2019-01-29, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disdat
Jag vet inget om barnen eller mannen, jag har heller inte nån vidare koll på hur hon var till sättet sista halvåret. Det är lite hela havet stormar här på jobbet efter omorganistaionen i somras.

För mig tedde hon sig som en stabil människa, varm och omtänksam (har fått det berättat för mig att hon stöttade en annan kollega som också fått cancer nu på senare år). Jag har väldigt svårt att acceptera att hon helt tappat greppet, jag tänker (hoppas) på en rimlig förklaring, vad nu det skulle kunna vara...

Du är ju en av få som faktiskt träffat mamman. Hur tänker du nu, kring att de ska ha planerat morden?
Citera
2019-01-29, 02:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du kämpar!
Fortsatt väldigt intressant. Ganska förutsägbara eller ej oväntade resultat dock — där mängden möjligen suddar ut intressanta enskildheter, och förändringar eller socio-geografiska/demografiska variationer.
Njaee, ingen kamp direkt - det är väldigt intressant om än dyster grund. Nu är jag inne på den mångårigt erfarne Professor Resnick's domäner - kallad the “father” of maternal filicide". Betar av en farbror i taget.
Citat:
Att män resp kvinnor i allmänhet dödar sina barn som de gör är strukturellt förutsägbart.
Ja, det blir väl lite mars-venus över det hela faktiskt, grottstadienivå, primalt.
Citat:
Dessutom ”måste” kvinnan ”förklä” motivet som osjälviskt medan mannen inte bryr som att det skulle kunna gå att motivera så (för klanens, familjens bästa och fortlevnad — vilket inte funkar utanför öknen) eller uppenbart gör det för att ”hämnas” på mamman, som desavouerat honom som far. I förlängningen (”strukturellt”) så gör ju sig mannen även av med allierade till mamman, och framtida hot mot hans existens (don’t try that at home, though).
Det är djupare än så. De här kvinnorna tror verkligen att de är ett med barnet. Ju mer jag läser ju mer ses den symbiotiska bindningen. Oumbärlig i klass med anaclisis (bindning). Alltså ett sjukt emotionellt beroende som om navelsträngen aldrig vore kapad. Kan inte existera utan den andre.
Det har koppling till narcissism men inte störningen som sådan.
Jag finner det intressant för att jag anser att altruism i sin extrema form inte är av godo öht.
Citat:
De rätttänkande måste ju konstatera att Bjärred har mycket lite av de maskulina attributen (om det skulle spela ngn roll) och att man strukturellt skulle kunna våga sig på hypotesen att detta inte skett om det inte filtrerats genom mammans synsätt. Pappan har i alla fall ingen egen ”insats” som skulle vara könsspecifik, vad jag kan se. Möjligen negativt iofs...
Hyperaltruistiskt motiv, beskrivande avskedsbrev, ränner runt i omvårdnadshets. Emotioner, lidande. Hade ekonomin kollapsat, börsen kraschat där mannen driver in kött till grottan hade jag hållit med om mer maskulint.
Citat:
Men roten till detta ligger inte i en konflikt inom familjen, utan snarare precis tvärt om. De är rörande eniga, alla fyra (som familj sett), och det är nog det som avgjort saken. Men föräldrarna väljer förstås åt döttrarna — för att i alla fall bevara familjens enhet mot ”misär” och sönderfall och hopplöshet och underskott på framtid. Antar jag.

Visst är föräldrarna rörande eniga. United we stand, united we die. Flickorna har inget val.
Citat:
Det har sin grad av intresse att konstatera att bjärredsparet inte ”officiellt” anger ”för flickornas bästa” i sitt ”avsked”. Det är väl troligt att de insåg att de inte skulle lura någon därvidlag. Fr.a. inte varandra. Men det hade kanske ändå varit klädsammare. Eller så är det ungefär det de menar i alla fall.
Den som skriver pratar om en enhet - "oss".
Visst är det självbedrägeri, likaväl som att motivet är inbillat - men jag tror de är så absorberade så att det inte ens är nån beklädnad; att det till fullo tror de agerar rätt. Den yttre världen kan inte rädda oss. Det altruistiska har slukat dem i sin föräldramission. För att de har så enormt starka bindningar kors och tvärs. Medberoende. Mamman till barnen och han till sin fru? Possessive love; överdrivet beroende, rädsla att förlora sin partner. Can't live if living is without you?
Ja, det finns många vinklar man kan fundera i.
Citat:
Those who have investigated them say they are also very different from filicides committed by fathers, who so often seem to kill their own children as an act of revenge, or those by so-called family annihilators who, having in their own eyes financially failed those they were meant to protect, choose to wipe them all out.

