Jag stödjer detta, då jag tydligen är en av de få som tar klimatproblemen på faktiskt allvar. Sen är dessutom Flashback bokstavligt talat fyllt till bredden med förnekare, så reaktionerna är knappast representativa för befolkningen.
Klimatet är på god väg att genomgå en total förändring som bäst jämförs med att ta ett SMS-lån på 1 miljon kronor när man är 18 utan karriär. Det biter oss i röven helt enkelt, inte idag, men om så lite som 10-15 år. De flesta både ekonomer och forskare håller med om att alla insatser vi gör idag är ekonomiskt försvarbara, då framtidens utgifter för att säkra mat, transport och energisäkerhet kommer vida överstiga en gradvis, men rejäl, övergång till förnyelsebara energikällor, och ett sundare energitänk.
Igen, det här är Flashback, och jag förstår att inte alla tror på klimatförändringarna än, eller om de gör det så "är det inte så illa än". Man skrattar lite gott åt sommaren 2018 som var rekordvarm då man tyckte "det var skönt" (för vad annars ska man tycka utan att framstå som man tar det på allvar?). Men då blundar man också för de stora kostnader sommaren i fråga förde med sig. Hur mycket för vattenbombningsplanen vi tog in från andra länder? Hur mycket kostade bränderna vi hade?
Och många Flashbackare väljer att titta bort från de stora problemen, t.ex. hur stora delar av Europa fick väldiga problem att, redan 2018, producera växtbaserad mat. Många bönder tog tydligen livet av sig då de gick i konkurs, och tittar man på satellitbilderna så var stora delar av Europa "brunt" då växtlighet helt enkelt hade dött, eller inte växte.
Olyckligtvis är Flashback en ekokammare utan motsvarighet i Sverige, så de problem dessa unga "influencers", och så gott som hela vetenskapliga kåren, tar upp viftas bort, och folk som enbart litar på Flashback som nyhetskälla, får en rätt förvrängd uppfattning om situationen, och då får vi såna här reaktioner.
Vill du diskutera klimatförändringarnas vara eller icke vara? Ta en titt på klimatforumet.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten