2019-02-01, 02:48
Medlem
ModestyBlaisers avatar
[quote=2an|66604896]
Citat:
Ursprungligen postat av Darkmiss

Skåpbilen är inte inbackad/inträngd nere i hörnet, teknikerbussen rymms ju mellan staketet och skåpbilen och ser man hur däcken på skåpbilen står så här den snarare kört längst med staketet bakom skåpbilen för att svänga vänster upp bredvid staketet på högra sidan av skåpbilen.

Såg på en av bilderna att det hänger ut en bit av wellpapp under vänstra bakdörren, är det från något som köpts och ska på återvinningen?

Men sen så är bilen för skitig för att bara körts nån km, nu vet jag inte hur dom gör på just de hyrstället men vad jag sett/vet så tvättasoch städas alltid hyrbilar innan den ska ut igen just för att man samtidigt kontrollera ev skador som föregående hyrare gjort. Inte heller vanligt att hyra ut med så stora bucklor heller, men de kan ju va olika då skadan redan är dokumenterad kanske dom hyr ut som vanligt tills verkstaden har tid?

Jo du har säkert rätt att bilen snarare "slickat" staketet och svängt runt. Men tycker ändå den står lite...creepy. Iögonfallande. Skulle nästan se naturligare ut i en ficka mitt på parkeringen. Men men..
Bara en känsla, men poängen med en skåpbil är ju skåpet... och OM de skulle vara mördade känns det inte som de dödades inuti bilen, utan lades där efteråt, och via bakdörren. Isf står väl bilen också som den gör av en anledning.

Det stör mig nog lite det här med bucklan... nu sa visserligen någon att man ofta kan få smutsiga och buckliga bilar på CK, men har själv bara fått hela, rena hyrbilar så tog inte det i beräknande. Men så kanske det är.
Citera
2019-02-01, 03:03
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoldenKiwk
1. Detta har jag nämnt i förbifarten. Men det finns en sidodörr på denna bil. Denna är placerad upp mot skogen, alltså ur synhåll, precis som du säger är den uppbackad. Men även placerad med den dörren dold, alltså tänker jag att det är gjort för att dölja om man vill smita ut.

Eller lasta in... Och någon har ju trots allt kört dit - och gått ur hytten. Bara att veta om det är ett eller två par fotavtryck utanför hade ju besvarat många frågor...Men det vet ju polisen.

Citat:
2 dock gör vädret dessa bilar lätt smutsiga men, det jag reagera på är just allt det där svara som är av avgaserna. En diesel blir sotig, men de. Där tyder på felaktig körning eller långvarig körning mellan tvättarna. Felaktig körning såsom höga, låga varv, fel växel mm..

Ja, det är lite mer röksvart där mellan hytt och skåp. Vet inte vad det innebär men folk har ju diskuterat hurvida avgaser kunnat nå in i skåpet. Min tanke var mer att bilen inte såg "nyhyrd" ut. Men igen, det vet ju polisen... Tänk om de ville dela med sig också 😏

Citat:
4 just att höger dörr bak öppnas är för att det är den man öppna först. Därefter är det ett lås/sprint på vänster sida som man drar upp och därefter öppna dörren. Man kan även välja att låsa vänster dörr men ha högersidan olåst. Tex om man lastar brädor låter man en dörr vara öppen,
Övertydlig, det går alltså öppna stänga vänster sida, det går även ha bara sen delen låst eller olåst..

Men det ÄR ett handtag på insidan, ungefär där polisen viftar med handen? Verkar slätt i övrigt..
Citera
2019-02-01, 03:51
Medlem
Cameleonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Intresse för vem?
Platser och rörelsemönster där ev vittnen kan ha gjort iaktagelser.
Tänker att skolan, hem, fyndplats och hyrbilsplats skapar ett rörelsemönster som kan ge ledtrådar för polisen. Läste en intressant avhandling som jag snöat in mig lite på
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:15194/FULLTEXT01.pdf
Citera
2019-02-01, 06:32
Medlem
Cools avatar
Tja!

Har det framkommit någonstans om bilen fungerade eller var havererad?
Tänker på om dem/någon var på väg någon annanstans, bilen går sönder-, kropparna var tänkta att dumpa på annan plats?
Typ...?
Citera
2019-02-01, 07:41
Medlem
Låt säga att detta är ett dubbelmord vilket jag tror, och polisen har ingen misstänkt. Det är väldigt osannolikt att det inte är en närstående till som är GM men OM det är det mot all förmodan så varför går då inte polisen ut och efterlyser vittnen osv? Tystnaden i media är märklig. Eller vill de jobba i det tysta för att de misstänker vem som är mördaren men inte vill röja vad de vet ? Kan de misstänka mannen men vill bygga upp allt så det räcker till en häktning innan han anhålls?

Mitt i Tyresö har ju varit så grymma och inte släppt detta så kan inte ni fråga polisen om en uppdatering igen?
Citera
2019-02-01, 08:34
Medlem
Va/är de bara en trådsanning att det inte va några yttre/synliga skador på offren?
Då är det väl i de närmaste omöjligt för en vilt främmande människa ska ha mördat dessa?

Olycka går bort både pga inga skador (om den uppgiften stämmer) men för att de skulle skett en olycka och sedan dumpat offren i bilen måste denna uppkörning i de närmaste skett på parkeringen för hur skulle ev förare annars hittat till bilen?

