2019-01-31, 01:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det fanns inte mycket att hitta omedelbart om ”Elfskifsen” på svenska, men detta vittnesbörd har ju sin charm — jag vet inte om det var uppe:

Det fanns en fransk juridisk tidning som refererade och diskuterade lite mer så jag.
Det var inte dåligt grävt!
Då var det således familicide som jag funderade kring. Synd det inte kom fram mer om vad som utlöste det hela och hur han kunde döda så många på en gång. Alla kan ju inte ha varit minderåriga.
Citera
2019-01-31, 01:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det var inte dåligt grävt!
Då var det således familicide som jag funderade kring. Synd det inte kom fram mer om vad som utlöste det hela och hur han kunde döda så många på en gång. Alla kan ju inte ha varit minderåriga.

Titta igen!
Så är din nattlektyr räddad....

Edit i föreg.
Citera
2019-01-31, 01:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Titta igen!
Så är din nattlektyr räddad....

Edit i föreg.
Ha! Jag kan själv.

Sven Svensson, 11-12 sept 1843 i Anundsjö. Han halshöggs i stupstocken. Han bad en psalm och tungan fortsatte röra sig när huvudet for av.
Mord på hustru och sju barn, äldsta sonen Sven skickades iväg för han skulle räddas. Ett barn, Johan, gömde sig i ett uthus och överlevde. Hiskelig detalj om en dotter.

Fast sen står det 11-12 augusti längst ner och 1943.
http://www.bygdeband.se/wp-content/uploads/uploaded/465/405779_js2.0168.pdf
Citera
2019-01-31, 01:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ha! Jag kan själv.

Sven Svensson, 11-12 sept 1843 i Anundsjö. Han halshöggs i stupstocken. Han bad en psalm och tungan fortsatte röra sig när huvudet for av.
Mord på hustru och sju barn, äldsta sonen Sven skickades iväg för han skulle räddas. Ett barn, Johan, gömde sig i ett uthus och överlevde. Hiskelig detalj om en dotter.

Fast sen står det 11-12 augusti längst ner och 1943.
http://www.bygdeband.se/wp-content/uploads/uploaded/465/405779_js2.0168.pdf

Min första länk är bättre....
Citera
2019-01-31, 02:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Min första länk är bättre....
Får jag bjuda på en kvinnlig familicide?
Citat:
Af Mätta Charlotta Fock, f. Ridderbielke, dagt. 'Jönköpings Bastil den 10 Desämber 1805'. Sydd med korsstygn å stramalj, inom glas. Mätta Charlotta Fock, f. Ridderbielke, f. 1765, dömdes år 1810 att mista högra handen, halshuggas och å bål brännas, för det att hon förgiftat sin man, sergeanten Henrik Johan Fock, och två af sina barn.
https://digitaltmuseum.se/011023505179/klagoskrift
Citera
2019-01-31, 02:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Får jag bjuda på en kvinnlig familicide?

👍🏼
Nu snackar vi!
Citera
2019-01-31, 02:35
Medlem
develis avatar
Citat:
👍🏼
Nu snackar vi!
En manlig mercy killer Familicide i nyare tid:

Citat:
“We lived together, we loved together, we die together.”

"The police said the family members were found lying in peaceful poses on beds and mattresses in the master bedroom of the Pauls' home in Chestnut Hill, a wealthy section of Philadelphia. Each had a tube leading from an arm to a bottle of intravenous solution, they said."

''We're absolutely in shock about this,'' he said, ''It's not the Anthony Paul we knew.''

"Some of Dr. Paul's colleagues at Fox Chase believe that he lived a very stressful life, but said that he had never sought help or shared his problems."

'I had him and his wife over for dinner once last year,'' he continued. ''He mentioned how he took care of his retarded daughter, a real big girl, bathing her and dressing her and everything. I was overwhelmed that he was dealing with that burden all by himself. But he had that stiff-uppper-lip, British training: You play the cards dealt to you; you don't complain; you don't whine.''

