2019-02-01, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heze
jag tolkar din länk som nedgången var under 2017, och att 2018 var ganska avvaktande(+0.6%).
Man kan tolka det så, och du får tolka det så. Men det är ju för att du läser på fel ställe på sidan jag länkade.

Årsstatistiken är just nu fallande med 6% i årstakt.

Månadsstatistiken är just nu fallande med 6% årstakt.
2019-02-01, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sympatisoren
En annan fråga att diskutera är vad som skulle hända om lånekranen vrids på igen och amorteringskraven försvinner.
Skulle priserna börja rusa igen eller är utbudet helt enkelt för högt?
Det kommer ju ut mycket nybyggt det närmsta året. I min lilla stad i Mellansverige ser det klart trögare ut nu och det byggs vidare ganska mycket det närmsta året.
Jag tror inte amorteringskravet är den enda prisdämpande faktorn utan det har fungerat mer som en krockkudde.
Detta är intressant. I min stad (Falun) har det byggts mycket nyproduktioner de senaste åren men nu har man märkt att det går trögare att sälja. Jag vet om att det är planerat mycket mer nyproduktioner de närmaste åren.

Får se om det blir överutbud a la' Stockholm
2019-02-01, 13:39
Medlem
Toppen rubbe.

HÖGT UTBUD BOSTADSRÄTTER FORTSÄTTER MINSKA - HEMNET (Direkt)
2019-02-01 13:04

https://www.avanza.se/placera/telegram/2019/02/01/bomarknad-hogt-utbud-bostadsratter-fortsatter-minska-hemnet.html
2019-02-01, 13:44
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tror inte det kommer bli så stora höjningar av räntorna, pga att vi nu snabbt (som det verkar) går in i en lågkonjunktur och arbetslösheten kommer öka. I det läget tokhöjer man inte gärna räntorna.

En stor del av utlåningen finansieras utomlands. Riksbanken styr därför inte helt över vad boräntan slutgiltigen blir, vilket många tror. Om utländska aktörer tappar förtroendet för den svenska bostadsmarknaden, vilket en lågkonjunktur garanterat skulle bidra till, så stiger bankernas upplåningskostnader och då tvingas de höja boräntorna. Ingves vilja sitter då i skogen. Det är därför han larmar om skuldsättningen.
2019-02-01, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Detta är intressant. I min stad (Falun) har det byggts mycket nyproduktioner de senaste åren men nu har man märkt att det går trögare att sälja. Jag vet om att det är planerat mycket mer nyproduktioner de närmaste åren.

Får se om det blir överutbud a la' Stockholm
Har man fått ordning på studentboendet i Falun än?

2016
"Bostadsbrist för unga i nästan hela Dalarna – Viktor betalar 7 000 i månaden för en cell
...
En av bristkommunerna är Falun dit studenten Viktor ... flyttade i augusti. Eftersom han inte hittade någon lägenhet flyttade han in i ett rum på vandrarhemmet Falu fängelse. Två månader senare bor han fortfarande kvar.
...
Nu delar två studenter på den gamla cellen. Innan var de tre."

https://www.dalademokraten.se/artikel/dalarna/bostadsbrist-for-unga-i-nastan-hela-dalarna-viktor-betalar-7-000-i-manaden-for-en-cell
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-02-01 kl. 13:56.
2019-02-01, 13:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Toppen rubbe.

HÖGT UTBUD BOSTADSRÄTTER FORTSÄTTER MINSKA - HEMNET (Direkt)
2019-02-01 13:04

https://www.avanza.se/placera/telegram/2019/02/01/bomarknad-hogt-utbud-bostadsratter-fortsatter-minska-hemnet.html
Noterar att det inte framgår om minskningen beror på att fler objekt sålts, eller om fler objekt tas bort...
2019-02-01, 13:57
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carburetor
Trots skriverier om stort utbud och trög marknad under starten av 2019 så ligger vi långt under rekordsiffrorna från ett år tillbaks som vi följde i tråden. I skrivande stund, kl 10:55 fredag 1 februari så är utbudet i Stockholms län inklusive kommande 6823 bostäder, dvs 25% lägre än motsvarande tid förra året(6823/9108 = 0.75).

Jag får inte ihop det? Om vårt sätt att följa utbudet är representativt och Hemnet inte ändrat något i hur de publicerar bostäder till salu(ett exempel skulle kunna vara att hemnet eller säljarna ändrat hur de lägger ut nyproduktion och nu endast publicerar ett fåtal objekt från varje projekt??) så är ju utbudet 25% mindre än förra året? Det borde ju ge rubriker om kraftigt minskande utbud(och såklart tillhörande prognoser från mäklare, banker och övriga stakeholders om att nu är det uppåt som gäller för priserna).

