2019-01-28, 19:19
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Inte bara maskot för klimatrörelsen, är övertygad om att hon även kommer att bli en maskot för regeringen Löfven.

Beblandar hon sig med hycklarna så är allt glömt och begravet.
2019-01-28, 19:21
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Det är väl kul och bra att ungdomar aktiverar sig för det de tror på och står för. Förstår inte varför det sticker i ögonen hos så många
I fallet Greta Thunberg rör det sig nog om två saker.

1) Gretas kritiker och hatare är klimatförnekare som förnekar att det finns ett samband mellan människans utsläpp av växthusgaser och att det väntas bli en högre medeltemperatur på Jorden, trots att nästan all världens forskare inom klimat och miljö skriver under på detta.

2) Gretas mamma Malena Ernman är hatad för att hon gör politiska ställningstaganden mot SD och för att vi ska ha en väldigt generös invandring till Sverige.
2019-01-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Nja, verkligheten är vår bästa härförare.
Oavsett om "klimathotet" är påhittat eller inte.
80% av världens energianvändning är från fossila bränslen.
Kapa denna andel och vi pratar om en återgång till ett förindustriellt jordbrukssamhälle med enbart manuellt arbete. Glöm Internet och Twitter. Det är mat på bordet som gäller.
Vi pratar om Röda Khmererna på global skala. Miljarder döda. Och inte enbart av svält, många kommer behöva "övertalas" eller likvideras för att avstå sitt fossila missbruk.

Till råga på allt kommer fossila bränslen ta slut (bli oekonomiska) vad det lider, så miljarder döda blir resultatet hur som.

Etanolbränsle, Solenergi mm är Net-Loss i stora delar av världen. Grattis korkskallar, det går åt mer diesel att tillverka skiten än vad det ersätter under sin livstid.

Att 80% av världens energianvändning kommer från fossila bränslen stämmer hyfsat. Resten av ditt inlägg är onödigt dystert och stundom helt felaktigt. Men vi skiter i vad du tror på hur som helst.
2019-01-28, 19:51
Medlem
Vanstertrollets avatar
Vad är det för jävla soy boy till farsa som inte sätter ner foten? Hade aldrig tillåtit sådana här galenskaper om det vore min unge. Hennes åsikter är inte självständiga. Det har hon inte förstånd till. Hon bara upprepar ett mantra som hon blivit indoktrinerad till av störda individer som använder henne som marionett för sina egna syften.
2019-01-28, 19:58
Medlem
NiccoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Vad är det för jävla soy boy till farsa som inte sätter ner foten? Hade aldrig tillåtit sådana här galenskaper om det vore min unge. Hennes åsikter är inte självständiga. Det har hon inte förstånd till. Hon bara upprepar ett mantra som hon blivit indoktrinerad till av störda individer som använder henne som marionett för sina egna syften.
Han är ju gift med Malena Ernman...
2019-01-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
I fallet Greta Thunberg rör det sig nog om två saker.

1) Gretas kritiker och hatare är klimatförnekare som förnekar att det finns ett samband mellan människans utsläpp av växthusgaser och att det väntas bli en högre medeltemperatur på Jorden, trots att nästan all världens forskare inom klimat och miljö skriver under på detta.

2) Gretas mamma Malena Ernman är hatad för att hon gör politiska ställningstaganden mot SD och för att vi ska ha en väldigt generös invandring till Sverige.

Det är jobb därav, det du så fint kallar för klimatförnekare (forskare av en annan åsikt) har andra teorier.
2019-01-28, 20:01
Medlem
Snubchurps avatar
Skönt att se att Roy Scranton som kommenterar Gretas engagemang är på samma sida som en själv när det gäller politikerna:

Citat:
Ingen politisk vilja
Budskapet är tydligt: Hoppet är ute. Även om det skulle dyka upp någon häpnadsväckande ny teknik med potential att rädda oss så saknas den globala politiska viljan att genomföra den.

Menar du att politiker och andra makthavare skiter i oss?

– Ja. Jag har inte sett några bevis på att de skulle bry sig. Håller Elon Musk på och uppfinner ett sätt att frysa polaris? Och nu i Davos, där pratar politikerna om automatisering. I någon mening måste de tänka på en framtid där de kan sitta i sina fort med säkerhetsvakter och privatjet och ersätta människor med robotar.

Det är på grund av politikerna vi inte kommer lösa det här problemet. Däremot betyder inte det att vi kan göra ett försök att minska vår nedmontering av jordklotet och försöka leva i samklang med den. Misslyckas vi så har vi gjort det vi kan. Det är också en mer spännande framtid att kunna arbeta mot ett mer "hållbart" (avskyr det urvattnade ordet men hittar inget bättre för stunden) samhälle.
2019-01-28, 20:07
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Han är ju gift med Malena Ernman...

Mjo, att mamma Ernman tillåter idiotin är jag inte ett dugg förvånad över. Däremot hade jag nog ändå trott att fadern hade lite jävla stake i sig. Men det är nog som du säger att är man gift med den skatan så är man nog antagligen själv kraftigt störd och vänsterbliven.
2019-01-28, 20:16
Medlem
Hon är ju 16 år men blir bemött som ett litet barn pga hennes sena utveckling. Personligen hade jag tyckt att det skulle vara mycket pinsamt. När man är 16 vill väl de flesta bli sedda som vuxna så fort som möjligt?

Retoriken är ju rolig också. Det där klassiska "det är de vuxnas fel". Grattis men hon är snart vuxen själv även om det är svårt att tro. Hon talar till sig själv om två år och då hoppas jag att hon lyssnar på vad hon säger nu och själv sätter sig på de anklagades bänk.

Då kanske hon inser att det inte var så smart att skippa skolan nu för det kommer ta henne längre tid att bli politiker eller klimatforskare eller vad hon nu ska bli för att kunna göra skillnad som vuxen till skillnad mot nu när vuxna är snälla och lyssnar på henne för att hon bara är ett barn.
2019-01-28, 20:17
Medlem
Picamagpies avatar
Vad är det Greta vill att alla människor skall göra?
2019-01-28, 20:22
Medlem
az-Zarqawis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattemaks
Är hennes beteende friskt?

Ja, det tycker jag absolut. Hon har blivit matad sedan födseln med att världen är på vippen att gå under, och hon försöker få oss alla att agera för att förhindra det.

Det sjuka i historien är media pratar om det. Ingenting hon säger är nytt. DN började skriva om henne eftersom Malena Ernman är hennes morsa, och sen har det rullat på.
2019-01-28, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det tror jag också - men GT har inte den förmågan att interagera med andra pga sin diagnos. Hon behöver klara strukturer och rutiner för att fungera.

Vet du det eller antar du det utifrån hennes diagnos ?

Såg du intervjun på skavlan? Hon kan interagera med andra människor däremot låg hon hemma å skolkade en massa å åt inte osv innan hon började intressera sig för miljön. Nu är hon miljöaktivist å läser massor som har med det att göra och har börjat prata på ganska mycket med okända människor i många sammanhang. Jag tror faktiskt hon mår bra/bättre än tidigare. Så på ett personligt plan för Greta tror jag detta är ett jättelyft.

Sen är jag ingen miljöaktivist och fick hon som hon ville gick allt jag äger å har åt helskotta då jag ägnar mig åt mycket miljöfarlig verksamhet. Men på ett personligt plan beundrar jag henne och tror att det hon gör dessutom är bra för henne.

(Å eftersom jag inte är nån diktator så är du trots allt självklart 100% välkommen att tro och tänka något helt annat ang detta! )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in