2019-01-27, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AKaye
Tack för konstruktiv input. Denna text tillför verkligen något.

Min fundering: Om man ser dessa varianter som steg på en trappa; nog nådde han åtminstone upp till self-righteous?

Vill du läsa mer så hade wikipediasidan en länkad artikel också som jag tycker var hyfsad:
https://www.bbc.com/news/science-environment-23686913

Jag tänker att det ska mest ses som fyra huvudstråk, och att det är vanligt med lite inslag av flera.

Han hade ju kraschad ekonomi också?

Inte otänkbart att han tyckte ex-frun var så hemsk att det skulle vara dåligt för barnen att växa upp med henne.

Osv.
Citera
2019-01-27, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Skulle man inte efter att ha läst om fb inspelningen säga att han uppfyller alla tre?

Jo. Försöker göra mig en begriplig bild av det hela. Tänker mig att det kan vara att hans "säck" rymmer alla tre och ett ? på fyran.
Citera
2019-01-27, 21:12
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pansarbritta
Jag har själv upplevt känslorna att känna att man vill hämnas när ett ex varit iskall och betett sig som om de sket i om jag levde eller dog. Min tänkta hämnd var självklart inte mord dock.. Dock så agerade jag inte på dem känslorna. Det var väldigt svårt att stå emot, men jag gjorde det som var rätt.

De flesta av oss har någon gång funderat på självmord eller att skada någon, kanske till och med döda någon. Men som du skriver har vi "inbyggda spärrar" som hindrar oss. Dessa spärrar kan övervinnas genom avtrubbning, tex om du dödar många under ett krig. Spärren att döda sina egna barn är oöverkomlig för nästan alla. Vissa föds utan dessa spärrar, dessa individer benämner vi klassiskt som psykopater. Diagnosen används inte längre i Sverige.

Citat:
S hade dock mycket grövre problem och hade varit med om mer tragedier än vad jag hade, och han var så pass på botten att han sket totalt i att stå emot. Därför så kan jag på något plan förstå hur hans tankegång gick och jag är inte en av dem som endast rundar av det till ren ondska. Svek och hjärtesorg är nog de svåraste känslorna att hantera.

Den enda tragedin jag ser i hans liv är när dansbandssångerskan hängde sig! Resten är bara livshändelser som många av oss råkar ut för. Tvärt om var SR lyckolottad. Levde ett liv där han fått möjlighet att jobba med sitt intresse, kunnat ta över en familjegård samt fått två friska barn!
Citera
2019-01-27, 21:23
Medlem
KirkHammetts avatar
Videoinspelningen föreställer alltså en människa som vet om att inom några minuter kommer jag inte längre att leva.

"och nu tror jag att snuten kommer.. Vi hörs hejrå" -- Ett oerhört ångestladdad moment i videon. Nu dör jag om några sekunder.

Det här framkallar stark dödsångest att se på. Ingens liv har blivit bättre av att ta del av den här händelsen.
Citera
2019-01-27, 21:23
Medlem
Klart tänkbart scenario

Citat:
Givetvis så är det inte någon annans fel än gärningsmannen att det slutade som det gjorde. Andra människor och händelser har nog påverkat hans beslut däremot.

Som han sa var K iskall, elak och empatilös. Hans känslor för henne var inte över, medan hon redan träffat en ny man. Det visades tydligt i videon, då hela motivet till detta hade med henne att göra. Hans bästa vän gick bort, och K fortsatte behandla honom likadant..

Så förstörd psykiskt som S var efter sin bästa vän gått bort, en fru som behandlar honom som luft, och allt annat så är det fullt möjligt att han redan gett henne "hintar" om att han skall ta livet av sig, och hon har inte reagerat som om hon brydde sig. Någonstans där tror jag han bestämde sig för att ta med sig barnen som hämnd. Jag tror nog han tänkte på K som en ond kärring pga hur kall hon var mot honom, medans K själv förmodligen bara var över honom och helt enkelt var kall för att han skulle komma över henne också. Kvinnor beter sig ofta så när ett förhållande tar slut.

Jag tror starkt på att om hon agerat på ett annat sätt, och S fått stöd så hade det inte slutat som det gjorde..

Detta är ett kärleksdrama med en jävligt dålig utgång..

Edit: Det är också möjligt att han blev instabil när vännen dog, och hörde av sig till exet och behövde henne, sa att han saknade henne, och det var en fet smäll i ansiktet när han fick höra att hon träffat en ny. Sen spårade det ur.
Citera
2019-01-27, 21:28
Medlem
Rosamunds avatar
En reporter gick ju in och tittade på filmen samma kväll/natt direkt efter han fick reda på att morden skett.

