2019-01-25, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope
Att han är vid övergångsstället till Lasarettsgatan max två minuter efter dådet är jag helt övertygad om. Det tog mig 2m10s att gå från där trappan kommer upp till övergångsstället. Det är ju efter det som det blir knepigt. Några lägenheter ska vi nog inte blanda in.

Håller med dig rent tankemässigt, men uppgifterna i tex följande artikel talar ju för att det tog längre tid: https://mobil.corren.se/nyheter/linkoping/tio-ar-sedan-dubbelmordet-7428269.aspx

Hur får du ihop det? Larmsamtalet finns exakt tidsuppgift på och tidpunkten när vittnena vid övergångsstället såg gm stöds väl av att de hörde sirener samtidigt? Vilket gjort att man kan veta ganska exakt när de såg den förmodade gm passera övergångsstället.
Citera
2019-01-25, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornerofhope

Hans hängande i närheten av brottsplatsen stärker mig i min tro att det inte är någon psykos eller liknande inblandad i det här. Han ska plocka M och eftersom gärningsmannen inte är som de flesta så spårar det. Han är ju störd, men han vet vad han gör. Han joggar för att sedan gå när han närmar sig platsen där mycket folk rör sig. Han vet vad han gör.

Ett bevis för att han är ute efter M kan vara den overkill, som M utsätts för. Overkill tyder på personligt agg från GM gentemot offret. GM använder övervåld, begår mord, blir chockad och stressad, kastar mössan, gör sig av med den troligen blodiga jackan och återfinns på en bänk i Trf, okontaktbar med förvridet ansikte.
Citera
2019-01-25, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Precis. Det är nog en person som är psykiskt dålig, sovit dåligt nätterna innan morden. Ev även tagit droger under morddagen pga att han är så extremt våldsam.

Personen som väcker uppmärksamhet på bänken är troligen GM. Mer troligt att vittnen har snurrat till det med vilka kläder han har än hans avvikande beteende som dom observerar i TRF. Ligger så nära i tid och plats så borde inte vara en slump. Vittnet från rekonstruktionen är sannolikt AL. Hon som beskriver att han attackerar M först, sen att hon ser vad som händer och försöker fly. Blir attackerad. Sen ser att han går mot Tränggatan. Det är därför man inte han kunnat förhöra det vittnet igen och fått mer klarhet, eftersom hon dör.

Hur många vittnen såg själva händelsen, eller delar av den? I tråden har en signatur skrivit att hans bekanta såg mordet men trodde att Mohammed var en soppåse. En annan ska ha sett delar av morden från sin lägenhet, men ju varit skymd av sopbilen. Fick för mig att personen i lägenheten var en kvinna, och att signaturens bekanta var en kille (har för mig att han skrev ”han).
Citera
2019-01-25, 22:33
Medlem
Ni som verkar tro mer på att GM begick ett sk vansinnesdåd, möjligen påverkad av droger och/eller i en psykos...
Hur förklarar ni att han ger pojken extremt många hugg, men inte kvinnan. Är det så att ett vittne ser honom och att han därför inte går loss på kvinnan utan då tar till flykten, så är det ett rationellt handlande. Och det stämmer dåligt in på hur ett vansinnesdåd går till, där det inte finns tillstymmelse till något rationellt handlande överhuvudtaget
Citera
2019-01-26, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sibbann
Ni som verkar tro mer på att GM begick ett sk vansinnesdåd, möjligen påverkad av droger och/eller i en psykos...
Hur förklarar ni att han ger pojken extremt många hugg, men inte kvinnan. Är det så att ett vittne ser honom och att han därför inte går loss på kvinnan utan då tar till flykten, så är det ett rationellt handlande. Och det stämmer dåligt in på hur ett vansinnesdåd går till, där det inte finns tillstymmelse till något rationellt handlande överhuvudtaget

I mina ögon är det irrationellt att inte säkra vittnets död innan man flyr. Hela allting känns ganska irrationellt.
Citera
2019-01-26, 11:06
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Hur många vittnen såg själva händelsen, eller delar av den? I tråden har en signatur skrivit att hans bekanta såg mordet men trodde att Mohammed var en soppåse. En annan ska ha sett delar av morden från sin lägenhet, men ju varit skymd av sopbilen. Fick för mig att personen i lägenheten var en kvinna, och att signaturens bekanta var en kille (har för mig att han skrev ”han).

