2019-01-26, 10:10
Medlem
Tulliuss avatar
Fick höra intressanta anekdoter från Kina i veckan om bostadsmarknaden som verkar ha haft ett helt otroligt rally de senaste 20 åren, om verkligt unga pensionärer som lever på sina tidigare fastighetsaffärer, en riktigt låg pensionsålder som känns mer kompatibel med låg medellivslängd än nuvarande livslängd, fabriker som läggs ned p.g.a. oro över strafftullar/minskad efterfrågan. Är det Chalmeristen som bor i Kina? Någon i tråden är det i alla fall. Kan vi inte få litet mer information om vad som händer där?

Jag tror att de geopolitiska och demografiska förändringarna i Kina kan få effekter som spiller över på resten av världen. Vi får en recession alldeles på egen hand när bostadsmarknaden går ner, men omvärldsfaktorer kan göra den recessionen än djupare.
2019-01-26, 10:20
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det där är rationaliserande BS. Folk köper ännu mer grejer än förr. De enda som bryr sig om återvunnet är godhetssignalerande vänstermänniskor i msm. Samma personer som gnölar om klimatet och att vi måste sluta flyga. Dagen efter åker de till Bali på surfsemester eller Casablanca på en långweekend.
En sjunkande aktivitet i handeln är ett klassiskt exempel på en bromsande konjuktur.
Sverige kommer med stor sannolikhet ha sjunkande BNP per capita om ett par år. Fundamenta för fortsatt stigande fastighetspriser finns inte längre.
Vi är redan på vippen att ha sänkt BNP per capita i SEK och har det redan i USD och EUR. Jag tror på sjunkande BNP per capita i SEK redan i år och misstänker att vi kanske har det i skrivande stund.

Citat:
Källa: Ekonomifakta, Fasta priser (2017)
2006 418 800
2007 430 100
2008 424 300
2009 398 700
2010 419 100
2011 427 000
2012 422 900
2013 424 400
2014 431 000
2015 445 600
2016 451 900
2017 455 200
2019-01-26, 10:25
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Fick höra intressanta anekdoter från Kina i veckan om bostadsmarknaden som verkar ha haft ett helt otroligt rally de senaste 20 åren, om verkligt unga pensionärer som lever på sina tidigare fastighetsaffärer, en riktigt låg pensionsålder som känns mer kompatibel med låg medellivslängd än nuvarande livslängd, fabriker som läggs ned p.g.a. oro över strafftullar/minskad efterfrågan. Är det Chalmeristen som bor i Kina? Någon i tråden är det i alla fall. Kan vi inte få litet mer information om vad som händer där?

Jag tror att de geopolitiska och demografiska förändringarna i Kina kan få effekter som spiller över på resten av världen. Vi får en recession alldeles på egen hand när bostadsmarknaden går ner, men omvärldsfaktorer kan göra den recessionen än djupare.
Lite offT: I Kina har vi ju också den helt sinnessjuka befolkningsstrukturen med 4:2:1 (fyra mor/farföräldrar : två föräldrar : ett barn). Bland annat detta göratt Kina har satans bråttom att bygga välstånd för just nu är deras ekonomi maximalt dopad av att en extremt stor del av befolkningen är i arbetslivet. Om några år är det inte lika muntert.
2019-01-26, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Årets julkapp var återvunna varor. Barn leker mindre med leksaker än förr. Klimatkrisen var största frågan på agendan 2018.

En något minskad julhandel behöver inte enbart bero på finansiell oro utan en förändring i människors attityd gentemot konsumtion.
I min familj införde vi julklappsbegränsning I år. Föräldrarnas villa är knökfull med skit och mycket av skiten är inte speciellt använd. Jag bor i andrahand och flyttar runt och vill inte ha en massa prylar som jag egentligen inte behöver. Brosan är miljöintresserad och han har en bostadsrätt som är ganska liten och vill inte heller fylla den med saker som kommer användas 4 gånger. Presentöppningen tar sin tid och julen är en dag där det finns mycket att göra speciellt om man inte vill hetsa igenom paketöppningen utan vill faktiskt sätta sig in i det man får och titta på andras presenter.

Jag känner folk i andra familjer som tänker likadant. Om något så ger folk upplevelser eller någon form av aktivitet men inte mer skräp som inte behövs.

Jag spår en stark antimaterialistisk trend. Folk vill ha resor, fina viner, dyra restaurangnotor och hå kurser. Folk vill inte ha en massa saker från rusta och Claes Olsson.
2019-01-26, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crowman
Jag spår en stark antimaterialistisk trend. Folk vill ha resor, fina viner, dyra restaurangnotor och hå kurser. Folk vill inte ha en massa saker från rusta och Claes Olsson.

Precis! Fast för egen del byter jag ut dyra restaurangnotor mot kvalitets-kött. Materiell skit är jag trött på. Köpte långfärdsskridskor förra året som jag hittills använt en gång. För att ta ett exempel. Har för övrigt en moppe jag inte vill sälja på Blocket för att få påhälsning från orten. Helst får någon stjäla den så att jag blir av med den.

Jag tror mig känna av ett motstånd inom veganrörelsen mot den livsstill de själva hållit på med. Många kommer att hoppa av pga hälsoskäl och gå tillbaka till traditionell kosthållning. De som är kvar är/blir extremister och samhällsfarliga djurrättsaktivister.
2019-01-26, 12:23
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
I min familj införde vi julklappsbegränsning I år. Föräldrarnas villa är knökfull med skit och mycket av skiten är inte speciellt använd. Jag bor i andrahand och flyttar runt och vill inte ha en massa prylar som jag egentligen inte behöver. Brosan är miljöintresserad och han har en bostadsrätt som är ganska liten och vill inte heller fylla den med saker som kommer användas 4 gånger. Presentöppningen tar sin tid och julen är en dag där det finns mycket att göra speciellt om man inte vill hetsa igenom paketöppningen utan vill faktiskt sätta sig in i det man får och titta på andras presenter.

Jag känner folk i andra familjer som tänker likadant. Om något så ger folk upplevelser eller någon form av aktivitet men inte mer skräp som inte behövs.

Det där har det pratats om sedan 70-talet. Likväl ökar konsumtionen. Tyvärr är människor som kråkor, att upptäcka, leta och samla ligger i vår biologi. Det är också ett sätt för oss att skapa hierarkier, vilket också är en biologisk drivkraft. Oron för global uppvärmning, miljöförstöring och annat har varit aktuell under mycket lång tid. Julhandeln har konsekvent slagit rekord ändå. Att den viker nu beror inte på att folk, som en blixt från klar himmel, har blivit moraliskt högstående eller börjat tänka långsiktigt. Det beror på att bostadsbankomaten är stängd.
2019-01-26, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
I princip håller jag med om att risktagande skall belönas men vilken risk tog de egentligen? De räknade kallt med en evigt uppåtgående marknade som skulle stöttas av oändlig utlåning. Dvs, de hoppades på att folket skulle ta risken. Och så sket det sig. Detta är ett beteende som inte tillför något till ekonomin och jag ser därför inte varför det skall uppmuntras. Byggande av bostäder har vi gjort förr och OP tillför liksom inget nytt till ekonomin. Lite som med mobilopertörer, på 90-talet kanske de gjorde enn insats för att införa ny teknik men idag handlar det om förvaltning.

Risken ligger framförallt i byggrättsportföljen, har dom köpt mark för dyrt så har dom lånefinansierade tillgångar som inte går att exploatera som HR då man inte kan räkna hem det, det är helt omöjligt, samtidigt som det är svårt att få bra ekonomi i BR projekt, om man faktiskt vill sälja bostäderna, riskprofilen varierar rätt så mycket.
2019-01-26, 13:16
Medlem
Citat:
Och när han och exet måste köpa var sin lägenhet så kommer de på att de harråd med var sin etta eller tvåa och får ta lån och då slutar de troligen att betala 1200 för en klippning eller ha en personlig tränare eller vad det nu är så en massa serviceyrken dras med. Troligen kommer de inte heller att köpa så mycket prylar.

Jag tror som du, Solen, att nu kommer Den Stora Inbromsningen som varar några år.

Det var riktigt länge sen vi hade en rejäl lågkonjunktur. Är det väl pessimissigt att tro att det blir 90-tals klass denna gång? Eller går konjunkturerna mer mot att bli mer mellanmjölk?
2019-01-26, 13:47
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Det var riktigt länge sen vi hade en rejäl lågkonjunktur. Är det väl pessimissigt att tro att det blir 90-tals klass denna gång? Eller går konjunkturerna mer mot att bli mer mellanmjölk?
Den här gången är vi i ännu större utsträckning än någonsin ute i okarterat område. Centralbankerna har inte ens börjat strama åt stimulanspaketen sedan förra dippen och skulderna ligger på episka nivåer. Vad de ska ta till om konjunkturen sviker vet nog ingen. Samtidigt har vi en ekonomi som är oerhört globaliserad och sammanvävd.

