2019-01-28, 20:26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Exakt, vad har de uppnått hittills, nada. Det är just därför det är bra Greta åker dit och gör sin protest mot att just tusentals politiker och lobbyister flyger till möten varje år och äter hamburgare. Ingenting händer, det är just det som behöver uppmärksammas. De som har makten att göra något gör inget åt det. Det är det jag snackar om.
Vänta, måste vi sluta äta hamburgare? Då är jag inte med i racet längre. Älskar hängmörad högrevsfärs mellan två briocher med ost och lök.

Lalalalalalalala.......

Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Vad är det Greta vill att alla människor skall göra?
Återvända till bronsåldern.
2019-01-28, 20:28
Bannlyst
Läste precis detta. Hur många kommuner kommer ta efter?

"Anna Thore från socialdemokraterna ”chockade” alla med att tillkännage att man bjudit in Greta Thunberg att tala vid Kalmarsundsveckan i slutet av augusti. Undrar om ”Gretahysterin” kommer fortsätta ända till augusti."

https://thoralfsblogg.com/2019/01/28/gretahysteri-i-kommunfullmaktige
2019-01-28, 20:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vorlander
Hon är ju 16 år men blir bemött som ett litet barn pga hennes sena utveckling. Personligen hade jag tyckt att det skulle vara mycket pinsamt. När man är 16 vill väl de flesta bli sedda som vuxna så fort som möjligt?

Retoriken är ju rolig också. Det där klassiska "det är de vuxnas fel". Grattis men hon är snart vuxen själv även om det är svårt att tro. Hon talar till sig själv om två år och då hoppas jag att hon lyssnar på vad hon säger nu och själv sätter sig på de anklagades bänk.

Då kanske hon inser att det inte var så smart att skippa skolan nu för det kommer ta henne längre tid att bli politiker eller klimatforskare eller vad hon nu ska bli för att kunna göra skillnad som vuxen till skillnad mot nu när vuxna är snälla och lyssnar på henne för att hon bara är ett barn.
Ja, om mindre än två år är hon myndig och får delta i allmänna val till riksdagen...
2019-01-28, 20:30
Avslutad
Citat:
Jag tänker det är bildningen som är det viktigaste i slutändan, eller menar du att det är ramarna som är viktigast? Jag tror hon utvecklas både språkligt och som person otroligt mycket genom detta. Sen det här tvånget många pratar om. Har vi ännu sett något tecken på henne att det rör sig om ett tvång. Hon är 16 år, ni menar att hon helt saknar egen vilja eller vadå?

Jag tror hon inte lär sig speciellt mycket av detta nej. Hon är nämnligen autistisk och kommer fungerar likadant efter detta spektakel. Lära sig saker gör man inte genom att skolka, utan vid skolbänken.
2019-01-28, 20:30
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Vänta, måste vi sluta äta hamburgare? Då är jag inte med i racet längre. Älskar hängmörad högrevsfärs mellan två briocher med ost och lök.

Lalalalalalalala.......

Återvända till bronsåldern.
Du tror inte att det är stenåldern hon är ute efter?
2019-01-28, 20:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du tror inte att det är stenåldern hon är ute efter?
Jo förmodligen var vi alldeles för miljöfientliga på bronsåldern. Hålla på och framställa smycken, tsss.... Det ryker för mycket från smedens eldar!

Citat:
Ursprungligen postat av rapier
Greta Tunberg är en modern variant av Peter Sellers rollfigur Mr Chance i filmen Being there (Välkommen Mr Chance).

Läs själv och jämför: https://sv.wikipedia.org/wiki/Välkommen_Mr._Chance!
Perfekt tolkning.
2019-01-28, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av az-Zarqawi
Ja, det tycker jag absolut. Hon har blivit matad sedan födseln med att världen är på vippen att gå under, och hon försöker få oss alla att agera för att förhindra det.

Det sjuka i historien är media pratar om det. Ingenting hon säger är nytt. DN började skriva om henne eftersom Malena Ernman är hennes morsa, och sen har det rullat på.

Nja - Det är en professionell PR firma som "uppfann" Greta och som har planlagt och byggt upp hela kampanjen kring henne.

Något måste ju man bygga vidare på kring klimathysterin nu när vädret är motvilligt.
2019-01-28, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Vet du det eller antar du det utifrån hennes diagnos ?

Såg du intervjun på skavlan? Hon kan interagera med andra människor däremot låg hon hemma å skolkade en massa å åt inte osv innan hon började intressera sig för miljön. Nu är hon miljöaktivist å läser massor som har med det att göra och har börjat prata på ganska mycket med okända människor i många sammanhang. Jag tror faktiskt hon mår bra/bättre än tidigare. Så på ett personligt plan för Greta tror jag detta är ett jättelyft.

