2006-11-12, 23:18
Medlem
Fruktpojkens avatar
Använd Firefox istället, då funkar det bättre (förhoppningsvis)
Citera
2006-11-13, 21:08
Medlem
Pollys avatar
Socker Conny är en riktigt bra serie. Jag har ett Socker Conny album som ligger och samlar damm här hemma.
Citera
2006-11-14, 00:20
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
I det snart (18 november) kommande numret av Galago (numera en bok) kommer Joakim Pirinen åter att medverka "efter nio års frånvaro med samtidsserien Döda paret", enligt ett pressmeddelande från förlaget.
Citera
2006-11-14, 22:59
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
I det snart (18 november) kommande numret av Galago (numera en bok) kommer Joakim Pirinen åter att medverka "efter nio års frånvaro med samtidsserien Döda paret", enligt ett pressmeddelande från förlaget.

Det handlar väl om nio års frånvaro från Galago eller? För visst har han gjort serier hela tiden. Han är ju med i Kapten Stofil med anagramserierna. Ganska kul...
Citera
2006-11-15, 09:09
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeytronic
Det handlar väl om nio års frånvaro från Galago eller? För visst har han gjort serier hela tiden. Han är ju med i Kapten Stofil med anagramserierna. Ganska kul...

Ja, det måste det ju vara frågan om. Albumet Ingens bästa vän kom ju så sent som 2004 och jag antar att det samlade upp serier från Kapten Stofil liksom tidigare album inrymt serier från Galago.
Citera
2019-01-31, 06:58
Medlem
Ördögs avatar
Bump!

S-C fyller 35 år. Den snart 58-årige Pirinens försök att jämföra den stigande andelen förbannade och av Aftonfittan ständigt häcklade väljare med sin levnadsglade bärsärk framkallar bara en gäspning. Men annars håller man med - jag kan tänka mig att Connys upptåg, om de getts ut idag, skulle ge mångkulturvurmare, batikkärringar, feminassar och hbtqrstvxyz-gaphalsar dåndimpen.

Grattis Socker-Conny!
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...s-socker-conny
Citat:
Nu fyller sockerdjävulen 35 och firas med en ny, kommenterad jubileumsutgåva (Kartago). Passande nog med hård rygg, som extra skydd mot vår ängsliga samtid. För Socker-Conny hade säkerligen stött på rejält motstånd om han kommit i dag, trots att han är aktuellare än någonsin. Nu när, som Pirinen själv skriver, ”nästan var femte svensk blivit som Socker-Conny” och han till och med är president i USA.

Han personifierar det oälskade barnet, den utstötta, besvärliga idioten som gapar efter uppmärksamhet, chockar, hotar, kränker och mobbar – i brist på kärlek.
Senast redigerad av Ördög 2019-01-31 kl. 07:02.
Citera
2019-01-31, 07:58
Medlem
Rebali179s avatar
" Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad!"

Tänkt att han finns fortfarande. Stort Grattis Socker Conny på 35 års dagen
Citera
2019-01-31, 11:57
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
" Med ett schysst järnrör slår mDe det hela världen med häpnad!"

Tänkt att han finns fortfarande. Stort Grattis Socker Conny på 35 års dagen

Till skillnad från SD-arna, som bara höjde och hotade med det famösa röret, tog Doudou Ahoka ooh drämde till på riktigt. Hade han kanske läst om Connny i SFI-undervisningen? Visst liknar de båda rörsvingarna varann lite grann! Samma intelligenta ansiktsuttryck har de åtminstone!

https://mordarbloggen.wordpress.com/...ren-fran-kongo
(FB) Morden på Tommy Gustafsson och Pia Östlingh i Ljungsbro - Linköping 2/11-13
Citera
2019-01-31, 19:48
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Den snart 58-årige Pirinens försök att jämföra den stigande andelen förbannade och av Aftonfittan ständigt häcklade väljare med sin levnadsglade bärsärk framkallar bara en gäspning.

Ja, vi slog vad på Rönnells-eventet med Pirinen härom kvällen – hur lång tid tar det innan vi får en flabbig referens till SD:s järnrör? Skall dock erkännas att jag förlorade eftersom jag trodde på "mindre än fem minuter". Alltid något.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...s-socker-conny
Citat:
Han personifierar det oälskade barnet, den utstötta, besvärliga idioten som gapar efter uppmärksamhet, chockar, hotar, kränker och mobbar – i brist på kärlek.

