Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Morden i Sala dvs en förälder mördar sina egna barn inträffar ett fåtal ggr per år. Mördaren berättar på Facebook, vilket dokumenteras av FB-vänner
Morden i Bjärred dvs båda föräldrarna har gemensamt och i samförstånd planerat morden på sina barn har aldrig tidigare hänt här.
Hur läser du?
Han i Sala sköt sina två söner med två hagelskott vardera. Under sin vårdnadsvecka, på mammans födelsedag.
Var hittar du likheterna? Jag förstår vad du far efter, en manlig GM.
Likheten är att barn blir dödad av en förälder (i Bjärred kan det ha varit två som aktivt deltog i gärningen, jag tror inte det, men jag vet inte). Likheten är att det är föräldrars psykiska ohälsa som leder till detta (tror jag). Likheten är att barnen är offer för föräldrarna som sätter deras egna behov i centrum (detta kan vara en följd av den psykiska ohälsan). Likheten är att barn är offer till sina föräldrars brutalitet.
Men det jag skrev i min post var att den egoism som för mig blev tydlig i avskedsbrevet (livet blir meningslöst för alla i familjen därför att barnen är sjuka) hade kunnat bli ännu tydligare om det hade funnits en video. Trodde aldrig på videon därför att den inte nämndes som bevismaterial. OM det hade funnits en video i Bjärredsfallet där man tyckte synd om sig själv och berätta att man därför är tvungen att döda sina barn hade detta eventuellt inte ökat empatin för paret. Se Sala fallet. Så jag spekulerade att om videon finns, men anhöriga vill absolut inte att innehållet läcker, så har den inte nämnds. Så som testamente inte hade läckt, om den inte var en offentlig handling i samband med bouppteckningen.
Och så klart finns det skillnader. I Sala fall behöver man inte spekulera om kvinnan var med eller inte. Inte långa isoleringsperioder innan dådet (men längre sjukdom, omgivning uppfattade att personen hade problem), skott i stället för strypande. Och så är den utlösande faktorn och motiv ganska tydlig i Sala fallet, tycker jag. Den är fortsatt inte tydlig för mig i Bjärredsfallet och när två vuxna ska kommer överens så blir det hela mycket mer komplex, tycker jag.
Du påpekar att jag letar efter en manlig gm. Ja, det är manliga gm i båda fallen - men i Bjärredsfallet ska kvinnan ha varit med på detta. Jag frågar mig fortfarande efter ett år hur denna samförstånd har sett ut. Och varför två 11 åringar fick diagnosen me och därefter komplett hemundervisning. Hur många familjer finns i Sverige, där alla barn har ME (jag vet att det finns familjer där flera är drabbat). I hur många av dessa familjer får alla barn komplett hemundervisning. Finns det överhuvudtaget en familj i Sverige där alla barn får komplett hemundervisning?
Det skaver i Bjärredsfallet för mig. Sala fall är fruktansvärt tragiskt. Varje fall berör och är ett fall för mycket. Men motivet verkar tydligt. Det är det inte för mig i Bjärredsfallet hur mycket ni påpekar att me är världens värsta sjukdom. Det är något som är rutten, tycker jag. Och om det är den totala disfunktionaliteten i familjen över många år.