Sen är jag ingen miljöaktivist och fick hon som hon ville gick allt jag äger å har åt helskotta då jag ägnar mig åt mycket miljöfarlig verksamhet. Men på ett personligt plan beundrar jag henne och tror att det hon gör dessutom är bra för henne.

(Å eftersom jag inte är nån diktator så är du trots allt självklart 100% välkommen att tro och tänka något helt annat ang detta! )

Jag vet det utifrån hennes diagnoser och erfarenhet av andra med samma diagnoser, privat och professionellt. Hon kan interagera med sina klimattankar, hyfsat i alla fall, men med ett "jag"centrum. Då tycker hon att hon mår bra, när alla lyssnar andäktigt till henne. ("De är rädda för mig" "Mamma slutade flyga för att jag sa åt henne"etc) Däremot kan hon inte prata socialt allmänsnack, det blir jobbigt och störande för henne. Att vara i ett gäng där många pratar mycket om allt möjligt blir extremt svårt.

Om du tänker dig en fest, är du närvarande så hör du vad en person säger genom alla konversationer som pågår samtidigt,hjärnan selekterar ut den du fokuserar på. Med autism (finns i varierande grad) så är det som om du satt en mikrofon mitt bland festdeltagarna och spelat in - det blir ett sammelsurium där det är omöjligt att skilja ut vad en person säger och lägga resten som bakgrundsbrus.
Senast redigerad av Tokugawa 2019-01-28 kl. 21:14.
2019-01-28, 22:14
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Skönt att se att Roy Scranton som kommenterar Gretas engagemang är på samma sida som en själv när det gäller politikerna:

Det är på grund av politikerna vi inte kommer lösa det här problemet. Däremot betyder inte det att vi kan göra ett försök att minska vår nedmontering av jordklotet och försöka leva i samklang med den. Misslyckas vi så har vi gjort det vi kan. Det är också en mer spännande framtid att kunna arbeta mot ett mer "hållbart" (avskyr det urvattnade ordet men hittar inget bättre för stunden) samhälle.

Hallå! Politikerna "gör inget" därför att de inte ser det som ett problem, utan en tillgång.

Bättre ursäkt för att beskatta folk finns inte, för det är skattepengarna man vill åt... För du tror väl inte att pengarna används mindre miljöfarligt och mer effektivt i statens händer?
2019-01-28, 22:42
Medlem
pinger99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minnesota
Och hur mycket relevans har dina plattityder i den här skvallertråden?

Ett försök att ta bort fokus från Greta, och uppmärksamma vad den här kampanjen (orkestrerad av hennes föräldrar, PR-byråer och "Public Service") faktiskt försöker att uppnå i sin propaganda.

Vad tror du att den här kampanjen vill uppnå?
2019-01-28, 22:45
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Tacka f-n för det, hon har ju Asperger och därmed mycket svårt att relatera till andra människor. Hon kan ju, enligt föräldrarna, inte ens gå i skolan. I ett tältläger med aktivister sitter man tätt tillsammans dygnet runt och debatterar. Rena tortyren för en ung tjej med de problem hon har. Vad gör man med flickan?

https://www.1177.se/Varmland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Aspergers-syndrom/
Tänkte först att det var stora gemensamma tält, då får man inte vara lättstörd och ska man ha värme får man turas om att vara eldvakt (ved är koldioxidneutralt).

Men det verkar som folk sov i var sitt enmannatält och då får man ju avskildhet. Jag hade själv svårt att sova i ensamma vargen på ett liggunderlag när det var ett par minus pga kylan. Men Greta ser ju ut att ha ett riktigt tält och förmodligen ligga på en (luft)madrass: https://www.twitter.com/gretathunberg/status/1088209414564270081

Så för kallt för att sova blir det väl inte? Hon har nog ganska svår asperger om hon är ljudkänslig för folk som pratar i tälten bredvid.
2019-01-29, 00:22
Medlem
messiasibids avatar
Starkt gjort av Greta! Hon har väckt uppmärksamhet åt frågan och hon gör vad hon brinner för.

Jag tycker det är löjligt att diskutera om hur det går i skolan för Greta etcetera. Sådan otrolig ickefråga. Finns tusentals andra barn som inte är i skolan eller är där men ändå inte där.

Vidare om konspirationer, bakgrundsskäl etc. Fakta saknas för att bekräfta något fullständigt. Vidare så vad spelar det för roll? Move on.

Folk i dagens samhälle. De observerar något och sedan bryter isär det i tusen bitar och diskuterar allt mellan himmel och jord. Så jäkla irrelevant och fattigt på värde.

En 16 åring kommer in som en friskfläkt, belyser frågan. Säger ngra motiverande meningar och betonar allvaret. Svårt eller rent ut sagt onödigt att kritisera det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in