nog väldigt påverkad.
Citera
2019-02-02, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
O kanske hoppades in i det sista att allt skulle bli bra. Det var ju faktiskt en till som var delaktig och kanske t.o.m drivande. Med allt detta arbetande så kan det inte ha funnits så mycket tid över att ”isolera och kontrollera flickorna”.

Det kan inte ha funnits så mycket tid över för att stötta flickorna heller. Nog är det ändå värt att notera Os höga inkomster från heltidsjobb på universitetet och bisyssla där han höll välbetalda utbildningar. Jag fattar inte hur det är möjligt att atbeta så mycket med två sjuka barn. Att dessutom ha så otroligt mycket pengar, men att inte ta hjälp på något sätt är också konstigt. Året 2017 tycks han bara haft tid att hoppas på det bästa då och då.

Bara för att man noterar detta betyder det inte att H är oskyldig.
Citera
2019-02-02, 09:12
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Koom tillbaaka till 2019, Lonnrot!

Jag har nämligen funderat kring den extremt svarta synen på framtiden. Att de i nuet var i djup kris, och för mig trolig djup depression, har jag utgått från.

Jag nämnde ett par larmrapporter om bröstcancer gällande hormonbehandling samt betydligt längre recidivrisk de sett vid viss cancer. Det nämndes 15-20 år och lär kunna göra vem som helst bekymrad.
Är man deprimerad är man lättpåverkad om det så gäller scarlataner eller dystra prognoser.
Det är väldigt mycket om ME hela året men jag tittade på december.

5 december: ”Jag är levande död med ME” i Malou Efter tio (om CL):
https://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio/3947301

13 december i samma program:
"Pernilla Zethraeus har varit svårt sjuk i ME/CFS sedan 2002"
https://www.tv4play.se/program/malou-efter-tio/3948313
(PZ är mer förklarande - bra program).

8, 9, 10, 11, 14, 17, 20, 27 december: stor artikelserie om ME i svd om allt mellan att FK kräver ideliga kompletteringar och avslår sjukskrivningar och kräver till annat.
Med bl.a rubricering:
"Ingen behandling kan göra 15-åriga Johan frisk"
”Min sambo är berövad 99 procent av sitt liv”

Bildrubrik till A*lvegrens artikel:
”Mitt liv som jag kände det har upphört”
Barn- och äldre landstingsråd:
"En fjärdedel av dem är helt sängbundna. Att gå ut i trädgården eller promenera med hunden kan vara något som de bara drömmer om. Ofta lever de i princip som levande begravda, i ett ljudlöst mörker."

Alltså inget fel att ME uppmärksammas med jag funderar kring föräldrarna.
Jagar man bot och behandling som föräldrarna gjort när det kommer till ME som är obotbar och snarare blir utmattande att flänga runt - så undrar jag vad man har för syn på resten.

De facto såg de ingen framtid alls värd att leva så de lär ha målat fan på väggen gällande barnen.
Det är 40 000 som har diagnosen. Många rapporter handlar om de som ligger i svarta, ljudisolerade rum. Det är ofta beskrivningar där vuxna lidit av ME i 15-20 år.
Applicerar man detta på barn så lär de bli väldigt galet. Hela ungdomsstiden är borta ända bort i vuxen ålder och sen kanske man tänker ännu längre, att de kommer inte ur rummet alls och det är bättre att dö.

Hanna var medlem i "Databas ME/CFS" sen mars 2016.
Det är säkert ett informativt forum där de kan backa upp varandra, skapat av maken till en ME-sjuk fru - nu i 10 år.
Jag råkade dock få ögonen på ett visst parti som kom upp då jag googlade via nåt tal i maj 2018:
Den där kunskapsbanken har jag läst innan och att hon led råder ingen tvekan om.
Men det är dystert. Jag orkar knappt med kapitlet, det är kvalmigt bittert, varav jag saxade några dystra partier.
Sen så beskriver hon att hon inte är deprimerad (avskedsbrevet) - för det hör inte till ME, det ska man inte tro. Det är inte annat än lidande via ME som gör att man tar livet av sig i Schwiez eller vad man nu väljer.
...Vilket är ett otroligt skevt resonemang eftersom ME med allt vad det innebär verkligen kan leda till depression likaväl som vid andra fysiska sjd; oavsett om det i grunden är fel på immunsystem eller vad det nu rör sig om.
Det säger säg självt om livet ordagrant försvinner, umgängeskretsen krymper till noll i värsta fall och man inte klarar ett dugg till slut att man blir nedstämd och i sin värre form deprimerad.

