2019-02-02, 10:03
Medlem
Honan6s avatar
SD är enligt egen utsago "byggd utan nerver". Intressant!

Han uppträder obekymrat och smyger in passningar till tråden i sina geotexter.

Han har nyligen förklarat att han skriver där för sin egen och CO:s skull.

Han ändrade felskrivningen Östergötland till Vätergötland (medveten miss bokstaven s?) efter att det påtalats i tråden om eventloggningen från Rattugglan där en anmärkningsvärd mängd föranmälda fick förhinder.

SD är i tråden och vill att vi ska veta det.

Hur kommer han i loggtext och för utredarna att förklara sitt ändrade beteende med att han slutade använda datum och platsangivelse på sina bilder?
Senast redigerad av Honan6 2019-02-02 kl. 10:17.
Citera
2019-02-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Mjo, eller jag har åtminstone ganska bra koll på forskningen om dödligt våld i nära relationer, och jag försöker gärna svara. Frågan är lite knepig att ta kortfattat men ska göra så gott jag kan 😊

Relationsmord har väldigt distinktiva mönster som skiljer sig från andra mord (och framförallt andra förövare). Den kunskapen blir allt mer detaljerad; de senaste två decennierna har antalet studier både ökat och skiftat fokus. Framförallt har man då fördjupat sig mer i omständigheterna kring morden, bla genom fallstudier och djupintervjuer med dömda gärningsmän (medan tidigare forskning var mer inriktad på sociodemografiska riskfaktorer).

Därför finns idag mätbar data även på sådant som planering, motiv, tillvägagångssätt, etc. Och här ser man att majoriteten av morden inte är impulsiva eller okontrollerade, utan involverar någon form av planering. I vissa mätningar har det tom rört sig om över 80% (varav ungefär hälften bedöms vara i "cold blood").

Däremot skulle jag inte säga att planeringen nödvändigtvis är utstuderad på ett sätt som man kanske ser inom organiserad brottslighet; att man har bunkrat upp med en vapenarsenal, falskt alibi och flyktbil. Utan det kan handla om att man tidigare har hotat med att döda kvinnan, eller att man har försäkrat sig om att hon är ensam hemma just då. Sen är det vanligt att kvinnan dödas mha någon typ av föremål, vilket i sig kan visa på planering.

Det finns ofta ett mönster där gm först går igenom en "mörk" period, som mynnar ut i mordiska tankar och en slags känslomässig vilja att döda. När det väl sker är gärningsmännen över lag väldigt medvetna om vad de gör.

Mycket av detta hör ihop med motivet, som också är väldigt tydligt vid dessa mord, men det är en annan fråga så jag ska sluta babbla (tycker detta är intressant så drar lätt iväg). Men hoppas det gav en lite bättre bild iaf! 😊

Intressant. Vet du vad forskning generellt säger om hur en gärningsman känner sig efter ett sådant mord? Skakad, ångerfull, nöjd, euforisk?
Citera
2019-02-02, 10:30
Medlem
[quote=Honan6|66625900]SD är enligt egen utsago "byggd utan nerver". Intressant!

Han ändrade felskrivningen Östergötland till Vätergötland (medveten miss bokstaven s?) efter att det påtalats i tråden om eventloggningen från Rattugglan där en anmärkningsvärd mängd föranmälda fick förhinder.

Hur kommer han i loggtext och för utredarna att förklara sitt ändrade beteende med att han slutade använda datum och platsangivelse på sina

"Han har nyligen förklarat att han skriver där för sin egen och CO:s skull."

Var skriver han och vem är CO?
Citera
2019-02-02, 10:43
Medlem
Honan6s avatar
[quote=Osamaj|66626109]
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SD är enligt egen utsago "byggd utan nerver". Intressant!

Hur kommer han i loggtext och för utredarna att förklara sitt ändrade beteende med att han slutade använda datum och platsangivelse på sina

"Han har nyligen förklarat att han skriver där för sin egen och CO:s skull."

Var skriver han och vem är CO?

@Osamaj angående din fråga "Var skriver han och vem är CO?"

CO = Cache Owner (det har berättats tidigare i tråden)
Det har även berättats att han skriver, ändrar, skickar passningar till tråden och donar på sin geocahingsida där han loggar hittade cacher.

Citat från SD loggat 26/1 -19:
"Den här var rolig att nätlogga! Jag gör inga anspråk på att vara författare, och jag skriver loggar för CO och mig själv. Något mer än TFTC tycker jag är kul att få som CO, och det är även kul själv när man går tillbaka och läser några rader om sina upplevelser. Att gå tillbaka med PGC och leta fram burkar tog tid, för det var så kul att återuppleva minnen. Jag valde att ta med den med äldst hidden date varje år, och länkar nedan till mina loggar. Tack för skälet att dyka ner i minnenas arkiv!"

Länk till hela loggningen: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=e4b3a051-fa0a-49d1-9a32-d806aacfbea7
Senast redigerad av Honan6 2019-02-02 kl. 10:46.
Citera
2019-02-02, 11:10
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Jag har en känsla av att jag har missat en hel del i tråden senaste dygnet och nu hittar jag inte det jag söker efter. Någon hade lagt ut länkar till ett annat forum där SD hade frågor och diskussioner om sin pelletsbrännare och lite annat - bl a det kommande giftermålet. I den diskussionen berättar SD att han är utan nerver.
Jag tänker att det stämmer väl överens med hans bekymmerlösa uppträdande i situationen som MGM.

