• 1
  • 2
2019-01-29, 22:45
Medlem
Hej!

Märkte i helgen när jag skulle köra att kopplingen betedde sig konstigt, som att den inte gick hela vägen upp när jag hade växlat. Detta leder till att jag inte kan gasa som vanligt, då varvar bilen och ger inte mycket till hastighet. Men sakta och säkert kommer jag fram på korta distanser iallafall. Jag kan ingenting om bilar förutom att sköta det mest basala, inget större intresse heller än så länge.

Besökte min verkstad i Partille och fick snabbt ett besked efter provtur att kopplingen behöver bytas ut. Offerten landade på 12 000 :- och jag fick lite.. lätt ångest av detta, den inkluderar:
Lamell, tryckplatta och lager. Demontering och montering
Kopplingssats
Urtrampningsmekanism
Bromsvätska
Förbrukningsmaterial

Till saken hör att bilen har gått ca 16 000 mil och har en del skavanker på utsidan, lite rost och bucklor. Bilen har visat svårigheter att starta vissa dagar om man inte hjälper till med gas när man vrider om nyckeln. Har fått åtgärda lite smågrejer under åren ( en väldigt snäll bil), men detta är i särklass den största utgiften, än så länge. Börjar känna att problemen kanske inte slutar här och frågar mig själv om det är värt det.

Jag bor i Göteborg och kan använda mig till stora delar av kollektivtrafik för att ta mig till jobbet och dylikt. Självklart är det bekvämt med bil och friheten är svår att sätta en summa på. Använder bilen idag till jobbet (vilket jag kan ersätta) och resor till grannkommunerna och andra spontana resor, men den står annars på en uteparkering. Funderar på att leasa eller hyra bil de tillfällen som man faktiskt behöver det.

Det blir väl flera frågor i denna tråd.
1) Låter priset rimligt? Mekanikern berättade att hela kopplingen behöver bytas och är ett stort ingrepp, många arbetstimmar.
2) Kan ni hjälpa mig att tänka kring värdet att reparera bilen kontra att skrota/sälja bilen. Jag är tveksam till hur mycket jag kan få för bilen om jag skulle reparera den och sen sälja den alternativt behålla den. Tittat runt lite på blocket och kanske kan man få 10 000-15 000 för en ok 07:a.

Tacksam för återkoppling och tankar, jag begär inga romaner till svar som detta inlägg blev
Citera
2019-01-29, 23:04
Medlem
BNCs avatar
Ja, priset är rimligt. Tar lätt en hel arbetsdag för en van mekaniker, kanske mer. Sen delar för kanske 5kkr.

Får man en motsvarande bil för 10-15kkr känns det ju inte riktigt lönt att reparera för 12k. Bättre då att försöka få några tusen för den i befintligt skick, finns alltid folk som vill köpa grejer billigt och laga själva.

Eller hitta någon avlägsen bekant som är sugen på att göra jobbet svart åt dig på fritiden.
Delarna går säkert köpa för 2-3k ifrån Tyskland.
Citera
2019-01-29, 23:04
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegnell
Hej!

Märkte i helgen när jag skulle köra att kopplingen betedde sig konstigt, som att den inte gick hela vägen upp när jag hade växlat. Detta leder till att jag inte kan gasa som vanligt, då varvar bilen och ger inte mycket till hastighet. Men sakta och säkert kommer jag fram på korta distanser iallafall. Jag kan ingenting om bilar förutom att sköta det mest basala, inget större intresse heller än så länge.

Besökte min verkstad i Partille och fick snabbt ett besked efter provtur att kopplingen behöver bytas ut. Offerten landade på 12 000 :- och jag fick lite.. lätt ångest av detta, den inkluderar:
Kopplingssats
Urtrampningsmekanism
Bromsvätska
Förbrukningsmaterial

Till saken hör att bilen har gått ca 16 000 mil och har en del skavanker på utsidan, lite rost och bucklor. Bilen har visat svårigheter att starta vissa dagar om man inte hjälper till med gas när man vrider om nyckeln. Har fått åtgärda lite smågrejer under åren ( en väldigt snäll bil), men detta är i särklass den största utgiften, än så länge. Börjar känna att problemen kanske inte slutar här och frågar mig själv om det är värt det.

Jag bor i Göteborg och kan använda mig till stora delar av kollektivtrafik för att ta mig till jobbet och dylikt. Självklart är det bekvämt med bil och friheten är svår att sätta en summa på. Använder bilen idag till jobbet (vilket jag kan ersätta) och resor till grannkommunerna och andra spontana resor, men den står annars på en uteparkering. Funderar på att leasa eller hyra bil de tillfällen som man faktiskt behöver det.

1) Låter priset rimligt? Mekanikern berättade att hela kopplingen behöver bytas och är ett stort ingrepp, många arbetstimmar.
2) Kan ni hjälpa mig att tänka kring värdet att reparera bilen kontra att skrota/sälja bilen. Jag är tveksam till hur mycket jag kan få för bilen om jag skulle reparera den och sen sälja den alternativt behålla den. Tittat runt lite på blocket och kanske kan man få 10 000-15 000 för en ok 07:a.

Tacksam för återkoppling och tankar, jag begär inga romaner till svar som detta inlägg blev

Det skall ta ca 6tim att byta koppling på din bil, jag vet inte vad din verkstad fakturerar per timme. Men i regel tar de rövarpriser för reservdelar, har du priserna för kopplingssatsen tillgänglig? Om inte så be om att få detta, samt fråga ifall det är OK att du köper med dig egna delar från Meca eller liknande, ej biltema.

