2019-01-31, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
...och detta beror på att de stora utvecklarna är så sega vad gäller att sänka priser, vilket i sin tur beror på att de tjänat så enormt mycket pengar fram till nyligen.

Så jag återkommer till min hypotes att vad vi kommer att få se är en långsam men stabil nedgång i priserna på nyprodution under lång tid framöver. Till slut kommer förstås ändå urvattnandet av kronans värde att sätta punkt för prisfallet.

En allt viktigare faktor framöver blir dock att utvecklarna kommer att behöva betala månadsavgifter för osålda bostadsrätter. Detta borde efter hand bli ganska tråkigt, och för vissa kanske så pass tråkigt att de ändå vräker ut lägenheterna. Problemet är nog dock att t ex en prissänkning på 5% i dagsläget inte lockar en enda köpare. Snarare börjar köparna då tvivla ännu mer, och vill ha ytterligare 5%, varpå de vill ha ytterligare 5% etc. Kompromissen blir då istället att omvandla bostadsrätten till en hyresrätt.

Hur länge kan bostadsutvecklarna vänta ut marknaden egentligen? På Tessin lånar små utvecklare pengar till över 10% årsränta, de kan inte sitta med osålt i flera år med den räntan.

Någon som har koll på hur dyrt de större utvecklarna lånar? Det borde säga en del om uthålligheten.
2019-01-31, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Tack för välskrivet inlägg.

Som du tar upp finns hel del risker med denna typ av boende, för individen. Jag undrar vilken typ av människor som denna lösning skulle kunna attrahera? Ungdomar? De med lågt deklarade tillgångar? Skuldsatta med tillgång till mindre kapita?

Blir om inte annat intressant att följa upp om 10 år

Jag får rätta mig själv lite. Såg just att Wells binder räntan i 20 år för BRF 2.0. Så avgiften kommer nog inte höjas så mycket.

En målgrupp är personer som inte har någon kötid i Stockholm tror att priserna ska ner. Man riskerar ju "bara" insatsen som är mycket lägre en i en vanlig BRF.

Om jag skulle behöva en liten lägenhet i Stockholm tycker jag 250,000 inte är så farligt. Bättre de än att gynna organiserad brottslighet och köpa HR kontrakt svart. Eller att flytta omkring i andrahand i flera år.
Senast redigerad av trickget 2019-01-31 kl. 15:12.
2019-01-31, 15:20
Medlem
Kom och tänka på texten till Shallow när jag såg rubrikerna och tog en skärmdump.

"tell me somethin', girl
Are you happy in this modern world?"

Fan vad skit man blir matad med. Nyheterna spår olika varannan dag.

http://forumbilder.se/I47FR/screenshot-20190131-151204
2019-01-31, 15:26
Bannlyst
Citera inte Cornucopia. Han är ju en oförskämd djävel. Lika bra att använda gammel-massmedia i detta fallet.

"Särskilt som förstagångsköpare ska man alltså ha is i magen och hellre vänta tills läget är mer stabilt.

– Framförallt om man är ung så blir det ett väldigt högt pris om det går snett. Det kan ta en hel livstid att hämta tillbaka en förlust på någon miljon när man är i den åldern, det är väldigt olyckligt"

"– Vi är i en riskfylld situation och det är en väldigt stor investering. Kan man avvakta så tror jag att det är klokt." Det är Nordeas Annika med sitt fåniga efternamn som är i farten.

I SVD-artikeln spår SEB om fortsatta sänkningar på 3-5%. Nordea är inne på att fel slags bostäder har byggts. Det behövs billigare och det behövs hyresrätter.
2019-01-31, 15:38
Medlem
Det kommer frigöras en del kontorsyta i och med arbetsförmedlingens personalminskning.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/arbetsformedlingen-lamnar-men-fastighetsagarna-sitter-tryggt/
Citat:
Arbetsförmedlingen lämnar – men hyresvärden sitter tryggt

Arbetsförmedlingen varslar 4.500 anställda. Det kommer att resultera i tomställda lokaler och hyreskontrakt som sannolikt inte kommer förlängas på samma villkor. Fastighetsägarna sitter dock i en bra position än så länge – med staten som hyresgarant.

[...]

