2019-01-26, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Intressant att det i Sala tråden har dykt upp en video. Har inte sett den, men läst reaktionerna. Det verkar inta ha ökat förståelsen för gm. Tväremot att det ha framhävd det egoistiska i dådet. Så om det hade funnits en video i Bjärreds fallet, så kan det faktiskt vara så att man absolut inte hade velat att den infon kommer ut - om budskapet kunde uppfattas likadant. Det kan vara därför polisen inte ha nämnd det. Anhöriga vill inte det.

Edit: Här tas båda fallen upp: https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/921574-expertern-om-missatnkta-morden-i-sala-det-handlar-om-desperation

Morden i Sala dvs en förälder mördar sina egna barn inträffar ett fåtal ggr per år. Mördaren berättar på Facebook, vilket dokumenteras av FB-vänner

Morden i Bjärred dvs båda föräldrarna har gemensamt och i samförstånd planerat morden på sina barn har aldrig tidigare hänt här.

Hur läser du?

Han i Sala sköt sina två söner med två hagelskott vardera. Under sin vårdnadsvecka, på mammans födelsedag.

Var hittar du likheterna? Jag förstår vad du far efter, en manlig GM.
Senast redigerad av Remark 2019-01-26 kl. 05:16.
Citera
2019-01-26, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag uppfattar att Elli09 har hört rätt när hon tillägger att A "inte uppfyllde kriterierna" för ME. I tråden har framkommit att makarna skulle ha haft en diskussion ifall A drabbats av vaccinationsskada. Som jag tolkar det hade O anklagat H för att ha tillåtit vaccination. Men, den här uppgiften faller på det faktum att hon blev sjuk i borrelia sommaren -15. Inte sätts en ME-diagnos inom några månader på en flicka som har sviter av en borreliainfektion. Dessutom ska massvis med differentialdiagnoser uteslutas innan man ens närmar sig ordet ME. Just därför är jag tämligen övertygad om att SS uttalar sig om när i tid A insjuknade och inte när man satte diagnosen. Vad som skulle framhållas var hur lång tid hon hade varit sjuk. Skulle man ha uttryckt: - den äldsta flickan insjuknade för tre år sedan och fick sin diagnos våren 2017? Nej, man förenklar men innebörden är densamma. Så kan man också tolka orden som framfördes.

Jag är väl införstådd med diagnosen och sjukdomen ME, även om de jag har i åtanke inte tillhör den lilla skara som är sängliggande, och långtifrån rullstolsburna. Besvären är ändå mer lr mindre påtagliga dygnet runt och ett liv med planerade aktiviteter, regelbundna vanor med lite rörelse för att motverka kroppsligt förfall tillsammans med näringsrik kost hjälper dessa. Utmattningen som följer en fysisk eller mental aktivitet är ofta svår att förutse; ibland behövs längre vila efter aktivitet, andra ggr inte alls.

Avskedsbrevet kan antas ha varit väldigt kort eftersom samtlig släkt tycks ha stått som levande frågetecken efteråt. Brevet har iaf inte kunnat ge en någorlunda vettig förklaring till hur de har tänkt.
O och H samrådde under flera månade och kom fram till att döden var att föredra framför livet.
Flickorna hade vare sig mentala eller fysiska funktionsnedsättningar, de hade vänner som de hade roligt tillsammans med, de hade intressen, mobil och padda, de hade lätt för att lära och A siktade in sig på att klara gymnasiet. Både O och H såg såg förstås också allt det friska hos sina barn. Sjukdom hos barn framkallar instinktiva, djupt rotade egenskaper hos varje förälder, det är därför föräldrar tar hand om sina solstrålar istället för att döda dem. Visst, flertalet T*sklandsresor visar att O hade bestämt sig; A skulle bli frisk för det hade han bestämt. Tyvärr går det inte att rå på allt, kontrollera allt med vår vilja.

Jag köper inte avskedsförklaringen även om jag är fullt införstådd med att orden "inget liv i egentlig mening" ska ses utifrån deras synvinkel, ska inte ens behöva nämnas men gör det ändå för säkerhets skull. Jag gissar på att det finns andra, i nuläget okända faktorer som har samverkat till familjeutplåningen.
Planeringen tror jag sträcker sig längre bakåt i tid, någonstans under våren då O blev synbart sämre och lät bli att deklarera. För att få igenom sin plan måste M bli sjuk; lugnande läkemedel, begära hemundervisning, driva på en ME-utredning, stoppa pianolektionerna; allt detta inom loppet av högst ett halvår. Ringing Bells!
Vem hade "spår" av lugnande? Enl Elli09; M. Elli09 nämner också att polisen hade en hypotes om detta.
Det är min teori utifrån tillgängliga uppgifter.

