2019-01-30, 03:28
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Det är en kostnad eftersom du måste amortera. Levnadsstandarden är kraftigt försämrad eftersom du måste amortera. Då ska vi räkna. Det blir 10k som sagt i dagens läge inkl amortering. Leva på 5k netto alltså. Jag då var det utrett hur du tycker människor ska bo och leva. För människor i verkligheten har 15k netto ut i månaden vare sig dina fantasier säger något annat. Så hur länge ska man leva som en pissråtta på 5k netto i månaden innan man går under totalt av utmattning pga inget liv what so ever?

Svara på det istället du din sektmedlem a la Reinfeldt.

Klopek i en annan tråd:

Citat:
När bubblan spricker kommer jag fynda. Har en miljon kr att slänga in när det blir reapriser typ 1- 1.5 mille för en 1a enligt exemplet ovan nyproduktion alternativt nybyggt och max 5år gammalt nytt och fint.

Vem vet jag kanske kan casha in utan ens ta banklån. 1 mille rakt av för superläge. Bara att vänta har all tid i världen.
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Så efter att du gnällt och gnytt om hur svårt och hemskt det är med marknadshyror och att vanligt folk inte kan ha råd så visar det sig att du sitter på en miljon i reda pengar. Det är alltså i vanlig ordning helt och hållet i egen sak du talar. Du vill att andra skall vara med och ge dig billigare boende. Du vill ha subventioner till miljonärer (som dig själv) och bryr dig förstås inte ett skit om vanligt folk.

Allmännyttan rear ut hyresbostäder till miljonärer och miljdardärer samtidigt som kommunerna låter fattigpensionärer rota i papperskorgar och äta på soppkök. Denna modell försvaras med näbbar och klor av vidriga själviska svin under förevändning att det handlar om att hjälpa fattiga.

Behovspröva hyressubventionerna! Inga bidrag till de som inte behöver.
Citera
2019-01-30, 04:23
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Klopek i en annan tråd:

(FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Så efter att du gnällt och gnytt om hur svårt och hemskt det är med marknadshyror och att vanligt folk inte kan ha råd så visar det sig att du sitter på en miljon i reda pengar. Det är alltså i vanlig ordning helt och hållet i egen sak du talar. Du vill att andra skall vara med och ge dig billigare boende. Du vill ha subventioner till miljonärer (som dig själv) och bryr dig förstås inte ett skit om vanligt folk.

Allmännyttan rear ut hyresbostäder till miljonärer och miljdardärer samtidigt som kommunerna låter fattigpensionärer rota i papperskorgar och äta på soppkök. Denna modell försvaras med näbbar och klor av vidriga själviska svin under förevändning att det handlar om att hjälpa fattiga.

Behovspröva hyressubventionerna! Inga bidrag till de som inte behöver.

Jag sa väl inte hur jag bor i nuläget? Jag har inget förstahandskontrakt om du trodde det. Så istället för ett skrika så kan du väl ta reda på fakta istället för att fantisera iväg som en fjant.

Roligt du kallar mig miljonär. Tror du jag kan röra dom pengarna? Nej det kan jag inte. Den dagen jag måste köpa så är dom pengrna kontantinsats så då försvinner varenda öre.

Vem som helst hade tänkt likadant som mig. Men du vill väl att folk ska skuldsätta sig förevigt och bli en slav under banken.

Priserna är osunda det vet du också. Läs det jag skrivit i den tråden om priser så vet du mycket väl att det är där priserna borde ligga med en normal ränta på 4%.
Senast redigerad av Klopek 2019-01-30 kl. 04:31.
Citera
2019-01-30, 09:52
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Nej, finns ingen besittningsrätt. Man har rätt att byta med vem som helst som även kan köpa för detta pris innan tillträdesdatum. Jag bytte ju förfan själv till mig lägenheten som hyresgäst 1 mån innan föreningen tog över fastigheten, det var alltså inte jag som fick erbjudandet först. I många fall tillåter BRF att man byter sin lgh efter tillträdesdatum upp till 6 mån och erbjudandet gäller även då.

Men det spelar överhuvudtaget ingen roll, lägenheten såldes nästan 1 miljon under marknadspris!
Hade du inte besittningsrätt i lägenheten du köpte? Om du hade ett förstahandskontrakt på lägenheten du köpte så hade du en sådan.