2016 gjorde Arbetsförmedlingen en jätteförhyrning om 18.000 kvm i Humlegårdens nybygge i Solna. Inflyttning är planerat till strax innan sommaren 2019, enligt besked till Fastighetsvärlden. Huvudkontoret lämnar därmed Hagastaden och blir granne med Swedbanks huvudkontor. Den kontorsuthyrningen var den största som ägde rum i Sverige 2016, läs mer här. Den totala hyrespengen där är 47,3 miljoner kronor per år, vilket ger nästan 2.600 kr/kvm i kallhyra exklusive moms. Hyreskontraktet är på fem år. I centrala Stockholm, på Sveavägen, finns en förhyrning hos Skandia Fastigheter om 2.400 kvm som löper till årsskiftet 2020/21

I Malmö hyrde Skandia Fastigheter under 2016 ut 11.000 kvm till Arbetsförmedlingen i det gamla konserthuset. Inflytt har nyligen ägt rum och kontraktet löper till årsskiftet 2023/24. I Göteborg har myndigheten en förhyrning om 4.100 kvm från Elof Hansson nära Järntorget som sträcker sig till halvårsskiftet 2021. I Göteborg finns även en uthyrning om 2.800 kvm i Angered i en fastighet som ägs av Blankinvest.

[...]
2019-01-31, 15:44
Avslutad
Imorgon kommer då JMs rapport och intressantast blir det väl att titta på segmentet JM Bostad Stockholm. En uppdatering av gångna år/kvartal för det segmentet:

Antal sålda bostäder:

Hela 2015: 1 600
Hela 2016: 1 552

2017
Q1: 354
Q2: 388
Q3: 213
Q4: 197

2018
Q1: 117
Q2: 225
Q3: 223

Antal bostäder i pågående produktion (ultimo):
2017
Q1: 3 714
Q2: 3 598
Q3: 3 837
Q4: 3 842

2018
Q1: 3 510
Q2: 3 387
Q3: 3 447

https://www.jm.se/om-jm/investerare/rapporter/
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-01-31 kl. 15:56.
2019-01-31, 16:13
Avslutad
Här hittade jag ett fylligt inlägg från i höstas för den som vill följa upp hur det gått för JM.

11 september
Citat:
Ursprungligen postat av bohrdohr
...
Men om saker inte börjar röra på sig så kommer det bli betydligt mer problematiskt under början av 2019. Vad jag kunnat se av det som är till salu på JMs hemsida så är det bara tre projekt som kan få lite större problem under hösten (alla har runt 30% osålda lägenheter):
1. https://www.jm.se/bostader/sok-bostad/stockholm/osteraker/osteraker/ostra-kanalstaden-barken/
2. https://www.jm.se/bostader/sok-bostad/stockholm/stockholm/enskede/hojden-enskede/
3. https://www.jm.se/bostader/sok-bostad/stockholm/solna/jarvastaden/akerbaret/
Totalt ca 90 osålda lägenheter varav Åkerbäret verkar ha inflytt på vissa under 2019. Här kan man ju även ana att det är de sämre lägena som säljer sämst. Österåker, Enskede, Järvastaden.

Blickar vi då framåt mot 2019 så ser det tuffare ut. Många projekt har då istället haft säljstart under 2017 och 18 vilket lett till en betydligt sämre försäljningsgrad. Ett urplock av några av de värsta projekten:
* Allén, Ensked 50% (31 st) osålt. Inflytt Q1/Q2 2019 https://www.jm.se/bostader/sok-bostad/stockholm/stockholm/enskede/allen/
* Sjöviksbacken 33% osålt (76 st + 10 st bokade/reserverad). Inflytt Q1/Q2 2019 https://www.jm.se/bostader/sok-bostad/stockholm/stockholm/liljeholmskajen/sjoviksbacken/
* Vattenkvarnen 1+2, Järfälla. 40% (32 st) osålt https://www.jm.se/bostader/sok-bostad/stockholm/jarfalla/soderdalen/vattenkvarnen-1/
* Solstrålen Älvsjö. 40% (54st + 8st bokade/reserverade) osålt. Inflytt Q2/Q3 2019 https://www.jm.se/bostader/sok-bostad/stockholm/stockholm/alvsjostaden/solstralen/#price-list
* Mälarfronten Kungsängen. 50% (28 st) osålt. Inflytt Q4 2019- Q1 2020 https://www.boratt.se//bostader/sok-bostad/stockholm/upplands-bro/kungsangen/malarfronten/

Totalt är det ca 600 lägenheter som JM kommer att behöva sälja i Stockholms län under slutet av 2018 och under 2019. Merparten kommer ut under 2019. Så det är bara fortsätta sätta press, de kommer troligtvis behöva vika sig förr eller senare. Marknaden sätter alltid press på de för tillfället svagaste..

