Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-01-26, 11:33
Medlem
Är detta i enlighet med GDPR?
Varifrån får dom informationen?
Går det att påverka detta när man gör en besiktning (ta bort)?

Dom själva vill inte svara vem det är som ger dom informationen:

Citat:
Tack för ditt mail.
Vi kan inte avslöja detta då vi är relativt ensamma om informationen.
Är det intressant för dig att ta del av så kan vi sälja den.
Skickat från min iPhone

Citat:
Godkänd till 2012-06-30. Kontrollbesiktning vid 17 142 mil hos BILPROVNINGEN GÖTEBORG-SISJÖN.
Citera
2019-01-26, 12:15
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kllu

Utgivningsbevis. Googla Svensk författningssamling 2018:218. 1 kap 7 paragrafen.
Senast redigerad av Paijter 2019-01-26 kl. 12:24.
Citera
2019-01-26, 12:28
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kllu

På vilket sätt skulle det vara en personuppgift? Det räknas väl ändå som en uppgift om bilen, inte om dess ägare?
Citera
2019-01-26, 13:40
Medlem
Min fråga är varför detta är ett problem?
Citera
2019-01-26, 16:17
Medlem
miikoss avatar
Källan lär vara vägtrafikregisret. Det är till stor del ett offentligt register.

Besiktningsort är inte heller någon personuppgift. Regnummer och registrerad ägare är ju förvisso personuppgifter, men Biluppgifter.se (Jump Forward AB) har utgivningsbevis.

Nej, meddelandeskyddgäller, de räknas som vanliga tidningar, och får inte meddela vem som har meddelat informationen, om de inte frågar uppgiftslämnaren om att det är okej.
Senast redigerad av miikos 2019-01-26 kl. 16:20.
Citera
2019-01-26, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Källan lär vara vägtrafikregisret. Det är till stor del ett offentligt register.

Besiktningsort är inte heller någon personuppgift. Regnummer och registrerad ägare är ju förvisso personuppgifter, men Biluppgifter.se (Jump Forward AB) har utgivningsbevis.

Nej, meddelandeskyddgäller, de räknas som vanliga tidningar, och får inte meddela vem som har meddelat informationen, om de inte frågar uppgiftslämnaren om att det är okej.

Nåja, du kan fortfarande genom Dataskyddsförordningen och dess lag begära ut den information som företaget har om dig som person. Däri bör det står källan.

TS: Det är inte särskilt svårt att hitta uppgifter om ditt fordon, tjänsten finns helt synlig på transportstyrelsen.se. Det siten rimligen inte skall ha är själva besiktningsprotokollet, om bilprovningen är privat. Enskilda bilprovare behöver inte lämna ut dessa till vem som helst.

Det är således skitsnack att de är ensamma om informationen.
Citera
2019-01-26, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nåja, du kan fortfarande genom Dataskyddsförordningen och dess lag begära ut den information som företaget har om dig som person. Däri bör det står källan.

TS: Det är inte särskilt svårt att hitta uppgifter om ditt fordon, tjänsten finns helt synlig på transportstyrelsen.se. Det siten rimligen inte skall ha är själva besiktningsprotokollet, om bilprovningen är privat. Enskilda bilprovare behöver inte lämna ut dessa till vem som helst.

Det är således skitsnack att de är ensamma om informationen.

Jag kollar på "Uppgift annat fordon" och där framgår det inte - bara datum för senaste besiktning.

Vart finns dessa uppgifter på transportstyrelsen.se?

Kollade upp min egna bil och vissa besiktningar finns med med namn.

Opus och Besikta har lämnat ut information om att jag besiktat bilen hos dem.

Carspect har inte gjort det.

Informationen kommer allstå inte från transportstyrelsen utan från de olika besiktningsföretagen.
Citera
2019-01-27, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag kollar på "Uppgift annat fordon" och där framgår det inte - bara datum för senaste besiktning.

Informationen kommer allstå inte från transportstyrelsen utan från de olika besiktningsföretagen.

Om du loggar in på Transportstyrelsen.se visa uppgifter om mina fordon" så hittar man senaste besiktningsstationen, i mitt fall Carspect, så uppgifterna finns ju där även om de inte syns när man tar ut ett "fullständigt" utdrag.

TS kan ju kontakta transportstyrelsen och fråga?
Citera
2019-02-08, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Från transportstyrelsens förstasida: Vad vill du göra? > Se uppgifter om dina fordon > [reg nr] > Visa alla fordonsuppgifter > Besiktning

Och sedans under: Inrapportör av senaste besiktningsutfall

Det är märkligt att inte alla besiktningsföretag rapporterar på samma sätt om det skulle finnas en standard. Frågan är också varför Bilprovningen känner att det är nödvändigt att inkludera ort? Bilprovningen som Bilprovningen?
Citera
2019-02-08, 19:26
Medlem
Besiktade bilen tidigare i veckan och efter någon timme syntes det hos Transportstyrelsen men det är ännu inte synligt hos biluppgifter.se för se hur lång tid det tar eller om det inte dyker upp alls, sedan sist har jag satt reklamspärr i fordonsregistret.
Citera
2019-02-08, 20:23
Medlem
Reklamspärr hjälper dig inte. Det är ett offentligt register som alla kan hämta hem uppgifter ifrån. Däremot kommer inte företaget du har spärren hos skicka reklam.
Citera
2019-02-08, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Reklamspärr hjälper dig inte. Det är ett offentligt register som alla kan hämta hem uppgifter ifrån. Däremot kommer inte företaget du har spärren hos skicka reklam.

Spärren har jag ju hos Transportstyrelsen och inte hos något företag.

Nåja, har åtminstone sluppit fakturaliknande "erbjudanden" sen jag satte spärren...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in