2019-01-28, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Ja, det är kul och bra. Vi reagerar mot exploateringen av Greta, som enligt föräldrarna har flera neuropsykiatriska diagnoser. Hade hon varit engagerad på hemmaplan i en klimatgrupp eller liknande så hade det varit bra. Men nu förs hon fram av föräldrar, PR-firmor och okritisk media. Få väl fungerande tonåringar skulle klara det, ännu farligare är det för en tjej med så många problem som hon tydligen har.

Sant. Undrar hur Greta kommer att reagera om hon "går in i väggen" av detta.
Vända sig emot sin mamma?
2019-01-28, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Svårt att säga, börja med ätstörningar igen är mitt tips. Har en närstående med dotter som är mycket lik Greta, med samma diagnoser.Det är ett stort jobb att hålla henne lagom engagerad och se till att hon tränar interaktion med andra. Hon behöver perioder med hjärnvila för att fungera och ett mycket strukturerat liv. Kul tjej annars och de sköter det bra, så hon har ett bra liv.
2019-01-28, 12:28
Medlem
Om man läser/lyssnar på moderns bok så inser man att familjen har stora svårigheter. Så mitt förslag är att inte bråka med dem. De har nog med problem ändå.
2019-01-28, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer

Om hon "går in i väggen" så kommer mamma att skriva en bok om Gretas kamp mot utbrändhet, sen får hon bli ambassadör för utbrändhet
2019-01-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxpappan
Om man läser/lyssnar på moderns bok så inser man att familjen har stora svårigheter. Så mitt förslag är att inte bråka med dem. De har nog med problem ändå.

Att det finns stora problem i familjen Ernman/Thunberg och deras avkomma råder det väl ingen tvekan om. Det som skrämmer är det mediala utnyttjandet av ett vilsekommet barn. Hon påstås vara 16 år men ser ut som och beter sig som en 10 åring. Hennes kunskaper i klimatfrågor är inga andra än det trams modern har tutat i henne.
2019-01-28, 12:43
Medlem
Är nog bara en tidsfråga innan GT kommer att användas politiskt av Löfven och hans anhang.
2019-01-28, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libbero
Så därför att hon spenderar sin frånvaro från skolan mer vettigt än någon som snattar i närmaste shoppingcenter, så är det ett argument för att jag borde stämma in i hyllningskören?
Nej, det är naturligtvis fortfarande illa och hon borde göra klar skolan istället.

Om ni nu bryr er om att folk ska börja ta klimathotet på allvar så är det direkt kontraproduktivt att ställa ut någon skolkande 16-åring som ligger långt efter sina jämnåriga och göra henne till någon klimat-Messias och ge henne så pass mycket utrymme. Det är oseriöst och det är exakt varför klimatvurmande hippies blir tagna för att vara NPC-liknande idioter.

Knappast någon som betvivlar att Greta skulle vara intresserad av klimatet men även Anton Abele lyckades vara med på intervjuer trots att varenda vettig människa kan se att det var en förälder bakom, liksom här.

Då måste du bott en sten eller någonting senaste åren därför den frågan har vi ju nämligen blivit matade med dagligen i flera års tid nu. Sen är det ju som sagt helt kontraproduktivt ifall man nu ville att klimatfrågan skulle tas på allvar. Om någonting har hon nog mamman lyckats skapa fler klimatskeptiker genom att putta ut sin 16-åring i rampljuset.

Det är klart att det spelar roll om man gör något man har möjlighet att lära sig något på eller ej på den tid man inte är i skolan om man har frånvaro.

Vet tex att vi bara brukade få ledigt för utlands semester mot att vi först lämnade in ett arbete om landet ifråga och sedan hade nåt föredrag om landet etc, var det nåt språk man pluggade som talades där fick man lämna in en lista med ord/ uttryck man lärt sig under semestern. Var faktiskt riktigt lärorikt både för ens egen semester och för klasskamrater när man kom hem. Sen hade man matteböckerna med sig i handbagaget å pluggade sånt på resan. (Nix, min familj är inte så miljöaktivistiska så vi flög.)
Lärde mig Pythagoras med hjälp från en engelsk ingenjör på plan till London, mycket roligt när han med iver började förklara och rita i mitt mattehäfte. Minnesvärt. Kommer aldrig glömma det. 😅
2019-01-28, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siasoss
Det är klart att det spelar roll om man gör något man har möjlighet att lära sig något på eller ej på den tid man inte är i skolan om man har frånvaro.

Vet tex att vi bara brukade få ledigt för utlands semester mot att vi först lämnade in ett arbete om landet ifråga och sedan hade nåt föredrag om landet etc, var det nåt språk man pluggade som talades där fick man lämna in en lista med ord/ uttryck man lärt sig under semestern. Var faktiskt riktigt lärorikt både för ens egen semester och för klasskamrater när man kom hem. Sen hade man matteböckerna med sig i handbagaget å pluggade sånt på resan. (Nix, min familj är inte så miljöaktivistiska så vi flög.)
Lärde mig Pythagoras med hjälp från en engelsk ingenjör på plan till London, mycket roligt när han med iver började förklara och rita i mitt mattehäfte. Minnesvärt. Kommer aldrig glömma det. 😅

Det tror jag också - men GT har inte den förmågan att interagera med andra pga sin diagnos. Hon behöver klara strukturer och rutiner för att fungera.
2019-01-28, 12:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Det är väl kul och bra att ungdomar aktiverar sig för det de tror på och står för. Förstår inte varför det sticker i ögonen hos så många

Därför att hon är en kändisunge som surfar på morsans meriter.

Jag sätter en lax på att ungen också är HBTQ-vänlig, vurmar för ensamkommande vuxna killar och män, uttalad feminist osv, allt blir så förutsägbart

Rätta mig om jag har fel.
2019-01-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruse5
Jag skriver i princip aldrig inlägg, men denna gång kan jag inte hålla mig:

Jag finner det fantastiskt intressant att så många på blir så provocerade av Greta.

1. ”Hon har funktionshinder och blir utnyttjad”.
Precis som att det var problemet? Seriöst!? Bryr ni verkligen om henne? Nästan rörande att läsa det isf.

2. ”Hon borde vara i skolan! Hon försakar sin framtid”

Allvarligt talat... Är ni lika engagerade när det gäller alla porrunkare/incels och gamers som fortfarande bor hemma hos sina föräldrar i pojkrummet? Som bokstavligen lever sina liv framför skärmen och som bidrar sååååå mycket till samhället och verkligen (obs ironi) tar tillvara på skolan/arbetet/livet i allmänhet?

Jag ser verkligen inte logiken.

Jag förstår att du inte kommenterar så ofta. Jag tror ingen ser logiken i din wHaTaBOuTiSm, eller vad det nu ska föreställa.
2019-01-28, 12:54
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Är nog bara en tidsfråga innan GT kommer att användas politiskt av Löfven och hans anhang.

Drar man in S och MP samt resten av flumgänget som fullständigt struntar i klimat- och miljöfrågan så kommer jag tappa allt förtroende. Det är politikerna som är det främsta motståndet för GT och oss som värnar om djur och natur.
2019-01-28, 13:19
Medlem
Snubchurps avatar
Vi hade en förindustriell halt av koldioxid på 270 ppm. Nu under 2010-talet når vi långt över 400 ppm. Människan har ökat halten av koldioxid i atmosfären med 35 %, ingen liten påverkan. Eftersom politikerna på miljökonferenserna skiter fullständigt i klimatet och ser till sitt eget bo är det bra att någon som Greta åker dit och säger sanningen mitt i alla floskler och utskrivna forskningsresultat som man högläser ur.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in