So what drives these seemingly good mothers to turn on their own children? Are they motivated by selfishness? Are they, driven by a warped sense of altruism, trying to save them from a cruel world? Or have they become so wrapped up in their identity as mothers they can no longer see the line where their lives end and their children’s begin?"

"In many other cases, however, the mental illness is so well hidden that to the outside world the women seem like ideal mothers."

"Meyer says what shocked her most about interviewing these women was the realisation that most of them were just ordinary people under extraordinary pressure."

Dr Cheryl Meyer, professor of forensic psychology:
“When you talk to people after the death of a child has occurred they will say, ‘I’m shocked. She was such a good mother’. They will say there was no evidence of attachment disorder.

"The problem is more likely to be that they have become so enmeshed with their children they start to see them as an extension of themselves. “I really didn’t understand this until I talked to mothers who had killed [and then failed in a suicide attempt] in jail,” she adds. “They would say ‘These children were such a part of my life, I had to take them with me. I could no more leave them behind than I could leave my arm behind. If I didn’t kill the children I wouldn’t be truly killing myself.”

"Professor Kevin Browne, director of the Centre for Forensic Family Psychology at the University of Nottingham, says murder suicides are difficult to predict because so often there is no history of violence. “These killings are associated with a sense of desperation to the extent the women wants to kill herself,” he says. “The children are killed, one, because the woman doesn’t want anyone else to look after them and, two, some of them believe in an afterlife and want to care for their child again on the other side."

"In many of these cases, the killing is so out of the blue little could be done to prevent it. Sometimes this is because mothers are unwilling to ask for help. As Meyer’s co-author Michelle Oberman says: “There is a shame inherent in confessing even a minor struggle with motherhood. Women are expected to cope with, and indeed revel in, motherhood.”
https://www.scotsman.com/news/exploring-the-cruel-irony-of-the-devotion-that-can-lead-to-a-mother-to-kill-their-child-1-2152266
Fick för mig att jag skulle söka vidare på mitt spontana ordval på slutklämmen. Här kan man snacka om identifikation...
Citat:
Senast redigerad av develi 2019-01-29 kl. 03:01.
Citera
2019-01-29, 04:36
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Att män resp kvinnor i allmänhet dödar sina barn som de gör är strukturellt förutsägbart. Det som är notabelt där är att båda dödar när de ändå riskerar att ”förlora” ”sina” barn, men kvinnor anser mer att de små barnen är ”deras”
Gällande föregående inlägg, läs resten i sin helhet om fallet.
Det är det här jag funderar på ang depression, malign altruism vid sk mercy killing.

Tidigare trauma---> depression ---> undertryckta känslor --->Kompartmentalisering ---> identifikation sjukdom mor/dotter ---> tror dottern är sjukare än hon är ---> Depression gone deeper than deep... ---> pseudoaltruism ---> maternal filicide och självmordsförsök.

Diagnos: Major depressive disorder.
Senast redigerad av develi 2019-01-29 kl. 05:00.
Citera
2019-01-29, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är det här jag funderar på ang depression, malign altruism vid sk mercy killing.

Tidigare trauma---> depression ---> undertryckta känslor --->Kompartmentalisering ---> identifikation sjukdom mor/dotter ---> tror dottern är sjukare än hon är ---> Depression gone deeper than deep... ---> pseudoaltruism ---> maternal filicide och självmordsförsök.

Många likheter och en förklaring till reaktionen från omgivningen varför O inte förtjänade den sista tiden. Motivet med missriktad altruism förefaller fullt ut kvinnligt. Den manlige medspelaren i dramat går ”all in” i sin manlighet som familjens försörjare - i sin föreställning om vad det betyder att vara stark blir han medgärningsman. Paret försöker hålla fast vid det man tror är familjeidealet in i det sista. Att inte en kan leva ett ”liv i egentlig mening” betyder i förlängningen att ingen kan det eftersom de är en sammansvetsad enhet.

Om livet ska vara så förbannat svårt att det bara känns meningslöst - så kan man lika gärna vara död.

Om du dör kommer jag inte heller orka leva!

Det en känner - känner alla. Dit en går - går alla och den svagaste går i täten.