Alla siffror är från JMs hemsida och räknar alltså inte med privata spekulantförsäljningar. Siffrorna hoppar lite upp och ner på vissa objekt, så inte omöjligt att JM håller på vissa objekt för att få det att se bättre ut.. Har inte räknat med bokade och reserverade lägenheter i procentsiffran.
Jag klickade in mig på "Allén, Enskede" vilken enligt ovan skulle ha haft 31 osålda den 11 september. Nu är det 30 osålda (27 tlll salu, 3 reserverade).

Vattenkvarnen Järfälla också 30 osålda (27 till salu, 3 reserverade)

Mälarfronten 11 osålda.

Solstrålen 47 osålda (29 till salu, 10 reserverade, 8 bokade)

Sjöviksbacken 72 osålda (59 till salu, 8 reserverade, 5 bokade)

=>
Mälarfronten som färdigställs först om något år verkar ha varit populärt, annars rejäl torka. Mälarfronten är ett projekt i Upplands-Bro.

Värt att notera är att detta då är en jämförelse med 11 september, så en del kan ha sålts under Q3.

För ytterligare tre projekt har kommentatorn varit mindre exakt ("30% osålt", "90 osålda")

Nuläge:
Östra Kanalstaden - "Det finns ett fåtal bostäder kvar till salu i Barken. Är du intresserad av en visning eller vill ha mer information? Vänligen kontakta..." Betecknas även "slutsålt" (totalt 63)
Höjden Enskede, 15 av 67 osålda (varav 2 reserverade)
Åkerbäret, fanns totalt 167, info nu: "Det finns ett fåtal bostäder kvar till salu i Åkerbäret. Är du intresserad av en visning eller vill ha mer information, vänligen kontakta..." Betecknas dock även "slutsålt".

=>
För dessa tre projekt (med tidigare/passerat färdigställande) är det då svårare att va exakt. Av 90 osålda den 11 september vet vi att 15 fortfarande är osålda, men det tillkommer väl ytterligare några. Men kanske har 50-60 BR sålts 30 sep-31 dec i dessa projekt.

=>
Totalt kan vi väl då, med stor felmarginal, identifiera att ett hundratal BR har sålts under Q4 i nämnda projekt. Men samtidigt ser man på JMs hemsida att de nu säljer bostäder i 64 Stockholmsprojekt, så en del lär ju också ha sålts i projekt som ligger längre fram i tid.
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-01-31 kl. 17:01.
2019-01-31, 17:51
Avslutad
Vad som är anmärkningsvärt med JM Stockholms försäljning under hösten/vintern, om man ska bygga vidare på informationen ovan, är då projektet Åkerbäret i Järvastaden. Enligt kommentatorn ovan bör det alltså ha funnits sådär 50 osålda BR i det projektet den 11 september, och enligt JM nu (31 januari) vara antingen "slutsålt" eller "det finns ett fåtal kvar".

En etta verkar ligga på Hemnet för 1 995 tkr
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-jarvastaden-solna-kommun-fridensborgsvagen-113-15614136
...vilket avviker från intervallet 2,1-6,4 som anges här:
https://www.erikolsson.se/nyproduktion/stockholmInternal/akerbaret/

Så exakt hur JM och/eller Erik Olsson hanterat försäljningen är det ju svårt att veta. Söker man efter projektet i projektlistan på JMs hemsida så får man inte upp det, så en teori är väl att man på något sätt lämpar över kvarvarande osålda lägenheter på Erik Olsson så att de inte blir liggande på JMs hemsida. Men det kan väl också va andra som säljer via Erik Olsson.
Senast redigerad av PresidentBahama 2019-01-31 kl. 18:07.
2019-01-31, 18:41
Medlem
SABO-VDn står i bostadskön. Stackarn.

Han uppger att mindre än en fjärdedel av de 620 000 personer som står i kön är aktiva sökanden.

– Snittet blir därför fel. Många står i kön bara för att byta sin bostad. Jag står själv i bostadskön för att få ett trygghetsboende när jag är 85–90 år. Vi behöver bena ut de olika grupperna i kön.

https://fastighetsnytt.se/2019/01/sabos-vd-jag-star-i-bostadskon/
2019-01-31, 19:26
Medlem
Citat:

ur halvårsrapporten (Q2):
"En positiv effekt av det minskade byggandet är att entreprenadpriserna har kommit ned från en upptrissad nivå. Uppskattningsvis handlar det om en minskning på 20 procent. [min fetning] Den ungefärliga kostnaden per kvadratmeter bostad ligger nu på 30 000 kronor +/- 5 000, beroende på hur komplicerade objekten är."

