2019-01-28, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Griskungen
Ros (relation och sexualbrott) och AIDAP (våld i nära relation) är inte samma avdelningar på fängelse enbart på häkte slår man ihop dessa kategorier. Aidap avdelningar finns tex på Hall.

Det är förvånansvärt många av s.k "normal intagna" som har kvinnobox i bagaget, det är ofta normal avdelning ändå och i ärlighetens namn verkar inte de flesta tycka det är speciellt problematisk om det inte är något mer avancerat typ slänga folk från balkonger. Ett svartsjuke drama tvivlar jag på att någon tycker det ens är fel.

Så ta istället råden du får här från folk som har suttit ett par voltor, ta det lugnt, respektera folk och gör din tid bara, situationen suger nog ändå för alla där utan att folk skall spela allan i onödan. Sådant skit drar till sig uppmärksamheten från oss och då blir det tråkigare på avdelningen när vi skall vara där hela tiden, visitera oftare etc etc.

Jag personligen skulle endast undvika personen ifråga för man vill inte umgås led såna då jag inte delar deras värderingar.

Hade en våldtäcksman eller pedofil kommit in på den avdelningen jag ska sitta på så kommer jag begära antingen isol eller knall för mig själv, vill undvika att få längre straff och jag skulle slå ihjäl personen ifråga efter ett tag. Kan behärska mig men inte för länge.
Citera
2019-01-28, 09:49
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calby
Jag personligen skulle endast undvika personen ifråga för man vill inte umgås led såna då jag inte delar deras värderingar.

Hade en våldtäcksman eller pedofil kommit in på den avdelningen jag ska sitta på så kommer jag begära antingen isol eller knall för mig själv, vill undvika att få längre straff och jag skulle slå ihjäl personen ifråga efter ett tag. Kan behärska mig men inte för länge.

Du kan bara begära förflyttning.

Ibland så blir personen ifråga förflyttad för dennes egna säkerhet om det blir oroligt på avdelningen.

Jag förstår att du inte vet hur saker och ting funkar bakom murarna men att tro att du kan undvika någon på det sätt som du beskriver funkar inte.

Ni kommer att ha varandra i synhåll under ganska många timmar per dag varken ni vill eller ej.

Vill du börja slå folk på käften så blir din tid både lång och svår vilket du helst vill undvika.

Du kommer att förstå mer när du väl är på plats.
Citera
2019-01-28, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Du kan bara begära förflyttning.

Ibland så blir personen ifråga förflyttad för dennes egna säkerhet om det blir oroligt på avdelningen.

Jag förstår att du inte vet hur saker och ting funkar bakom murarna men att tro att du kan undvika någon på det sätt som du beskriver funkar inte.

Ni kommer att ha varandra i synhåll under ganska många timmar per dag varken ni vill eller ej.

Vill du börja slå folk på käften så blir din tid både lång och svår vilket du helst vill undvika.

Du kommer att förstå mer när du väl är på plats.

Vet det men en närstående till mig har blivit våldtagen som barn och jag skulle aldrig kunna behärska mig kring pedofiler.
Jag vet vilka äckel det är och vilken skada dom gör mot dom barn som dom våldtar osv.

Och anledningen att jag ville bli flyttad eller liknande var av just den anledning du skrev att om man börjar slå folk då blir de en pina för en själv så att säga.
Citera
2019-01-29, 18:28
Medlem
mensverkets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joppysen
Sitter inte Tony Olsson på Kumla eller Hall? hur hamna du på en klass 1 anstalt med 2 års dom och tidigare ostraffad?

Ingen av dom.
Citera
2019-01-30, 19:47
Medlem
Copiadyos avatar
På grund av en diskussion i en annan tråd frågar jag er;

Har ni sett/haft USBstickor på era voltor?

Alla ställen jag suttit på har det funnits USB på tvapparatna och aldrig varit med om att de varit plomberade eller pluggade.
Senaste voltan jag gjorde hade jag med mig en NES-Classic och det är ju USBigång, fungerade utmärkt.

Har suttit på 2or mest så vet inte riktigt hur det är på 1orna.
Citera
2019-01-30, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
På grund av en diskussion i en annan tråd frågar jag er;

Har ni sett/haft USBstickor på era voltor?

Alla ställen jag suttit på har det funnits USB på tvapparatna och aldrig varit med om att de varit plomberade eller pluggade.
Senaste voltan jag gjorde hade jag med mig en NES-Classic och det är ju USBigång, fungerade utmärkt.

Har suttit på 2or mest så vet inte riktigt hur det är på 1orna.