➤ Det finns således en risk i att överbetona att det endast rör sig om ME-lidande när man vill begå självmord. Risken ligger i att ME då skuggar en faktisk sekundärt utlöst depression som personen behöver hjälp med istället.
Frågan är om man till den milda grad inte vill riskera klassas som psykiskt sjuk såsom debatten ser ut (krigen biomarkör vs KBT) så det aktiverar försvarsmekanismer.
För att få ett sammanhang i det jag skriver har jag saxat vissa delar.
Jag har svårt för att hon skriver i "vi-form".

Genom trådens liv har det varit några skribenter som har delat med sig av en liknande bild av ME och uttryckt en slags förståelse för att föräldrarna gjorde som de gjorde.

Det är ovanligt även med mycket svåra sjukdomar med en så ensidigt kolsvart bild som ofta målas kring ME.

Om man har en tendens att ha hälsoångest så lär ME vara den sämsta sjukdomen att drabbas av eftersom man hamnar mellan en ofta handfallen vårdapparat och en slags skräckpropaganda. Jag har själv haft ångestproblematik och om man går och oroar sig för sin hälsa och sedan läser det där så är det ju som jackpot för ångesten - den får så att säga en hel flod på sin kvarn.

Så absolut lär det vara en starkt bidragande faktor till föräldrarnas enormt dystra prognoser. Det verkar dock vara långt ifrån den faktiska situationen, barnen verkar inte ha varit på långa vägar så hårt drabbade som de värsta exemplen...
Citera
2019-02-02, 09:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag håller helt med dig om att det just det året/ hösten blev mkt uppmärksamhet kring ME. Är man deprimerad och har två barn med sjukdomen blir man nog väldigt påverkad.
Ja, man behöver väl inte gå längre än sig själv när det känns som om hela världen krånglar, ser omen och tecken överallt; farhågorna hopar sig. Utan att vara djupt deprimerad och med möjlighet att reagera på att man beter sig som sin egen undergångsprofet.
Sen är det ett oroväckande ordval i hela den här delen förutom att det är så dystert:
"föräldrarna valt att avsluta sina egna och döttrarnas liv" som det står i rme:s pressmeddelande.
De ifrågasätter polisens uttalande att säga "en sorts kroniskt trötthetssyndrom” om ME.
Hur vore det då att själv använda det polisen sa om föräldrarna?
"båda är därför formellt misstänkta för att gemensamt ha dödat sina döttrar."

Sen detta - här har hon blivit tvingad att avsluta sitt liv?
Det är ett självvalt självmord via assistans.
Kanske ska skriva en retweet.

"Idag är det ett år sedan två stackars ME-sjuka barn mördades av sina föräldrar, 11 och 14 år unga. Föräldrarnas hemska gärning nådde utanför Sveriges gränser och uppmärksammas idag över hela världen när de brutalt mördade sin barn.
Vi minns er Agnes och Moa med stor tacksamhet, värme och saknad!"

Sånt här orkar jag bara inte med. Valde att avsluta döttrarnas liv. Mord heter det.
Du ser hur sån här läsning påverkar the mood. ----->
Citera
2019-02-02, 09:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Genom trådens liv har det varit några skribenter som har delat med sig av en liknande bild av ME och uttryckt en slags förståelse för att föräldrarna gjorde som de gjorde.

Det är ovanligt även med mycket svåra sjukdomar med en så ensidigt kolsvart bild som ofta målas kring ME.