SD citat:
"Nerverna är inget problem. Jag är inte byggd med sådana tror jag...**"

Inlägget finns kvar:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-02-02, 11:14
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det var JM som lade ut koden:

MV har inte lagt ut koden över huvudtaget.

MV citerade dock hela JM's inlägg där den angivna koden fanns med.
Citera
2019-02-02, 11:35
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är tur att vi har friheten att välja vem/vad vi vill tro på bland alla inlägg/spekulationer!

Någon som går från örhängen till JG och allt tjat har jag själv svårt att ta på allvar. När sedan EGT kom upp som någon som var trovärdig (med alla inlägg som talar mot varandra) och att hen dessutom var duktig på att stava...

Hur är det nuförtiden... någon som vet, har SD/JG fortfarande sin vänskap kvar?
Tydligen har de inte setts tillsammans under den sista tiden men de kanske har återupptagit vänskapen igen. Vi får väl se vem som geocachar med vem den närmsta tiden nu när det har hänt lite på relationsfronten enligt tidigare inlägg.
Citera
2019-02-02, 11:42
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Är det otänkbart att någon/några vill bibehålla fokus på just SD för att man vill rädda sitt eget anseende? Alltså att man utåt och till polisväsendet har lämnat (oriktiga?) uppgifter som alla pekar mot just MGM.

Eftersom utredningen verkar ha hamnat i stå, så borde utredarna kanske "göra ett omtag" av samtliga vittnesmål som lämnades under de första dagarna efter LW's försvinnande. Kanske skulle det komma fram andra/ändrade uppgifter nu, så här nio månader efteråt. Kanske skulle eventuella inkonsekvenser i tidigare utsagor då kunna upptäckas.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-02-02 kl. 11:57.
Citera
2019-02-02, 12:03
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Jag har en känsla av att jag har missat en hel del i tråden senaste dygnet och nu hittar jag inte det jag söker efter. Någon hade lagt ut länkar till ett annat forum där SD hade frågor och diskussioner om sin pelletsbrännare och lite annat - bl a det kommande giftermålet. I den diskussionen berättar SD att han är utan nerver.
Jag tänker att det stämmer väl överens med hans bekymmerlösa uppträdande i situationen som MGM.

SD citat:
"Nerverna är inget problem. Jag är inte byggd med sådana tror jag...**"

Wow, bekräftar definitivt mina tankar och kommer dessutom från honom själv.

Ja där ser man. 😳
Citera
2019-02-02, 12:15
Medlem
[quote=Honan6|66626224]
Citat:
Ursprungligen postat av Osamaj

@Osamaj angående din fråga "Var skriver han och vem är CO?"

CO = Cache Owner (det har berättats tidigare i tråden)
Det har även berättats att han skriver, ändrar, skickar passningar till tråden och donar på sin geocahingsida där han loggar hittade cacher.

Citat från SD loggat 26/1 -19:
"Den här var rolig att nätlogga! Jag gör inga anspråk på att vara författare, och jag skriver loggar för CO och mig själv. Något mer än TFTC tycker jag är kul att få som CO, och det är även kul själv när man går tillbaka och läser några rader om sina upplevelser. Att gå tillbaka med PGC och leta fram burkar tog tid, för det var så kul att återuppleva minnen. Jag valde att ta med den med äldst hidden date varje år, och länkar nedan till mina loggar. Tack för skälet att dyka ner i minnenas arkiv!"

Länk till hela loggningen: http://www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=e4b3a051-fa0a-49d1-9a32-d806aacfbea7

OJ OJ OJ. FÖLJ INGA AV HANS LÄNKAR
Vi vet att han är en tekniknörd och risken är stor att ni avslöjar er vem ni är om ni klickar på någon länk han har lagt upp.
Citera
2019-02-02, 12:41
Medlem
Blessedfruits avatar
[quote=Medimera|66627295]
Citat:

OJ OJ OJ. FÖLJ INGA AV HANS LÄNKAR
Vi vet att han är en tekniknörd och risken är stor att ni avslöjar er vem ni är om ni klickar på någon länk han har lagt upp.

Förklara gärna. Menar du om man klickar på länkarna om pelletsbrännaren eller länken du själv citerar här eller menar du länkar man hittar när man väl är inne på de forum man hamnar i via dem?
Citera
2019-02-02, 12:44
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
EGT är den som tidigare har uppmärksammat tråden om att det var kraftig rökutveckling i värmepannan hemma hos SD när han hade barnen hemma och HD hade precis flyttat. Det hade sett dramatiskt ut med alla blåljus på gatan, men det var visst ingen fara.

Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Na.se skrev en kort notis om händelsen:

https://www.na.se/artikel/orebro/larm-om-villabrand-i-hjarsta-var-rokutveckling-fran-pannrum

Efter nästan 200 inlägg på ett specialforum om sin värmepanna, borde han kanske haft tillräckligt bra koll på den för att undvika rökutveckling?

Funderar förresten på ett inlägg som han skrev i geocache-forumet där han eventuellt nämnde branden/rökutvecklingen (jag är ganska säker på att jag såg något för ganska länge sedan), men hittar inget sådant inlägg längre? Någon som minns eller hittar det?

(Jag har för mig att det var någon "klämkäck" kommentar om blåljus, brandkår som gjort att han blev uppringd mitt under en cachetur, eller att incidenten ledde till att han blev sen till något event. Något i den stilen, vill jag minnas).

Det är egentligen inte särskilt viktigt. Däremot verkar det underligt om han skulle ha raderat (?) ett eventuellt inlägg som handlade om rökutvecklingen, efter att händelsen nämndes av EGT här i tråden.
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-02-02 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in