2019-01-28, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Funderar också på liknelsen med Sala-pappan. Han hade ju varit psykiskt nere länge och nu så skulle hans familjelycka försvinna. Han gav barnens mor hela skulden för att han mådde så dåligt och gjort det han gjorde. Viktigt tydligen att hela världen skulle få veta att det var hon som tvingat honom.

Sen ser man hur han är uppskattad och älskad av många även efter att ha dödat sönerna. Säkert fantastisk kille utåt men hur var han att leva med? Första sambon hängde sig. Hans bästa kompis var en äldre kvinna som han säkert fick rätt bemötande av enligt honom. Han verkar ha läst sin sambos sms också eller hur? Narcissistisk kontrollfreak skulle jag kalla honom. Att han måste tillägga i avskedsvideon att han hade planerat dådet länge är nog viktigt för en sån människa som inte har några fel. Ni skall veta att JAG har lidit för det här som hon tvingar mig till. Har bara svårt att byta ut "hon" mot "ME" men ser andra likheter.

Precis, håller med om att det går inte att överföra det så ordagrant och rakt av!
Citera
2019-01-28, 10:09
Medlem
develis avatar
Citat:
OCH förstår inte hur Stehlitz inlägg citeras fortfarande som någon sorts sanning. En anonym trådskrivare som påstår att barnens hobbies var pianokonserter och fotboll kan ingen lita på.
Trams. Är det nån annan som kommit med konkret fakta som bekräftades via pressträffen som det är få som haft kunskap om? Som inte farit med jordens lögner samtidigt - vilket också kan bekräftas via pressträffen om det så är falska intyg till skolan eller annat? Barnen var aldrig ensamma är väl ett annat exempel (fel) eller varför inte att de var kärnfriska?
Som inte har ett sug på klappjakt.
Jag är hemskt ledsen om glorian åkt på sned gällande urkällorna - men de facto är denna inte mer anonym än andra. Vad man än säger sig vara.
Citera
2019-01-28, 12:02
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Förklaringsbrevets text borde hon ha läst.
Avskeds/Förklaringsbrev [ställt till Hokus Pokus-kliniken, X-stad som anordnat korrespondenskurser i ”ME: En fråga om Mat och Energi; kretslopp och mental rotation”]

”Våra döttrar har under de senaste åren fått var sin diagnos på sjukdomen ME. Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening. På grund av barnens sjukdomssituation har vi tvingats till ändrade dispositioner och efter noggrant övervägande, gemensamt och i samförstånd, beslutat oss för att avsluta alla hittillsvarande aktiviteter. Beslutet gällande det här togs till hösten 2017.”

…eller:
Citera
2019-01-28, 12:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag undrar vad själva planeringen gick ut på. Den kan inte ha avhandlat utformning av testamente, att ta reda på vad som är förhållandevis smärtfria sätt att dö och införskaffa lämpliga läkemedel eller att ordna upp sina finanser (inte för att finanserna var i kaos men en deklaration saknades ju och där var en del obetalda kreditkort osv).

Skriva momsbarnbok verkar däremot ha varit prio.
Till prio hörde också att i nov ansöka om att befordras till professor, ansöka om en 10%-ig nedskärning av arbetstiden ”pga främst privat livssituation” (vilket godkändes 24 nov), radera linkedIn samt se till så att hemsidan var up to date. - Det jag i mitt stilla sinne undrar över, är vad som egentligen avhandlades vid det sista arbetsplatssamtalet före juluppehållet.
https://universitetslararen.se/2017/12/18/meriter-inte-langre-grund-for-utnamning-av-professorer/
https://www.youtube.com/watch?v=WkoqZ_a3NdY&feature=youtu.be
Citera
2019-01-28, 12:19
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressant reflektion.
De sägs ha varit till barnpsykiatriker på BUP för Agnes som mådde dåligt men inte fått hjälp (Stehlitz) - med reservation att jag tror de hade en utopiskt tanke kring både vad hjälp, bot och behandling innebär.

Jag får nämligen en stark felkänsla kring deras syn på sjukdom även om en förälder försöker göra det mesta för sitt barn och det känns som en slags hyperaltruism med detta flackande.

Sökte med ljus och lykta efter behandling, tuffa resor flera ggr till Tyskland, "de var väl lite hoppfulla då" enligt en bekant, Agnes medtagen. Oskar for runt som en skottspole och mådde dåligt hösten 2016 enligt Stehlitz.
H var ofta ett stöd för andra enligt hennes chef, väldigt omtyckt - ytterligare en sorts omtanke om andra. Ger man järnet för andra konstant - hemma och borta - kan man tappa bort sig själv.
Lägger man det samman med tråduppgifter om att hon var väldigt engagerad, mycket oroad för töserna (lite hispig är annat ordval) samt deprimerad - så kanske det fick bägaren att tippa över om man har stark, symbiotisk idenfikation med sina barn: Mitt lidande är samma som mitt barns lidande. Mödrar som begår filicide tolkar tillvaron med sina deprimerade ögon och applicerar det på barnen samt ser ofta barnen som en förlängning av dem själva (extended self).

