2019-01-31, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Gav dig ju just en om att handgripligen tillrättavisa sin fru.
Finns flera verser som tar upp att Gud kommer straffa de som lämnar islam. (har dock inte kollat, bara sökt på wiki).

äh lägg av. som allra sista utväg om frun uppvisar illvilja. en liten handgriplig tillrättavisning. och sen väga detta mot alla de andra verserna. jag tycker inte det får Gud att framstå som ond.

Gud behandlar ingen orättvist, är det genomgående temat i Koranen.
2019-01-31, 13:56
Medlem
Citat:
Varför är sammanhanget viktigt?

därför att om ett uttalande är ryckt ur sitt sammanhang så kan dess innebörd tolkas på ett tämligen missvisande sätt. folk brukar göra så när dom smutskastar saker.
2019-01-31, 14:01
Medlem
Citat:
Varför är sammanhanget viktigt?

här är sammanhanget till din "onda" vers:

"MÄNNEN SKALL ha ansvar för och omsorg om kvinnorna med [den styrka och] de andra företräden som Gud har gett dem, och i egenskap av [kvinnornas] försörjare. Rättfärdiga kvinnor förrättar ödmjukt sin andakt [inför Gud] och döljer [för andra] det som Gud har dolt. Om ni ser tecken på illvilja hos dem, förmana dem då och varna dem och [om detta inte hjälper] håll er borta från deras nattläger och [som sista utväg] tillrättavisa dem handgripligen. Om de sedan visar sig medgörliga, sök då inte sak med dem. Gud är upphöjd, stor [i försvaret av de svagare]. 4:34
2019-01-31, 14:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
kan man ju diskutera. dock, vad jag förstår så implementeras detta ej i praktiken. annat än i vissa extremfall. men jag är inte direkt insatt.

dock har jag aldrig påstått att Iran skulle vara en perfekt representant för Islam (även om jag tycker det verkar vara ett förtjusande ställe på många sätt).

Fast att apostasi är straffbart i muslimska länder är ju knappast unikt för Iran.
Vad är ens en bra representant för Islam bland världens länder?
Vad jag kan se löper alla otrogna stora risker i alla muslimska majoritetsländer och Islam framstår som intolerant och totalitärt.

Iran verkar absolut vara ett vackert land med bra människor. Synd bara på teokratin och den dogmatiska Islamismen.
2019-01-31, 14:09
Avslutad
Citat:
här är sammanhanget till din "onda" vers:

"MÄNNEN SKALL ha ansvar för och omsorg om kvinnorna med [den styrka och] de andra företräden som Gud har gett dem, och i egenskap av [kvinnornas] försörjare. Rättfärdiga kvinnor förrättar ödmjukt sin andakt [inför Gud] och döljer [för andra] det som Gud har dolt. Om ni ser tecken på illvilja hos dem, förmana dem då och varna dem och [om detta inte hjälper] håll er borta från deras nattläger och [som sista utväg] tillrättavisa dem handgripligen. Om de sedan visar sig medgörliga, sök då inte sak med dem. Gud är upphöjd, stor [i försvaret av de svagare]. 4:34

Kvinnor skall alltså ödmjukt förtäta sig inför männen, och om männen ser minsta tecken på illvilja hos kvinnorna, så skall åtgärder vidtas med "handgriplig tillrättavisning" som sista utväg.

Hur kan man se detta som ett rättvist system för kvinnan, när mannen får vara både domare och bödel när tvist uppstår?

Liksom, mannen har alltid rätt i egenskap att han är man.
2019-01-31, 14:13
Avslutad
Citat:
därför att om ett uttalande är ryckt ur sitt sammanhang så kan dess innebörd tolkas på ett tämligen missvisande sätt. folk brukar göra så när dom smutskastar saker.
Versen (8:39) kommer från Surah 8 som finns i sin helhet här: https://quran.com/8

Frågan kvarstår "Om det inte är tvång, vad är då tvång?"
2019-01-31, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Fast att apostasi är straffbart i muslimska länder är ju knappast unikt för Iran.
Vad är ens en bra representant för Islam bland världens länder?
Vad jag kan se löper alla otrogna stora risker i alla muslimska majoritetsländer och Islam framstår som intolerant och totalitärt.

