2019-01-31, 23:38
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och trots detta kan man inte identifiera någon utlösande faktor. - Ej heller vet man något om makarnas vardagsliv, tankar och känslor. Behandlingsplaner sägs vara upprättade men innehållet i dessa är okänt.

Rätta mig om jag har fel, men materialet styrkte väl enbart att båda föräldrarna var medvetna om vad som skulle hända? Det vill säga polisen har inte brytt sig ett dugg om hur länge det varit planerat eller egentligen varför barnen skulle dödas utan enbart om huruvida föräldrarna är mördarna.

För polisen är förstås skuldfrågan relativt ointressant så länge som ingen mördare är i livet. Alltså hur mycket skyldig respektive förälder kan anses vara är underordnat att ingen annan än föräldrarna mördat barnen.

Material som styrker att båda visste vad som skulle hända kan lika gärna vara mail angående testamentet eller "var vill du att vi skall begravas".

Tidshorisonten för det hela tror jag knappast fanns uttalad.
Citera
2019-01-31, 23:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Att "beslutet gällande det här togs till hösten 2017" baseras enbart på en mening i "avskeds slash förklaringsbrev". - Även testamentet kan inkluderas i ifrågasättandet av ett c:a tre månader långt planerande - eller om man i planerandet kalkylerar med en längre tids bearbetande av tankar och planer: åtminstone flera veckors planering, och detta under en längre tids sammanhängande ledighet.
Varje del i en plan har sin funktion - allt från ett tankefrö, till delmoment av mer praktiskt förfarande.
Citera
2019-01-31, 23:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Man vet garanterat mer än nån annan här via kartläggning och samlad bild via förhör etc.
Det samma kan man ana om man läser en FUP - det här är en pressträff.

Brukar man definiera motiv i första hand i en polisiär förundersökning?
Förutom vem som är gärningsperson/erna är det när, var, hur som är det primära - inte att besvara frågan varför.
Det kan dock vara av vikt vid grovt våld och speciellt vid indiciefall. Det stärker nämligen inför ett domslut om flertal faktor kan länkas samman alt om motivet är väldigt tydligt som vid inbrott i ett kassaskåp..

Fortsättningsvis ligger man ofta lågt gällande trigger - däremot syns det att ÅK vid rättegång far efter detta vid förhör i rätten - att det kan anas vad som fick fick personen att aktivera sin plan eller tippa över.
Man kan således se ett visst beteende, ett visst mönster, ett visst tillstånd hos personen som drar åt ett håll.
Exakt tidpunkt är däremot väldigt vanskligt och likaså vad det var som fick bägaren att rinna över
såtillvida inte den misstänkte förklarar själv.
Ja, självklart är det en omöjlighet att krypa in i den enskilda människans själsliv och tankar; man kan bara mer övergripande söka greppa det hela. - PT besvarade dock på en avgörande punkt vad som huvudsakligen lett till ställningstagandet att dådet tydligt hade planerats av föräldrarna; att de gemensamt och i samförstånd beslutat genomföra gärningen: Det av bägge makarna undertecknade förklaringsbrevet. - Vad i övrigt var (innehållet i vissa medier) bedömdes ge stöd åt innehållet i detta brev. - Härtill kommer det likaledes undertecknade och bevittnade testamentet.
Citera
2019-01-31, 23:54
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Och?
Och därmed utgör främst ett par undertecknade dokument den springande punkten; dokument som lätt kunnat manipuleras fram - dvs om man nu har den läggningen, alt. starka motiv för att ta fram sina dolda förmågor.
Citera
2019-02-01, 00:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Och därmed utgör främst ett par undertecknade dokument den springande punkten; dokument som lätt kunnat manipuleras fram - dvs om man nu har den läggningen, alt. starka motiv för att ta fram sina dolda förmågor.
Jo, jag har förstått att du försöker dig på den analysen sen lång tid tillbaka samt med förkärlek använder termer som dolt, manipulerat.
Den där stackars grundlurade Hanna är väl målet men det tycks gå tungt. ..

Nu råkar det ha gått till NFC varav det anses autentiskt, att ingen blivit grundlurad att skriva på blankt; att de gemensamt och i samråd fattat detta beslut ; varav datorer och mobiler fortsättningsvis styrker detta.
Citera
2019-02-01, 00:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Tack för ditt grävande om mycket ovanligt historisk svensk familicide - paternal and maternal - som jag lyfte in. Väldigt intressant.

Glädjen var helt o hållet min.
Ingen av de två svenska fallen var kända för mig, även om man kanske bläddrat förbi dem någon gång. De lär vara bortglömda delvis med någon rimlighet skulle jag tro. På avstånd är det dock ändå lärorikt för den som kan tolka, och historien kommer väldigt nära.
Hittar du bild på fock bättre än nåt suddigt jag skymtade så vore det intressant.

Uppsåtet hos fock-riddersbjelke imponerade inte på hennes samtid. Inte heller förvirringen hos Svensson i Anundsjö på hans. Men han var själv den förste att förstå det. (Om man kan förlita sig på källmaterialet...)

