Citat:
Ursprungligen postat av
radiopanna
Jag har en känsla av att det är väldigt spänt inom Tottenham just nu. Laget åkte ur både ligacupen och FA-cupen i veckan, har fått långtidsskador på flera av nyckelspelarna och Pochettino har dessutom kommit med en hel del märkliga uttalanden på sistone.
Nu ikväll efter uttåget ur FA-cupen gör han t.ex. uttalanden om att inhemska cuptitlar inte spelar någon roll och att dessa är mer baserade på tur än kvalité. Tidigare har han försvarat klubbens policy vad gäller transfers, trots att det är uppenbart för alla att truppen är alltför tunn vilket blivit än tydligare efter skador på Kane, Alli, Dier, Sissoko m.fl samt försäljningen av Dembélé utan någon ersättare i sikte och Sons frånvaro i och med Asiatiska mästerskapet.
Alla vet att Tottenham hade mått bra av att vinna en titel under Pochettino. De inhemska cuperna är knappast titlar som storlagen satsar stenhårt på och de har givetvis mindre prestige än PL och CL men det är likväl titlar som är högst realistiska för Tottenham att plocka hem i dagsläget. Nu slarvar man bort dessa chanser mycket tack vare en bristfällig och alldeles för tunn trupp.
Laget hade behövt ett kvitto på den utveckling vi sett de senaste åren men det verkar aldrig komma. Nu är man istället i en situation där det är högst tveksamt om tonbärande spelare som Eriksen och Alderweireld ens kommer vara kvar efter sommaren. Finns nog en stor risk att Pochettino också kommer röra på sig.
Som grädde på moset har vi en arena som aldrig verkar bli färdig och vars ständiga uppskjutande allt mer börjar likna en parodi. När den väl står färdig väntar ytterligare år av strikta tyglar vad gäller spenderande.
Tottenham hade sin kanske bästa chans på 10 år att faktiskt ta hem en titel och samtidigt utmana i ligan den här säsongen. Som jag ser det lär det dröja ett bra tag innan en liknande chans dyker upp igen. Liverpool och City har påbörjat och fortsätter sina dynastier och United verkar till sist fått styr på skutan. Chelsea och Arsenal har nya managers och dessutom en attraktions- och köpkraft som Spurs saknar. Det känns som en tidsfråga innan saker och ting börjar klaffa på riktigt för dessa sistnämnda och då kommer Tottenham återigen bli best of the rest tillsammans med lag som Everton, Leicester och Wolverhampton. Man har haft några säsonger där man gjort det riktigt bra sett till förutsättningarna men nu börjar verkligheten komma ikapp och känslan av att ha gått miste om något växer sig allt starkare.
Kul med ett långt resonerande inlägg. Jag kommer säga emot en del nedan, men jag ser var du kommer från med vad du säger.
Jag håller med dig om att Pochs uttalanden är lite dålig fingertoppskänsla. För fansen skulle en cup-titel betyda oerhört mycket. I sak tycker jag dock han har rätt, Spurs topp 4-placering är mer värd för klubben än om de skulle sluta femma och vinna både ligacup och FA-cup i år. CL ger en morot för spelare som Eriksen och Kane att stanna och ger en edge på transfermarknaden mot säg ett Arsenal som spelar EL.
Med Spurs skadeläge är det otroligt svårt att prioritera. De har inte bredd i truppen att konkurrera på fyra fronter, med skador på Kane Alli och Son borta kan de knappt konkurrera på två. Spurs viktigaste mål är att behålla topp 4 i år, sen försöka skrälla i CL och se hur långt det håller. Sen att åka på straffar mot Chelsea sådär, det kan väl inte riktigt sägas bero på att man inte prioriterade matchen. Stolpe ut.
Säg att Liverpool hade skador på Mane och Firmino, och Salah vore på afrikanska - ett anfall med Shaqiri Sturridge Origi skulle innebära total misär för Liverpool. Målproduktionen skulle halveras i det minsta. Så jag tycker Spurs får mycket tuff kritik. Ska de ha kritik för något är det väl oförmågan att agera på marknaden, det behövs mer bredd och det har man inte ordnat.
Sen håller jag inte heller med om att spurs hade kunnat utmana i ligan i år - både City och Liverpool håller är ett snäpp vassare än Spurs och har bättre bredd. Men hade de värvat lite hade de kanske kunnat slå sig in där.