Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-28, 13:57
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Ni blandar ihop den viktiga klimatfrågan med omsorgen om en person. Bara för att man anser att klimatfrågan är viktig (och det är den) så behöver man inte acceptera att en skör person utnyttjas.

Jo precis, klimatfrågan är viktig.

Men jag gillar inte att tjejen framställdes som ett stort föredöme då hon kunde avstå den för henne viktiga skolgången, tex i början då hon strejkade.

"Oj, en ordentlig tjej som gör en sån uppoffring, då det faktiskt kan vara ganska svårt att missa skolgång i hennes ålder med alla prov och sådant som behövs innan man börjar gymnasiet"

Och så visar det sig senare, att tjejen varit hemmasittare från skolan. Och nu har detta blivit något som fått henne att må bättre.
Som att hon offrade allt "för ett kall" framställdes det som. Men nej då, den här tjejen har hittat ett alternativt sätt att må bra på.
Och så kan de som faktiskt måste sköta skolan för att hänga med, känna någon slags förebild-känsla över denna tjej som kunde offra skolan, genom att sitta och strejka.
Den grejen gillar jag inte.

Inte heller gillar jag att man ska ha "en Jeanne Darc" som en inspiration till att ta tag i klimatet.

Men det är klart, om hon ändå skapat en inspiration globalt sett om klimatet, så är det ju bra?
2019-01-28, 15:31
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Tycker det är härligt att se Gretas ungdomliga kämpaglöd!

Vi som har några år på nacken kan känna igen oss, hur vi blev superfrustrerade över uppenbara fel i vuxenvärlden som vi ville ändra på. Tänk efter, hur var du själv som ung? Vad ville du ändra på? Nu när tiden fått arbeta för dig, fick du rätt till sist, åtminstone i vissa frågor?

Plågsamma djurförsök, pälsar, kalhyggen, freonanvändning är alla exempel jag kommer på lite snabbt, där man först mötte ett massivt motstånd men sen har fått opinionen och samhället med sig. Djurförsöken regleras. Knappt nån stoltserar med äkta päls numera. Kalhyggena är inte lika stora, man lämnar en del skog och gamla torrgranar. osv.

Att vi på sikt måste ställa om till grön el och förnybar energi tror jag de flesta inser, klimatförnekare eller ej.
2019-01-28, 15:35
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Vi hade en förindustriell halt av koldioxid på 270 ppm. Nu under 2010-talet når vi långt över 400 ppm. Människan har ökat halten av koldioxid i atmosfären med 35 %, ingen liten påverkan. Eftersom politikerna på miljökonferenserna skiter fullständigt i klimatet och ser till sitt eget bo är det bra att någon som Greta åker dit och säger sanningen mitt i alla floskler och utskrivna forskningsresultat som man högläser ur.

Tyvärr är människor alldeles för dumma.

Vår planet består till 70% av vatten och ändå letar idioter efter "bevis" ovanför ytan trots att vatten leder värme fan så mycket bättre än luft.

Ta en blick under vattenytan så ser man att det redan är kört. Korallreven är alla döende om inte döda.
2019-01-28, 15:44
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
Affärsiden GT liknar mycket att " koka soppa på en spik" eller " kejsarens nya kläder".
En liten tjej lanseras att säga självklarheter och genom goda kontakter ska detta spridas via idrottsgalor och konferenser av varjehanda slag.
Varför inte Nobels Fredspris nästa gång, ger säkert klirr i kassan om inget annat.
Precis. Det här är inget annat än ett sätt av föräldrarna att kasta ut sin dotter för kändisskap och stora pengar. Samt, inte minst viktigt i dessa vänster PK-kretsar, ryggdunkar från likasinnade.