Om man har en tendens att ha hälsoångest så lär ME vara den sämsta sjukdomen att drabbas av eftersom man hamnar mellan en ofta handfallen vårdapparat och en slags skräckpropaganda. Jag har själv haft ångestproblematik och om man går och oroar sig för sin hälsa och sedan läser det där så är det ju som jackpot för ångesten - den får så att säga en hel flod på sin kvarn.

Så absolut lär det vara en starkt bidragande faktor till föräldrarnas enormt dystra prognoser. Det verkar dock vara långt ifrån den faktiska situationen, barnen verkar inte ha varit på långa vägar så hårt drabbade som de värsta exemplen...
Jag kan både förstå den djupa krisen, jag kan begripa att de upplevde det extremt tungt.
Sen är det nog. För de har gått över allt vad gränser heter när de dödade barnen.

Det påminner ju om den där psykiatrikern. Dottern var heller inte så sjuk i anorexia som mammans farhågor och svartsyn sa. Barn kan således vara sjuka men det uppförstoras och speciellt i Bjärredfallets syn på framtiden även om nuet innebar lidande för barnen.
Det är ju det jag försöker säga.
... samt att djup depression de facto kan ge väldigt skeva tankar och beslut och negativt lättpåverkad ihop med en viss skör personlighet och/eller vissa obearbetade trauman bak i tiden - om det så är en tragisk barndom med en mors självmord, att man levt med en potentiellt dödlig sjukdom eller annat jobbigt.
Den gemensamma nämnaren heter dåliga copingstrategier och försvarsmekanismer:
att undantrycka känslor eller minnen (medvetet el omedvetet) som upplevs hotfulla.

Lägg till Extended Self, gränserna utsuddade och modern vet inte vart hon slutar och grötar in barnet i sina egna kaotiska känslor och dyster syn på både nuet (överdriver, inbillar sig, uppförstorar) samt framtiden.
Senast redigerad av develi 2019-02-02 kl. 09:41.
Citera
2019-02-02, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det kan inte ha funnits så mycket tid över för att stötta flickorna heller. Nog är det ändå värt att notera Os höga inkomster från heltidsjobb på universitetet och bisyssla där han höll välbetalda utbildningar. Jag fattar inte hur det är möjligt att atbeta så mycket med två sjuka barn. Att dessutom ha så otroligt mycket pengar, men att inte ta hjälp på något sätt är också konstigt. Året 2017 tycks han bara haft tid att hoppas på det bästa då och då.

Bara för att man noterar detta betyder det inte att H är oskyldig.

Jag fattar inte heller. Verken hur man kan dra in dessa pengar eller hur man ska förmedla det till sin arbetsgivare med den livssituationen man samtidig kommunicera. Och jag tror inte att man har rest landet rund för att få hjälp med döttrarnas sjukdom. Kanske en gång till Tyskland med A. Skåne ja - för att få Ms diagnos inte mer. Och sen var det slut. Inget hopp överhuvudtaget.
Citera
2019-02-02, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag kan bara upprepa att det är säkert ganska högt i taket med bisysslor vid ekonomihögskolan (man behöver bara läser turerna kring EFL ifjol). Så vad som anses som arbetshindrande och konkurrerande är kanske begränsad och läser man på LUs hemsida verkar påföljdande inte vara så skrämmande. Man försöker att kommer överens med sin chef för det mesta. https://www.medarbetarwebben.lu.se/anstallning/att-vara-anstalld/bisyssla.

Men det jag verkligen undrar över är om man måste gång på gång inställer saker därför att man prioriterar sina döttrar, man går ned i arbetstid för att var med sin familj, men så har man samtidig bisysslor som generar en omsättning på 1.4 Mio (om det nu är så) - det verkar konstig för mig.

Inte?

Chefen verkade jo genuint positiv gentemot O. Undrar fortsatt varför han sökte via en utlysning en extra-lektor på deltid och korttid som hade precis samma kompetens som O i november /december 2017.

Edit: någon med moms som specialområde verkar jo inte har tillkommit.
Edit 2: alltså först jobbar man in jättemycket pengar till bolaget, medan 2 barn är sjuka och så blir allt nattsvart och så lämnar man över bolaget till systern efter döden. Så konstigt allt ihop.

