2019-01-27, 13:24
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Nu har det kommit en sammanställning av väljaropinionen som är framtagen av SIFO för Ekots räkning. Hälften av de tillfrågade är från tiden efter regeringsbildningen, så det är fortfarande för tidigt att säga något definitivt om läget. Siffrorna ser ut enligt följande:

S: 30.5
V: 8.0
MP: 3.9

M: 18.9
L: 3.9
KD: 6.8
C: 7.5

SD: 19.1

Det som förvånar mig är att det inte går att se någon förflyttning från S till V, men som sagt, det är kanske lite för tidigt för att kunna se detta ännu.

Det är en tröghet i en sån här sammanställning, jag skulle titta mer på Inzio/Aftonbladet som hade intervjuer efter JÖK enbart.
Där flyttade väl 2 % från S till V? Och både L och Mp rasade under 4 %!
2019-01-28, 07:50
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Nu har det kommit en sammanställning av väljaropinionen som är framtagen av SIFO för Ekots räkning. Hälften av de tillfrågade är från tiden efter regeringsbildningen, så det är fortfarande för tidigt att säga något definitivt om läget. Siffrorna ser ut enligt följande:

Det som förvånar mig är att det inte går att se någon förflyttning från S till V, men som sagt, det är kanske lite för tidigt för att kunna se detta ännu.
V agerar ju stödhjul åt högerreformer i nuläget, så det kanske inte är en självklarhet att vänster-sosseväljare hoppar till V.
2019-01-28, 08:02
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

S 117
V 31
Mp 0
M 73
L 0
Kd 26
C 29
Sd 73

Regeringen S+C 146 S+C med stöd av V 177
Konservativa 172

Röda 148
Allians 128
Sd 73

Ser man till utvecklingen i Frankrike där de röda halsdukarna demonstrerat mot de gula västarna så verkar gruppen Liberaler + Röda ha framtiden för sig. Vi ser ju även i Sverige dessa gruppers värdegemenskap.

Röda halsdukarna är inte de fattigaste utan tjänstemän, konstnärer, journalister och arbetare som klarat sig bra när andra blivit fattiga. Etablissemangets stödtrupper kommer säkert att uppträda även i Sverige. Förslagsvis när mynttorgsaktivisterna demonstrerar.
Senast redigerad av Returpapper 2019-01-28 kl. 08:10.
2019-01-28, 08:38
Medlem
Citat:
Jag håller med Svenne-i-Banan. Om ni ska diskutera relationen mellan de borgerliga partierna och SD, borde ni försöka hitta någon annan tråd att göra detta i. Jag är säker på att det finnas någon lämpligare tråd för detta än denna. Här tycker jag att vi ska hålla oss till att diskutera resultatet av OU och vad dessa kan bero på.

Håller inte med här. Relationen mellan de borgerliga och (SD) är helt klart relevant för att förstå opinionsmätningarna. Åtminstone i fallet (L) kan nog en del av rörelserna förstås som indragna stödröster från (M) nu när Sovjet-liberalerna visat sig prioritera avståndstagande från (SD) framför att behålla sin plats i det borgerliga blocket.

Åtminstone stödröster bestäms ju av lojalitet med ett regeringsalternativ. Här har (SD) ställt till det genom att omöjliggöra för de traditionella blocken att bilda regering ensamma. Relationen till (SD) är alltså viktig för att förstå vissa opinionsrörelser.
2019-01-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Håller inte med här. Relationen mellan de borgerliga och (SD) är helt klart relevant för att förstå opinionsmätningarna. Åtminstone i fallet (L) kan nog en del av rörelserna förstås som indragna stödröster från (M) nu när Sovjet-liberalerna visat sig prioritera avståndstagande från (SD) framför att behålla sin plats i det borgerliga blocket.

Åtminstone stödröster bestäms ju av lojalitet med ett regeringsalternativ. Här har (SD) ställt till det genom att omöjliggöra för de traditionella blocken att bilda regering ensamma. Relationen till (SD) är alltså viktig för att förstå vissa opinionsrörelser.

Jag var medveten om att mitt inlägg kunde missförstås. Jag menar givetvis inte att denna relation är ointressant för att förstå OU. Jag försökte enbart att stävja "språket" på denna tråd, så att vi som är intresserade av att diskutera relationen mellan OU och röstförändringar mellan partierna kan göra det utan att det uppstår hätska kommentarer om varandra på denna tråd.
2019-01-28, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
V agerar ju stödhjul åt högerreformer i nuläget, så det kanske inte är en självklarhet att vänster-sosseväljare hoppar till V.

Låt oss vänta och se. Det är helt upp till hur V hanterar det läge som de befinner sig i. Om de tar avstånd från varje förändring mot höger som S gör, kommer vänsterväljarna inom S absolut att flytta sig vänster ut.
2019-01-28, 09:32
Medlem
NorthernAngels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan

Jag tror många som är vänster tvekar om vad de skall göra. Sossar kanske funderar på V men vad skall V-väljare som är emot att V röstade fram den nya regeringen göra? Hitta nya alternativ utanför riksdagen, som KP? Samma med MP-väljare som är vänster, många höga företrädare lämnar partiet; var går de? Några till V kanske.
2019-01-28, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Det är en tröghet i en sån här sammanställning, jag skulle titta mer på Inzio/Aftonbladet som hade intervjuer efter JÖK enbart.
Där flyttade väl 2 % från S till V? Och både L och Mp rasade under 4 %!
Korrekt, och det bör kanske tilläggas att väljarströmmar pga plötsligt missnöje rör sig lika trögt som en krogkö vid löning. Det säger inte poff pang och vips har alla förflyttat sig från en mätning till nästa, det tar ett antal månader.

