Citat:
Ursprungligen postat av
Tokugawa
Ni blandar ihop den viktiga klimatfrågan med omsorgen om en person. Bara för att man anser att klimatfrågan är viktig (och det är den) så behöver man inte acceptera att en skör person utnyttjas.
Jo precis, klimatfrågan är viktig.
Men jag gillar inte att tjejen framställdes som ett stort föredöme då hon kunde avstå den för henne viktiga skolgången, tex i början då hon strejkade.
"Oj, en ordentlig tjej som gör en sån uppoffring, då det faktiskt kan vara ganska svårt att missa skolgång i hennes ålder med alla prov och sådant som behövs innan man börjar gymnasiet"
Och så visar det sig senare, att tjejen varit hemmasittare från skolan. Och nu har detta blivit något som fått henne att må bättre.
Som att hon offrade allt "för ett kall" framställdes det som. Men nej då, den här tjejen har hittat ett alternativt sätt att må bra på.
Och så kan de som faktiskt måste sköta skolan för att hänga med, känna någon slags förebild-känsla över denna tjej som kunde offra skolan, genom att sitta och strejka.
Den grejen gillar jag inte.
Inte heller gillar jag att man ska ha "en Jeanne Darc" som en inspiration till att ta tag i klimatet.
Men det är klart, om hon ändå skapat en inspiration globalt sett om klimatet, så är det ju bra?