Vi vet ju inte om O hade en heltidsanställning på LU. En stor del, kanske merparten, av omsättningen i hans eget företag (dvs bisysslan) kan härröra från det han fakturerat LU. Liksom en stor del av hans, privata, taxerade inkomst kommer från hans eget företag och bara delvis från LU. Tror mera på det faktiskt eftersom verksamheten i hans företag bestod av hans arbetstimmar och inte sälja kurslitteratur.

Konstaterar att Elli inte förstå skillnaden mellan ett AB:s årsredovisning och den privata inkomstdeklarationen.

FAKTA är att O inte lämnade in sin självdeklaration men att H gjorde det. Den som påstår annat skall bevisa det. Jag litar tills vidare på Skatteverkets sammanställning i juli 2018.

OM han dessutom struntade i att betala in arbetsavgifter i företaget är en annan sak. Den som har tillgång till årsredovisningen för 2017 kan konstatera det om skatteskulden är betydligt högre än den normalt varit vid bokslutet åren innan.
Citera
2019-02-02, 10:07
Medlem
krabbpytts avatar
Ursäkta detta sidospår och dess eventuella redan avhandlande i tråden, men vem är S*m*d Ch*udhry?

*a

Kontaktuppgifterna på O:s hemsida (åtminstone den äldre (?) versionen) består av en geografisk adress, en mailadress och ett telefonnummer. Inget konstigt alls, förrän man tar en titt på vem som står registrerad på abonnemanget. Det tillhör ovannämnd SC, en gammal snubbe i Nyköping som är firmatecknare av F*KIR INTERN*TION*L Handelsbolag.

*A

Ett icke momsregistrerat bolag som avregistrerades 2018-03-21, lite drygt två månader efter familjens död.

Kan det vara denna Nyköpingsbo som är ansvarig för morden? Nej, skämt åsido men varför är O:s abonnemang skrivet på en 68-årig frukthandlare? Den här abonnemangshistorien är ju garanterat helt irrelevant i sammanhanget, men å andra sidan har vi att göra med två (föräldrarna) personer vilkas handlingar är avskyvärda och svåra att förstå. Det gör att allt man kan få reda på om föräldrarna är intressant i mina ögon, även deras relationer till grönsaksgubbar.

Vad jag antar är den uppdaterade versionen utan avvikande kontaktuppgifter: http://www.henkow.se/
Vad jag antar är den tidigare versionen med avvikande kontaktuppgifter: http://www.henkow.se/Webbplats/Valkommen.html
Citera
2019-02-02, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vi vet ju inte om O hade en heltidsanställning på LU. En stor del, kanske merparten, av omsättningen i hans eget företag (dvs bisysslan) kan härröra från det han fakturerat LU. Liksom en stor del av hans, privata, taxerade inkomst kommer från hans eget företag och bara delvis från LU. Tror mera på det faktiskt eftersom verksamheten i hans företag bestod av hans arbetstimmar och inte sälja kurslitteratur.

Konstaterar att Elli inte förstå skillnaden mellan ett AB:s årsredovisning och den privata inkomstdeklarationen.

FAKTA är att O inte lämnade in sin självdeklaration men att H gjorde det. Den som påstår annat skall bevisa det. Jag litar tills vidare på Skatteverkets sammanställning i juli 2018.

OM han dessutom struntade i att betala in arbetsavgifter i företaget är en annan sak. Den som har tillgång till årsredovisningen för 2017 kan konstatera det om skatteskulden är betydligt högre än den normalt varit vid bokslutet åren innan.
Hm undrar vem det är som inte förstår ? Läs årsredovisningen så ser du att hans inkomst av tjänst INTE härrör från hans bolag finns inga löner uttagna ur bolaget.Men däremot vinstutdelning men den påverkar inte inkomst av tjänst.
Citera
2019-02-02, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Återigen. Läs på om stockholmssyndromet.

Faktiskt en bra parallell. Det behöver inte alls varit hot utan solidaritet och medkänsla som gjorde att alla levde i bubblan på Björkvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in