.......och sen rätt ner i det hopplösheten vid den tid när även Moa får diagnos - varav hon sett sin systers jobbiga tid med ME och nedstämdhet som det garanterat medför att som barn/tonåring göra så mycket avkall.
Självmord/mord blir nån slags skev 'rescue action' för föräldrarna när inget bot fanns för Agnes och nu börjar även lidandet även den yngre?

Intressanta citat. Som också visar att faran alltid är att räkna med. Och kanske att sjuka (alltså hjälplösa) barn ”förlänger” mammans ”ansvar” för dem i det hänseendet. Här har ju inte heller mamman såvitt vi vet varit suicidal av andra skäl än flickorna själva, men, trots den synbara kvalitativa skillnaden, så går det kanske på ett ut om mamman är suicidal ”först” eller ”sekundärt” — för det är nog barnen som vittnen till oredan som utlöser känslor av skam. ”Förlängningen av självet” till att omfatta barnen har en anstrykning av nedärvd försvarsmekanism över sig, men åtminstone efter en given punkt så är det försvaret mammans försvar av sig själv, inte av barnet per se. Dvs mamman försvarar sig mot (omvärlden mot) ”barnlöshet”, vilket skulle (kunna) upplevas som formidabelt ensamt och tragiskt och även som skamligt — ssk då utan reflektion och ansvarigt beteende kring ngt sådant. Här har man då brett mackan på ett sätt så smöret hamnat neråt, och tagit det för given lösning. Man ska förstås inte hålla för otroligt att de betat av alla alternativ de kunnat föreställbara sig och ansett sig funnit att de exv förvisso kunde klara flickorna i ett slags vacuum, men inte att de kunde föreläsa om moms för tjugoåringar med någon inlevelse, eller resa runt i slips och skjorta bland momsbitna, eller gästa släktkalasen, och samtidigt ha sina tankar hos flickorna, och se dom i ögonen. Och så orkar de inte forma om sin tillvaro så till den grad som de upplever nödvändigt. Och i motsatt hörn av ekvationen ligger flickornas lidande.

Men barns nöd och kärleksbehov ska man förstås inte utnyttja emot dem. Eller berömma sig själv av. Nedom balansräkningsstrecket så vill man undanröja vittnena till ens egna tillkortakommanden, tror jag. Eller till rädslan för att misslyckas.

Med all respekt för vad de kan ha gått igenom.

”The road to hell is paved with good intentions”, det visste vi förut. Alla intentioner måste regleras, inte bara de onda.

Annars hamnar smöret ner på mackan.
Citera
2019-01-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Avskeds/Förklaringsbrev [ställt till Hokus Pokus-kliniken, X-stad som anordnat korrespondenskurser i ”ME: En fråga om Mat och Energi; kretslopp och mental rotation”]

”Våra döttrar har under de senaste åren fått var sin diagnos på sjukdomen ME. Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening. På grund av barnens sjukdomssituation har vi tvingats till ändrade dispositioner och efter noggrant övervägande, gemensamt och i samförstånd, beslutat oss för att avsluta alla hittillsvarande aktiviteter. Beslutet gällande det här togs till hösten 2017.”

…eller:

Ja, så det det varit.

Jag har ett annat förslag. Förklaringsbrevet var inte underskrivet för hand. Det var bara ett vanligt brev, skrivet i ett ordbehandlingsprogram, och därmed digitalt undertecknat med H & O. Det skulle förklara polisens kryptiska svar på journalistens fråga om verkligen någon av föräldrarna skrivit brevet. Ointressant fråga för polisen som svarade att de hade ”tillräckligt” för att gå ut med informationen om att det var två föräldrar.

På senaste PT så tror jag också att SS pratar om namnteckningarna i pluralis pga att det är två personer det handlar om, inte två dokument. Ett testamente med bevittnade namnteckningar slår högst i bevisvärde tror jag.
Citera
2019-01-28, 12:58
Medlem
Citat:

…eller:

Tanken om att avskedsbrevet var delar av en ansökan om vård/hjälp till någon instans har varit uppe tidigare i tråden.

Det har ryktats genom Avd9:s pm att föräldrarna fick ett negativt besked i december. Eventuellt ett nekande till att A skulle testa en behandling, för att hon var för sjuk.

Kanske skruvade föräldrarna till det och ändrade några rader i ansökningen efter att nekandet kom?
Citera
2019-01-28, 13:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ja, så det det varit.

Jag har ett annat förslag. Förklaringsbrevet var inte underskrivet för hand. Det var bara ett vanligt brev, skrivet i ett ordbehandlingsprogram, och därmed digitalt undertecknat med H & O. Det skulle förklara polisens kryptiska svar på journalistens fråga om verkligen någon av föräldrarna skrivit brevet. Ointressant fråga för polisen som svarade att de hade ”tillräckligt” för att gå ut med informationen om att det var två föräldrar.