Jajamän. På kriminalvårdens apparater brukar den lila tejpen sitta där men ej pluggat. Och har haft sticka med massa film o musik på även mobiler o dyl med. Gäller bara att hitta rätt ställe o lägga de på för förr eller senare hittas ju grejerna men det är ju inte ofta
Citera
2019-01-30, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuningofroslagen
Jajamän. På kriminalvårdens apparater brukar den lila tejpen sitta där men ej pluggat. Och har haft sticka med massa film o musik på även mobiler o dyl med. Gäller bara att hitta rätt ställe o lägga de på för förr eller senare hittas ju grejerna men det är ju inte ofta

Ledsen, denna info kom ut rent generellt för inte så länge sedan och det blev ett maniskt arbete för alla säkrare enheter att plugga tv apparaterna. Nu kan jag inte svara för vad alla anstalter gör men infon men infon spreds ganska snabbt och till följd av en hel del svettiga stunder för diverse säkerhets kvinspar så jag skulle inte tippa på att usb fungerar speciellt länge till om alls.
Citera
2019-01-31, 06:33
Medlem
Citat:
Ledsen, denna info kom ut rent generellt för inte så länge sedan och det blev ett maniskt arbete för alla säkrare enheter att plugga tv apparaterna. Nu kan jag inte svara för vad alla anstalter gör men infon men infon spreds ganska snabbt och till följd av en hel del svettiga stunder för diverse säkerhets kvinspar så jag skulle inte tippa på att usb fungerar speciellt länge till om alls.

Ja nu känns de som att detta är förbi, säkerligen någon plit som läser här.

Töntigt egentligen att man inte får ha USB stickor osv.
Citera
2019-01-31, 06:57
Medlem
Citat:
Ja nu känns de som att detta är förbi, säkerligen någon plit som läser här.

Töntigt egentligen att man inte får ha USB stickor osv.

Vi visste om det långt innan man såg på flashback, ni kan nog tacka lite folk som åkte fast med dem (inte spolade ned eller gömde dem i tid) och sen fick behovet av att prata om det i förhöret. Vi pratar flera månader sedan.

Jag kan argumentera mot usb stickor och förklara varför men det här är inte tråden att göra det i, folk verkar behöva råd inför sina voltor så bättre att de får det så slipper jag extra jobb
Citera
2019-01-31, 20:39
Medlem
Att sitta i svensk klass 2 anstalt bör liknas vid kollo.

Mitt schema var följande:

- 07:00 - Bli väckt för att oja mig om att jag inte kunde jobba p.g.a. sjukdom/huvudvärk
- 07:Något - Frukost
- 08:30-11:30 Gym
- 12:00 Lunch
- 13:00-15:00/16:00 - Gym
- Käk strax efter många gånger följt av en bit sockerkaka eller rulltårta
- Ta det lugnt tills inlåsning. Strax innan inlåsning så gjorde jag alltid i ordning en limpa med lingongrova. Smör, ost, kalkon, kokt ägg och en karaff full med yoghurt (brukade blanda 50% naturell med 50% Yogi för att de andra inte skulle bli utan)
- Kolla på platt-TV eller någon av de filmer som spelades på kvällarna (om jag minns rätt så spelade de två filmer per vecka) på rummet

Gick upp nästan 5kg på de 2 månader som jag spenderade där

EDIT: Ska kanske tillägga att det här är 10år sedan, så det kan ha ändrats
Citera
2019-01-31, 22:13
Medlem
Citat:
Vi visste om det långt innan man såg på flashback, ni kan nog tacka lite folk som åkte fast med dem (inte spolade ned eller gömde dem i tid) och sen fick behovet av att prata om det i förhöret. Vi pratar flera månader sedan.

Jag kan argumentera mot usb stickor och förklara varför men det här är inte tråden att göra det i, folk verkar behöva råd inför sina voltor så bättre att de får det så slipper jag extra jobb

Kör med fler filmer o minst sakt bättre filmer lika så ha flera kanaler så skulle de minska andelen usb minnen. För hur ofta har ni hittat direkt känslig info? Allmänt...

Samma sak de med minneskort till tv spel... De går ju hur ska man skicka meddelande genom ett minne på ps1 - Ps2?

Annars så att priset på att prata i telefon genom intik vart 20 spänn för 57 min istället för o kunna prata i 8 min för ett 20 kort gör att man inte behöver tex insmugglad mobil.

Mindre jobb för er och enklare att förklara för någon som aldrig suttit va de har att vänta sig.
Senast redigerad av Tuningofroslagen 2019-01-31 kl. 22:24.
Citera
2019-01-31, 22:34
Medlem
fizzles avatar
Citat:

Kan det vara därför du sitter inne? Att du inte kan behärska dina känslor?
Jag kan inte tänka på en enda person jag känner som skulle kunna reagera som du beskrev, även efter ett tag bakom galler.
Det är du, inte vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in