Precis det jag försökte förklara för Beta tidigare i tråden, för två år sedan - att priserna trissats upp.
Men det var som att tala för döva öron

Tack för intressanta bidrag i tråden PB mfl.
2019-01-31, 19:45
Medlem
Citat:
Som vanligt är det intressant att läsa vad Joakim Alm skriver i bolaget Alm Equity's rapporter. Senaste rapporten (Q3) kom i november. Litet axplock:

"De senaste månaderna har ALM Equity pratat med fler byggare, betonggjutare och arkitekter än någonsin tidigare. Anledningen är att alla är ute och letar nya jobb..."
...
"Bankernas ansökningar om byggnadskreditiv rasar vilket är en tydlig indikator."
...
"Flertalet kommuner uppger att det råder bostadsbrist på deras orter. Denna brist är emellertid självförvållad. De skyldiga är politiker på kommunalplanet som släppt fram för många byggen med stora lägenheter och politiker på riksplanet som reglerat sönder bostadsmarknaden."
...
"Det handlar bland annat om hyresregleringen som gör att ingen lämnar en äldre innerstadslägenhet. [min fetning] Alla alternativ är sämre, dyrare och mindre."
...
"Under perioden såldes endast fem bostäder i bostadsrättssegmentet samtidigt som vi efter perioden tecknat ytterligare försäljningsavtal för 180 hyresbostäder. Totalt har vi nu sålt 710 hyresbostäder i produktion och 536 sålda hyresbostäder som ska produktionsstartas. Till detta har vi nu ytterligare 1 100 hyresbostäder som ligger ute till försäljning mot investerare."

http://www.almequity.se/nyheter/2018/alm-equity-delarsrapport-q3/

ur halvårsrapporten (Q2):
"En positiv effekt av det minskade byggandet är att entreprenadpriserna har kommit ned från en upptrissad nivå. Uppskattningsvis handlar det om en minskning på 20 procent. [min fetning] Den ungefärliga kostnaden per kvadratmeter bostad ligger nu på 30 000 kronor +/- 5 000, beroende på hur komplicerade objekten är."

Intressant att Alm har bekräftat att entreprenadpriserna kommit ner ca 20%. I Uppsala finns ett projekt som utvecklaren nu säljer för 20% mindre pga minskade kostnader. Tydligen är mitt umgänge välunderrättade om läget då de vill pruta 20% för att ens börja tänka på flytt. Alltså måste utvecklarna nog börja ta från tidigare vinster. Man får hoppas att de inte bränt pengarna.
2019-01-31, 20:05
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Wells koncept BRF 2.0 tycker jag är det sämsta av BRF och HR i ett paket. Avgifterna är lika höga eller tom högre än motsvarande HR. Men du måste ändå lägga in pengar. Du kan inte ta ett vanligt bostadslån för insatsen. Så man kan se det som en kontantinsats på 20% istället för 15%. (Föreningen är belånad till 80%).

Om räntan går upp kommer också avgiften gå upp snabbare än HR. Sen så krävs det bara en nedgång på 20% i bostadsvärdet för att BRF ska vara överbelånad. Det känns ju inte helt otänkbart i Barakabystaden. Det har ju redan sänkt priset en hel del.

Fördelarna är ju att man faktiskt kan få bostad utan kö, även föreningen konkat blir det ju en HR av det. Och om räntan försätter vara låg så kommer det vara billigare än HR om några år.. tror man på den utveckling är dock vanlig BRF mycket bättre.

Jag skulle föredra en HR till detta i nästan alla lägen... Men alla har ju inte kötid, så de kanske får det sålt ändå.

Tycker det systemet verkar rätt vettigt. 250k kan man faktiskt spara ihop. Slipper bli skuldsatt resten av livet. Avgiften är som sagt väldigt hög dock men I längden borde det bli billigare med den avgiften jämfört med ränta, avgift amortering på något som kostar 2-3 mille.

Nu bor jag inte där men hade lätt kunnat Casha in på en 1a för 250 där. Och endast betala avgift. Frågan är hur länge den redan höga avgiften håller sig på samma nivå. Blir det höjningar med 1-2% på avgiften årligen så börjar det springa upp på absurda summor i avgift för en 1a och då är den hög redan som det är nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in