Kvinnlig missriktad altruism och manlig missriktad lojalitet. Så kan det vara....
Citera
2019-01-29, 05:42
Medlem
Goggandas avatar
Citat:

Jag förstår, develi, men tycker du att just den familjen var så genomskinliga? Inte för att motsäga, utan för att få analys. Jag får inte ihop det. De skriver "goodbye" ett bra tag innan något/dådet. De står för hemundervisning, när staten säger nej. En av få stater i världen. I kända Europa, i alla fall.

Kaos händer.
Citera
2019-01-29, 06:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Många likheter och en förklaring till reaktionen från omgivningen varför O inte förtjänade den sista tiden. Motivet med missriktad altruism förefaller fullt ut kvinnligt. Den manlige medspelaren i dramat går ”all in” i sin manlighet som familjens försörjare - i sin föreställning om vad det betyder att vara stark blir han medgärningsman. Paret försöker hålla fast vid det man tror är familjeidealet in i det sista. Att inte en kan leva ett ”liv i egentlig mening” betyder i förlängningen att ingen kan det eftersom de är en sammansvetsad enhet.

Om livet ska vara så förbannat svårt att det bara känns meningslöst - så kan man lika gärna vara död.

Om du dör kommer jag inte heller orka leva!

Det en känner - känner alla. Dit en går - går alla och den svagaste går i täten.

Kvinnlig missriktad altruism och manlig missriktad lojalitet. Så kan det vara....
Ja, jag försöker skönja konturer via forskningen och det senaste exemplet på rättsfall sammanfogades bitarna jag sitter och plockar med.
Ju mer jag läser, ju mer gemensamt och i samförstånd framträder och roten till det onda är djup depression, deras personligheter som vid kris snarare binder dem samman på ett malignt sätt - jag kör min synergism igen där ett plus ett blir mer än två.
Var de inte tighta förut så blev de mitt i tragedin. Om jag ska ägna mig åt symbolspråk så är O The hunter initialt; the provider. Han flackar runt ända bort i Tyskland och tar ansvar för familjen - här ska det botas. Agnes lär inte bli friskare, snarare tvärtom gällande ME. Ju mer utmattad ju mer nedstämd?
Mycket troligt i mitt tycke om man måste göra avkall på allt man varit aktiv i. Att vilja men veta att det sen gör ont, att det blir sängläge, vänner när man orkar, ett inrutat liv.
Agnes is garanterat very bored..
Nu blir det BUP, fortfarande av goda skäl om dottern är deprimerad. Altruismen är flaggskeppet.
Det blir inte bra och inte blir det bättre med ME heller. Ju mer bakslag, ju mer sjunker föräldrarna ner i sin depression. Här tror jag att då att mamma hamnar i Extended Self för jag tror hon är mer illa däran. Hon förmår inte särskilja sin djupa depression versus sin dotter, hon går in i omsorgen så den blir extrem och ju mer det sker, ju mer lider hon. Hon ser ingen framtid alls för A eftersom hon vet hur fruktansvärt dåligt hon själv mår.
Vilket inte är sant för hon applicerar sig själv på dottern, för hon tänker inte normalt längre.

Vad det beträffar O är han likaväl nedstämd, bekymrad och oroad för sin dotter - men jag tror inte det är lika djupt som för mamma inledningsvis. Kraschen kommer när M väl får diagnosen på hösten är det fullständigt tvärnit. Varav jag tror att Hanna nu kopplat igång sitt extended Self - varken med flit, ondska eller för att vara drivande - utan för att hon är extremt melankonisk, hyperaltruistisk och lever sig in i dottern till den grad att hon blir ett med henne. Nuet är så dystert att framtiden tagit slut. Nån sorts dissociativ reaktion via M:s diagnos.
Det finns nämligen inte i min värld att två dyker så identiskt samtidigt varav jag tror O även absorberas i det hela för att han inte kan tänka sig leva utan varken henne eller döttrarna - en lika sjuk bindning men av annat slag. Han tycks beskriva delar med sorg i ögonen att det är illa ställt hemma, att han är bekymrad. Det är mer än vad H verkar ha gjort så tyst som det är i den frågan, kompartmentalisering?
Hur som haver blir de tyvärr rörande överens i frågan, de är som sagt lika eländiga rådgivare och fattar ett fatalt beslut:

