Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Rätta mig om jag har fel, men materialet styrkte väl enbart att båda föräldrarna var medvetna om vad som skulle hända? Det vill säga polisen har inte brytt sig ett dugg om hur länge det varit planerat eller egentligen varför barnen skulle dödas utan enbart om huruvida föräldrarna är mördarna.
Ja, det kan man säga - plus att informationen tillrättalagts och kompromissats fram med de anhörigas intressen som främsta incitament.
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
För polisen är förstås skuldfrågan relativt ointressant så länge som ingen mördare är i livet. Alltså hur mycket skyldig respektive förälder kan anses vara är underordnat att ingen annan än föräldrarna mördat barnen.
Här kan skönjas ett intresse av ett gemensamt ansvar å ena sidan; en skyldig part å den andra - samt polisens intresse av att tolka utredningsresultaten på ett sätt som pga de anhöriga ofelbart tenderar att bli kompromissartat.
Citat:
Ursprungligen postat av haperlee
Material som styrker att båda visste vad som skulle hända kan lika gärna vara mail angående testamentet eller "var vill du att vi skall begravas".
Exakt. - Eller sms om att bestämma tid för testamentsskrivning, oskyldiga frågor om barnens läggningstider, etc.
Citat:
Ursprungligen postat av haperlee
Tidshorisonten för det hela tror jag knappast fanns uttalad.
Nej, det fanns knappast något man gick på djupet med. Autenticiteten i namnteckningarna var A och O.