2019-01-29, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @VigosRos.

Det är alltid ! så , att när det inkommer ny information , och som man tidigare inte känner till eller ha hört talas om beträffande LW , så blir man skeptisk , och det är helt-och-hållet sagt fullkomligt naturligt över att man reagerar

Obs ! ... Jag hade gjort precis exakt det samma om jag hade varit i dina eller någon annans' kläder

Mvh/ @JokerMannen.

Ps: Jag tror väldigt mycket på att det här mordfallet till sist kommer att finna sin lösning Ds.

Det låter bra att du också är hoppfull när det gäller fallets lösning.
Låt mig nu ställa en enda fråga till dig: vilken tid hade någon sista digitala kontakten med BO? Du har tidigare nämnt klockslaget 23.09: vidhåller du det?
Citera
2019-01-29, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det låter bra att du också är hoppfull när det gäller fallets lösning.
Låt mig nu ställa en enda fråga till dig: vilken tid hade någon sista digitala kontakten med BO? Du har tidigare nämnt klockslaget 23.09: vidhåller du det?

Hej @VigosRos

Jag inväntar fortfarande på ett skrivet papper och som gäller samtliga tider som inhämtats från vittnen , och gällande då för Måndags-kvällen den 14 Maj År 2018 inom Mikaels' distrikt i Nya Hjärsta samt Örebro Län , och så fort jag är klar med granskningen , så skall du få besked om detta.

Med vänliga hälsningar från @JokerManen.
Senast redigerad av JokerMannen 2019-01-29 kl. 12:56.
Citera
2019-01-29, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krabbankonrad
Det är sannolikt örhängen du söker. Att döma av bilderna är de inte av silver utan i guld. Det verkar vara de enda smycken hon hade i form av spårbara objekt.

https://www.geocaching.com/track/details.aspx?id=6466463

Hej @krabbankonrad.

Jag vill be att få tacka dig så mycket för att du är vänlig och hjälper till så gott du kan i detta mordfallet gällande LW , och du skall veta att varje litet bidrag till denna tråden är mycket välkommet , åtminstone jag uppskattar det du gjort.

Tack @krabbankonrad.

Ps: Om du har något mer som du kan tillföra tråden gällande den nu pågående mordutredningen på den bragta kvinnan LW , så är jag alltid tacksam Ds.

Mvh/ @JokerMannen.

Tillägg: Dem två par Geo-cach-öron-dekorationerna och som jag söker , skall vara av Silver.
Citera
2019-01-29, 13:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror inte alltid man har ett val på det sätt man tror.

Det är t ex ett skäl till att kvinnor blir mördade i nära relationer.

- Varför lämnar inte kvinnan förhållandet när hon bokstavligen är som en fånge med en person som slår henne? Kanske hon t om fruktar för sitt liv?

Ett annat är när människor blir hjärntvättade i sekter.

- Varför lämnar inte människor en sekt som kräver en massa saker av dig och håller dig hårt kontrollerad som i ett osynligt fängelse?

Det finns sådana människor som har en stor förmåga att få andra människor att "dansa efter deras pipa". De har en trevlig och glad attityd, verkar ha en stor dos av självförtroende och ger ett tryggt och stabilt intryck. Man får tilltro till dom. Blir glad av att vara med dom. Kanske får man plötsligt mycket uppmärksamhet, uppmuntran, beröm. Man känner sig uppskattad och tycker att man har fått en bra vän som ser en, lyssnar och bejakar.
Sedan kommer några andra sidor fram. Kanske personen börjar vilja saker av dig. Du övertalas om att du är snål, ogin, lat, okamratlig, dålig förlorare osv om din vän inte får sin vilja igenom. Du känner att det nog kan ligga lite sanning bakom. Ok. Nu får du på nytt uppmärksamhet, höjs till skyarna. Visas upp som ett exempel på en bra kamrat. Steg för steg, utan att du märker det har positionerna flyttats.

Denna mekanism finns hos oss alla, mer eller mindre. Vi manipulerar ibland för att få vår vilja igenom. De flesta människor har dock en slags osynlig gräns för hur långt man går. Man har sitt samvete, sin empatiska förmåga. Den är det som vägleder en.

Vissa människor är mer "egoistiska, en del har mindre förmåga att känna samvete eller empati. De kan manövrera sina medmänniskor på ett skickligt sätt med detta belöningssystem-straffsystem. Manipulera och kontrollera.