Själv kan jag inte förstå hur folk inte kan se igenom det hela. Spyr.
2019-01-28, 15:46
Medlem
Det finns mycket som är viktigt här i världen. Viktig skolplikt råder för barn i Gretas ålder och det är föräldrarnas ansvar att se till att Greta går i skolan. Giltig frånvaro är av vårdnadshavare anmäld sjukdom eller ansökt och av skolan beviljad beviljad ledighet.
Eller ska Greta kanske gå om detta skolår eftersom hon har så stor frånvaro?
2019-01-28, 16:08
Citat:
Ursprungligen postat av 53fisken
Barn är olika. Tror inte att du behöver oroa dig för Gretas gymnasiestudier. Om hon nu har en del problem , så är de i vart fall inte intellektuella. Hur många elever i åk nio hade kunnat leverera det hon gjort ? Hade du klarat det ?

Det är helt irrelevant. Det är skolplikt i Sverige upp till åk. 9. Går hon inte 9an måste hon gå om. Möjligt att hon fixar gymnasiet, men det är svårt när man har Asperger.

Men leverera och leverera, tror inte en sekund att detta är hennes idé. Hon blir utnyttjad och det hela verkar ju vara en slags kupp där hon är framskickad av andra för att de ska tjäna pengar och publicitet. Som av en händelse släpper hennes egen mamma en bok i anslutning till denna cirkus.

Att som så ung med Asperger blir så exponerad globalt på ett så tvivelaktigt sätt kan sluta i fullständig katastrof. Att uppmana till skolkning och samtidigt få träffa FN. Vad kommet det göra för miljön. Seriöst?! Förmodligen inte ett skit.

Tycker det hela är hjärtlöst och onödigt.
2019-01-28, 16:14
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Det är helt irrelevant. Det är skolplikt i Sverige upp till åk. 9. Går hon inte 9an måste hon gå om. Möjligt att hon fixar gymnasiet, men det är svårt när man har Asperger.

Men leverera och leverera, tror inte en sekund att detta är hennes idé. Hon blir utnyttjad och det hela verkar ju vara en slags kupp där hon är framskickad av andra för att de ska tjäna pengar och publicitet. Som av en händelse släpper hennes egen mamma en bok i anslutning till denna cirkus.

Att som så ung med Asperger blir så exponerad globalt på ett så tvivelaktigt sätt kan sluta i fullständig katastrof. Att uppmana till skolkning och samtidigt få träffa FN. Vad kommet det göra för miljön. Seriöst?! Förmodligen inte ett skit.

Tycker det hela är hjärtlöst och onödigt.

Jag tänker det är bildningen som är det viktigaste i slutändan, eller menar du att det är ramarna som är viktigast? Jag tror hon utvecklas både språkligt och som person otroligt mycket genom detta. Sen det här tvånget många pratar om. Har vi ännu sett något tecken på henne att det rör sig om ett tvång. Hon är 16 år, ni menar att hon helt saknar egen vilja eller vadå?
2019-01-28, 16:47
Medlem
Citat:
Vi hade en förindustriell halt av koldioxid på 270 ppm. Nu under 2010-talet når vi långt över 400 ppm. Människan har ökat halten av koldioxid i atmosfären med 35 %, ingen liten påverkan. Eftersom politikerna på miljökonferenserna skiter fullständigt i klimatet och ser till sitt eget bo är det bra att någon som Greta åker dit och säger sanningen mitt i alla floskler och utskrivna forskningsresultat som man högläser ur.

Växter, plantor och odlingar älskar koldioxid.
Ett varmare klimat kommer öka avdunstningen ur haven, och det kommer regna mer.
Växter, plantor och odlingar älskar vatten.
Sahara kommer blomstra.
Välkommen till paradiset.
2019-01-28, 16:51
Medlem
Citat:
Jag tänker det är bildningen som är det viktigaste i slutändan, eller menar du att det är ramarna som är viktigast? Jag tror hon utvecklas både språkligt och som person otroligt mycket genom detta. Sen det här tvånget många pratar om. Har vi ännu sett något tecken på henne att det rör sig om ett tvång. Hon är 16 år, ni menar att hon helt saknar egen vilja eller vadå?

