Citat:
Ursprungligen postat av
Sh.Holmes
Förlåt att jag svarar men man har alltid ett val.

Jag tror inte alltid man har ett val på det sätt man tror.
Det är t ex ett skäl till att kvinnor blir mördade i nära relationer.
- Varför lämnar inte kvinnan förhållandet när hon bokstavligen är som en fånge med en person som slår henne? Kanske hon t om fruktar för sitt liv?
Ett annat är när människor blir hjärntvättade i sekter.
- Varför lämnar inte människor en sekt som kräver en massa saker av dig och håller dig hårt kontrollerad som i ett osynligt fängelse?
Det finns sådana människor som har en stor förmåga att få andra människor att "dansa efter deras pipa". De har en trevlig och glad attityd, verkar ha en stor dos av självförtroende och ger ett tryggt och stabilt intryck. Man får tilltro till dom. Blir glad av att vara med dom. Kanske får man plötsligt mycket uppmärksamhet, uppmuntran, beröm. Man känner sig uppskattad och tycker att man har fått en bra vän som ser en, lyssnar och bejakar.
Sedan kommer några andra sidor fram. Kanske personen börjar vilja saker av dig. Du övertalas om att du är snål, ogin, lat, okamratlig, dålig förlorare osv om din vän inte får sin vilja igenom. Du känner att det nog kan ligga lite sanning bakom. Ok. Nu får du på nytt uppmärksamhet, höjs till skyarna. Visas upp som ett exempel på en bra kamrat. Steg för steg, utan att du märker det har positionerna flyttats.
Denna mekanism finns hos oss alla, mer eller mindre. Vi manipulerar ibland för att få vår vilja igenom. De flesta människor har dock en slags osynlig gräns för hur långt man går. Man har sitt samvete, sin empatiska förmåga. Den är det som vägleder en.
Vissa människor är mer "egoistiska, en del har mindre förmåga att känna samvete eller empati. De kan manövrera sina medmänniskor på ett skickligt sätt med detta belöningssystem-straffsystem. Manipulera och kontrollera.
Exempel på ytterligheter åt det hållet är ju Arbogakvinnan, eller för den delen Knutbypastorn. De är som tur är väldigt sällsynta.
Jag tror ju naturligtvis inte alla människor är lika lätta att manipulera. Men vi alla har sådana tendenser att vilja "passa in".
Jag tror att den som är en person som i hög grad är kontrollerande, manipulerande är duktig på att veta vilka knappar som h*n ska trycka på för att få dig göra som h*n vill. Dina känsliga punkter.
Det är vad jag tänker kan vara orsaken till den lojalitet som vi ser här.
Och, det är inte lätt att veta vem som är den skyldige. Inte ens ÅK vet det helt säkert.
Även om vi tror oss veta (vissa av oss).