Om jag minns rätt blev slutet på Socker-Conny lite ifrågasatt redan när albumet först utkom. (Tycker själv att det tillhör hans sämre verk.) Det är väl tänkvärt hur en svensk kung Ubu ändå måste "förklaras" på lite beskäftigt socialpedagogiskt vis, som en produkt av en kärlekslös barndom i en iskall överklassfamilj osv. Kanske är Conny inte gudfar bara till de moderna svenska serierna utan också till den trötta och torftiga typ av seriekritik som Djurberg här ger uttryck för.
Citera
2019-02-01, 11:45
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Om jag minns rätt blev slutet på Socker-Conny lite ifrågasatt redan när albumet först utkom. (Tycker själv att det tillhör hans sämre verk.) Det är väl tänkvärt hur en svensk kung Ubu ändå måste "förklaras" på lite beskäftigt socialpedagogiskt vis, som en produkt av en kärlekslös barndom i en iskall överklassfamilj osv. Kanske är Conny inte gudfar bara till de moderna svenska serierna utan också till den trötta och torftiga typ av seriekritik som Djurberg här ger uttryck för.

Hur var det socker Conny slutade
det är längesedan jag läste den så jag har glömt bort slutet dock
Citera
2019-02-01, 19:15
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Hur var det socker Conny slutade
det är längesedan jag läste den så jag har glömt bort slutet dock

Conny irrar i kloakerna med de gråtmilda missibirrerna och de ruskiga filibabianerna men klättrar sedan upp genom en toalettstol och råkar hamna i badrummet i sitt föräldrahem, där han möter sina syskon (brodern Ivar återkommer ju i Gull-Ivars resår i Den universella bristen på respekt) och sina föräldrar. Den brutale fadern är framgångsrik företagsledare och hedersprofessor i Sydafrika, modern kall och steril, och Conny visar sig alltså vara familjens förlupna svarta får. När fadern just står i begrepp att göra Conny arvlös

Alltså, det är förstås inget dåligt album men jag tycker att det varken riktigt har debutalbumets charm eller de senares genialitet. Den här familjepsykologiska vändningen på slutet har kanske att göra med tidsandan, det var väl ungefär samtidigt som Niklas Rådström och Suzanne Osten inspirerade av Alice Miller satte upp en pjäs om Hitlers barndom och som Lars Noréns familjedramer började bli "folkkära". – Men det är kanske återkommande i Pirinens produktion den här spänningen mellan å ena sidan den allmänna neurotiska absurdismen och å andra sidan de "vänsterpolitiska" mellansticken där moderater/finansmän/nydemokrater/sverigedemokrater framställs som särskilt dumma och/eller onda.

(Här förresten ytterligare ett par turneringar på skämtet schysst järnrör/SD, från Född ur ett svart ägg och från Stockholms internationella seriefestivals affisch år 2017.)
Citera
2019-02-05, 16:57
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Conny irrar i kloakerna med de gråtmilda missibirrerna och de ruskiga filibabianerna men klättrar sedan upp genom en toalettstol och råkar hamna i badrummet i sitt föräldrahem, där han möter sina syskon (brodern Ivar återkommer ju i Gull-Ivars resår i Den universella bristen på respekt) och sina föräldrar. Den brutale fadern är framgångsrik företagsledare och hedersprofessor i Sydafrika, modern kall och steril, och Conny visar sig alltså vara familjens förlupna svarta får. När fadern just står i begrepp att göra Conny arvlös

Alltså, det är förstås inget dåligt album men jag tycker att det varken riktigt har debutalbumets charm eller de senares genialitet. Den här familjepsykologiska vändningen på slutet har kanske att göra med tidsandan, det var väl ungefär samtidigt som Niklas Rådström och Suzanne Osten inspirerade av Alice Miller satte upp en pjäs om Hitlers barndom och som Lars Noréns familjedramer började bli "folkkära". – Men det är kanske återkommande i Pirinens produktion den här spänningen mellan å ena sidan den allmänna neurotiska absurdismen och å andra sidan de "vänsterpolitiska" mellansticken där moderater/finansmän/nydemokrater/sverigedemokrater framställs som särskilt dumma och/eller onda.

(Här förresten ytterligare ett par turneringar på skämtet schysst järnrör/SD, från Född ur ett svart ägg och från Stockholms internationella seriefestivals affisch år 2017.)

Mästerlig analys! Varför fick du inte publicera den i nyutgåvan av sockerskitens äventyr?
Jag bläddrade som hastigast genom nyversionen av S-C i bokhandeln igår. En fint utformad volym med dåvarande förläggaren Rolf Classons efterord och Pirinens egna kommentarer. Tänk att tecknarmästaren anser sig behöva förklara att den spelande damen på Sergels Torg fanns i verkligheten, eller vilka rockartister som besökarna på musikklubben söker efterlikna. Och naturligtvis känner han sig besvärad över Connys "rasism" på kinesrestaurangen, och i scenerna med "tågluffartomten" och de invandrade kloakarbetarna ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in