På senaste PT så tror jag också att SS pratar om namnteckningarna i pluralis pga att det är två personer det handlar om, inte två dokument. Ett testamente med bevittnade namnteckningar slår högst i bevisvärde tror jag.
SS säger ordagrant:
Citat:
Dom dokumenten är tre till antalet: dels ett testament[e], det är dels ett avskeds slash förklaringsbrev, och det är ett dokument som innehåller mer praktisk information till dom efterlevande anhöriga.

Vad det gäller vidare hantering av dokumenten så har vi gjort noggranna undersökningar för att konstatera att ingen av dom två vuxna har vilseletts att skriva på, och det arbetet har dels skett genom att vi har konstaterat att bläck på papprena är tryckt innan dom vuxna har skrivit sina namnteckningar. Det är alltså ingen som har skrivit på ett tomt papper och sen har texten kommit dit i efterhand. Det är också konstaterat... Via insamlande av föräldrarnas namnteckningar från andra ställen så är det konstaterat att namnteckningarna som är satta på avskeds slash förklaringsbrevet är autentiska; det är föräldrarna själva som har skrivit detta.
[min fetning] Det är lite luddigt uttryckt. - Bestod avskedsbrevet av två ark, eller räknade han in även dokumentet med den praktiska informationen i "papprena"? - Han bör väl nästan ha avsett endast avskedsbrevet eftersom detta ska ha varit av det kortare slaget.
Citera
2019-01-28, 13:29
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Tanken om att avskedsbrevet var delar av en ansökan om vård/hjälp till någon instans har varit uppe tidigare i tråden.
Ja, under förutsättning att det var kort och tolkningsbart skulle en av makarna ha kunnat tro brevet gällt något helt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Det har ryktats genom Avd9:s pm att föräldrarna fick ett negativt besked i december. Eventuellt ett nekande till att A skulle testa en behandling, för att hon var för sjuk.

Kanske skruvade föräldrarna till det och ändrade några rader i ansökningen efter att nekandet kom?
Ja, det skulle kunna vara en möjlighet, dvs en förälder skruvade och den andra skrev på något som senare skulle komma att användas som ett regelrätt avskedsbrev. Problemet är väl att det är få saker som skulle stämma in på rubriceringen "Avskeds/Förklaringsbrev" - vars text alltså befanns vara tryckt innan brevet undertecknades. - I brist på mer detaljerad information kan man naturligtvis tänka sig att avskedsbrevet hittades inneslutet av ett kuvert på vilket det stod "Avskeds/Förklaringsbrev" (ev. tillsammans med den praktiska informationen), alt. men kanske mindre troligt: ett första ark med endast rubriken.
Citera
2019-01-28, 13:36
Medlem
Citat:
Till prio hörde också att i nov ansöka om att befordras till professor, ansöka om en 10%-ig nedskärning av arbetstiden ”pga främst privat livssituation” (vilket godkändes 24 nov), radera linkedIn samt se till så att hemsidan var up to date. - Det jag i mitt stilla sinne undrar över, är vad som egentligen avhandlades vid det sista arbetsplatssamtalet före juluppehållet.
https://universitetslararen.se/2017/12/18/meriter-inte-langre-grund-for-utnamning-av-professorer/
https://www.youtube.com/watch?v=WkoqZ_a3NdY&feature=youtu.be

Vad menar du egentligen? Som jag förstår det hela har Os ärende redan behandlats av fakultetsstyrelsen och lags ut för kompetensprövning (en av dem Örebroprofessorn). Vad skulle hans chef (prefekten på institutionen antar jag du tänker på?) kunna ha för åsikter/inverkan om det?
Citera
2019-01-28, 15:02
Medlem
Citat:
SS säger ordagrant:[min fetning] Det är lite luddigt uttryckt. - Bestod avskedsbrevet av två ark, eller räknade han in även dokumentet med den praktiska informationen i "papprena"? - Han bör väl nästan ha avsett endast avskedsbrevet eftersom detta ska ha varit av det kortare slaget.

Luddigt men solklart anser jag för notera att SS säger ”dels” innan han beskriver hur polosen gjort. Han pratar enbart om testamentet när han beskriver att bläcket är printat innan nägon skrev under. Polisens ointresserade syn på avskedsbrevet underskrifter beror på atteet aldrig fanns några. Annars skulle inte Lina Isaksson svarat som hon gjorde. Testamentet, det övertäckta testamentet, är A och O för polisen.
Citera
2019-01-28, 15:23
Medlem
Citat:
Naturligtvis vet jag inget om ME. Ingen vet ju det.

Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Jag tycker många här är duktiga på ME. Själv tycker jag att jag också vet mycket då jag levt i sjukdomens närhet i över fem år. Men du har rätt att forskningen ännu inte listat ut varför den uppstår och hur den ska botas.
Den varken smittar eller består av vävnadsskador. Att hitta på egna fakta är att förminska dom drabbade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in