2019-01-24, 16:37
Medlem
Henguss avatar
Hello,

Är 24 nu och skicka in egen remiss till Cereb efter att min psykolog har rekommenderat att jag påbörjar en utredning för ADHD.

Har gått till psykiatrin och psykolog och dom har nu fastställt att jag har ADHD. Nästa steg är att snacka med en läkare tror jag för att snacka medicin & verktyg som kan göra mitt liv lättare, ni som har gått igenom liknande steg, har ni några generella tips?
Citera
2019-01-24, 16:44
Medlem
MamaRoachs avatar
Tips är att ha tålamod. Du kommer väl testa medicin för att se om det hjälper dig.
Hur ser ditt liv ut? Haft problem i jobbet/studier?
Jag har märkt med åren att adhd/add är mest ett utmattningssyndrom. Man (eller iaf jag och folk jag pratat med) är ofta inte lika uthålliga i vardagen.
Hur känns det att du fått diagnosen?
Citera
2019-01-24, 16:52
Medlem
Du behöver kanske inte medicin, en adhd diagnos är inte = behov av att äta medicin.
fungerar du utan medicin så är det inget som behövs, det är helt upp till dig att bestämma det.
Citera
2019-01-24, 18:28
Medlem
Henguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MamaRoach
Tips är att ha tålamod. Du kommer väl testa medicin för att se om det hjälper dig.
Hur ser ditt liv ut? Haft problem i jobbet/studier?
Jag har märkt med åren att adhd/add är mest ett utmattningssyndrom. Man (eller iaf jag och folk jag pratat med) är ofta inte lika uthålliga i vardagen.
Hur känns det att du fått diagnosen?
Diagnosen känns fantastiskt! Jag har inte riktigt tänkt på det så mycket förrän jag började komma in i arbetslivet. Jag har alltid haft mer energi än dem flesta och alltid gjort saker snabbt, men slarvar här och där och även om jag vet att jag gör det är det skit svårt att fixa dem felen och det blir massa "juste!" moment. Mitt tålamod suger dase, jag orkar inte med tröga/odrivna människor på en arbetsplats vilket skapar problem. Jag blir även grymt distraherad av allt som sker runt omkring mig, samt att i en öppen kontorsplats så är det folk som kommer och stör 24/7 vilket fuckar min fokus helt och hållet och jag har svårt att komma in i min zone där jag jobbar som en gud, om jag inte sätter på hörlurar och säger åt folk att inte störa mig.

Jag vet inte hur medicinen ens fungerar, kommer jag kunna fokusera enklare och inte bli lika lättdistraherad? Perfekt hade det varit om jag också fick bättre tålamod.

Citat:
Ursprungligen postat av Ka7700
Du behöver kanske inte medicin, en adhd diagnos är inte = behov av att äta medicin.
fungerar du utan medicin så är det inget som behövs, det är helt upp till dig att bestämma det.
Något behöver jag, frågan är vad. Jag har strategier för saker jag har svårt för, alla fakturor är på e-faktura, har en kalender för alla möten jag har, tränar regelbundet osv.
Citera
2019-01-26, 07:55
Medlem
Ett tips är kom ihåg att adhd är en del av dig. Du är inte adhd
Det kanske låter väldigt konstigt. Men menar att du ska inte se det som att din adhd ska styra dej. Det bästa är absolut att hitta sätt i vardagen som funkar för dej kring adhdn. Se det som en styrka med jag är 35 år. Fick diagnosen när jag var närmare 20 år. Så jag har fått jobba för att lösa det mesta. Har du frågor så är det bara att fråga på 👍🏻
Citera
2019-01-26, 10:02
Medlem
Tänk på att kolla upp eventuella risker med hjärtsvikt tex om du har haft hjärtproblem i släkten, då är det värt att avstå den typen av medicinering.