Senast redigerad av Lonnrot 2019-02-01 kl. 00:17.
Citera
2019-02-01, 00:09
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Rätta mig om jag har fel, men materialet styrkte väl enbart att båda föräldrarna var medvetna om vad som skulle hända? Det vill säga polisen har inte brytt sig ett dugg om hur länge det varit planerat eller egentligen varför barnen skulle dödas utan enbart om huruvida föräldrarna är mördarna.
Ja, det kan man säga - plus att informationen tillrättalagts och kompromissats fram med de anhörigas intressen som främsta incitament.
Citat:
För polisen är förstås skuldfrågan relativt ointressant så länge som ingen mördare är i livet. Alltså hur mycket skyldig respektive förälder kan anses vara är underordnat att ingen annan än föräldrarna mördat barnen.
Här kan skönjas ett intresse av ett gemensamt ansvar å ena sidan; en skyldig part å den andra - samt polisens intresse av att tolka utredningsresultaten på ett sätt som pga de anhöriga ofelbart tenderar att bli kompromissartat.
Citat:
Ursprungligen postat av haperlee
Material som styrker att båda visste vad som skulle hända kan lika gärna vara mail angående testamentet eller "var vill du att vi skall begravas".
Exakt. - Eller sms om att bestämma tid för testamentsskrivning, oskyldiga frågor om barnens läggningstider, etc.
Citat:
Ursprungligen postat av haperlee
Tidshorisonten för det hela tror jag knappast fanns uttalad.
Nej, det fanns knappast något man gick på djupet med. Autenticiteten i namnteckningarna var A och O.
Citera
2019-02-01, 00:12
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ja, självklart är det en omöjlighet att krypa in i den enskilda människans själsliv och tankar; man kan bara mer övergripande söka greppa det hela. - PT besvarade dock på en avgörande punkt vad som huvudsakligen lett till ställningstagandet att dådet tydligt hade planerats av föräldrarna; att de gemensamt och i samförstånd beslutat genomföra gärningen: Det av bägge makarna undertecknade förklaringsbrevet. - Vad i övrigt var (innehållet i vissa medier) bedömdes ge stöd åt innehållet i detta brev. - Härtill kommer det likaledes undertecknade och bevittnade testamentet.

Ja det är viktigt att lyssna på exakt vad som sägs.

Och vad som inte sägs.

Som till exempel "de rättsmedicinska undersökningarna styrker att man gjort detta tillsammans och i samförstånd".

Jag lyssnade på ljudinspelningen igen som du delade häromdagen. Där säger Svensson att man går ut med dödsorsakerna för att försöka få slut på spekulationer om hur det sett ut på platsen. Jag undrar vilka spekulationer. Att få reda på att någon blivit kvävd eller strypt ger mig ingen direkt information om hur brottsplatsen ser ut.
Citera
2019-02-01, 01:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja det är viktigt att lyssna på exakt vad som sägs.

Och vad som inte sägs.

Som till exempel "de rättsmedicinska undersökningarna styrker att man gjort detta tillsammans och i samförstånd".

Jag lyssnade på ljudinspelningen igen som du delade häromdagen. Där säger Svensson att man går ut med dödsorsakerna för att försöka få slut på spekulationer om hur det sett ut på platsen. Jag undrar vilka spekulationer. Att få reda på att någon blivit kvävd eller strypt ger mig ingen direkt information om hur brottsplatsen ser ut.
Jag tror nog det största problemet med att inte nöja sig med förundersökningens resultat ligger hos spekulanterna själva.
Det vete fan om gärningsförlopp och detaljer om vem som dödade vem ens fallit i god jord.
För nog är allt Hanna väldigt oskyldig?
Citera
2019-02-01, 01:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, det kan man säga - plus att informationen tillrättalagts och kompromissats fram med de anhörigas intressen som främsta incitament."

"Här kan skönjas ett intresse av ett gemensamt ansvar å ena sidan; en skyldig part å den andra - samt polisens intresse av att tolka utredningsresultaten på ett sätt som pga de anhöriga ofelbart tenderar att bli kompromissartat."
Respekt för anhöriga har inte ett skit med nåt tolkande av utredningsresultat att göra:

De har helt enkelt gett ett slutresultat som inte duger åt dig är den krassa sanningen.
Citera
2019-02-01, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skarvadhare
Man kan få anstånd med deklarationen till halvårsskiftet som företagare, men lämnar man in den senare än så, så påförs man i en stigande "förseningsavgift". En månads försening kostade mig tvåtusen ett år när jag var sjuk.

Lämnar man inte in deklarationen alls, så blir man sköntaxerad, och får betala massor med straffavgifter dessutom.

Det verkar som om O inte ens lämnat in en försenad deklaration, utan blivit just sköntaxerad.

Man kan undra om H, som ju faktiskt jobbade på skattemyndigheten, ens visste om att deklarationen inte lämnats in?

Du gissar att Oskar inte har lämnat in sin deklaration, sen spekulerar du att Hanna inte visste om det. Ditt sätt att argumentera är helt igenom obegåvat i bästa fall eller ohederligt i värsta fall. KrösaMaja skvaller i sin renaste form för att piska upp hat mot en död människa. Det är ganska avskyvärt som någon sorts spelad rättfärdighet.
Citera
2019-02-01, 08:28
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du gissar att Oskar inte har lämnat in sin deklaration, sen spekulerar du att Hanna inte visste om det. Ditt sätt att argumentera är helt igenom obegåvat i bästa fall eller ohederligt i värsta fall. KrösaMaja skvaller i sin renaste form för att piska upp hat mot en död människa. Det är ganska avskyvärt som någon sorts spelad rättfärdighet.

Fakta är att ingen deklaration fanns inlämnad samt att det fanns en relativt stor post för just restskatt i bouppteckningen.

Det kan ha haft helt normala orsaker förstås eller så kan det helt enkelt vara ett tecken på att en helt slutkörd människa började få svårt att få ihop av alla bitar i livspusslet med ett krävande jobb, egen firma och på det två sjuka döttrar.

Vore det inte nästan mer konstigt om allt var precis som vanligt ända fram till morden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in