2019-01-27, 21:08
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jo, vi fattar. Det är liksom det som är grejen. Att vi förstår hur det är. Inte hur vi tror.
Eftersom vi har dag nu är det natt i Australien, för det ligger på andra sidan klotet. Skulle jorden vara platt hade solen lyst över hela jorden hela tiden. Eftersom solen går UPP på morgonen och NER på kvällen så vet vi att jorden inte är platt. Man kan också med enkel geometri falsifiera en platt jord genom att mäta avstånd på en tänkt triangels ben om man tar en plats som har zenit och jämför med en annan plats och dess vinkel till solen. Där det är zenit är det 90 grader till solen jämfört mot jordytan, på andra platser är det andra gradtal. Vid en jämförelse skulle solens avstånd skilja markant om jorden varit platt.
Nej solen lyser inte över hela platta jorden samtidigt, solens styrka är inte så stark att den klarar av lysa hela jorden samtidigt, därför den åker runt cirkulerar jorden hela tiden o belyser dom delarna där den befinner sig.
Citera
2019-01-27, 21:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Vadå hur jag tänker, kan inte du tänka själv eller?

Är du så trög att du inte fattar vad jag menar så är du på fel del av forumet. Gör om gör rätt.

Är du så mobbad i verkligheten att du försöker ta igen det mot andra?

Hur ska någon annan fatta hur du tänker att solen rör sig? För det kan väl inte vara så att du inte riktigt fattar själv?
Citera
2019-01-27, 22:02
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Vadå hur jag tänker, kan inte du tänka själv eller?

Är du så trög att du inte fattar vad jag menar så är du på fel del av forumet. Gör om gör rätt.

Du kan alltså inte ens illustrera dina fria fantasier, och ändå har du "miljontals följare" och "håller föredrag" över hela jorden. Imponerande! Måste vara jävligt tråkiga powerpoints du levererar i så fall.

Du måste förstå att normalt folk helt enkelt inte nöjer sig med ett "Faktum är att hela platta jorden får sol på sig men inte samtidigt, utan en cirkulerar istället för att gå upp o ner. Så solen går aldrig riktigt ner."

Vad sägs om att du "gör om gör rätt" och lägger fram din modell på ett logiskt vis så att även vi som inte är "belivers" faktiskt förstår vad du över huvud taget gastar om. Vi förstår att du trollar, men du kan ju i alla fall försöka.
Citera
2019-01-27, 22:42
Medlem
Citat:
Nej solen lyser inte över hela platta jorden samtidigt, solens styrka är inte så stark att den klarar av lysa hela jorden samtidigt, därför den åker runt cirkulerar jorden hela tiden o belyser dom delarna där den befinner sig.
Om du vill framstå som om du verkligen tror på en platt jord får du bemöta påståenden lite bättre. Solen går upp på morgonen och ner på kvällen, det är något vi kan se varje dag då molnen inte skymmer.
Om det skulle vara som du säger så måste solen vara mycket nära jorden. Hur nära är den? Varför blir avstånden olika om vi försöker mäta avståndet mha geometri?
Citera
2019-01-27, 23:21
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Densitet är ingen kraft, man måste applicera nån form av lyftkraft på allt som skall upp. När lyftkraften upphör så faller allt, som har högre densitet än omgivningen, tillbaka till ursprungsnivån.
Vad är det som attraherar? Gravitation?

Nu säger du att Newtons rörelselagar är felaktiga.
Enligt Newtons 2:a behövs det en kraft för att accelerera en massa.

Citat:
Vad är det som attraherar? Gravitation?

Ja gravitation är den nedåtriktade kraften som gör att saker faller ned.

Citat:
Hur kan jag visa gravitationens existens?
Att låta en sten falla till marken och säga att det är gravitation känns inte särskilt övertygande.

Genom att se att saker accellererar nedåt.
Det behövs krafter för att föremål ska öka sin hastighet. Den fallande stenen ökar sin hastighet alltså är den utsatt för en kraft.

Att du inte tycker något så grundläggande som Newtons 2:a "känns inte särskilt övertygande" är i sammanhanget helt ointressant. Vi vet att rörelselagarna stämmer överens med vad vi kan observera.

Citat:
Så du vet inte vad det är för mystisk kraft du talar om

Jo vi vet vad det är för kraft.

Citat:
...men du vet att kraften existera.

Ja eftersom vi kan observera att saker accellererar mot marken vet vi att de är utsatta för en kraft.

Citat:
Det är väl sånt som kallas blind tro.

Att observera att massor attraherar varandra är såklart inte en blind tro. Det är inte heller en blind tro att observera att saker faller till marken.
Senast redigerad av madtop 2019-01-27 kl. 23:23.
Citera
2019-01-27, 23:57
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ögat kan visst hallucinera det gör mina ögon allafall, har inget med hjärnan att göra.

Jag besitter på mycket kunskap jag är allmänkunnig dessutom, kan väldigt mycket om mycke grejer.

Givetvis har jag hemsida, facebookkonto, snapchat, twitter o allt det, men tror du på allvar jag skulle skriva ner det på flashback eller?

Sen i fortsättningen sluta tramsa hela tiden.

Kan en kamera hallucinera?

