• 1
  • 2
2019-01-28, 09:29
Medlem
Hej

Har en Volvo V70+B, årsmodell 2011 diesel ,D3. Har problem men bränslemätaren som visar strax över kvartstank även om jag tankat fullt. Den går även ner på reserven, fast jag bara får i för ca 300 kr när jag sedan tankar den full. Någon som haft samma problem eller som har en aning om vad felet kan vara? Mjukvara? Givare? Är ett ett vanligt fel? Hittar en del på nätet men när jag ringde Volvo verkar de inte vilja kännas s vid felet. Tacksam för svar, då jag köpte bilen av handlare för två månader sedan kan det vara bra att ha lite kött på benen när jag nu reklamerat felet.
Citera
2019-01-28, 09:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Låter som om nivåsensorn visar fel eller någon förändring på skalan i mjukvaran till denna.
Du ska absolut kunna gå tillbaka med detta fel till handlaren då du bör ha minst 3 månaders garanti om bilen är köpt hos dem.

Kolla med tidigare ägare om du kan få fram detta, ska inte vara omöjligt via CarFax.

Jag har inte hört om problemet tidigare iallafall.
Citera
2019-01-28, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikfura
Hej

Har en Volvo V70+B, årsmodell 2011 diesel ,D3. Har problem men bränslemätaren som visar strax över kvartstank även om jag tankat fullt. Den går även ner på reserven, fast jag bara får i för ca 300 kr när jag sedan tankar den full. Någon som haft samma problem eller som har en aning om vad felet kan vara? Mjukvara? Givare? Är ett ett vanligt fel? Hittar en del på nätet men när jag ringde Volvo verkar de inte vilja kännas s vid felet. Tacksam för svar, då jag köpte bilen av handlare för två månader sedan kan det vara bra att ha lite kött på benen när jag nu reklamerat felet.
Ja, du har nog rätt i dina spekulationer om VAD som är fel. Har du nu köpt bilen av en handlare så bör du oavsett få det på garantin.
Tyvärr är det inte tillräckligt vanligt fel att det kan klassas som vanligt. Saker går sönder o då är det bara att laga. Du kan självklart låta bli att laga med vilket då resulterar i att du själv får betala det dagen du ska sälja bilen.
Citera
2019-01-28, 10:03
Medlem
Tror du det är mjukvara? Lite grön på detta område.
Citera
2019-01-28, 10:13
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Tror du det är mjukvara? Lite grön på detta område.

Signalen från en nivågivare blir till en strömsignal (4-20 mA) eller spänningssignal (0-10v) i en omvandlare som sen skickas via ett interface där värdet omvandlas till att visa värdet på mätaren mellan 0-100%. Det är så det funkar inom industrin iallafall och jag tror man använder sig av liknande funktioner hos en bil.

Så har felet uppkommit efter någon form av uppgradering av mjukvaran så kan det vara vara felet eller så är det omvandlare eller givare som felet sitter i.
Citera
2019-01-28, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Signalen från en nivågivare blir till en strömsignal (4-20 mA) eller spänningssignal (0-10v) i en omvandlare som sen skickas via ett interface där värdet omvandlas till att visa värdet på mätaren mellan 0-100%. Det är så det funkar inom industrin iallafall och jag tror man använder sig av liknande funktioner hos en bil.

Så har felet uppkommit efter någon form av uppgradering av mjukvaran så kan det vara vara felet eller så är det omvandlare eller givare som felet sitter i.

Tackar för det. Ska åka till säljarens verkstad i Falköping, tar 1,5 timmar för mig. De hade tydligen en aning om vad det kunde vara sa säljaren. Hoppas det går att lösa för jobbigt att behöva tanka hela tiden fast bränsle finns. Dessutom fungerar inte dieselvärmare ifall bränslenivån är låg, trots att det finns bränsle. Stannar bilen om reserven tar slut, fast att det finns bränsle? Alltså får jag soppatorsk för att bilen tror att den inte har bränsle?
Citera
2019-01-28, 11:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Tackar för det. Ska åka till säljarens verkstad i Falköping, tar 1,5 timmar för mig. De hade tydligen en aning om vad det kunde vara sa säljaren. Hoppas det går att lösa för jobbigt att behöva tanka hela tiden fast bränsle finns. Dessutom fungerar inte dieselvärmare ifall bränslenivån är låg, trots att det finns bränsle. Stannar bilen om reserven tar slut, fast att det finns bränsle? Alltså får jag soppatorsk för att bilen tror att den inte har bränsle?
Nej du får inte soppatorsk förrän dieseln är slut. Med största sannolikhet är det givaren i tanken som behöver rengöras/bytas. Felsökningen är enkel (ohm mätning) så dom borde hitta felet på 10 minuter, men att byta givaren tar längre tid då den sitter ihop med bränslepumpen om jag inte minns fel...
Senast redigerad av kimdah2002 2019-01-28 kl. 11:37.
Citera
2019-01-28, 11:32
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Dessutom fungerar inte dieselvärmare ifall bränslenivån är låg, trots att det finns bränsle. Stannar bilen om reserven tar slut, fast att det finns bränsle? Alltså får jag soppatorsk för att bilen tror att den inte har bränsle?
Bra fråga. Ryggmärgsreflexen säger nej, men eftersom det är mjukvara inblandat och mängder av sammankopplade elektroniska system så...
Enda sättet att veta är att prova.
Citera
2019-01-28, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nej du får inte soppatorsk förrän dieseln är slut. Med största sannolikhet är det givaren i tanken som behöver rengöras/bytas. Felsökningen är enkel (ohm mätning) så dom borde hitta felet på 10 minuter, men att byta givaren tar längre tid då den sitter ihop med bränslepumpen om jag inte minns fel...

Är du helt hundra på det. Kan inte bilen gå på vad datorn säger?
Citera
2019-01-28, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Bra fråga. Ryggmärgsreflexen säger nej, men eftersom det är mjukvara inblandat och mängder av sammankopplade elektroniska system så...
Enda sättet att veta är att prova.

Ja lite lurigt tänker jag, då datorn ju styr bilen... mer el mindre iallafall. Nja inte så sugen på att testa faktiskt...
Citera
2019-01-28, 13:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Är du helt hundra på det. Kan inte bilen gå på vad datorn säger?
Ja helt 100 tills bränslet tar slut. Givaren i tanken visar bara nivån inget mer...
Citera
2019-01-28, 14:05
Medlem
Givaren är en vanlig potentiometer som slits, byt ut och testa om det fungerar.
Borde även gå att mäta sig till. Vissa har dubbla potentiometrar, kan vara därför den visar upp till en viss nivå!?

Kan även tänka mig att själva enheten skickar felaktig signal, men hur som helst skulle jag testa byta till en ny eller ev en beggad fungerande givare från skroten. Borde inte vara så dyr och jobbet på moderna bilar är ofta ganska enkelt.
Tog knappt 10 minuter att byta på Volvo 240 och 740 när man väl lyckats lossa kablar och slangar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in