2019-01-26, 23:47
Moderator
T-80Us avatar
"Örlogschef".

Om det vill sig så illa att det handlar om en Örlogskapten, så har också Aftonbladet skitit i det blå skåpet, rätt rejält.
Citera
2019-01-26, 23:49
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nja, nu är inte jag jurist men skälig misstanke är tillräckligt för att en åklagare ska kunna besluta om husrannsakan. Brådskar det så får polisen (motsv) ta det beslutet i åklagarens ställe.
Men det här kan knappast vara en förstagångs företeelse. Eller sker visiteringar av personlig utrustning, på arbetstid, i tjänsterum, utan orsak?
Citera
2019-01-26, 23:49
Medlem
Citat:
Naturligtvis är det så men här går nog gränsen för vad som kan diskuteras i sociala media.

Håller med, mycket av detta ska inte diskuteras här. Men att han skulle betett så mkt annorlanda än andra i firman är bara löjeväckande...alla vet hur jävla illa säkerheten sköts inom FM sen år 2000...och hur jävla usla kommunikationssystem är avseende secret-information...
Citera
2019-01-26, 23:51
Medlem
Citat:
"Örlogschefen" lämnade sin packning obevakad trots att han hade hemliga grejor i ryggan. Och det är ju ett brott även om jag tycker det borde ha räckt med bastanta tillsägelser.

Löjeväckande. 8 minuter i ett låst rum på en avdelning där endast individer med samma klassning som du själv befinner dig...ohhhh....ryssen kommer....
Citera
2019-01-26, 23:53
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Men det här kan knappast vara en förstagångs företeelse. Eller sker visiteringar av personlig utrustning, på arbetstid, i tjänsterum, utan orsak?

Tänk på att vi talar om Militärt Område.
Dels har Militärpolis befogenheter, och dels måste du underkasta dig de bestämmelser som gäller på området.
T.ex kan MP stoppa dig och genomsöka din bil utan att du kan vägra det.
Citera
2019-01-26, 23:56
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

Jag skrev ju om "skälig misstanke".
Citera
2019-01-26, 23:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Dels har Militärpolis befogenheter, och dels måste du underkasta dig de bestämmelser som gäller på området.

Det finns fler kategorier, skyddsvakter t ex.
Citera
2019-01-26, 23:58
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan66
Men det här var på hans rum när han var på ett åtta minuter långt möte. Går MP runt i byggnader och söker random igenom rum och tillhörigheter för chefer som hanterar hemlig information?
Citera
2019-01-27, 00:04
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Jag skrev ju om "skälig misstanke".
Om den misstanken fanns så borde väl han ha konfronterats med det och ev skiljts från sin tjänst. Men det här kanske är gängse förfarande i FM?
Citera
2019-01-27, 00:04
Avslutad
Citat:
Så istället för att påtala det blir det en rannsankan och avsked. Fin kamratskap i försvarsmakten.

Skulle inte förvåna mig om han får en annan tjänst när stormen lagt sig. Det är så jag uppfattat kamratskapet inom försvarsmakten.
Citera
2019-01-27, 00:06
Medlem
DirtyBerties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Skulle inte förvåna mig om han får en annan tjänst när stormen lagt sig. Det är så jag uppfattat kamratskapet inom försvarsmakten.
Kan Ynkeman få tbx sitt arbete i regeringen så är ribban satt.
Citera
2019-01-27, 00:09
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Men det här var på hans rum när han var på ett åtta minuter långt möte. Går MP runt i byggnader och söker random igenom rum och tillhörigheter för chefer som hanterar hemlig information?

Om vi säger så här: När MP har sina övningar så brukar de söka figuranter. Ett scenario brukar vara att man misstänker att en anställd kopierar hemliga handlingar. Man gör då en oanmäld husrannsakan på kontoret samt förhör på plats. Jag brukar dock inte anmäla mig som figurant för det ingår alltid att man ska sätta sig till motvärn när MP ber att man ska lämna sitt rum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in