Hälsn.
Carburetor

Det är inte så konstigt. Innan prisfallet började så lät folk osålda lägenheter ligga kvar länge på Hemnet. Nu tas osålda lägenheter bort en period (23 dagar?) för att sedan dyka upp igen. Det är inte utbudet som har ändrats, det är annonsörernas beteende. Man har lärt sig att inte låta sitt objekt ligga ute för länge.

Vi saknar bra data på utbudet, helt enkelt. Gissningsvis kommer det att vara slagigare nu på Hemnet. För de osålda kommer ju tillbaka sedan. Om man orkade skulle man väl kunna trixa med Hemnets statistik över hur många osålda som dras bort och genomsnittlig annonstid nu jämfört med tidigare o.s.v. och på så sätt få fram approximerade jämförelsetal åt oss.

Men, du behöver nog inte vänta länge på att detta utnyttjas av diverse sanningssägare i affärspressen. Snart kommer någon från Hemnet att få en helsida i Di med rubriken "Nu har det vänt! Utbudet av bostäder minskar." Kommer reportern att fråga om det kan vara så att annonsörerna kan ha ändrat sitt beteende? Nej.

Edit: Såg att artikeln jag förutspådde (nästan) redan fanns ...
Senast redigerad av Epistemologen 2019-02-01 kl. 14:04.
2019-02-01, 14:03
Medlem
JM verkar minska på alla fronter.

https://mb.cision.com/Main/1261/2729922/984856.pdf
2019-02-01, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
JM verkar minska på alla fronter.

https://mb.cision.com/Main/1261/2729922/984856.pdf

Men utdelning föreslås 12 kr (11 kr).
2019-02-01, 14:07
Avslutad
JM Bostad Stockholm

Antal sålda bostäder:

Hela 2015: 1 600
Hela 2016: 1 552

2017
Q1: 354
Q2: 388
Q3: 213
Q4: 197

2018
Q1: 117
Q2: 225
Q3: 223
Q4: 286

Antal bostäder i pågående produktion (ultimo):
2017
Q1: 3 714
Q2: 3 598
Q3: 3 837
Q4: 3 842

2018
Q1: 3 510
Q2: 3 387
Q3: 3 447
Q4: 3 115

https://www.jm.se/om-jm/investerare/rapporter/[/quote]

=>
JM förefaller va ganska framgångsrika i Stockholm, jämfört med andra aktörer, skulle jag säga utan veta mer om hur priser har justerats.

Dock kan det va så att man nu forcerar fram försäljning av färdigställda projekt, medan man för något år sedan satt och väntade eftersom man bara färdigställde sånt som man redan hade sålt under boomen.

Om man helt enkelt har som policy att sådant som är färdigställt och tomt ska väck till varje pris, då får man hyfsade försäljningssiffror men stegvis fallande lönsamhet och allt färre pågående projekt.

Men det är svåranalyserat vad gäller JM. Hyfsat starka verkar de ändå va.
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-02-01 kl. 14:13.
2019-02-01, 14:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sympatisoren
En annan fråga att diskutera är vad som skulle hända om lånekranen vrids på igen och amorteringskraven försvinner.
Skulle priserna börja rusa igen eller är utbudet helt enkelt för högt?
Det kommer ju ut mycket nybyggt det närmsta året. I min lilla stad i Mellansverige ser det klart trögare ut nu och det byggs vidare ganska mycket det närmsta året.
Jag tror inte amorteringskravet är den enda prisdämpande faktorn utan det har fungerat mer som en krockkudde.
Ett stopp hade kommit oavsett, dock kanske marknaden hade hållit i ett par år till.
2019-02-01, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Har man fått ordning på studentboendet i Falun än?

2016
"Bostadsbrist för unga i nästan hela Dalarna – Viktor betalar 7 000 i månaden för en cell
...
En av bristkommunerna är Falun dit studenten Viktor ... flyttade i augusti. Eftersom han inte hittade någon lägenhet flyttade han in i ett rum på vandrarhemmet Falu fängelse. Två månader senare bor han fortfarande kvar.
...
Nu delar två studenter på den gamla cellen. Innan var de tre."

https://www.dalademokraten.se/artikel/dalarna/bostadsbrist-for-unga-i-nastan-hela-dalarna-viktor-betalar-7-000-i-manaden-for-en-cell
Det har verkligen varit bostadsbrist i Falun. Vet inte hur det är för studenter nu. 44 bostäder till salu just nu på hemnet men som sagt det ska byggas mycket mer 😊

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in