Citat:
Ursprungligen postat av
rivercrow
Nu håller vi oss till verkligheten här. Jag bor i närheten av området du pratar om.
Längst ner på Katarina Bangata så ligger ett Flyktingboende.
Det är det där gamla äldreboendet som det skrevs om en hel del för något år sedan.
Det var utdömt och inte tjänligt som boende längre. Om det var mögelskadat, eller vad det nu var. Jag minns inte. Därför flyttade man de gamla som bodde där.
I samma veva kom man med förslaget att göra stället till temporärt Flyktingboende.
Folk började opponera sig kraftigt för att man kastar ut gamla för att flyktingar ska bo där. Sedan när man kom på att de gamla hade omlokaliserats pga att huset inte var tjänligt som boende, så började man opponera sig mot att sätta flyktingar i ett otjänligt hus med mögelskador etc, vilket ju var en riktigt åsikt.
Det bestämdes i alla fall att huset skulle utnyttjas eftersom det inte finns boende. Hur man löste det hela vet jag inte. Men det har bott nytillkomna flyktingar där hela tiden, och gör det fortfarande.
Därav alla namn, kan jag tänka. Dom är väl skrivna där.
Förövrigt är det inte många icke-svenskar som bor på den delen av Söder heller.
Det sades att badrummen var för små för hemtjänstpersonal att arbeta i. Samma argument som man använder för att vräka åldringarna i huset i Hjorthagen om nu görs om till boende för nyanlända- Hemtjänstpersonal har alltså blivit så feta sen 2015 att de inte kan använda badrummen på bra sätt. Vad händer då hos de gamla med hemtjänst som bor hemma i sina lägenheter med trånga badrum? Vräker man dom också?
Vintertullen behövde även renoveras p g a översvämning. Så gjordes - och in med de nyanlända.
De har uttryckt i lokala PK-media att de inte trivs i boendet för det är för små lägenheter.
Nu har det dessutom blivit svårt infesterat av vägglöss.
Snart brinner det väl ner också.