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=18830

Har du problem med blodtrycket och du får det kollat kan dom ta medicinen ifrån dig för alltid.
Senast redigerad av Humanparagon 2019-01-26 kl. 10:04.
Citera
2019-01-26, 11:40
Medlem
Henguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inf3cted
Ett tips är kom ihåg att adhd är en del av dig. Du är inte adhd
Det kanske låter väldigt konstigt. Men menar att du ska inte se det som att din adhd ska styra dej. Det bästa är absolut att hitta sätt i vardagen som funkar för dej kring adhdn. Se det som en styrka med jag är 35 år. Fick diagnosen när jag var närmare 20 år. Så jag har fått jobba för att lösa det mesta. Har du frågor så är det bara att fråga på 👍🏻
Absolut, det är en enorm styrka för mig. Jobbar på ett sätt många inte kan hantera många bollar i luften och tar 100% ansvar på det som jag är ansvarig för, har kommit långt i arbetslivet pga. denna förmåga så jag är väldigt tacksam över den. Nackdelarna vill jag dock ta itu med för det är i princip omöjligt för mig att sitta i långa möten, blir alldeles för rastlös och min fokus försvinner väldigt snabbt och lyssnar inte på något, samma sak gäller när jag blir distraherad av andra så har jag svårt att veta vart jag var för att återuppta arbetet.

Citat:
Ursprungligen postat av Humanparagon
Tänk på att kolla upp eventuella risker med hjärtsvikt tex om du har haft hjärtproblem i släkten, då är det värt att avstå den typen av medicinering.

Har du problem med blodtrycket och du får det kollat kan dom ta medicinen ifrån dig för alltid.

Tack, men har inga problem med hjärtat och ingen i släkten heller som tur är.
Citera
2019-01-26, 11:57
Medlem
MamaRoachs avatar
Citat:

Innan medicin skrivs ut brukar psykiatrin va rätt noga med att kolla puls, ta ekg och utreda om hjärtproblem är vanligt i patientens släkt. Jag hade väldigt hög puls, så man satt in betablockerare. Det är ju en lösning för oss med den problematiken. Så finns ju vissa mediciner som är snällare mot hjärtat. Tex. Elvanse, som i mitt fall är bättre för hjärtat än Concerta. Just saying.
Citera
2019-01-26, 12:13
Medlem
Citat:
Innan medicin skrivs ut brukar psykiatrin va rätt noga med att kolla puls, ta ekg och utreda om hjärtproblem är vanligt i patientens släkt. Jag hade väldigt hög puls, så man satt in betablockerare. Det är ju en lösning för oss med den problematiken. Så finns ju vissa mediciner som är snällare mot hjärtat. Tex. Elvanse, som i mitt fall är bättre för hjärtat än Concerta. Just saying.

Alla typer av CS är en kontroversiell behandlingsmetod. Att Elvanse är snällare mot hjärtat är ren BS. Sry.

Att sätta in läkemedel för blodtryck är inte en lösning heller även om det teoretiskt sätt skulle tros kunna fungera.

Kolla upp fakta innan du skriver, tack.
Citera
2019-01-26, 12:27
Medlem
Jag har alltid haft högt blodtryck. Så när jag fick medeciner för adhdn så fick ja blodtryckssänkande med. Så.. jag tar medecin för att få ner blodtrycket som ökar av adhd medecinen :P
Citera
2019-01-26, 12:33
Medlem
MamaRoachs avatar
Citat:
Alla typer av CS är en kontroversiell behandlingsmetod. Att Elvanse är snällare mot hjärtat är ren BS. Sry.

Att sätta in läkemedel för blodtryck är inte en lösning heller även om det teoretiskt sätt skulle tros kunna fungera.

Kolla upp fakta innan du skriver, tack.

Ok. Det var så jag fick det förklarat av min psykiater. Och man ansåg att i mitt fall skulle betablockerare fungera under behandling med Elvanse. Faktum är att jag, under senaste läkarbesöket, hade lite låg puls, så nu äter jag halv tablett av betablockerare ist.
Jag är inte jätteinsatt, men det jag försökte få fram var att läkaren är den som har ansvar att utreda riskerna med adhd-medicinerna och inte bara patienten
Citera
2019-01-26, 13:07
Medlem
Citat:
Ok. Det var så jag fick det förklarat av min psykiater. Och man ansåg att i mitt fall skulle betablockerare fungera under behandling med Elvanse. Faktum är att jag, under senaste läkarbesöket, hade lite låg puls, så nu äter jag halv tablett av betablockerare ist.
Jag är inte jätteinsatt, men det jag försökte få fram var att läkaren är den som har ansvar att utreda riskerna med adhd-medicinerna och inte bara patienten

Med det sagt finns det ändå risker med allt och det är ett beslut upp till patienten hur den väger riskerna med de fördelar medicinen kan ge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in