Som exempel på “ras vi minns” kan nämnas när M år 2017 föll från 22% till 15%. Det tog ett halvår och förlöpte ungefär som en mobilladdning, först quick charge (halva raset skedde 2 första månaderna) och sista biten trickle charge. Samma var det med Juholt, hela raset från 33% till 24% tog från augusti 2011 till januari 2012 då han avgick.

I slutet av mars vet vi om det blir små eller stora rörelser till följd av JÖK. Jag tippar att S kommer att tappa stort till V och ganska stort till SD. S kommer att falla från 30% till runt 25% varav 3,5% kommer att gå till V och 1,5% till SD.
2019-01-28, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Korrekt, och det bör kanske tilläggas att väljarströmmar pga plötsligt missnöje rör sig lika trögt som en krogkö vid löning. Det säger inte poff pang och vips har alla förflyttat sig från en mätning till nästa, det tar ett antal månader.

Som exempel på “ras vi minns” kan nämnas när M år 2017 föll från 22% till 15%. Det tog ett halvår och förlöpte ungefär som en mobilladdning, först quick charge (halva raset skedde 2 första månaderna) och sista biten trickle charge. Samma var det med Juholt, hela raset från 33% till 24% tog från augusti 2011 till januari 2012 då han avgick.

I slutet av mars vet vi om det blir små eller stora rörelser till följd av JÖK. Jag tippar att S kommer att tappa stort till V och ganska stort till SD. S kommer att falla från 30% till runt 25% varav 3,5% kommer att gå till V och 1,5% till SD.

Jag tycker ändå att det är intressant att följa vad som händer under de närmaste veckorna. Då kommer vi att få se vilka som är spontant besvikna på den högersväng som S har gjort i.o.m. de 72 punkterna i JA.
Därefter beror nog eventuella förändringar mera på hur regeringsarbetet går, än på väljarnas reaktion på denna högersväng.
2019-01-28, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Att (SD) skulle ta 1.5% från (S) på grund av JÖKen vore en önskedröm. Det som jag är intresserad av dock är att (L) skall tappa minst lika mycket till (M). Att (L) åker ur EU parlamentet nu efter detta svek vore en fantastisk julklapp. Frågan är hur realistiskt det är men hoppas kan man alltid göra

Skulle (S) tappa till 25% så börjar det väl knorras lite i leden men jag tror inte att (S) kommer att avsluta något samarbete. De får inte panik så lätt.

När det gäller (L) så kan de nog få panik men de har inget realistiskt alternativ till att fortsätta nu. Det man verkligen kan hoppas på är att (C) börjar tappa stort. Får de panik och Annie Lööf ser sin popularitet försvinna så kanske något kan hända....
2019-01-28, 11:21
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
FBerntsson Att (SD) skulle ta 1.5% från (S) på grund av JÖKen vore en önskedröm. Det som jag är intresserad av dock är att (L) skall tappa minst lika mycket till (M). Att (L) åker ur EU parlamentet nu efter detta svek vore en fantastisk julklapp. Frågan är hur realistiskt det är men hoppas kan man alltid göra

L hade sort stöd i förra EU valet troligen från EU vänliga moderater. Fåfängt hopp att L förlorar allt i det valet. I riksdagsvalet där sviktar stödet men det ligger för långt bort för att oroa Björklund.

Men förlora i förhållande till förra EU-valet kommer L självklart att göra!

Citat:
Skulle (S) tappa till 25% så börjar det väl knorras lite i leden men jag tror inte att (S) kommer att avsluta något samarbete. De får inte panik så lätt.

S trupperna är sammansatta av tröga och ointresserade gamlingar som behöver kraftfull pushning genom en jätteskandal för att börja röra på sig. På 3,5 år kan det ju tappa lite förhoppningsvis.

Citat:
När det gäller (L) så kan de nog få panik men de har inget realistiskt alternativ till att fortsätta nu. Det man verkligen kan hoppas på är att (C) börjar tappa stort. Får de panik och Annie Lööf ser sin popularitet försvinna så kanske något kan hända....

Ja centern är nog de som lättas går att skapa panik hos, så att det säger upp stödet till regeringen. Börjar de åka ner under 6% då kan det mycket väl bli nyval under mandatperioden. Men centerväljaren är orationella, då avser jag inte stureplansliberalerna, de vet vad de vill. Även flykting vänliga batikkärringarna i städerna, vet vad de vill.

Men den större gruppen lantisarna de kan bli yra i mössan när de fått överdoser av partiets verkliga politik sådan de varit måttligt medvetna om tidigare. När de ser att de och storstadsliberalerna och batikhäxorna har föga gemensamt så kan väljarflykten börja.
Senast redigerad av Returpapper 2019-01-28 kl. 11:24.
2019-01-28, 22:29
Medlem
JagheterRulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthernAngel
Jag tror många som är vänster tvekar om vad de skall göra. Sossar kanske funderar på V men vad skall V-väljare som är emot att V röstade fram den nya regeringen göra? Hitta nya alternativ utanför riksdagen, som KP? Samma med MP-väljare som är vänster, många höga företrädare lämnar partiet; var går de? Några till V kanske.

Ja, inte går de till SD iaf. Soffan eller blankröst vid nästa val tippar jag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in