He added that Dr. Paul had only two concerns in life: his work and his family. ''There was never a sense that he was burned out; he was always very upbeat with the patients,'' he said."

"In stark contrast to Dr. Paul's plan in his final days to kill his family and himself, colleagues recalled indications that he had been thinking of the future. Dr. Ozols noted that he had recently presented his plans for research and patient treatment in the coming year."

"In his suicide note, Dr. Paul mentioned that his daughter suffered from asthma and he listed the medications that should be used to treat her should she survive."

"The doctor left a note that provided few details and few answers to help family and friends comprehend the incomprehensible."

In the letter, the 49-year-old physician said that there was no alternative to death for his wife, Malanie Desilva Paul, a 48-year-old psychiatrist who suffered from arthritis and depression, and their 17-year-old daughter, Medhini, who was severely retarded and helpless.

Dr. Paul wrote that he was not sparing his 12-year-old son, Anthony Rajiva, out of a fear that the boy would be placed in foster homes and would become a social ''misfit.''

'We lived together, we loved together, we die together,'' Dr. Paul wrote in a three-page, handwritten letter, enclosed in an envelope marked ''suicide note,'' according to colleagues who saw it."
https://www.nytimes.com/1990/07/19/us/no-hope-doctor-ends-family-s-lives.html
Citera
2019-01-31, 07:27
Medlem
Med tanke på se senaste diskussionerna om kontrollbehov och incest så skrev ju intermittentexplosivitet att hen slutligen kommit fram till att pappan led av ett "incestuöst förhållningssätt" mot sina döttrar. Det var nästan exakt ett år sedan man diskuterade kring detta i tråden, inläggen finns från den 27 jan och framåt. Jag har många gånger funderat på vad intermittenexplosivitet egentligen menade och varför han kommit fram till denna slutsats. Intermittentexplosivitet fick också tidigt veta att flickorna var sjuka mm.

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag tycker det är ganska uppenbart nu: barnen var inte sjuka, de gjordes sjuka, av pappan och mamman. Kontroll var drivkraften till morden, sannolikt för att pappan inte stod ut med tanken att fickorna skulle skapa sig ett eget liv, med pojkvänner och alla andra "faror". Han tycks ha haft ett incestuöst förhållningssätt till sina döttrar, kanske bara i tanken, kanske även i praktiken. Oavsett vilket kvittar det - två barnliv har släckts, och det är värre än allt.

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Du lägger ord i min mun - fult - jag skrev incestuöst förhållningssätt, och med det menar jag långt mycket vidare än en sexuell akt.
Senast redigerad av Zebrima 2019-01-31 kl. 07:30.
Citera
2019-01-31, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Med tanke på se senaste diskussionerna om kontrollbehov och incest så skrev ju intermittentexplosivitet att hen slutligen kommit fram till att pappan led av ett "incestuöst förhållningssätt" mot sina döttrar. Det var nästan exakt ett år sedan man diskuterade kring detta i tråden, inläggen finns från den 27 jan och framåt. Jag har många gånger funderat på vad intermittenexplosivitet egentligen menade och varför han kommit fram till denna slutsats. Intermittentexplosivitet fick också tidigt veta att flickorna var sjuka mm.

Det har jo diskuterats det mesta här och helt från början. Det stämmer. Vet ej hur intermittenexplosivt definerar incestuöst förhållningssätt, för mig är det när en föräldrar-barn relation går emotionellt över gränsen. Det vill säger föräldrarna här känslor för barnet som den inte bör ha och har sexuella inslag. Det kan jo helt och hållit avspelar sig huvud, tror faktiskt att de flesta föräldrar (ja jag tänker far-dotterrelation) kan behärska sig och lever inte ut det, när man märker sådant. Brukar blossar upp när dottern blir vuxen/kommer i tonåren och ha egna kärleksrelationer. Det kan vara mycket konfliktrikt, men sen går det nog över (antar jag, i alla till en viss grad, men vet inte), när dottern har en etablerat relation och har flytttat ut.

