2019-01-26, 23:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IKN
Bara för att C och L har SD-fobiska partiledare nu, innebär inte att de kommer att ha det för nästa period. Räcker med att få "någorlunda" neutrala partiledare likt de vi redan har hos M och KD, och saken är biff. Sedan är det större sannolikhet att S och M på något sätt samverkar än att SD skulle få en officiell samarbetspartner.

Om högern ska regera måste det bli med stöd av SD annars är det kört, det är bara att ta in det hur jobbigt det än är. Om C och L omvänder sig eller inte kommer inte förändra detta.
2019-01-26, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om högern ska regera måste det bli med stöd av SD annars är det kört, det är bara att ta in det hur jobbigt det än är. Om C och L omvänder sig eller inte kommer inte förändra detta.

För mig är det inte jobbigt, varför tror du det? Och det är en enorm skillnad mellan "att få stöd" och "ett officiellt samarbete". Det räcker att borgarpartierna lägger fram en budget och förslag som SD kan acceptera så kan de bilda regering.
2019-01-26, 23:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
För mig är det inte jobbigt, varför tror du det? Och det är en enorm skillnad mellan "att få stöd" och "ett officiellt samarbete". Det räcker att borgarpartierna lägger fram en budget och förslag som SD kan acceptera så kan de bilda regering.

Det hörs på dig som det är jobbigt för dig men det är kanske lindrar om du intalar dig själv att det är lugnt. Men om vi fokuserar på sak så räcker det inte alls med att C+L omvänder sig och är beredd att vara beroende och att M+KD tar tillbaks de otrogna partierna, det går helt enkelt inte att regera när underlaget är så svagt att alla förslag de lägger kräver stöd av SD. En sådan regering lever inte länge utan förhandlingar med SD.
2019-01-26, 23:40
Medlem
Citat:
Det hörs på dig som det är jobbigt för dig men det är kanske lindrar om du intalar dig själv att det är lugnt. Men om vi fokuserar på sak så räcker det inte alls med att C+L omvänder sig och är beredd att vara beroende och att M+KD tar tillbaks de otrogna partierna, det går helt enkelt inte att regera när underlaget är så svagt att alla förslag de lägger kräver stöd av SD. En sådan regering lever inte länge utan förhandlingar med SD.

Öh, du tror att jag är sjuklöverist? Ha ha det var ett roligt skämt såhär nära natten. Tack för det.

Du är ett typexempel på en naiv SDare som tror att SD har så mycket att säga till om, när i de realiteten är ett dörrmatteparti, precis som V fast på andra sidan. SD röstade igenom M+KD-budgeten senast utan att få ett enda skit tillbaka för det. Tänk dig då om borgarna skulle lägga fram förslag som SD faktiskt gillar, och då främst i invandringsfrågan. Då kommer det givetvis fungera. Sverige har haft många minoritetsregeringar tidigare.

Men som sagt är det fortfarande större risk att S och M kommer fram till någon "deal". Redan efter detta val satte sig Löfven och Kristersson och diskuterade någon form av lösning. Efter nästa val då SD är ännu större lär deras samarbetsvillighet vara än större.

Men gå du och hoppas på att SD kommer att få samarbeta med någon från sjuklövern. Det kommer liksom inte att hända. Och om verkligen inte C och L kan finna sig i ett få SDs stöd i framtiden även utan Lööf och Björklund, och om S och M verkligen inte kan samverka på något sätt... nej då kommer vi dessvärre att få leva med röda regeringar från och med nu. Kul va?
2019-01-26, 23:55
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Men få stöd innebär ju att man måste förhålla sig till vad SD tycker. Det är ännu "värre" än att behöva samarbeta egentligen. Ärligt talat kan man inte bedriva seriös politik på det sättet i längden. Och det är ju även anledningen till varför det ser som det gör idag, dvs, man kommer ingen vart med det. Ulf Kristersson trodde knappast på det själv. Han var snarare pressad att få till något till varje pris, även om regeringen skulle bli väldigt svag och inte hålla länge..samtidigt som man skulle göra C, L och SD nöjda..fast på helt olika sätt..dock en omöjlig kombination och ej trovärdig. Jag tror han visste det innan med, men han hade uppdraget att köra "ända in i kaklet", för att tysta interna kritiken som hade uppstått som en konsekvens av DÖ från förra mandatperioden.
2019-01-27, 00:12
Medlem
Citat:
Du verkar mest vara desperat eftersom du fantiserar ihop en bild av andra som du inte har underlag för, det säger en hel del om dig men inget om någon annan. Hoppas du kommer över dina psykiska besvär.

Vill du prata vidare om dina psykoser kanske vi borde ta det i ett annat forum eller pm.

På vilket sätt är jag desperat, och hur? Snälla berätta även vilka psykoser som jag lider av. Jag försöker bara få in vett i naiva Sverigedemokrater. Inse att vuxenmobbningen är här för att stanna. Majoriteten av er kommer sitta här om fyra år och gagga om samma skit igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Men få stöd innebär ju att man måste förhålla sig till vad SD tycker. Det är ännu "värre" än att behöva samarbeta egentligen. Ärligt talat kan man inte bedriva seriös politik på det sättet i längden. Och det är ju även anledningen till varför det ser som det gör idag, dvs, man kommer ingen vart med det. Ulf Kristersson trodde knappast på det själv. Han var snarare pressad att få till något till varje pris, även om regeringen skulle bli väldigt svag och inte hålla länge..samtidigt som man skulle göra C, L och SD nöjda..fast på helt olika sätt..dock en omöjlig kombination och ej trovärdig. Jag tror han visste det innan med, men han hade uppdraget att köra "ända in i kaklet", för att tysta interna kritiken som hade uppstått som en konsekvens av DÖ från förra mandatperioden.

