2019-01-26, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelkäck
Jag hoppas att det blir en utredning angående vad psykvården och socialtjänsten har gjort för att hjälpa GM. Har det t.ex. lämnats någon orosanmälan och vad har i såna fall den lett till?

Killen har ju mått dåligt under några år, travverksamheten har gått utför, han har haft ekonomiska svårigheter och sålt av mark. Till detta har kommit bråk med ex-frun och tydligen gränslös svartsjuka. Han lär ha haft kontakt med psykvården och fått medicin men har kontakten följts upp?

”Utpressningen” som han påstår att exet har ägnat sig åt kan ju ha med barnen att göra. Att hon har t.ex. hotat med att ”ta barnen”, att försöka få hela vårdnaden för att han är så mentalt nedgången?

Jag har sett live-filmen. Killen verkar ju vara helt under isen - i ett kaos av olika känslor. Hat, sorg, svartsjuka, rädsla, övergivenhet, misstro, exhibisionism, omtanke, ordning, hämnd, vilsenhet mm mm. Det måste snurra som fan i skallen på honom. Om han verkligen tror att pojkarna inte vill vara hos mamman och afghanen...vem ska ta hand om dem om han tar livet av sig själv? Ska de behöva leva med vetskapen att pappa tog livet av sig? Vem ska hjälpa dem att komma över det om mamman är så hemsk som han tycker att hon är. Killen tror nog att han gör grabbarna en tjänst genom att låta dem ”slippa” men samtidigt vill han göra deras mamma så illa han kan.

I kaos kan man ändå ibland skärpa till sig utåt, jag ser inget konstigt i att GM läser vad folk skriver medan han snörvlar och ”förklarar”, han är faktiskt fortfarande vid medvetande. Jag ser heller inget konstigt i att mamman har skrivit två kommentarer på nätet, det kanske f.ö. inte ens är hon som har skrivit personligen, hon kan ha fått hjälp av någon av dem som med största säkerhet är i hennes närhet sedan onsdag kväll. Har man själv varit i stor kaosartad sorg, eller nära någon som har varit det, vet man att irrationellt uppträdande ofta ingår som en del i sorgen.

så bra skrivet man kan inte i sin vildaste fantasi tänka sig hur dåligt Samuel mådde jag har iof bara träffat han ett par ggr men verkade va en reko kille
Citera
2019-01-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Disputation? Hade du klarat skriva en avhandling så hade du inte suttit och slängt diagnoser omkring dig om folk efter en video på 3,5 minut. Att ställa en diagnos på en snubbe i akut förtvivlan efter att ha begått det svåraste brott en människa kan begå, är synnerligen.... ogenomtänkt (jag blev lite snäll på slutet).
Hur ligger det till med hans psykiska status anser du då?

(Ad hominem imponerar inte.)
Citera
2019-01-26, 19:08
Medlem
unique91s avatar
Har väldigt svårt att tro att de va polisen som va först på plats.

1. Jag har hört att: grannar sett KAs bil köra upp på SAs tomt och efter en stund hört en smäll, dock trott att de va KAs bildäck.
2. Mest troligt att det är KA som kommer då hon också bor i möklinta. Och troligen fått sms eller mms från SA om att han skjutit hennes barn.
3. Det tar ca 20 minuter att åka från Sala till möklinta, omöjligt att polisen hunnit dit på bara någon minut.

Detta är såklart inget jag har bevis för men det som jag tycker är mest troligt.

Någon annan som tycker det är märkligt att varken Aftonbladet eller Expressen har ytterst lite om denna händelse i apparna, det har ju bara gått 3 dagar sedan det hände?

Vila i frid Melker och Walter! Stackars er som skulle ha ett sånt monster ttill pappa.
Citera
2019-01-26, 19:08
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Jag hoppas att det blir en utredning angående vad psykvården och socialtjänsten har gjort för att hjälpa GM. Har det t.ex. lämnats någon orosanmälan och vad har i såna fall den lett till?

Killen har ju mått dåligt under några år, travverksamheten har gått utför, han har haft ekonomiska svårigheter och sålt av mark. Till detta har kommit bråk med ex-frun och tydligen gränslös svartsjuka. Han lär ha haft kontakt med psykvården och fått medicin men har kontakten följts upp?

”Utpressningen” som han påstår att exet har ägnat sig åt kan ju ha med barnen att göra. Att hon har t.ex. hotat med att ”ta barnen”, att försöka få hela vårdnaden för att han är så mentalt nedgången?