De tre stryp- och kvävningsmorden var inget annat än ett vansinnesdåd. Utfört av någon som kollapsade totalt och fullständigt mot slutet.

Efter att ha läst om pappan i Sala så är det inte otänkbart att det finns en film från Bjärred med en man som tycker lika synd om sig själv. Se vad ni har blivit tvingad till! Som lägger över skulden på alla och allt annat än sig själv. Morden i Bjärred är varken mer planerade eller ödmjuka än morden i Sala. Mycket, mycket dåligt planerat i Bjärred.

Vi vet inte vad som stod i avskedsbrevet. Det är en bedömd sammanfattning som polisen läser upp. Undrar om anhöriga får rätt att läsa brevet?

Var två hjärnor i symbios eller en parasit? Två med offerkoftor men i samma material? En mamma som eventuellt gjort sina döttrar sjuka? En mamma som inbillar sig att döttrarna är sjukare än vad de är? En sinnessvag förälder som läste Ann Örtegrens blog skulle få idéer.

Jag drar ändå en parallell till Geoff och Kim Hunt i Australien. Hur människor kan vara dåliga för varandra.

När skrevs testamentet? Det kan ju inte ha varit den 3 januari efter som ingen har sett Hanna i livet då.

Fortfarande är det diagnosen, isoleringen, hemundervisningen, som har gjort att två flickor inte lever längre.
Citera
2019-01-26, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Alltså ärligt - har du koll på utredningen öht? Det är givetvis en uteslutningsdiagnos men det finns tydliga riktlinjer och vårdprogram.

Beträffande barnen så är det anamnes och klinisk undersökning. Det låter som om föräldrarna går till en nästintill olegitimerad läkare - det lär väl vara bland det första man tänker på vid utmattning eller andra symtom?

Är det nåt mer du tänkt dig förutom de diffdiagnoser som ska uteslutas?
Det finns mallar gällande symtomformulär, sömnformulär, självskattningsformulär för anamnesupptagning.
Det finns utredningsschema och länkar till engelskt material för fördjupning.
Det är screening via labprover - står tydligt vad som ska tas. Vid misstanke PID så är det länkat vidare typ:
http://viss.nu/Handlaggning/Vardprogram/Infektion/Primar-immunbrist-PID-hos-vuxna/

Vid de flesta tillstånd är det länkat vidare för info, remisshantering etc (syns ej på kopieringen):

Det jag menar är att det för den enskilda patienten finns en stor risk för underdiagnosticering av me. Att läkare inom primärvården inte ser trädet för all eventuell skog. Fortfarande finns tyvärr bristande kunskap hos läkare om me/cfs.

Detta inte skrivet utifrån Agnes situation. Jag betvivlar inte att hon var sjuk.
Senast redigerad av Tey44 2019-01-26 kl. 07:56.
Citera
2019-01-26, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Efter att ha läst om pappan i Sala så är det inte otänkbart att det finns en film från Bjärred med en man som tycker lika synd om sig själv. Se vad ni har blivit tvingad till! Som lägger över skulden på alla och allt annat än sig själv. Morden i Bjärred är varken mer planerade eller ödmjuka än morden i Sala. Mycket, mycket dåligt planerat i Bjärred.

Vi vet inte vad som stod i avskedsbrevet. Det är en bedömd sammanfattning som polisen läser upp. Undrar om anhöriga får rätt att läsa brevet?

Var två hjärnor i symbios eller en parasit? Två med offerkoftor men i samma material? En mamma som eventuellt gjort sina döttrar sjuka? En mamma som inbillar sig att döttrarna är sjukare än vad de är? En sinnessvag förälder som läste Ann Örtegrens blog skulle få idéer.

Jag drar ändå en parallell till Geoff och Kim Hunt i Australien. Hur människor kan vara dåliga för varandra.

När skrevs testamentet? Det kan ju inte ha varit den 3 januari efter som ingen har sett Hanna i livet då.

Fortfarande är det diagnosen, isoleringen, hemundervisningen, som har gjort att två flickor inte lever längre.

Det finns säkert underliggande likheter på något plan mellan händelsen i Bjärred och den nu aktuella i Sala. Men dom kommer utan tvekan att sorteras in under olika rubriker i listan på orsaker.

https://kit.se/2018/01/24/100929/varfor-dodar-foraldrar-sina-barn/

Att människor kan vara dåliga för varandra råder ingen tvekan om. Men det verkar knappast vara fallet i Sala eftersom det ser ut som en uppenbar handling motiverad av självömkan och hämnd.