Nej det är inte värre. Seriös politik existerar inte i svensk politik, så det skulle knappast bli någon större skillnad. Jag ser inte hur Sverige någonsin kommer få seriös politik, såtillvida inte SD skulle få ensam majoritet.
2019-01-27, 10:36
Medlem
Citat:
På vilket sätt är jag desperat, och hur? Snälla berätta även vilka psykoser som jag lider av. Jag försöker bara få in vett i naiva Sverigedemokrater. Inse att vuxenmobbningen är här för att stanna. Majoriteten av er kommer sitta här om fyra år och gagga om samma skit igen.

Nej det är inte värre. Seriös politik existerar inte i svensk politik, så det skulle knappast bli någon större skillnad. Jag ser inte hur Sverige någonsin kommer få seriös politik, såtillvida inte SD skulle få ensam majoritet.

Jag håller med Svenne-i-Banan. Om ni ska diskutera relationen mellan de borgerliga partierna och SD, borde ni försöka hitta någon annan tråd att göra detta i. Jag är säker på att det finnas någon lämpligare tråd för detta än denna. Här tycker jag att vi ska hålla oss till att diskutera resultatet av OU och vad dessa kan bero på.
2019-01-27, 10:41
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Kanske det. Men då måste man byta Partiedning. Den nuvarande kastade sig ju framför Löfvens föttar i sin iver att agera dörrmatta. Total avsaknad av stake, helt helt enkelt. På sociala medier så var ju "fotfolket" måttligt imponerade, likaså längre ned i organisationen. Det bubblar, jäser och fräser som i en mäskdunk i vänsterleden.
Vs väljare har dock inte så mycket anant att välja på, egentligen. Fi är för utfreakade, C för liberala, Mp, tja... Ungefär samma som V, kanske lit för liberala dom också egentligen. Så det blir nog V eller soffan för missnöjda Vpk'are.
Hade man satt sig på tvären och tvingat fram ett ekstraval för att pressa fram en mer vänsterorienterad politik så hade man kunnat växa och det rejält. Men inte nu.
Leif D blir förvånad om V växer något mer under mandatperioden, så vitt man inte ändrar kurs. Och det kan man ju göra.

Nej, det kan man inte då en sådan kursändring innebär att det blir ett extremt fokus på att man behöver SD:s hjälp. I skydd av oredan inför regeringsbildningen skulle detta inte fått lika mycket uppmärksamhet vilket gjorde det till ett gyllene tillfälle att sänka Löfvén.

Det är inte alls samma sak att göra det 1 år senare när lite till inget händer i inrikespolitiken och således allt fokus kommer landa i "samarbeta med SD".
2019-01-27, 10:51
Medlem
Nu har det kommit en sammanställning av väljaropinionen som är framtagen av SIFO för Ekots räkning. Hälften av de tillfrågade är från tiden efter regeringsbildningen, så det är fortfarande för tidigt att säga något definitivt om läget. Siffrorna ser ut enligt följande:

S: 30.5
V: 8.0
MP: 3.9

M: 18.9
L: 3.9
KD: 6.8
C: 7.5

SD: 19.1

Det som förvånar mig är att det inte går att se någon förflyttning från S till V, men som sagt, det är kanske lite för tidigt för att kunna se detta ännu.
2019-01-27, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Nu har det kommit en sammanställning av väljaropinionen som är framtagen av SIFO för Ekots räkning. Hälften av de tillfrågade är från tiden efter regeringsbildningen, så det är fortfarande för tidigt att säga något definitivt om läget. Siffrorna ser ut enligt följande:

Det som förvånar mig är att det inte går att se någon förflyttning från S till V, men som sagt, det är kanske lite för tidigt för att kunna se detta ännu.
Det är helt klart intressant, men som du skriver så är det för tidigt att helt utvärdera vilken trend som kommer att infinna sig efter januariöverenskommelsen.
2019-01-27, 11:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan

Ibland kan det vara svårt att se förflyttningar enbart med opinionssiffror, det kan behövas undersökningar där man uppger vad man tidigare röstat på.

Det kan t.ex. vara så att C+L har tappat en del som går till originalet, dvs. S. S tappar till V och V tappar till mer extrema partier utanför riksdagen. Om det skulle vara så kan siffrorna för både S och V vara konstanta trots att väljare har vandrat vänsterut. Gruppen övriga skulle då dock öka och jag vet inte om vi kan se det.
2019-01-27, 12:15
Medlem
Citat:
Ibland kan det vara svårt att se förflyttningar enbart med opinionssiffror, det kan behövas undersökningar där man uppger vad man tidigare röstat på.

Det kan t.ex. vara så att C+L har tappat en del som går till originalet, dvs. S. S tappar till V och V tappar till mer extrema partier utanför riksdagen. Om det skulle vara så kan siffrorna för både S och V vara konstanta trots att väljare har vandrat vänsterut. Gruppen övriga skulle då dock öka och jag vet inte om vi kan se det.

Gruppen Övriga har gått upp 0.3 procentenheter, så det kan ligga något i det du skriver.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in