Jag har sett live-filmen. Killen verkar ju vara helt under isen - i ett kaos av olika känslor. Hat, sorg, svartsjuka, rädsla, övergivenhet, misstro, exhibisionism, omtanke, ordning, hämnd, vilsenhet mm mm. Det måste snurra som fan i skallen på honom. Om han verkligen tror att pojkarna inte vill vara hos mamman och afghanen...vem ska ta hand om dem om han tar livet av sig själv? Ska de behöva leva med vetskapen att pappa tog livet av sig? Vem ska hjälpa dem att komma över det om mamman är så hemsk som han tycker att hon är. Killen tror nog att han gör grabbarna en tjänst genom att låta dem ”slippa” men samtidigt vill han göra deras mamma så illa han kan.

I kaos kan man ändå ibland skärpa till sig utåt, jag ser inget konstigt i att GM läser vad folk skriver medan han snörvlar och ”förklarar”, han är faktiskt fortfarande vid medvetande. Jag ser heller inget konstigt i att mamman har skrivit två kommentarer på nätet, det kanske f.ö. inte ens är hon som har skrivit personligen, hon kan ha fått hjälp av någon av dem som med största säkerhet är i hennes närhet sedan onsdag kväll. Har man själv varit i stor kaosartad sorg, eller nära någon som har varit det, vet man att irrationellt uppträdande ofta ingår som en del i sorgen.

Håller med psykvården måste förbättras ordentligt. Samtidigt är det ingen mirakelkur. Det måste fångas upp tidigt, och personen måste vilja det själv. Mycket beror på hans personlighet, kanske sökta han hjälp och de svek han totalt, eller så gick han dit och sa att han haft lite ångest etc, utan att ge en ärlig bild av sin sinnestämning.

Intressant att veta hur han var som person. Var han introvert, eller extrovert. Ärlig eller ej. Tillförlitlig i nära relationer eller självisk. Svårt att veta sådant, men kan klargöra en del. Om någon hade insyn..
Senast redigerad av Diskuterarn 2019-01-26 kl. 19:11.
Citera
2019-01-26, 19:09
Medlem
Tack till Blue Prince som skrev vad S sa i videon. (fick en annan bild nu..)
och tack till den som la ut alla facebook länkar som sammanfattning.
Fint jobb!
Citera
2019-01-26, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lise.h
så bra skrivet man kan inte i sin vildaste fantasi tänka sig hur dåligt Samuel mådde jag har iof bara träffat han ett par ggr men verkade va en reko kille

Fast nu har vi ju facit - och han var ingen "reko kille" alls.
Citera
2019-01-26, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Bästa transkriberingen här, snyggt. Blir tydligare vad han menar när man läser det och inte hör hans gnäll.

Instämmer, mycket bra transkibering. Det som skulle kunna lägga till en dimension är att veta Vad som skrevs till honom under tiden och När (pausar, läser x, fortsätter) och om de inläggen i någon mån påverkade hans monolog.
Citera
2019-01-26, 19:13
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lise.h

Han verkade vara en reko kille? Det tyckte säkert folk som träffade Hitler, innan..

Jag jämför inte GM och Hitler, men vill bara tydliggöra min poäng.
Senast redigerad av Diskuterarn 2019-01-26 kl. 19:16.
Citera
2019-01-26, 19:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Han verkade vara en reko kille? Det tyckte säkert folk som träffade Hitler, innan..

Jag jämför inte Samuel och Hitler, men vill bara tydliggöra min poäng.

Det är en klassiker, de flesta gärningsmäns anhöriga och vänner säger just "han som var så snäll och god..."
Citera
2019-01-26, 19:18
Medlem
Citat:

Javisst, men jag betraktar det inte som irrationellt uppträdande att mörda sina egna barn och dessutom inte sörja det i en livesändning. Jag tror nog att de flesta som sett filmen tänker att det är en hämnd mot mamman. Jag kan inte känna hat mot GM (som jag gjorde till en början), men jag vill då inte att det finns några som helst ursäkter när någon valt att mörda sina barn.
Senast redigerad av AnybodyOutThere 2019-01-26 kl. 19:24.
Citera
2019-01-26, 19:18
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är en klassiker, de flesta gärningsmäns anhöriga och vänner säger just "han som var så snäll och god..."

Ja precis. Kände du någon av dem, eller någon i deras umgängeskrets?
Citera
2019-01-26, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nizzka
Fast nu har vi ju facit - och han var ingen "reko kille" alls.
fast jag kan tycka att han mår ju så dåligt o är inte medveten av vad han har gjort även om han säger det jag försvarar inte hans handlingar men en människa i det skick han är tänker inte rationellt utan fokuserar bara på sig själv tyvärr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in