Varför skulle du inte lägga upp en länk till dom sidor som gör reklam för dina föreläsningar? Låter som du ljuger om att du föreläser...
Citera
2019-01-28, 12:47
Medlem
Zwoop77s avatar
Citat:

FAVORIT I REPRIS: Den 15 maj är det ljust i Kiruna mellan 02:26 och 23:49. På andra sidan jorden/plattan är det ljust i Johannesburg (Sydafrika) mellan 0:40 och 17:27. Det är alltså ljust samtidigt i Kiruna och Johannesburg mellan klockan 02:26 och 17:27.

Samtidigt går solen upp 05:31 i New Delhi (Indien), vilket betyder att det är mörkt där mellan 02:26 och 05:31 (samtidigt som det är ljust i Kiruna och Johannesburg). New Dehli ligger mitt emellan Kiruna och Johannesburg på den platta jorden.

Hur är detta möjligt? Beskriv gärna solens bana över den platta jorden. Lycka till!

Soluppgångar och solnedgångar: http://www.sunrise-and-sunset.com/sv
Citera
2019-01-28, 13:49
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Hört talas om solkraft? Testat att stirra in i solen i några minuter? Gör det och berätta vad som händer. Det vore väldigt komiskt. Solen är extremt ljusstark. Vi vet det för att vi kan mäta ljus. Och vi kan räkna på vad som händer om en ljuskälla flyttar sig. Vi vet att solens ljusstyrka inte ändrar sig under dagen. Inte förrän vid solnedgång då den plötsligt försvinner. Du påstår att solen inte försvinner. Den är kvar men så ljussvag att vi inte kan se den. Även om solen är liten och närbelägen och jorden är platt så måste solen plötsligt åka iväg 20 biljoner km när det bli mörkt. Vet du hur långt bort det är? Dubbelt så långt som avståndet till Pluto. Och på något magiskt sätt skiner solen i Hawaii när det är natt här i Sverige. Förklara hur solen kan vara 5941 km ovanför Hawaii och samtidigt 20 biljoner km från Sverige SAMTIDIGT, ditt okunniga, korkade kräk.
Citera
2019-01-28, 16:47
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonehead
Du kan alltså inte ens illustrera dina fria fantasier, och ändå har du "miljontals följare" och "håller föredrag" över hela jorden. Imponerande! Måste vara jävligt tråkiga powerpoints du levererar i så fall.

Du måste förstå att normalt folk helt enkelt inte nöjer sig med ett "Faktum är att hela platta jorden får sol på sig men inte samtidigt, utan en cirkulerar istället för att gå upp o ner. Så solen går aldrig riktigt ner."

Vad sägs om att du "gör om gör rätt" och lägger fram din modell på ett logiskt vis så att även vi som inte är "belivers" faktiskt förstår vad du över huvud taget gastar om. Vi förstår att du trollar, men du kan ju i alla fall försöka.
Har du så dålig fantasibrist så är det inte mitt problem, har du svårt att se bilder i huvudet eller? Tänk lite grann istället för att jag måla en fucking bild.

Som jag sa solen cirkulerar runt jorden, det är INTE jorden som går runt solen. På det sättet får jorden solljus runt omkring på platta jorden
Citera
2019-01-28, 16:48
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Om du vill framstå som om du verkligen tror på en platt jord får du bemöta påståenden lite bättre. Solen går upp på morgonen och ner på kvällen, det är något vi kan se varje dag då molnen inte skymmer.
Om det skulle vara som du säger så måste solen vara mycket nära jorden. Hur nära är den? Varför blir avstånden olika om vi försöker mäta avståndet mha geometri?
Solen går aldrig ner eller upp, den åker runt jorden som en cirkel, alltså inte upp eller ner, den teorin e helt banal. Solen är väldigt nära jorden, men ska inte gå in på hur nära för ni kommer ändå inte tro det och ni kommer kasta skit på mig
Citera
2019-01-28, 16:49
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Kan en kamera hallucinera?

Varför skulle du inte lägga upp en länk till dom sidor som gör reklam för dina föreläsningar? Låter som du ljuger om att du föreläser...
Jag outar mig själv om jag skulle visa mina facebook grupp o andra konto o hemsida, mitt namn o adress står på dessa sidor inget jag vill dela med mig på en rasist sida som flashback.
Citera
2019-01-28, 16:51
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwoop77
FAVORIT I REPRIS: Den 15 maj är det ljust i Kiruna mellan 02:26 och 23:49. På andra sidan jorden/plattan är det ljust i Johannesburg (Sydafrika) mellan 0:40 och 17:27. Det är alltså ljust samtidigt i Kiruna och Johannesburg mellan klockan 02:26 och 17:27.

Samtidigt går solen upp 05:31 i New Delhi (Indien), vilket betyder att det är mörkt där mellan 02:26 och 05:31 (samtidigt som det är ljust i Kiruna och Johannesburg). New Dehli ligger mitt emellan Kiruna och Johannesburg på den platta jorden.

Hur är detta möjligt? Beskriv gärna solens bana över den platta jorden. Lycka till!

Soluppgångar och solnedgångar: http://www.sunrise-and-sunset.com/sv
Seriöst vad vill du komma fram till? Klockan/tiden är bara en påhitt så vi kan sluta spekulera tider o dylikt. Sverige o sydafrika står som en linje lodrätt på varann så det är inga konstigheter att solen skiner där samtidigt så är det på platta jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in