Jag tror att alla gissningar är lika goda.
2019-01-26, 14:05
Medlem
Citat:

Jag vet inte om jag tror på någon massiv antimaterialistisk trend, men annars har du ju rätt, att prioriteringarna har ändrats kan väl inte komma som någon överraskning för någon, det är ju i princip ett faktum.

I år köpte jag presentkort på restauranger för hela slanten, finns ingen i min familj som egentligen behöver något, eller behöver något dom inte kan köpa själva, men att bli bjussad på god mat på en trevlig restaurang tycker de allra flesta är trevligt.

Edit:

Det enda undantaget var min flickvän, hon fick "riktiga" julklappar.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-01-26 kl. 14:09.
2019-01-26, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Är det Chalmeristen som bor i Kina? Någon i tråden är det i alla fall. Kan vi inte få litet mer information om vad som händer där?

I större städer stramade man åt för 18 månader sedan och China Daily trumpetsde glatt ut at det blivit ett prisfall. Andra lägenheten du köper kräver 85% kontantinsats. Inga problem med amorteringskrav här, till skillnad från Sverige där man skriker som stuckna grisar. Lägenhetspriserna verkar dock rätt stabila liksom hyror här i Shanghai pfa inflyttningstrycket.

Bilmarknaden är ber 12-13% YoY, ligger rätt stabilt. Detta är en indikation att folk avvaktar. Även att marknaden är rätt mättad. Stora omställningen just nu är att myndigheterna driver på mot elbilar. Priserna på regskyltar ligger stabilt på 85000 RMB men vi får väl se om dom stramar åt. Folk tvekar om elbilar pgs svårigheter att installera laddstolpe i lägenhet samt tveksamheter om batterierna livslängd.

Finns rätt många f d jordbrukare eller ägare till småbutiker som exproprierats när städerna växer och som kompenserats för inlösen av mark med att få en eller flera lägenheter i nybyggen som dom sedan hyr ut. I städer som Shanghai kan det röra sig om över tio miljoner i de facto kompensation. Ofta har dessa något enklare jobb som förströelse och för att få sjukförmåner betalda av arbetsgivaren.

En sak till med Kina är att endast de med officiell mantalsskrivning i Shanghai och andra större städer kan köpa fastighet så detta används för att begränsa inströmmingen.

Kapacitetsutnyttjandet I vissa industrier är lågt pga handelssituationen men man ser inga direkta effekter typ inga fire sales eller folk som står på gatan och säljer utan det tuffar på rätt bra. Vi får väl se hur det blir med resandet nu över nyåret.
2019-01-26, 15:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
I större städer stramade man åt för 18 månader sedan och China Daily trumpetsde glatt ut at det blivit ett prisfall. Andra lägenheten du köper kräver 85% kontantinsats. Inga problem med amorteringskrav här, till skillnad från Sverige där man skriker som stuckna grisar. Lägenhetspriserna verkar dock rätt stabila liksom hyror här i Shanghai pfa inflyttningstrycket.

Bilmarknaden är ber 12-13% YoY, ligger rätt stabilt. Detta är en indikation att folk avvaktar. Även att marknaden är rätt mättad. Stora omställningen just nu är att myndigheterna driver på mot elbilar. Priserna på regskyltar ligger stabilt på 85000 RMB men vi får väl se om dom stramar åt. Folk tvekar om elbilar pgs svårigheter att installera laddstolpe i lägenhet samt tveksamheter om batterierna livslängd.

Finns rätt många f d jordbrukare eller ägare till småbutiker som exproprierats när städerna växer och som kompenserats för inlösen av mark med att få en eller flera lägenheter i nybyggen som dom sedan hyr ut. I städer som Shanghai kan det röra sig om över tio miljoner i de facto kompensation. Ofta har dessa något enklare jobb som förströelse och för att få sjukförmåner betalda av arbetsgivaren.

En sak till med Kina är att endast de med officiell mantalsskrivning i Shanghai och andra större städer kan köpa fastighet så detta används för att begränsa inströmmingen.

Kapacitetsutnyttjandet I vissa industrier är lågt pga handelssituationen men man ser inga direkta effekter typ inga fire sales eller folk som står på gatan och säljer utan det tuffar på rätt bra. Vi får väl se hur det blir med resandet nu över nyåret.
Jag såg en siffra på 65 miljoner tomma bostäder i Kina. Iofs ett jätteland. Men det låter rätt bubbligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in