Det en känner - känner alla. Dit en går - går alla.
Senast redigerad av develi 2019-01-29 kl. 06:38.
Citera
2019-01-29, 07:03
Medlem
Citat:
Ja, jag försöker skönja konturer via forskningen och det senaste exemplet på rättsfall sammanfogades bitarna jag sitter och plockar med.
Ju mer jag läser, ju mer gemensamt och i samförstånd framträder och roten till det onda är djup depression, deras personligheter som vid kris snarare binder dem samman på ett malignt sätt - jag kör min synergism igen där ett plus ett blir mer än två.
Var de inte tighta förut så blev de mitt i tragedin. Om jag ska ägna mig åt symbolspråk så är O The hunter initialt; the provider. Han flackar runt ända bort i Tyskland och tar ansvar för familjen - här ska det botas. Agnes lär inte bli friskare, snarare tvärtom gällande ME. Ju mer utmattad ju mer nedstämd?
Mycket troligt i mitt tycke om man måste göra avkall på allt man varit aktiv i. Att vilja men veta att det sen gör ont, att det blir sängläge, vänner när man orkar, ett inrutat liv.
Agnes is garanterat very bored..
Nu blir det BUP, fortfarande av goda skäl om dottern är deprimerad. Altruismen är flaggskeppet.
Det blir inte bra och inte blir det bättre med ME heller. Ju mer bakslag, ju mer sjunker föräldrarna ner i sin depression. Här tror jag att då att mamma hamnar i Extended Self för jag tror hon är mer illa däran. Hon förmår inte särskilja sin djupa depression versus sin dotter, hon går in i omsorgen så den blir extrem och ju mer det sker, ju mer lider hon. Hon ser ingen framtid alls för A eftersom hon vet hur fruktansvärt dåligt hon själv mår.
Vilket inte är sant för hon applicerar sig själv på dottern, för hon tänker inte normalt längre.

Vad det beträffar O är han likaväl nedstämd, bekymrad och oroad för sin dotter - men jag tror inte det är lika djupt som för mamma inledningsvis. Kraschen kommer när M väl får diagnosen på hösten är det fullständigt tvärnit. Varav jag tror att Hanna nu kopplat igång sitt extended Self - varken med flit, ondska eller för att vara drivande - utan för att hon är extremt melankonisk, hyperaltruistisk och lever sig in i dottern till den grad att hon blir ett med henne. Nuet är så dystert att framtiden tagit slut. Nån sorts dissociativ reaktion via M:s diagnos.
Det finns nämligen inte i min värld att två dyker så identiskt samtidigt varav jag tror O även absorberas i det hela för att han inte kan tänka sig leva utan varken henne eller döttrarna - en lika sjuk bindning men av annat slag. Han tycks beskriva delar med sorg i ögonen att det är illa ställt hemma, att han är bekymrad. Det är mer än vad H verkar ha gjort så tyst som det är i den frågan, kompartmentalisering?
Hur som haver blir de tyvärr rörande överens i frågan, de är som sagt lika eländiga rådgivare och fattar ett fatalt beslut:

Det en känner - känner alla. Dit en går - går alla.

Det kan ha varit Moa som till slut var det enda ljuset för H, det som gjorde tillvaron meningsfull. Sen fanns plötsligt H även i henne. Jag misstänker att hon beskyllde sig själv för sjukdomarna. Hennes självpåtagna symboliska straff blev strypningen och O fick vara bödeln. Men dom förklädde det säkert i ljusa och ömma ord.
Citera
2019-01-29, 07:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Det kan ha varit Moa som till slut var det enda ljuset för H, det som gjorde tillvaron meningsfull. Sen fanns plötsligt H även i henne. Jag misstänker att hon beskyllde sig själv för sjukdomarna. Hennes självpåtagna symboliska straff blev strypningen och O fick vara bödeln. Men dom förklädde det säkert i ljusa och ömma ord.
Jag tror inte M är en slags livboj - den här personligheten har nog altruism i överflöd under mammans vingar, men däremot brinner väl hela proppskåpet.
Jag tror som sagt att diagnosen ordagrant är spiken i kistan.
Det är som om altruismen eskalerar från benign (gott och bra när det är som det ska) till malign (sjukdom, klappjakt, överdrift, orolig omsorg) till extremt patologisk (döden som ultimata omsorgen).
Senast redigerad av develi 2019-01-29 kl. 07:28.
Citera
2019-01-29, 07:28
Medlem
Citat:
Jag tror inte M är en slags livboj - den här personligheten har nog altruism i överflöd under mammans vingar, men däremot brinner väl hela proppskåpet.

