• 1
  • 2
2019-01-31, 16:35
Medlem
Heej lite pinsam fråga men för ett tag sedan så ville min chef att jag skulle göra ett drogtest för han hade misstankar om att jag rökte cannabis. Såklart visade testet positivt och han lovade mig att om det var positivt skulle jag få hjälp och regabilitering (vilket jag ännu inte fått fast det gått flera månader sedan jag tog urinprovet)

Men iaf, min chef vill jag ska ta oförberedda drogtester heela 2019. Är egentligen inga problem för mig då jag inte har rökt sen jag tog första urinprovet men vill helst slippa. Är det inte lite överdrivet att ta test ett helt år borde de inte räcka med ett par månader? Om jag lämnar negativa drogtester ett par gånger borde jag inte kunna kontakta facket då så jag slipper ta dom urinproverna?
Citera
2019-01-31, 16:38
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrandeperson95
Heej lite pinsam fråga men för ett tag sedan så ville min chef att jag skulle göra ett drogtest för han hade misstankar om att jag rökte cannabis. Såklart visade testet positivt och han lovade mig att om det var positivt skulle jag få hjälp och regabilitering (vilket jag ännu inte fått fast det gått flera månader sedan jag tog urinprovet)

Men iaf, min chef vill jag ska ta oförberedda drogtester heela 2019. Är egentligen inga problem för mig då jag inte har rökt sen jag tog första urinprovet men vill helst slippa. Är det inte lite överdrivet att ta test ett helt år borde de inte räcka med ett par månader? Om jag lämnar negativa drogtester ett par gånger borde jag inte kunna kontakta facket då så jag slipper ta dom urinproverna?
Din arbetsgivare vill antagligen inte ha drogberoende på sin arbetsplats. Om du är ren så är testerna inget problem, om du vill slippa testerna så att du kan röka igen så är det ju uppenbart att testerna behöves.
Citera
2019-01-31, 16:39
Medlem
yournotlikemes avatar
Röker du på jobbet så det syns får nästan skylla dig själv. Jag har tagit alla möjliga substanser både på och utanför jobbet och har alltid hållit det snyggt, vilket är svårt när det kommer till Cannabis eftersom man ser påverkad ut inte minst i ögonen och ibland kroppsspråket. Trots mina fem-sex arbetsplatser jag varit på har jag aldrig blivit ombedd till UP.
Citera
2019-01-31, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Röker du på jobbet så det syns får nästan skylla dig själv. Jag har tagit alla möjliga substanser både på och utanför jobbet och har alltid hållit det snyggt, vilket är svårt när det kommer till Cannabis eftersom man ser påverkad ut inte minst i ögonen och ibland kroppsspråket. Trots mina fem-sex arbetsplatser jag varit på har jag aldrig blivit ombedd till UP.

Har aldrig rökt på jobbet och jag jobbade där ett år sen fick jag fast och gått hur bra som helst.
Det som hände var att jag fick en ganska svår depression och blev utstött på arbetet av mina kollegor i samma veva så jag tappade all min energi och var inte så alert och satt bara och grät under tiden jag jobbade. Därför blev dom oroliga.
Citera
2019-01-31, 16:54
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Har aldrig rökt på jobbet och jag jobbade där ett år sen fick jag fast och gått hur bra som helst.
Det som hände var att jag fick en ganska svår depression och blev utstött på arbetet av mina kollegor i samma veva så jag tappade all min energi och var inte så alert och satt bara och grät under tiden jag jobbade. Därför blev dom oroliga.

Bra att du ej har rökt på jobbet, men jag måste säga att det var en väldigt konstig reaktion av din arbetsgivare. Att tvinga dig till drogtest pågrund av att du är ledsen och med all rätt? Har du berättat för din arbetsgivare vad som pågår?

De är inte du ska lida i denna situation, det är dina svin till arbetskollegor. Tror dock du kan vara lugn, det ska mycket till för att ens få avskeda någon som är fastanställd.
Citera
2019-01-31, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Bra att du ej har rökt på jobbet, men jag måste säga att det var en väldigt konstig reaktion av din arbetsgivare. Att tvinga dig till drogtest pågrund av att du är ledsen och med all rätt? Har du berättat för din arbetsgivare vad som pågår?

De är inte du ska lida i denna situation, det är dina svin till arbetskollegor. Tror dock du kan vara lugn, det ska mycket till för att ens få avskeda någon som är fastanställd.

Tycker också det är konstigt att dom ville ta drogtest. Min arbetsledare visste allt som pågick, han visste att jag blev misshandlad av mitt ex eftersom jag kom med blåtiror till jobbet och i samma veva drog sig mina vänner på jobbet undan för mig. En dag så bara slutade dom hälsa på mig och slutade fråga om vi skulle på rast tillsammans. Spenderade alla mina raster inne på toaletten för jag tyckte det var jobbigt att sitta själv bland alla kollegor. Berättade det för min chef och han sa han hade märkt att jag var isolerad på jobbet men att han skulle lösa det, ändå placerar han mig ensam på en maskin i ett rum där det är omöjligt för mig att få kontakt med nya kollegor. Hade precis gjort slut med mitt ex och började må bra igen sen kom smällen att jag skulle ta drogtest också.
Det har stressat mig så enormt, för jag vet att jag ser trött och sliten ut men det är så jag ser ut. Går upp 04.30 på morgonen och då pallar jag inte sminka mig. Men nu känns de som att jag alltid måste vara på topp och sminkad och göra till mig på jobbet för att dom inte ska tro jag går på droger fast att jag inte gör det längre. Drömmer mardrömmar om att jag tar droger och får sparken på jobbet. Vågar inte ens sjukanmäla mig om jag är sjuk längre för jag är rädd att dom tror jag knarkar. Hjärnan går på högvarv hela tiden.
Citera
2019-01-31, 18:34
Medlem
BlueBerryBerrys avatar
Säg till denne att Cannabis inte farligt .
Citera
2019-01-31, 18:37
Medlem
Citat:

Byt jobb, skulle aldrig ha ett jävla jobb som lägger sig i vad jag gör och inte glr på min fritid,

Säg helt enkelt, nej duger det inte så fpr dom sparka dig och du får a-kassa
Citera
2019-01-31, 18:56
Medlem
Varför offerkofta? Du rökte på, nu får du pissa.
Citera
2019-01-31, 19:05
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Du ska vara glad att du ens får ha kvar jobbet. Drogpåverkan på arbetstid är saklig grund för uppsägning. Det är inte som med alkoholmissbruk att arbetsgivaren har ett rehabansvar enligt lagen.
Citera
2019-01-31, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du ska vara glad att du ens får ha kvar jobbet. Drogpåverkan på arbetstid är saklig grund för uppsägning. Det är inte som med alkoholmissbruk att arbetsgivaren har ett rehabansvar enligt lagen.

Har inte varit drogpåverkad på arbetstid. Arbetsgivaren har visst ett rehabansvar när det gäller droger. Det har själv min chef sagt till mig
Citera
2019-01-31, 20:04
Medlem
Citat:
Har inte varit drogpåverkad på arbetstid. Arbetsgivaren har visst ett rehabansvar när det gäller droger. Det har själv min chef sagt till mig
Dom får inte sparka innan dom erbjudit hjälp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in