2019-01-26, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Är anledningen till att du vill köra kabel för att det är enklare? Frågan om varför du vill köra är betydligt mer intressant för mig än frågan du ställde. Eftersom ditt svar kan spegla din träning. Tror jag skrev att det fungerar lika bra på kort sikt att köra biceps i kabel. Blir mer intressant på längre sikt tycker jag även om det även där går lika bra med kabel.

Gissar att du är rätt ny. Då är chansen stor enligt min erfarenhet att du tar för tungt och därmed överbelastar muskelfästen vilket leder till inflamation. Att övningen är enklare är för att man fuskar. Vem som helst klarar nästan att lyfta hela magasinet med stång i kabel. Bara att hjälpa till med hela kroppen. Biceps är en såpass liten muskel att man inte behöver köra massa curls som nybörjare. Kolla på de som kört +10 år. De flesta har gått över till saker som fungerar. Mycket tråkiga och svåra övningar på deras schema kanske, men de började också med samma övningar som alla andra. Men de märkte att man måste köra vissa övningar om det ska gå framåt.
Nej, jag vet inte hur det skulle vara enklare än skivstångscurl eller hantelcurl. Nej jag är inte rätt ny. Jag förstår inte heller hur du menar att det skulle vara lättare att fuska med kabel än med skivstång. Med kabel är det tension hela vägen, det gör det snarare svårare än lättare att "fuska". Vad menar du med gått över till "saker som fungerar"? Vad är det som inte fungerar och vad är det du menar fungerar? Vilka övningar anser du vara tråkiga och svåra? Vilka övningar menar du att man måste köra "om det ska gå framåt"? Ville du inte svara på skadefrågan? Vad är din källa på att det är lägre skaderisk med fria vikter?
Senast redigerad av SecularScience 2019-01-26 kl. 16:40.
Citera
2019-01-26, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecularScience
Nej, jag vet inte hur det skulle vara enklare än skivstångscurl eller hantelcurl. Nej jag är inte rätt ny. Jag förstår inte heller hur du menar att det skulle vara lättare att fuska med kabel än med skivstång. Med kabel är det tension hela vägen, det gör det snarare svårare än lättare att "fuska". Vad menar du med gått över till "saker som fungerar"? Vad är det som inte fungerar och vad är det du menar fungerar? Vilka övningar anser du vara tråkiga och svåra? Vilka övningar menar du att man måste köra "om det ska gå framåt"?

Men är du inte rätt ny måste du märka skillnad mellan de olika sätten?
Med fria vikter kan du stå i olika positioner så det är inte självklart man står upp med rak rygg.
Om du får tension hela vägen så är det väl bra. Men din fråga gällde inte ett utförande i en övning med ett specifikt sätt i en annan övning Därför blir svaren inte som du tänkt.
Man måste variera vikt vid träning och då blir kabel lidande tycker jag. Eftersom jag tycker det är svårt vid tung träning.
Överbelastningsskador eller vad man ska kalla dem för frågar många om här som kört tungt i just kabel. Därav skepsisen. Men som sagt så fungerar det säkert jättebra för dig då du anser det är en bra övning efter flera år.
Senast redigerad av MRZnr1 2019-01-26 kl. 16:55.
Citera
2019-01-26, 17:46
Citat:
Tack för ett informativt inlägg. Så om man kompletterar med hantelcurl med supination så bygger man sannolikt mer allsidigt?

Sannolikt ja. Böjning av armbågen, supinering max i toppläget och lätt uppåtföring i axelleden är hemligheten. Och välj en lättare vikt. Biceps är inte särskilt stark.
Citera
2019-01-26, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Sannolikt ja. Böjning av armbågen, supinering max i toppläget och lätt uppåtföring i axelleden är hemligheten. Och välj en lättare vikt. Biceps är inte särskilt stark.
Vad menar du med en lättare vikt, ungefär vilket repsomfång? Tack för svaret.
Citera
2019-01-26, 18:18
Medlem
Citat:
Men är du inte rätt ny måste du märka skillnad mellan de olika sätten?
Med fria vikter kan du stå i olika positioner så det är inte självklart man står upp med rak rygg.
Om du får tension hela vägen så är det väl bra. Men din fråga gällde inte ett utförande i en övning med ett specifikt sätt i en annan övning Därför blir svaren inte som du tänkt.
Man måste variera vikt vid träning och då blir kabel lidande tycker jag. Eftersom jag tycker det är svårt vid tung träning.
Överbelastningsskador eller vad man ska kalla dem för frågar många om här som kört tungt i just kabel. Därav skepsisen. Men som sagt så fungerar det säkert jättebra för dig då du anser det är en bra övning efter flera år.
Jag tror inte att de uteblivna svaren i detta fall beror på mina frågeställningar.
Citera
2019-01-26, 18:35
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Intressant, hur positionerar du kroppen när du kör med kablar?
Jag kör en arm i taget, ungefär som den här killen, men jag lutar mig mer framåt och har nästan allt stöd på ena benet.
Citera
2019-01-26, 18:55
Medlem
Citat:
Jag tror inte att de uteblivna svaren i detta fall beror på mina frågeställningar.

Okey. Lycka till!
Citera
2019-01-26, 23:03
Citat:
Vad menar du med en lättare vikt, ungefär vilket repsomfång? Tack för svaret.

Tillräckligt lätt för att du ska kunna göra strikta kontrollerade rep.

Variation är som alltid nyckeln så träna allt från 5 till 20 rep.
Citera
2019-01-26, 23:12
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Jag kör en arm i taget, ungefär som den här killen, men jag lutar mig mer framåt och har nästan allt stöd på ena benet.

Vill bara påpeka att killen i videon inte tränar bicepscurl utan brachialiscurl.
Citera
2019-01-27, 02:58
Medlem
Citat:
Okey. Lycka till!
Tack detsamma!
Citera
2019-01-27, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Tillräckligt lätt för att du ska kunna göra strikta kontrollerade rep.

Variation är som alltid nyckeln så träna allt från 5 till 20 rep.
Tack för svaret. Inte många skulle kalla 5 reps för lätt men jag förstår din poäng.
Senast redigerad av SecularScience 2019-01-27 kl. 03:09.
Citera
2019-01-27, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
OK, tack. Jag brukar försöka undvika att köra en sida i taget om det är möjligt, detta på grund av tidsbesparingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in