Citat:
Ursprungligen postat av
Tey44
Håller med om att bakgrunden till att H ville mörda barnen skulle kunna ligga i hennes depression i kombination med hennes anknytning till flickorna i kombination med ångest över deras sjukdom. Det som är knepigt är dock att flickorna inte var småbarn längre. Dessutom verkar H ha kunnat arbeta som vanligt. Det motsäger överbeskyddande kontrollbehov tycker jag. Plus att hon inte var den som hade kommandot på skolmötena. Hon verkar ha släppt in O helt och hållet i omvårdnaden om flickorna. Om man driver mödra-altruismteorin till sin spets i detta fall: Innebär det att H övertalade O att det var bäst för flickorna att de mördades?
Det verkar som sagt ha fungerat... så länge som det var frid och fröjd. Alla är självgående och välmående - garanterat tighta. När Agnes blir sjuk fungerar det troligen inledningsvis - Oskar är med på tåget - men när inte homeostasen återfår sitt ursprung (desperat jakt på bot) så verkar depressionen få fäste. Samtidigt blir Agnes nedstämd av sin situation som innebär inskränkningar som tonåring - jag skulle tippa att det rör sig om depressiv. Tonårstiden är kritisk i sig och det ses bara försämring. Man vänder sig till BUP. Förvisso kan givetvis hjälpen vara bristande men med tanke på att dess innan ha jagat runt gällande ME där ansträngning snarare lär göra A än mer sjuk så vete tusan om de inte ägnar sig åt chasing shadows. Jag menar att omvårdnad kan bli kvävande snarare om det är för mycket jakt, för mycket av det goda. Altruismen skenar. De mödrar som dödar kan likaväl gälla äldre barn när sjukdom eller olycka slår till.
Jag funderar således på om det har att göra med just depressionen, oron, att det aktiverar alla beskyddarinstinkter - att det egna lidandet är som ett grått filter och appliceras likaväl på barnen. Ju mer deprimerad, ju sämre förmåga att särskilja vem som är vem, vem som mår vad. Jag tror hon ser sitt lidande i A. och mår hon förbannat dåligt så bilden på A blir fel.
När det sen når en peak med nästa barn blir det burnout. Jag tror inte hon övertalade honom men hela situationen drar ner dom båda, eller som jag skrivit innan att deras relation förstärks (synergism), att de är varandras sämsta stöd och värsta rådgivare. De allieras via sjukdomen. Jag tror dock att H var mer nedstämd över tid, en mer sugande depression men att de var i lika eländigt skick på slutet (Moas diagnos på hösten).
Var och en är fungerande när det är som det ska, men inte när barnen blir sjuka. Frågan är också (då det det inte skedde tillfrisknande) om de i sitt depressiva tillstånd tänkt typ:
vad ska då omgivningen för övrigt tillföra om inte psykiatriker och läkare kan?
De drar sig inåt i sin bubbla alltså och verkar fullständigt ha glömt bort sig själva; det är överfokus på barnen.
Omständig förklaring men det är funderingar in progress.