Iran verkar absolut vara ett vackert land med bra människor. Synd bara på teokratin och den dogmatiska Islamismen.

men som sagt, jag undrar hur ofta dödsstraffet för apostasi implementeras.

jag vet inte vilket land som är en bra representant för Islam.
2019-01-31, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Kvinnor skall alltså ödmjukt förtäta sig inför männen, och om männen ser minsta tecken på illvilja hos kvinnorna, så skall åtgärder vidtas med "handgriplig tillrättavisning" som sista utväg.

Hur kan man se detta som ett rättvist system för kvinnan, när mannen får vara både domare och bödel när tvist uppstår?

Liksom, mannen har alltid rätt i egenskap att han är man.

det var ju ett lite annorlunda socialt system där och då, jämfört med vad vi lever i nu, så man borde väl med rätta kunna ifrågasätta hur mycket denna vers är applicerbar i dagens samhälle, tycker jag.
2019-01-31, 14:29
Avslutad
Citat:
det var ju ett lite annorlunda socialt system där och då, jämfört med vad vi lever i nu, så man borde väl med rätta kunna ifrågasätta hur mycket denna vers är applicerbar i dagens samhälle, tycker jag.
Men versen är ju guds ord.
Menar du att gud har ändrat på sig och nu ser det som ont, sådant som han såg som gott förut? Vart kan jag läsa om har gud har uppdaterat sig på detta område? Finns det en Koran 2.0 någonstans, som jag missat?

Eller vad menar du?
2019-01-31, 14:32
Medlem
Citat:
Versen (8:39) kommer från Surah 8 som finns i sin helhet här: https://quran.com/8

Frågan kvarstår "Om det inte är tvång, vad är då tvång?"

nu är jag inte insatt i omständigheterna när just dessa verser kom. men det var uppenbarligen i någon form av krigssituation. de tidiga muslimerna blev ju tämligen förföljda.

följande vers kommer strax efter den du citerade:

"And if they incline to peace, then incline to it [also] and rely upon Allah ."

och det finns plenty av verser som gör det klart att det inte uppmuntras till någon krigshets i Koranen. tvärtom. fred är det som uppmanas till. samtidigt som dom naturligtvis hade rätt att försvara sig.
2019-01-31, 14:36
Medlem
Citat:
Men versen är ju guds ord.
Menar du att gud har ändrat på sig och nu ser det som ont, sådant som han såg som gott förut? Vart kan jag läsa om har gud har uppdaterat sig på detta område? Finns det en Koran 2.0 någonstans, som jag missat?

Eller vad menar du?

det finns nånting som heter mänskligt förnuft. verkar dock inte vara alla förunnat.

vissa av verserna i Koranen var naturligtvis mer specifika till situationen de tidiga muslimerna befann sig i, medan andra är tämligen universella i sitt anspråk. konstigt nog är det bara de situationsspecifika som citeras av Islams belackare. konstigt va?
2019-01-31, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Vill man inte bli straffad är det ju valfritt att låta bli att begå brott. Men du kanske tycker om brottslingar och brottslighet?

Förresten har Saudiarabien mycket låg brottslighet. Du kanske förstår varför?

Det är ett brott att vara ateist! Det är ett brott att konvertera osv osv.

Det finns en anledning till att civiliserade länder inte behöver ha kroppsbestraffningar. Men det är klart att ju sämre genetiskt material man har att jobba med, desto hårdare tag kanske behövs för att styra upp samhället.

I japan har man nästan obefintlig våldsbrottslighet, utan att hugga händerna av folk.

Den ofelbare skapade bevlisen en högst icke perfekt värld. Man kan ju inte påstå att han gav med båda händerna när ha skapade araben.

Jorden är platt som ett ark papper, haha...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in