Exempel på ytterligheter åt det hållet är ju Arbogakvinnan, eller för den delen Knutbypastorn. De är som tur är väldigt sällsynta.

Jag tror ju naturligtvis inte alla människor är lika lätta att manipulera. Men vi alla har sådana tendenser att vilja "passa in".

Jag tror att den som är en person som i hög grad är kontrollerande, manipulerande är duktig på att veta vilka knappar som h*n ska trycka på för att få dig göra som h*n vill. Dina känsliga punkter.

Det är vad jag tänker kan vara orsaken till den lojalitet som vi ser här.
Och, det är inte lätt att veta vem som är den skyldige. Inte ens ÅK vet det helt säkert.
Även om vi tror oss veta (vissa av oss).

Ja, det är inte alla som upplever att de har ett val. Så himla klokt inlägg.
Nej, ingen kan veta vem GM är även om vi kan ha starka misstankar åt både det ena eller det andra hållet.
Senast redigerad av Rosamund 2019-01-29 kl. 13:26. Anledning: Stavfel
Citera
2019-01-29, 13:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
När åklagaren nu efter åtta månaders intensiv utredning mot SD inte verkar ha kunnat hitta någon koppling alls mellan honom och brottet blir det kanske naturligt för en del att i stället intressera sig för människor i hans omgivning, som t.ex. hans fru HD och hans vän JG.

Att ingenting heller talar för att HD eller JG skulle ha med LW:s försvinnande och död att göra blir i det här sammanhanget av underordnad betydelse. Det handlar nog mer om att allt sådant som har med SD att göra nu för många verkar ha blivit mer intressant än LW och själva brottet.

En annan sak som kan ha bidragit till misstankar mot JG är att en kvinna som deltog i bönekedjan tydligen fick information från säker källa om att just SD och JG skulle vara gärningsmännen:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Tror du verkligen att denna bloggerska fått andra att tro på att JG är gm? Jag kan verkligen inte tro det. Hon viftar mot HD som anstiftare också.
Vilken säker källa skulle hon ha fått sin information ifrån menar du?
Anden?

Jag tror inte så många har övertygats av henne.
Någon?
Citera
2019-01-29, 13:43
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tror du verkligen att denna bloggerska fått andra att tro på att JG är gm? Jag kan verkligen inte tro det. Hon viftar mot HD som anstiftare också.
Vilken säker källa skulle hon ha fått sin information ifrån menar du?
Anden?

Jag tror inte så många har övertygats av henne.
Någon?

Nej, inte jag. Personligen går jag åt motsatt håll och misstänker människan/orna mindre om någon försöker alldeles för mycket och på fel sätt att övertyga mig om deras skuld.

Så blev fallet med denna bloggerska. Jag blev bara misstänksam att hon försökte göra SD och JG till syndabockar.
Citera
2019-01-29, 14:00
Medlem
gloriouslifes avatar
Finns motivet till mordet i LW's WIG-cache
"Lyssna till livet"?

https://www.geocaching.com/geocache/GC6RGMZ_lyssna-till-livet?guid=d6c1cb64-8218-4b1d-9807-a4abaaf836d5

Någon har skrivit:

"När man går runt och lyssnar på alla tänkbara ord om livet, människors olika förutsättningar och vad vi själva väljer att göra av vår tid här så tänker man extra på vad som hänt dig. Inte nog med att vi väljer vad vi gör av vårt liv, vi behöver nog också lära oss att leva som att varje dag kanske blir vår sist...och inte skjuta upp allt till morgondagen. "Carpe Diem"."

HD tog LW's WIG-cache den 08 May 18.
JG besökte den just den dag LW mördades.

Fanns det någonting i dessa texter
som provocerade dem så mycket att de mördade LW?

T.ex "vad vi själva väljer att göra av vår tid här"
kan ju uppfattas provocerande av HD eftersom
de val LW gjorde förstörde HDs liv?

Det kan ha funnits mer som provocerade.

Var det därför det var så bråttom att lägga ner
GeoTouren?

"15 Jun 18
Per the wishes of the GeoTour Host, the The Heart of Sweden GeoTour is will be ending on July 2, 2018."
Senast redigerad av gloriouslife 2019-01-29 kl. 14:07.
Citera
2019-01-29, 14:46
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
När åklagaren nu efter åtta månaders intensiv utredning mot SD inte verkar ha kunnat hitta någon koppling alls mellan honom och brottet blir det kanske naturligt för en del att i stället intressera sig för människor i hans omgivning, som t.ex. hans fru HD och hans vän JG.