Eftersom du håller på att byta så verkar det inte som lägenheten såldes på öppna marknaden.
Citera
2019-01-30, 10:27
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Jag sa väl inte hur jag bor i nuläget? Jag har inget förstahandskontrakt om du trodde det.
Nej men du vill ha ett billigt förstahandshyreskontrakt, subventionerat av andra. Du vill att miljonärer och miljardärer skall få rea på hyran av kommunala bostadsbolag. Även om det står fattigpensionärer och rotar i papperskorgar. Eller hur?
Citat:
Roligt du kallar mig miljonär. Tror du jag kan röra dom pengarna? Nej det kan jag inte. Den dagen jag måste köpa så är dom pengrna kontantinsats så då försvinner varenda öre.
Du har en miljon. Då är du miljonär. Det är ju vad ordet betyder.
Citat:
Vem som helst hade tänkt likadant som mig. Men du vill väl att folk ska skuldsätta sig förevigt och bli en slav under banken.
Nej, jag betrakar bostadsbubblan (ett i princip globalt fenomen som beror på extremt låga räntor efter senaste finanskrisen) som en fruktansvärd skuldfälla för det stora flertalet. Vad nu det har att göra med marknadshyror och att du som miljonär sitter och försvarar bidragshyror till miljonärer och miljardärer på de fattigas bekostnad.
Citera
2019-01-30, 12:32
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Jag sa väl inte hur jag bor i nuläget? Jag har inget förstahandskontrakt om du trodde det. Så istället för ett skrika så kan du väl ta reda på fakta istället för att fantisera iväg som en fjant.

Priserna är osunda det vet du också. Läs det jag skrivit i den tråden om priser så vet du mycket väl att det är där priserna borde ligga med en normal ränta på 4%.
Genom att ha en miljon i kapital så har du möjligheter som andra saknar.

Tror du att du är "fri" om du inte ha ett bostadslån? Då kan du känna dig blåst.

Eftersom normal ränta inte existerar så finns inget normalt pris heller.
Citera
2019-01-30, 13:10
Medlem
Citat:

Det där med rean på allmännyttan har nog redan uppmärkt om du inte har märkt det.
Finns nämligen just inga bostäder kvar att skänka bort.

Glöm aldrig Norr Mälarstrand !
http://www.stockholmsfria.se/artikel/83160

"– Det är anmärkningsvärt att Svenska bostäder inte följer sitt reglemente och att en enskild person ska kunna tjäna 6,5 miljoner kronor på stockholmarnas bekostnad, sade Teres Lindberg (S) under måndagens sammanträde i kommunfullmäktige."
Citera
2019-01-30, 14:29
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Det där med rean på allmännyttan har nog redan uppmärkt om du inte har märkt det.
Finns nämligen just inga bostäder kvar att skänka bort.
Finns hundratusentals. Nästan hälften av alla hyreslägenheter i Sverige ägs av de allmännyttiga bostadsbolagen (dvs kommuner).

Vad jag avser är dock inte de vansinniga utslumpningarna av husen utan att hyra ut bostäder till reapris till miljonärer och miljardärer och alla andra som kan betala för sig. De facto ett bidrag helt utan behovsprövning. Detta samtidigt som kommunerna saknar resurser att ta hand om fattigpensionärer och andra verkligt fattiga.

Citat:
Ursprungligen postat av litesliten
Glöm aldrig Norr Mälarstrand !
http://www.stockholmsfria.se/artikel/83160

"– Det är anmärkningsvärt att Svenska bostäder inte följer sitt reglemente och att en enskild person ska kunna tjäna 6,5 miljoner kronor på stockholmarnas bekostnad, sade Teres Lindberg (S) under måndagens sammanträde i kommunfullmäktige."
Medborgarnas gemensamma egendom skall förstås inte säljas förrän lagarna på bostadsområdet fungerar så att ett pris i paritet med bostadsrättsmarknaden uppnås. Dagens modell innebär ytterligare förmögenhetsöverföring från alla till ett fåtal. Återigen helt utan behovsprövning. Fullständigt vansinne.

När marknadshyror väl är införda kan sen kommunerna själva välja om de vill ha subventionerade boenden eller bidrag till marknadsprissatta bostäder till de som faktiskt har behov av skattebetalarnas hjälp för ett drägligt liv.
Citera
2019-01-30, 15:07
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det vore väl bra om stöden gick till sådana som faktiskt behöver dessa istället för att skänka bort skattemedel till medelklasshyresgäster och byggherrar?

Det om något skulle kunna lösa verklig bostadsbrist.

Det borde du som fattigpensionär kunna inse?

Faktum är att det investeringsstöd till nya hyresrätter hade kunnat räcka till att betala en hyra till varje hemlös på ca 14 papp.

