Citat:
Bra fråga. O måste någon gång har fått för sig att han knappt kan vistas mer på jobben. Och mådde inte bra av detta. Varför vistades han knappt mer på jobben? Varför ordnade man inte någon hemmahjälp. Hade funnits säkert någon man kunde ha anställd i alla fal på halvtid. Men man överlämnade denna barnpassning inte till någon. Ingen inom familjen och ingen utanför heller. Svårt tänker jag mig när man inte ens kan lämna sitt barn en halvtimme-timme hos en pianolärare. Men kunde man överlämna till en barnflicka? Undrar därför om inte paret var hemma när barnflickan kom. Kanske man gick ingenstans.
Kanske när han avbokade konferenserna till Vienna. Eller när skolan begärde ett möte, som man flyttade till januari. Den dagen han insåg att han inte kunde vara samtidig hemma och passar barnen och gör karriär. Att det hade kört ihop sig. Och H? Vad vet jag.
Kanske när han avbokade konferenserna till Vienna. Eller när skolan begärde ett möte, som man flyttade till januari. Den dagen han insåg att han inte kunde vara samtidig hemma och passar barnen och gör karriär. Att det hade kört ihop sig. Och H? Vad vet jag.
Vi har liknande tankebanor kring O:s arbete. Men det är ändå mycket som inte går ihop. Varför planerar man gemensamt detta sedan hösten och O söker trots detta professor så sent som i november? Jag kan inte skaka av mig känslan att O kände sig bitter, kränkt och förbisedd och att detta var arbetsrelaterat. Det lyser igenom i hans momsbok till flickorna och i testamentet kring hans momsbok bl.a. På arbetet "klagar" man på att han pga sina flickors sjukdom (eller rättare sagt pga att han prioriterar flickorna) tvingas ställa in det ena engagemanget efter det andra. Är det föreläsningarna under året man syftar på, som inte blev av? Var det tacksamt för O att skylla på flickorna, trots att det i själva verket kanske berodde på hans eget mående, att han inte klarade av sådant som han tidigare klarat av, han mådde dåligt psykiskt och detta syntes utåt, även bekräftat av arbetskamraterna. "Den sista tiden förtjänade inte du". Något har hänt på jobbet, något som framför allt av O men även av vissa kollegor uppfattas som en oförrätt, en orättvisa.
Kanske kunde och orkade han inte heller förbereda för konferensen den 8 januari, kände sig oförmögen att delta på den och tvungen att ställa in detta engagemanget också - inte pga flickorna, utan pga sig själv - och detta blev droppen för honom, han blev ursinnig, desperat, allt kändes nattsvart.
Senast redigerad av Zebrima 2019-01-28 kl. 16:26.
Senast redigerad av Zebrima 2019-01-28 kl. 16:26.