Att ingenting heller talar för att HD eller JG skulle ha med LW:s försvinnande och död att göra blir i det här sammanhanget av underordnad betydelse. Det handlar nog mer om att allt sådant som har med SD att göra nu för många verkar ha blivit mer intressant än LW och själva brottet.

En annan sak som kan ha bidragit till misstankar mot JG är att en kvinna som deltog i bönekedjan tydligen fick information från säker källa om att just SD och JG skulle vara gärningsmännen:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Haha, du menar väl inte den sektliknande spåkärringen som bloggade?

Hon var väl allt annat än trovärdig, vem skulle tro på henne?
Citera
2019-01-29, 17:00
Medlem
Blessedfruits avatar
Alltså vad mycket det börjar bli att hålla i huvet. Kan nån upplysa mig om vem extradottern är nu igen och hur hon passar in. Kanske någon kan länka till en beskrivning?
Citera
2019-01-29, 17:34
Medlem
Eftersom det spekuleras i tråden om geotourens nedläggning kommer här en skärmdump. På Facebook i gruppen Geocaching Sverige meddelar SD den 25 april 2018 följande om geotouren:

"Anledningen [till att The Heart of Sweden Geotour lades ner] är att Region Örebro Län som är finansiär inte längre ska jobba alls med några satsningar på turism, utan det blir frågor för kommunerna."

https://minfil.com/X549ddsabb/Screenshot_20190129_172109_png
Citera
2019-01-29, 17:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Alltså vad mycket det börjar bli att hålla i huvet. Kan nån upplysa mig om vem extradottern är nu igen och hur hon passar in. Kanske någon kan länka till en beskrivning?

Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Hon är född 1985-12-09.

Hon verkar känna LW från Betelkyrkan
(där UW är medlem?).

Hennes mamma och LW arbetade samtidigt
i Betelkyrkan.

Kanske hon är en fantastisk osjälvisk människa.
Frågan är då hur hon ska orka?
Enligt hennes FB så verkar hon ha haft fullt upp
redan innan hon flyttade in hos UW med 2 egna barn,
en hund, arbete och en allvarlig sjukdom.

Hennes fästman friade till henne 2016
och i början av 2018 skickade de ut inbjudningskort
till bröllopet som skulle äga rum i september.

Jag minns också något som LW skrev om henne, tror jag. Var? Och någon bild som jag också har minnet där de sitter i en bil.
Kom upp ganska tidigt i tråden?
Citera
2019-01-29, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @krabbankonrad.

Jag vill be att få tacka dig så mycket för att du är vänlig och hjälper till så gott du kan i detta mordfallet gällande LW , och du skall veta att varje litet bidrag till denna tråden är mycket välkommet , åtminstone jag uppskattar det du gjort.

Tack @krabbankonrad.

Ps: Om du har något mer som du kan tillföra tråden gällande den nu pågående mordutredningen på den bragta kvinnan LW , så är jag alltid tacksam Ds.

Mvh/ @JokerMannen.

Tillägg: Dem två par Geo-cach-öron-dekorationerna och som jag söker , skall vara av Silver.
Jag känner inte till något om ett par silverörhängen, men kände heller inte Lena på ett närmare plan.

Kanske kan ändå följande vara till hjälp. På geocachingshop.nl finns ett flertal smycken varav några är örhängen i silver. Bland andra de på följande länk:
https://www.geocachingshop.nl/en/jewelry/8552-geocaching-earrings-pendant-silver.html

Det bör vara en modell utan s.k. tb-kod eftersom LW med största säkerhet annars skulle registrerat dem så att de varit synliga på LW's profil på geocaching.com. Fliken "Trackables" i högra kolumnen:
https://www.geocaching.com/profile/?guid=56ff6bbc-6ad8-4e64-b211-97a164c252fa

Du skrev i ett annat inlägg att Lenas silverörhängen skulle ha en mindre gravering. Jag förutsätter att det inte är en s.k. tb-kod utan en personlig gravering, kanske ett hjärta eller initialer.
Senast redigerad av krabbankonrad 2019-01-29 kl. 17:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in