Tror inte för en sekund att det är Gretas välbefinnande som de är intresserade av. ( Visst kan det finnas frågetecken här men familjen är de som är närmast, rimligen skall de avgöra frågan )

Det som skapar så stor irritation är naturligtvis uppmärksamheten Greta och därmed klimatfrågan får i alla medier. Personerna som skriver negativa saker om Greta är ju klimatförnekare.

Klimatförnekarnas läge blir allt mer hopplöst. Sista striden är nära. Nästan alla är emot förnekarna.
Läget är kort sagt hopplöst.
2019-01-28, 17:51
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Växter, plantor och odlingar älskar koldioxid.
Ett varmare klimat kommer öka avdunstningen ur haven, och det kommer regna mer.
Växter, plantor och odlingar älskar vatten.
Sahara kommer blomstra.
Välkommen till paradiset.

Ja, visst kommer det bli förändringar men det kommer vara så pass snabba förvandlingar av ekosystemen att djur och växter inte kommer klara den omställningen (förmodligen). Sen kan det bli positiva förändringar som du påstår också. I Sverige har ju skogsgränsen krupit 200 m längre upp på fjällsluttningarna. En förlängning av det blir att våra fjällområden kommer täckas av skog i framtiden. Granskogarna kommer bli undanträngda av bokskogar. Kanske inte låter så farligt men i och med en ökad medeltemperatur här kommer nya arter av skadeinsekter etablera sig och invadera svenskt jord- och skogsbruk.

Vi har ju redan många arter om är både rörliga och anpassningsbara men många andra arter har mycket svårt att flytta sig och göra en anpassning. De kommande årtiondena beräknas nederbörden öka med 3-15 %, vilket förmodligen kommer få en ojämn fördelning. Norden kommer få kraftiga mängder med nederbörd, Medelhavsområdet och USA kommer få betydligt mindre vilket kommer leda till ökenbildning, vilket resulterar i eliminerade jordbruksområden och minskad matproduktion.
Vi får då (trumvirvel) stora folkvandringar mot norr med en miljöflyktingsproblematik.

Vi kommer ju få stigande havsnivå med glaciärsmältningen vid polerna men framförallt genom en utvidgning av havsvattnet när det blir varmare. De kommande 80 åren tror man ju att havsytan kommer stiga med upp till 1 meter.

Detta ligger något Off topic men jag tänker att det är sånna här frågor som Greta med sitt engagemang kan lyfta och förhoppningsvis kan hon med sitt intresse fortsätta arbeta för att få människor att diskutera dessa frågor och vad vi kan göra. Idag har det blivit lite så att klimatförändringarna överskuggar all annan problematik som finns med försurningar, miljögifter och övergödning samt resterande tusentalet problem som skapats Det är lite den känslan man får i tråden också. I och med att klimatfrågan inte är nått problem för vissa så är allt i sin ordning igen, detta är bara EN av extremt många viktiga och allvarliga miljöfrågor.
2019-01-28, 17:51
Medlem
MadBalts avatar
Aftonbladet imiterar Flashback och kör med bittra män som är avundsjuka på Gretas uppmärksamhet.

”Han menar att miljöaktivister som Greta Thunberg kämpar i onödan.

– Hennes projekt kommer att misslyckas

”jag undrar hur hon kommer att känna om fem, tio år när hennes projekt har misslyckats.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9m73l9/thunbergs-projekt-ar-domt-att-misslyckas
2019-01-28, 17:59
Medlem
Beethovanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadBalt
Aftonbladet imiterar Flashback och kör med bittra män som är avundsjuka på Gretas uppmärksamhet.

”Han menar att miljöaktivister som Greta Thunberg kämpar i onödan.

– Hennes projekt kommer att misslyckas

”jag undrar hur hon kommer att känna om fem, tio år när hennes projekt har misslyckats.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9m73l9/thunbergs-projekt-ar-domt-att-misslyckas

Klimatfilosof? Om jag tar en masterexamen i filosofi, får jag också vara med i tidningen och uttala mig om saker och ting utanför mitt expertområde?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in