2019-02-01, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, det skulle vara bättre att radera felaktigheter än att lägga till något ytterligare.
Bort med alla felaktigheter och bort med alla grymheter och allt hat, bort med förtrycket av kvinnor.

I så fall skulle koranen kunna ge en bild av en god och barmhärtig gud. Det gör det inte som den är nu.
Ja, jag orkade inte leta upp citat. Vill bara visa att det är väldigt lätt att förbättra moralen i koranen.
Men om detta var seriöst så skulle jag göra båda sakerna, både lägga till och ta bort.
2019-02-01, 15:45
Medlem
Citat:
Sedan har vi det historiska felet att det skulle ha funnits samarier i koranens berättelse om Moses, Aaron och den gyllene kalven:
20:95 [Moses] sade: "Och du, samarier! Vad ville du uppnå [med detta]?"

Problemet med det är att det inte fanns några samarier (även kallade samariter eller samaritaner) på Moses tid. Historiskt sett är dem som idag (och på Jesu tid) kallas för samarier eller samariter israeliska efterlevande från två stammar i norra israel som överlevde Assyriernas förstörelse av Israels rike år 722 f.Kr och de kallades samarier eller samariter därför att huvudstaden i detta Israels rike hette Samaria. Men det kan historiskt sett inte ha funnits några samariter på Moses tid (omkring 1200-1400 f.Kr.) eftersom staden Samaria inte grundlades förrän minst 400 år senare, då Salomons rike delades upp i två riken, och det nya riket Israel behövde en egen huvudstad.

Varför kallar Moses då en person för samarier i suran 20:95?
Fanns det en annan plats som kallades för Samaria innan Israels rike upprättades? Eller finns det någon annan anledning till att en person kan kallas för samarier?
Samaria betyder ordagrant ”vakttornen” och eftersom det sannolikt fanns vakttorn i flera städer så kan det logiskt sett ha funnits fler platser som kallades för ”Samaria”, men ingen annan sådan plats har så vitt jag vet varit så känd och betydande att deras invånare allmänt kallades för ”samarier”

En annan konstighet med att Moses kallar en annan medlem i ökenvandringen för ”samarier” är att dem som idag kallas för samarier eller samariter ju var israeler från två stammar och då snarare borde ha omnämnts som ”israelit” som alla de andra israeliterna, eller möjligen baserat på sin stamtillhörighet (levit, benjaminit, rubenit osv.)

för att dom själva kallade sig samarier? eller är orden "Shamerim", "Šomerim", "Sāmiriyyūn", för avlägsna för detta enligt dig?
2019-02-01, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är väldigt lätt.
Jag skulle kunna lägga till följande:
”Du behöver inte tro på Gud, det går att vara en god människa ändå”
”Det är helt ok att vara homosexuell”
”Det är förbjudet att äga andra människor som egendom”

du får du allt förklara vad en god människa är, och var fick den sin godhet ifrån?

Koranen har vad jag vet inte ens uttalat sig om homosexualitet.

jag tror inte Koranen någonstans uppmuntrar till att betrakta andra människor som sin egendom? vad den däremot gör är att uppmuntra frigörandet av slavar.
2019-02-01, 15:53
Medlem
Citat:
Fast koranen är ju inte enbart sanning, så varför ska den inte förkastas?

du har ju inte ens läst den, så varför börja prata om att förkasta den?
2019-02-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
du får du allt förklara vad en god människa är, och var fick den sin godhet ifrån?

Koranen har vad jag vet inte ens uttalat sig om homosexualitet.

jag tror inte Koranen någonstans uppmuntrar till att betrakta andra människor som sin egendom? vad den däremot gör är att uppmuntra frigörandet av slavar.
Muhammed tog slavar.
Varför måste jag förklara vad en god människa är? (det skulle jag göra i boken) Här tänker jag inte förklara det.
Om Koranen inte uttalar sig om homosexualitet så är det ju bara bra att jag lägger till att det är helt ok. Många muslimer verkar tycka tvärtom. Till och med dödsstraff ska det vara, enligt vissa. Eftersom vissa följer hadither också så skulle jag skriva mina tillägg i koranen.
2019-02-01, 16:00
Medlem
Varför är ni muslimer så kvinnofientliga? Vad sa din stackars fru när du bytte religion till just den värsta? Inte direkt den man förknippar med godhet, tanke på medier etc. Utsätta samhällen..
2019-02-01, 16:05
Medlem
Citat:
är det ju visst.

nähä, vad läser du "om" sura 98 då?

ge gärna lite exempel på det där du pratar om.

sharialagarna känner jag inte till. inget begrepp som förekommer i Koranen vad jag vet.