Finns bara 2 alternativ och de är pappan el mamman, mamman mord/självmord och den sannolikheten ligger nog på 99% av vad de lilla som kommit fram och även pga de som de är så tyst. Hur ofta är polisen så tysta vid ett dubbelmord pga att dom väntar på mördarens misstag? Tror de är vanligare med span och att man snarare släpper kryptisk info och ser vad ev misstänkt gör.

Hjälpt nån annan att flytta i hemlighet utan att nån skulle fått höra detta går bort pga att dottern va med.
Citera
2019-02-01, 09:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Nej, hon skriker absolut inte riskgrupp. Och ju mer jag tittar på bilderna desto konstigare känns det att man skulle hyra vad som mest liknar en rullande container och "krypa in" i. Nu börjar jag även reagera på att det inte kommit ett uttalande om att "inget brott ligger bakom". Brukar gå fortare än så här vid självmord.

Strikt taget tillhör hon inte riskgruppen för att mördas heller.

Jag tror att det helt enkelt är så att det fallit mellan stolarna på mediehusen. Ingen har tagit initiativ till att följa upp det. Om så skulle ske inom kort så kommer det låta typ ”Förundersökningen är fortfarande öppen, men vi söker ingen utomstående.”
Citera
2019-02-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Va/är de bara en trådsanning att det inte va några yttre/synliga skador på offren?
Då är det väl i de närmaste omöjligt för en vilt främmande människa ska ha mördat dessa?

Det är en trådsanning, som väl ytterst bottnar i polisens tystnad om dödsorsaken, vilket av en del här i tråden tolkats som att den inte varit synligt yttre våld, utan något som endast kunnat fastställas genom obduktion. Nu torde emellertid obduktionsresultaten vara färdiga, och polisen tiger fortfarande, så jag tror inte man behöver låsa fast sig vid teorier om förgiftning/kvävning/förfrysning..!
Citera
2019-02-01, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lanadelmej
Tja!

Såg tidigare idag att det kom upp lite frågetecken angående var någonstans skåpbilen ska ha stått. Kan med all säkerhet säga att koordinaterna för platsen är: 59°15'16.1"N 18°09'45.7"E (Är rätt ny här så kan vet inte hur man skriver in länkar, ber om ursäkt för detta.)

Bor i närheten så beslöt mig för att ta en sväng med hunden förra veckan. Det låg en bukett med blommor på platsen och två tulpaner. Såg ingen lapp med en hälsning eller något liknande dock. Röda markeringar i snön fanns kvar från polisens arbete. Har en halvkass bild på detta om någon skulle vara intresserad av att se. Faktiskt väldigt obehagligt att vara där även fast det var mitt på ljusa dagen.

I och med att jag bor i närheten skulle jag kunna ta en titt på platsen igen och om någon har frågor om området så kanske jag kan vara till hjälp.

Om du ger dig till platsen skulle va intressant om du kunde se fotavtrycken i snön. Nu har det kanske snöat efter men inte väl så mycket att man kan ana vilka fötter gått där. Tänker på en 6-årings sko, om hon burits eller gått själv in i skåpet? där? eller varit redan inne i skåpet när bilen parkerats????
Citera
2019-02-01, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
d.
Jag fick en känsla av att det säkert fanns yttre och synliga skador på dem båda då de snabbt fastslog rubriceringen mord och ponera att mamman hade skador som hon inte kunde gjort på sig själv.. Kanske därför polisen är så tyst, att de inte kan berätta skadorna utan ha en misstänkt GM för att inte skrämma upp?
Citera
2019-02-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Strikt taget tillhör hon inte riskgruppen för att mördas heller.

Jag tror att det helt enkelt är så att det fallit mellan stolarna på mediehusen. Ingen har tagit initiativ till att följa upp det. Om så skulle ske inom kort så kommer det låta typ ”Förundersökningen är fortfarande öppen, men vi söker ingen utomstående.”

"Strikt taget..." hmmm.... iom. att sambon är en socialarbetare kanske gör att hela familjen kan räknas in i en riskgrupp? Soc. arbetare är många ggr hatade och hotade pga de otrevliga beslut de måste ta eller vara delaktiga i. Tänker kanske helt fel, men tycker att risken alltid finns?
Senast redigerad av cactaceae 2019-02-01 kl. 10:52. Anledning: felstavning
Citera
2019-02-01, 10:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Det är en trådsanning, som väl ytterst bottnar i polisens tystnad om dödsorsaken, vilket av en del här i tråden tolkats som att den inte varit synligt yttre våld, utan något som endast kunnat fastställas genom obduktion. Nu torde emellertid obduktionsresultaten vara färdiga, och polisen tiger fortfarande, så jag tror inte man behöver låsa fast sig vid teorier om förgiftning/kvävning/förfrysning..!

Vad menar du med att polisen tiger?

Det är långt ifrån alltid som polisen genom sina egna kanaler håller allmänheten uppdaterad om hur en mordutredning fortskrider. Det gäller i synnerhet om man inte har något som tyder på utomståendes inblandning (dvs. inte ser något behov av tips från allmänheten).

Om polisen säger att man misstänker utomstående, att det rör sig om en tragedi eller en olycka, så är det ofta på grund av att medierna nystat vidare. Om polisen skulle säga ”inga kommentarer” när media hör av sig så vore det heller inte en anledning att från medialt håll släppa det. Med andra ord: Jag tror inte att medierna följt upp detta.

Det finns en del konstigheter, ja. Bland annat hyrbil, medietystnad och överhuvudtaget avsaknad av faktiska uppgifter. Men inget av detta stärker misstankarna om att de båda mördats av en tredje person, snarare tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in