Jag tror att pappor med adhd är rätt dåliga på att stötta sina söner med adhd. Kanske utmattade mammor inte heller riktigt fixar döttrar med trötthetssyndrom? Det blir för mycket identifikation, skuldkänslor och mixade personligheter. Allt blir en enda röra av känslor hit och dit och svårt att hitta ut.
Citera
2019-01-29, 07:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror att pappor med adhd är rätt dåliga på att stötta sina söner med adhd. Kanske utmattade mammor inte heller riktigt fixar döttrar med trötthetssyndrom? Det blir för mycket identifikation, skuldkänslor och mixade personligheter. Allt blir en enda röra av känslor hit och dit och svårt att hitta ut.
Så kan det nog vara, men kanske mer inledningsvis? Men det är mer - för de flesta mammor är utmattade. Jag härrör det till depressionens djup och en viss altruistisk grundpersonlighet ihop med kompartmentalisering. Ju djupare melankoli, ju större feltolkningar.
Jag skrev ett tillägg - en altruismfundering.
Citera
2019-01-29, 07:51
Medlem
Citat:
Det är som om altruismen eskalerar från benign (gott och bra när det är som det ska) till malign (sjukdom, klappjakt, överdrift, orolig omsorg) till extremt patologisk (döden som ultimata omsorgen).

Det är det jag undrar över kring Moa, som sagt. Fick hon en diagnos snabbt pga/tack vare föräldrarnas oro och övertolkning av tecken? (Säger igen: Hon kan naturlugtvis ha haft ME och fått exakt rätt diagnos vid exakt rätt tillfälle.) Eller var föräldrarna övertygade om att blixten inte kan slå ner två gånger på samma ställe och fick en svår chock när det faktiskt visade sig att hon också hade ME? Föräldrarna kanske, tvärtemot mina patetiskt träiga och sensationslystna gissningar, trodde att Moa var deprimerad utifrån sin hemsituation och blev krossade av diagnosen.
Citera
2019-01-29, 08:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det är det jag undrar över kring Moa, som sagt. Fick hon en diagnos snabbt pga/tack vare föräldrarnas oro och övertolkning av tecken? (Säger igen: Hon kan naturlugtvis ha haft ME och fått exakt rätt diagnos vid exakt rätt tillfälle.) Eller var föräldrarna övertygade om att blixten inte kan slå ner två gånger på samma ställe och fick en svår chock när det faktiskt visade sig att hon också hade ME? Föräldrarna kanske, tvärtemot mina patetiskt träiga och sensationslystna gissningar, trodde att Moa var deprimerad utifrån sin hemsituation och blev krossade av diagnosen.
Jo, jag är med på hur du tänker - det enda som jag dock reserverar mig mot är den där doktorn. Man driver inte bara fram saker hur som helst, även om man har den tanken kring föräldrarna.
Jag har svårt att tro att en läkare skulle höfta vad det gäller ett barn då det är vårdprogram (även om det finns bättre och sämre sådana inom skrået) och oavsett om man tycker tiden är kort - från nån gång på vårkanten troligen (mötet är i början på juni) sen diagnos på hösten (när nu det var). Hon kanske varit hemma som en viss tid innan skolan fattar beslut på bas av intyg:
https://www.elevhalsan.se/nils_lundin/sjukskrivning-av-elev.htm

Oavsett om skolpersonalen inkl kurator och skolsköterska inte är diagnostiserande så borde väl nån reagerat på om tösen inte såg sjuk ut öht? De hade ju lång erfarenhet via Agnes innan.
Moa är mer svårtolkad än Agnes då det är så bristfällig information likaväl - samt att ME är fluktuerande. Oavsett om de var med vid midsommar (enligt Elli) så är det svårbedömt eftersom den extrema utmattningen kommer efteråt.
Stehlitz nämner "Det kan ju förklara varför Moa var borta mycket från skolan redan på vårterminen" samt "Moa var sjuk mycket under hela våren." Dess emellan kommer missan med sitt frisk som en nötkärna. Våren är dock maj likaväl så därom går det väl att tvista och veckan har fler dagar än dygt 40 minuter pianolektion.
Sen säger Elli09 att det gällde sommaren - "Moa hade ingen frånvaro på vårterminen ! I vart fall ingen anmärkningsvärd !.Sjuk blev hon under sommarlovet" - men ärligt talat har Elli sagt annat som denne fått backa på också (innehåll avskedsbrev, diagnos ME).

Sen kan det som sagt vara en helt relevant diagnos efter en korrekt utredning och det blir rena domedagen för de redan slutkörda, deprimerade föräldrarna.
Senast redigerad av develi 2019-01-29 kl. 08:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in