Islams syn? Islam är ingen person eller varelse. om du menar hur Gud ser på de som inte vill erkänna hans existens, så kan du väl tänka dig själv att han inte är jätteimponerad. dock är Gud den Nåderike, den Barmhärtige, och den ständigt förlåtande, och tämligen överlägsen vårt förstånd, så det är vanskligt att säga för mycket om hur Gud ser på saker och ting, då Gud vet allt som vi inte känner till.
Tja t ex denna som redan framförts i tråden:
https://quran.com/98
T ex
"And they were not commanded except to worship Allah, [being] sincere to Him in religion, inclining to truth, and to establish prayer and to give zakah.
And that is the correct religion.
"

Zakah, vilka får ta del av detta?

Quran (28:86)
"Never be a helper to the unbelievers."

Quran (48:29)
"Muhammad is the messenger of Allah.
And those with him are hard (ruthless)
against the disbelievers
and merciful among themselves."

Mohammeds sunna:
Abu Dawud (41:4832)
"The Messenger of Allah [said]
"Do not keep company with anyone but
a believer and do not let anyone eat your food but one who is pious.
"

Jag har gett massor av såna exempel i tidigare inlägg, det är bara att du läser mina inlägg i andra trådar.
Man kan nämligen ge exempel gång efter annan men likväl har ni "glömt" dem i nästa tråd...

Du är muslim men känner inte till islams lagar?

Jag kan visa dig:

Reliance of the Traveller (h8.24) (Sharia)
"It is not permissible to give zakat to
a non-Muslim".

Jadu, islam är en viss religion med en viss syn.
Som du finner i koranen och sunna.

Det finns också en kristen syn på saker som bygger på vad som står i Nya Testamentet.
2019-02-01, 16:09
Medlem
Citat:
Muhammed tog slavar.
Varför måste jag förklara vad en god människa är? (det skulle jag göra i boken) Här tänker jag inte förklara det.
Om Koranen inte uttalar sig om homosexualitet så är det ju bara bra att jag lägger till att det är helt ok. Många muslimer verkar tycka tvärtom. Till och med dödsstraff ska det vara, enligt vissa. Eftersom vissa följer hadither också så skulle jag skriva mina tillägg i koranen.

han friköpte slavar, och uppmuntrade friköpandet av slavar. antagligen skulle han förbjuda slaveri helt, om det vore möjligt. tror inte att hans slavar/tjänare hyste något agg emot honom direkt. tvärtom.

varför måste du förklara vad en god människa är? så man förstår vad du menar när du säger det?

vore ju passande om du kunde läsa Koranen innan du börjar skriva om den, tycker jag.
2019-02-01, 16:13
Medlem
Citat:
kanske för att han inte blev det?

om du tycker att det är det viktigaste i Evangelierna så har du ju missat poängen helt. eller snarare, förvanskningen av Evangeliet har lurat dig. en av anledningar till att Koranen kom, för övrigt, var att rätta till det som söndertrasats och förvanskats av de tidigare böckerna.

så var glad att han inte korsfästes istället. det är ju ett mycket finare budskap.
Jag ser att du inte har förstått vad Yeshuas korsfästelse gick ut på...
2019-02-01, 16:14
Medlem
Citat:
han friköpte slavar, och uppmuntrade friköpandet av slavar. antagligen skulle han förbjuda slaveri helt, om det vore möjligt. tror inte att hans slavar/tjänare hyste något agg emot honom direkt. tvärtom.

varför måste du förklara vad en god människa är? så man förstår vad du menar när du säger det?

vore ju passande om du kunde läsa Koranen innan du börjar skriva om den, tycker jag.
Ja, jag skulle ju förklara det (vad god är) i koranen om jag skrev den, sade jag ju!!
Nej, känner inget behov av att läsa koranen. Det haglar med citat från den ändå.
2019-02-01, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Jag ser att du inte har förstått vad Yeshuas korsfästelse gick ut på...

du tror väl inte på det där med ställföreträdande offret. makabert och vansinnigt tycker jag.
2019-02-01, 16:22
Medlem
Citat:
Ja, jag skulle ju förklara det (vad god är) i koranen om jag skrev den, sade jag ju!!
Nej, känner inget behov av att läsa koranen. Det haglar med citat från den ändå.

ja men citaten haglar från folk som vill få Koranen att framstå som hemsk och hatisk, när den i själva verket är raka motsatsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in