Men vänsterpolitiker tyckte det var viktigare att prioritera medelklassen i småstäder istället.
Tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar.
Jag menar bara någonting så enkelt som att det känns fel att vara beroende av bidrag för att kunna betala hyran. Då har man ett för dyrt boende. Men hyresvärden vill inte ge mig en etta eller en källarlokal. Alltså är det bättre att behålla tvåan och ge sig fan på att kunna betala. En tvåa går att dela med någon. Man måste ha en plan B.
Hela tanken med marknadshyror är ju att staten/kommunen skall betala en stor del av hyrorna genom bidrag. Men det hänger ju på att staten/kommunen vill betala samt att de kommer ut med pengarna i tid. Vilket de inte gör i dag. Kommunerna försenar socialbidragen. Staten försenar bostadstilläggen, det fattas handläggare och ansökningar ligger på hög.
Citera
2019-01-30, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Tyvärr förstår jag inte riktigt vad du menar.
Jag menar bara någonting så enkelt som att det känns fel att vara beroende av bidrag för att kunna betala hyran. Då har man ett för dyrt boende. Men hyresvärden vill inte ge mig en etta eller en källarlokal. Alltså är det bättre att behålla tvåan och ge sig fan på att kunna betala. En tvåa går att dela med någon. Man måste ha en plan B.
Hela tanken med marknadshyror är ju att staten/kommunen skall betala en stor del av hyrorna genom bidrag. Men det hänger ju på att staten/kommunen vill betala samt att de kommer ut med pengarna i tid. Vilket de inte gör i dag. Kommunerna försenar socialbidragen. Staten försenar bostadstilläggen, det fattas handläggare och ansökningar ligger på hög.

Men rent tekniskt är det väl ingen skillnad för dig om du betalar marknadspris med hjälp av bidrag eller om staten reglerar ditt pris under marknadspris? Förutsatt att bidragen kommer vill säga?
Citera
2019-01-30, 18:01
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Nej men du vill ha ett billigt förstahandshyreskontrakt, subventionerat av andra. Du vill att miljonärer och miljardärer skall få rea på hyran av kommunala bostadsbolag. Även om det står fattigpensionärer och rotar i papperskorgar. Eller hur?

Du har en miljon. Då är du miljonär. Det är ju vad ordet betyder.

Nej, jag betrakar bostadsbubblan (ett i princip globalt fenomen som beror på extremt låga räntor efter senaste finanskrisen) som en fruktansvärd skuldfälla för det stora flertalet. Vad nu det har att göra med marknadshyror och att du som miljonär sitter och försvarar bidragshyror till miljonärer och miljardärer på de fattigas bekostnad.

Jisses du har hängt upp dig på miljonen. Ja kommer inte belasta hyresrätter som är brist. Jag väntar på att br ska gå ner i pris. Snarare är jag en tillgång och tar inte upp Kötid i onödan för bättre behövande.

Jag vill inte köpa för 2.5 mille och bl skuldsatt resten av livet. Vad fan är konstigt med det? Är väl snarare ett eget val och smartare. När vi alls vet att priser är påväg ner pga att räntan är påväg upp. Ska jag köpa när det är som dyrast för att göra dig glad eller hur tänkte du?
Citera
2019-01-30, 18:08
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Genom att ha en miljon i kapital så har du möjligheter som andra saknar.

Tror du att du är "fri" om du inte ha ett bostadslån? Då kan du känna dig blåst.

Eftersom normal ränta inte existerar så finns inget normalt pris heller.

Min möjlighet är att inte bli lika skuldsatt som alla andra. Det är det som är poängen. Enligt en tjomme är jag ett svin för att jag tänker framåt. Och inte som Svenssons som lånar 2-3 mille.

Fri lär jag inte vara. Inte för ens lånet är löst. Räknar inte med det. Men max ha 500-1 mille i skuld efter köpet.

Aldrig fattat det. Sett det förut att andra i bostadsbubbla tråden blivit attackerade för de tror på fallande priser. Och nu är det inte bara fantiserer. Det kommer hända.

Så kan ni grinpellar sitta i en skrutten 2a i ett ghetto för 1.5 mille som är värd 750 k när prisraset börjar, byggt 70-80 tal. Så bosätter jag mig i en 1a för 1.5 mille 5 min kollektivt från stan, nybygge och nära till allt.

Avundsjukan lyser igenom.
Citera
2019-01-30, 20:26
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Hade du inte besittningsrätt i lägenheten du köpte? Om du hade ett förstahandskontrakt på lägenheten du köpte så hade du en sådan.

Eftersom du håller på att byta så verkar det inte som lägenheten såldes på öppna marknaden.

Nu håller du på och snurrar och krånglar med detaljer för att slippa stå och erkänna du har fel.
Lägenheten såldes för ca 35-40% av marknadspriset i mitt fall. Allmänyttan sålde. Alla kan byta till sig precis som jag gjorde.
Besittningsrätten har inget med att göra att den såldes långt under marknadspris som var ca 1.5 miljon vid tillfället på marknaden (hemnet) och den såldes för 0.5
Allmänyttan såldes till rea pris i mitt fall och mångas andras, långt under marknadspris, precis som bilhandlaren skulle sälja en volvo v90 till deras kunder med i volvoklubben för 130 000 kr och som denna kan sälja för 400 000 på blocket.
Det skulle inte förekomma en ombildning om lägenheter såldes till marknadspriset! Då hade folk bott kvar i sin hyresrätt och kanske 10% hade velat köpa, förutom i dom riktigt attraktiva husen i a-läge sekelskifte. Där hade det kunnat bli ombildning i ett fåtal fall även för marknadspris.
Senast redigerad av slemhog 2019-01-30 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in