Men jag tror som sagt att kontrollbehov kan finnas helt och hållit utan incestuösa inslag.
Citera
2019-01-31, 08:22
Medlem
Det här med att ingen som uttalat sig om familjen säger sig ha sett några tecken beror dels på vilka tecken den som svarar tror att man ska se före familicide, dels på att det är omöjligt att säga "jag trodde familjen var på väg mot fullständig katastrof" utan att följdtanken blir "varför gjorde jag/vi/ni ingenting".

Omgivningen borde ha sett en mängd olika tecken och uppfattat en massa signaler från både barn och föräldrar.

Jag har arbetat länge inom skolans värld och som lärare uppfattar man otroligt mycket och man kan läsa av hur barnen har det nästan intuitivt efter ett tag. Däremot är de flesta signaler man uppfattar sådant som man inte har yrkesbefogenhet att bedöma, prata om eller ge råd om. Mycket inverkar inte öht på barnets skolprestationer heller. Det lärarna får involvera sig i är skolprestationer och mående i relation till skolkamrater. Plus att orosanmäla om man vet att barnen far illa. Eftersom dessa barn klarade skoljobb och hade det välordnat (till synes) hemma var det inget lärarna kunde agera på utom att anordna hemundervisning. Då Bjärred är litet kan inga lärare "skvallra" här i tråden heller, samt att de som arbetade med flickorna inte vill hänga ut barnen.

Oskars arbetskamrater tycker jag verkar vara de som fått höra mest om barnen och sett hur jobbigt O hade det. Tror de också sett tecken.

Nu i efterhand kan jag tänka mig att många kan se detaljer framträda som man när familjen levde inte tyckte var så allvarliga men som nu kan visa på hur det var ställt. Sådana uppgifter tror jag kommer komma ut successivt.
Citera
2019-01-31, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Kan man bli avstängd pga olika åsikter?

Nej det blir man inte.Men däremot rent förtal och lögner.
Citera
2019-01-31, 10:21
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det här med att ingen som uttalat sig om familjen säger sig ha sett några tecken beror dels på vilka tecken den som svarar tror att man ska se före familicide, dels på att det är omöjligt att säga "jag trodde familjen var på väg mot fullständig katastrof" utan att följdtanken blir "varför gjorde jag/vi/ni ingenting".

Omgivningen borde ha sett en mängd olika tecken och uppfattat en massa signaler från både barn och föräldrar.

Jag har arbetat länge inom skolans värld och som lärare uppfattar man otroligt mycket och man kan läsa av hur barnen har det nästan intuitivt efter ett tag. Däremot är de flesta signaler man uppfattar sådant som man inte har yrkesbefogenhet att bedöma, prata om eller ge råd om. Mycket inverkar inte öht på barnets skolprestationer heller. Det lärarna får involvera sig i är skolprestationer och mående i relation till skolkamrater. Plus att orosanmäla om man vet att barnen far illa. Eftersom dessa barn klarade skoljobb och hade det välordnat (till synes) hemma var det inget lärarna kunde agera på utom att anordna hemundervisning. Då Bjärred är litet kan inga lärare "skvallra" här i tråden heller, samt att de som arbetade med flickorna inte vill hänga ut barnen.

Oskars arbetskamrater tycker jag verkar vara de som fått höra mest om barnen och sett hur jobbigt O hade det. Tror de också sett tecken.

Nu i efterhand kan jag tänka mig att många kan se detaljer framträda som man när familjen levde inte tyckte var så allvarliga men som nu kan visa på hur det var ställt. Sådana uppgifter tror jag kommer komma ut successivt.

Det måste dessutom vara betydligt svårare som lärare att se vad som ytterligare är fel när man inte ser barnen i skolmiljön utan - enligt somliga postare - liggande utmattade i sina sängar.

Det fanns ju ingen diskussion om huruvida någonting var fel - det var redan bekräftat. Barnen hade redan enorma insatser från skolan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in