Artikeln var inte särskilt positiv för Samuel må jag säga då han kallades självömkande oempatisk m.m. i videon.

Denna journalist var väl inte vän med Samuel. Kan inte videon varit offentlig?
Citera
2019-01-27, 21:29
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Även om han la upp den för att bara vännerna skulle kunna se den så tror jag Facebook fungerar så att så snart en vän kommenterar så kan även den personens vänner se den. Kan någon bekräfta?

La han ut den för sina vänner eller la han ut den som offentlig?
Beror ju på vilken sekretessinställning han hade.
Senast redigerad av Flashig78 2019-01-27 kl. 21:31.
Citera
2019-01-27, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KirkHammett
Videoinspelningen föreställer alltså en människa som vet om att inom några minuter kommer jag inte längre att leva.

"och nu tror jag att snuten kommer.. Vi hörs hejrå" -- Ett oerhört ångestladdad moment i videon. Nu dör jag om några sekunder.

Det här framkallar stark dödsångest att se på. Ingens liv har blivit bättre av att ta del av den här händelsen.
Och detta är vad han ville ge som sista minnesbild till alla de vänner som fick tillgång till sändningen att han efter att ha dödat sina barn kunde sitta och spela in och prata om skrivna brev och hat mot exet inte den minsta tanke på vännerna
Citera
2019-01-27, 21:32
Medlem
Grandiosos avatar
What makes a father kill his children?
Citat:
When the relationship fractures, the bond is cut. And, in some cases, it seems that the children are no longer seen as people in their own right, with their own hopes, disappointments, agonies and joys, but as a continuation of the grandiose self.
https://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/9596608/What-makes-a-father-kill-his-children.html

https://www.youtube.com/watch?v=Xj5KNrngcbc

Citat:
''Homicide-suicide is their final act of control,'' she said. ''Very often they let their wives survive to experience the extreme pain of losing their children.''
https://www.smh.com.au/national/obsessive-love-lost-why-some-fathers-kill-20110517-1eri9.html#ixzz1MnyhFHhB
Senast redigerad av Grandioso 2019-01-27 kl. 21:53.
Citera
2019-01-27, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Vill du läsa mer så hade wikipediasidan en länkad artikel också som jag tycker var hyfsad:
https://www.bbc.com/news/science-environment-23686913

Jag tänker att det ska mest ses som fyra huvudstråk, och att det är vanligt med lite inslag av flera.

Han hade ju kraschad ekonomi också?

Inte otänkbart att han tyckte ex-frun var så hemsk att det skulle vara dåligt för barnen att växa upp med henne.

Osv.

Kraschad ekonomi är obekräftat så vitt jag vet, men om finansiell oro var med i bilden lade det säkert sten till börda.

Artikeln ovan var bra den med.

Hoppas många som spekulerar vilt läser dessa två + denna: https://www.bbc.com/news/uk-england-22213942
Citera
2019-01-27, 21:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
What makes a father kill his children?
https://www.telegraph.co.uk/news/uknews/crime/9596608/What-makes-a-father-kill-his-children.html
https://www.youtube.com/watch?v=Xj5KNrngcbc

https://www.smh.com.au/national/obsessive-love-lost-why-some-fathers-kill-20110517-1eri9.html#ixzz1MnyhFHhB

Ja, det är redan konstaterat för min del att en av faktorerna är hat och hämndbegär vilket brukar vara fallet när separation är inblandat vid barnamord.

Jag länkade till Jerzys artikel igår där de faktorer som förekommer finns uppräknade. Hämndbegär vid separation var ett av dem.
Psykisk ohälsa ett annat.

Finns det tvivlare i tråden kan jag bara be dem göra research och prata med fler psykologer, kriminologer m.m.

Edit: Jerzy är forskare och professor inom kriminologi sedan många år tillbaka.
Senast redigerad av Rosamund 2019-01-27 kl. 21:42.
Citera
2019-01-27, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det du skriver stämmer precis om det är så att samboparet inte har köpt bostaden för att bo där gemensamt.
I ditt fall måste det vara så att din mors sambo flyttade in hos henne, de köpte alltså inte bostaden ihop.
Möjligen kan det vara så att sambolagen inte gäller för de par som flyttade ihop innan sambolagen kom till.

Sedan sambolagen kom till gäller den, se tidigare inlägg som jag citerade.

Sambolagen kom till 2003.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in