Jag gav 4700kr för kopplingsbyte på en Saab 9-3 Aero -02, detta var endast arbetet. Kopplingen köpte jag själv.
Tar lite längre tid att byta koppling på en Saab 9-3 än en Ford Focus.
Senast redigerad av Strongmanx2 2019-01-29 kl. 23:08.
Citera
2019-01-29, 23:05
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Ja, priset är rimligt. Tar lätt en hel arbetsdag för en van mekaniker, kanske mer. Sen delar för kanske 5kkr.

Får man en motsvarande bil för 10-15kkr känns det ju inte riktigt lönt att reparera för 12k. Bättre då att försöka få några tusen för den i befintligt skick, finns alltid folk som vill köpa grejer billigt och laga själva.

Eller hitta någon avlägsen bekant som är sugen på att göra jobbet svart åt dig på fritiden.
Delarna går säkert köpa för 2-3k ifrån Tyskland.

Enligt Autodata så skall arbetet ta ca 6tim, så jag håller inte med dig om att priset är rimligt
Citera
2019-01-29, 23:06
Medlem
Bytte koppling på en v70 -08 för två år sedan, det landade på 12000. Kanske kan man tänka sig att en fokus ska vara något billigare, å andra sidan är ju min Volvo från Ford-tiden så inte omöjligt att det är identiska delar/arbeten som krävs på de två bilarna.

Kollade runt på rätt många olika verkstäder och 12k var det billigaste jag hittade. Tror märkesverkstan skulle ha 18k...
Senast redigerad av ekonomi3 2019-01-29 kl. 23:08.
Citera
2019-01-29, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Enligt Autodata så skall arbetet ta ca 6tim, så jag håller inte med dig om att priset är rimligt

Tror delarna går på drygt 5000 (inte från Tyskland) och så ca 1000 kr/h i arbetskostnad. Inte alls orimligt.
Citera
2019-01-29, 23:27
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Tror delarna går på drygt 5000 (inte från Tyskland) och så ca 1000 kr/h i arbetskostnad. Inte alls orimligt.
Finns rätt många olika kopplingar beroende på vilken modell TS har, men kostar ej över 3.500kr för komplett kopplingssats.
1000kr per timme, är det så dyrt med verkstäder idag?
Citera
2019-01-30, 08:32
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Finns rätt många olika kopplingar beroende på vilken modell TS har, men kostar ej över 3.500kr för komplett kopplingssats.
1000kr per timme, är det så dyrt med verkstäder idag?

Jo tyvärr så är det så dyrt med verkstäder idag. Skatter å annat jävelskap vet du...

Jag driver en liten enmansverkstad och debiterar idag 976 kr inkl. moms per timme.

Att en verkstad idag i en större stad debiterar från 1500 kr per timme är inget ovanligt, det finns till och med Mekonomen verkstäder som har den timdebiteringen.

Högsta pris jag har sett på märkesverkstad är 3250 kr per timme och det råkar faktiskt vara en helt nybyggd Fordåterförsäljare.

Priset som TS har fått låter rimligt... Men det är ju som alltid.... Ber man om prisoffert på tio olika verkstäder så kommer man att få tio olika priser. Just därför ska man ALLTID ta sig tid att ringa runt.
Citera
2019-01-30, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegnell
Hej!

Kopplingssats
Urtrampningsmekanism
Bromsvätska
Förbrukningsmaterial

Bara för att skriva något ontopic så anser jag att priset var OK med de delarna.
Jag själv åkte på ett byte på en Volvo V50 med spritmotorn då lamellen pulveriserades pga en dum manöver.
Men det är nu detta blev intressant för mig.
Bilen hade inte gått spec långt o enl meken så berodde det självklart på min manöver men då i kombination av en riktigt sliten koppling.
Denna bil köpte jag faktiskt i just Göteborg av en sjuksköterska på Sahlgrenska.
Självklart så bodde hon i de södra delarna av staden vilket innebar pendling.
Focus o V50 delar många delar o minns jag rätt så fick försäkringsbolaget punga ut med 14 000kr.

Frågan jag har till dig är om du liksom tjejen jag köpte bilen av sitter i bilköer till o från jobbet?
I så fall kanske en automat vore en bättre växellåda för dig.
Citera
2019-01-30, 14:00
Medlem
Nu har jag ingen aning om vad denna verkstad i Partille har för påslag på delar men man kan nog räkna iaf 4000-5000kr i bara material. 4.9-5 perioder för en skicklig tekniker.

Mellan 12-14 000 är en rätt rimligt för en auktoriserad Ford verkstad i mitt tycke.
Citera
2019-01-30, 16:10
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jo tyvärr så är det så dyrt med verkstäder idag. Skatter å annat jävelskap vet du...

Jag driver en liten enmansverkstad och debiterar idag 976 kr inkl. moms per timme.

Att en verkstad idag i en större stad debiterar från 1500 kr per timme är inget ovanligt, det finns till och med Mekonomen verkstäder som har den timdebiteringen.

Högsta pris jag har sett på märkesverkstad är 3250 kr per timme och det råkar faktiskt vara en helt nybyggd Fordåterförsäljare.

Priset som TS har fått låter rimligt... Men det är ju som alltid.... Ber man om prisoffert på tio olika verkstäder så kommer man att få tio olika priser. Just därför ska man ALLTID ta sig tid att ringa runt.

Det var som fan, kanske tur att man bor i en mindre stad med bättre priser. Iof var det några år sedan jag fick kopplingen bytt.
Jag brukar byta det mesta själv men var utan garage just då när bilen gick sönder pga flytt så hade inget val.

En vinter 2004 bytte jag växellåda och koppling på en Saab 9000 ute på gatan, fyfan det sitter kvar än i huvudet hur jävligt det var så sedan dess är det bara garage som gäller ifall det är mek för min del.
Citera
2019-01-30, 19:32
Medlem
Köp material på Autodoc. Sen ringer du runt och jämför priser på olika verkstäder!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in