Citat:
FBerntsson Att (SD) skulle ta 1.5% från (S) på grund av JÖKen vore en önskedröm. Det som jag är intresserad av dock är att (L) skall tappa minst lika mycket till (M). Att (L) åker ur EU parlamentet nu efter detta svek vore en fantastisk julklapp. Frågan är hur realistiskt det är men hoppas kan man alltid göra
L hade sort stöd i förra EU valet troligen från EU vänliga moderater. Fåfängt hopp att L förlorar allt i det valet. I riksdagsvalet där sviktar stödet men det ligger för långt bort för att oroa Björklund.
Men förlora i förhållande till förra EU-valet kommer L självklart att göra!
Citat:
Skulle (S) tappa till 25% så börjar det väl knorras lite i leden men jag tror inte att (S) kommer att avsluta något samarbete. De får inte panik så lätt.
S trupperna är sammansatta av tröga och ointresserade gamlingar som behöver kraftfull pushning genom en jätteskandal för att börja röra på sig. På 3,5 år kan det ju tappa lite förhoppningsvis.
Citat:
När det gäller (L) så kan de nog få panik men de har inget realistiskt alternativ till att fortsätta nu. Det man verkligen kan hoppas på är att (C) börjar tappa stort. Får de panik och Annie Lööf ser sin popularitet försvinna så kanske något kan hända....
Ja centern är nog de som lättas går att skapa panik hos, så att det säger upp stödet till regeringen. Börjar de åka ner under 6% då kan det mycket väl bli nyval under mandatperioden. Men centerväljaren är orationella, då avser jag inte stureplansliberalerna, de vet vad de vill. Även flykting vänliga batikkärringarna i städerna, vet vad de vill.
Men den större gruppen lantisarna de kan bli yra i mössan när de fått överdoser av partiets verkliga politik sådan de varit måttligt medvetna om tidigare. När de ser att de och storstadsliberalerna och batikhäxorna har föga gemensamt så kan väljarflykten börja.