Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Ja. Ja.
Holländare (som köpte timmer till Amsterdam från Sverige för pengarna de tjänade på tulpaner) lär ha vetat allt om handels-speculatien. Och lär ha haft sin bild ganska klar över en möjl. flottande skogsfinne som givit sig på virkesaffärer i Härnösand, i brutal konkurrens kan man förmoda.
Man satsar inte prestigen. Eller ngt annat som man har kärt.
Det äro manlig form av barmhärtighet kanske? Barna hade väl svalt ihjäl på den tiden.
Fast med viss reservation och skillnad i all denna pseudoaltruism. Männen vars familjeekonomi har kollapsat (företaget har gått åt skogen, aktieplaceringen sket sig, fått sparken, spelat bort familjekassan) inbillar sig väl också att de är altruistiska och räddar familjen från våndor - försörjaren har misslyckats. Flockledaren är out of order. Det torde finnas en stor portion personligt nederlag (skam) med i bilden så altruismen har en viss skevhet (ja, harperlee - jag är inte pantad, som inte inser det, jag protesterar högljutt mot argumenten baserat på gungfly

).
I Bjärred finns inget sådant. Det är varken hungersnöd eller misär på gång.
Det är här man vill placera in Oskar The Terminator men då krävs det en sjukdomsbild som ABSOLUT INGEN lyckats bekräfta trots goda försök med svarta mössor bland annat. Att diskutera att bejaka titlar och fina fasader som stendöd förkastar jag innan det ens landat i tankeprocessen..
Däremot hade Gårdsten en form av detta ekonomiska - kanske även i kombination med följande då det var en kvinna:
att tro sig vara ett med barnen, en slags internalisering emotionellt där gränserna suddats ut (mer feminint fenomen, attachment) och sjukdomsrelaterat; fysiskt eller psykiskt dvs rädda dem från ett lidande vs mer påtagliga externa hot (mer maskulint) men även här djup depression och copingproblem internt.
Nu är vi snart nere på Darwin. Hahahaha.