Bra fråga. Jag tror som jag skrev att AL är vittnet som polisen bygger sin rekonstruktion på. Alla uppgifter stämmer om man tänker att det är AL. Är nog ingen annan som har någon lika "klar" bild. Alla var väl upptagna med morgonkaffet tio i åtta. Man kikar inte efter dubbelmord då. Verkar inte varit någon på platsen som sett något som jag tolkar det. Sopgubbarna är ju lite av en gåta att dom inte verkar ha noterat attacken men är ändå på plats. Vissa vittnen har hört attacken och kollat ut från fönstret.

Det framgick ju tydligt när GW körde sin Bergman rekonstruktion att ingen har sett GM innan han hugger M. Så man går nog bara på M:s skador och då AL som kan uppge att hon inte attackerades först.
Citera
2019-01-26, 11:53
Medlem
Då skulle den som vittnen ser uppehålla sig i närheten som går fram o tillbaka vara en medhjälpare, och när han ser Mohamed ger han klartecken till mördaren bakom buskarna.
Citera
2019-01-26, 11:57
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Då skulle den som vittnen ser uppehålla sig i närheten som går fram o tillbaka vara en medhjälpare, och när han ser Mohamed ger han klartecken till mördaren bakom buskarna.

Stämmer bra. Om gärningsmannen kommer från festen så kan det vara nån som ska styra upp honom men det går åt helvete.
Citera
2019-01-26, 14:01
Medlem
Ett vittne hade hört en högljudd diskussion mellan mördaren o Mohamed innan misshandeln började, kan mördaren varit kontaktsökande? Mohamed avvisar honom sen börjar misshandeln.Tror mördaren är lite lätt efterbliven, tar gärna kontakt m folk men kan inte prata om för avancerade saker. Tar säkert medicin som han slarvat med,han klarar det mesta själv men är lite som ett barn i huvudet.
Citera
2019-01-26, 14:26
Medlem
Citat:
Ett vittne hade hört en högljudd diskussion mellan mördaren o Mohamed innan misshandeln började, kan mördaren varit kontaktsökande? Mohamed avvisar honom sen börjar misshandeln.Tror mördaren är lite lätt efterbliven, tar gärna kontakt m folk men kan inte prata om för avancerade saker. Tar säkert medicin som han slarvat med,han klarar det mesta själv men är lite som ett barn i huvudet.
Stämmer i så fall väl in på jordgubbsflickans beskrivning av GM; svårt att förstå barn, kunna kommunicera med barn.
Citera
2019-01-26, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Bra fråga. Jag tror som jag skrev att AL är vittnet som polisen bygger sin rekonstruktion på. Alla uppgifter stämmer om man tänker att det är AL. Är nog ingen annan som har någon lika "klar" bild. Alla var väl upptagna med morgonkaffet tio i åtta. Man kikar inte efter dubbelmord då. Verkar inte varit någon på platsen som sett något som jag tolkar det. Sopgubbarna är ju lite av en gåta att dom inte verkar ha noterat attacken men är ändå på plats. Vissa vittnen har hört attacken och kollat ut från fönstret.

Det framgick ju tydligt när GW körde sin Bergman rekonstruktion att ingen har sett GM innan han hugger M. Så man går nog bara på M:s skador och då AL som kan uppge att hon inte attackerades först.
Att sopgubbarna inte noterat vad som hände kan ju bero på slamret från sopbilen.
Citera
2019-01-26, 16:06
Medlem
Link04s avatar
Citat:

Ja helt hundra är han ju inte i skallen. Rohypnolvarning på honom. Säkert en som varit på måndagsfesten och återfallit pga något. Sen blir han sne som fan. Nån kompis försöker att styra upp honom som jag skrivit innan. Men hittar honom först i TRF och tar hem honom.

Han har väl yrat runt lite innan bänken. Ingen som planerar något sätter sig på en bänk i TRF. Flunitrazepamet kanske började slå ut vakenheten när han satt där.
Senast redigerad av Link04 2019-01-26 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in