I Bjärred spelade däremot föräldrarnas relation och blandning av personligheter en stor roll.

Det känns som alla förutsättningar i universum förenades till det sämsta precis i det fallet. Föräldrarnas gemensamma arvsmassa skapade en predisposition till sjukdom hos barnen samtidigt som uppenbara brister i bådas personligheter skapade en tvåsamhet som inte klarade av att hantera livet med sina sjuka barn. Alla universums solar och månar måste ha stått i sina mest ogynnsamma positioner för att skapa dom två förutsättningarna till denna tragiska händelse.

För att förtydliga det uppenbara, så vi kanske undviker några sidors inlägg om detta, så var det naturligtvis barnen som blev dom största offren och som det är mest synd om. Men på något plan var naturligtvis alla i familjen offer för tillvarons oberäknelighet och slumpens nycker.
Citera
2019-01-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Mitt fetade.

Detta är pudelns kärna! För framtiden bör just dessa faktorer vara varningssignaler. Oavsett social status på föräldrarna. Det har ju också Lomma kommun insett genom sina ändrade rutiner.
Citera
2019-01-26, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Morden i Sala dvs en förälder mördar sina egna barn inträffar ett fåtal ggr per år. Mördaren berättar på Facebook, vilket dokumenteras av FB-vänner

Morden i Bjärred dvs båda föräldrarna har gemensamt och i samförstånd planerat morden på sina barn har aldrig tidigare hänt här.

Hur läser du?

Han i Sala sköt sina två söner med två hagelskott vardera. Under sin vårdnadsvecka, på mammans födelsedag.

Var hittar du likheterna? Jag förstår vad du far efter, en manlig GM.

Likheten är att barn blir dödad av en förälder (i Bjärred kan det ha varit två som aktivt deltog i gärningen, jag tror inte det, men jag vet inte). Likheten är att det är föräldrars psykiska ohälsa som leder till detta (tror jag). Likheten är att barnen är offer för föräldrarna som sätter deras egna behov i centrum (detta kan vara en följd av den psykiska ohälsan). Likheten är att barn är offer till sina föräldrars brutalitet.

Men det jag skrev i min post var att den egoism som för mig blev tydlig i avskedsbrevet (livet blir meningslöst för alla i familjen därför att barnen är sjuka) hade kunnat bli ännu tydligare om det hade funnits en video. Trodde aldrig på videon därför att den inte nämndes som bevismaterial. OM det hade funnits en video i Bjärredsfallet där man tyckte synd om sig själv och berätta att man därför är tvungen att döda sina barn hade detta eventuellt inte ökat empatin för paret. Se Sala fallet. Så jag spekulerade att om videon finns, men anhöriga vill absolut inte att innehållet läcker, så har den inte nämnds. Så som testamente inte hade läckt, om den inte var en offentlig handling i samband med bouppteckningen.

Och så klart finns det skillnader. I Sala fall behöver man inte spekulera om kvinnan var med eller inte. Inte långa isoleringsperioder innan dådet (men längre sjukdom, omgivning uppfattade att personen hade problem), skott i stället för strypande. Och så är den utlösande faktorn och motiv ganska tydlig i Sala fallet, tycker jag. Den är fortsatt inte tydlig för mig i Bjärredsfallet och när två vuxna ska kommer överens så blir det hela mycket mer komplex, tycker jag.

Du påpekar att jag letar efter en manlig gm. Ja, det är manliga gm i båda fallen - men i Bjärredsfallet ska kvinnan ha varit med på detta. Jag frågar mig fortfarande efter ett år hur denna samförstånd har sett ut. Och varför två 11 åringar fick diagnosen me och därefter komplett hemundervisning. Hur många familjer finns i Sverige, där alla barn har ME (jag vet att det finns familjer där flera är drabbat). I hur många av dessa familjer får alla barn komplett hemundervisning. Finns det överhuvudtaget en familj i Sverige där alla barn får komplett hemundervisning?

Det skaver i Bjärredsfallet för mig. Sala fall är fruktansvärt tragiskt. Varje fall berör och är ett fall för mycket. Men motivet verkar tydligt. Det är det inte för mig i Bjärredsfallet hur mycket ni påpekar att me är världens värsta sjukdom. Det är något som är rutten, tycker jag. Och om det är den totala disfunktionaliteten i familjen över många år.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2019-01-26 kl. 09:15.
Citera
2019-01-26, 09:42
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Likheten är att barn blir dödad av en förälder (i Bjärred kan det ha varit två som aktivt deltog i gärningen, jag tror inte det, men jag vet inte). Likheten är att det är föräldrars psykiska ohälsa som leder till detta (tror jag). Likheten är att barnen är offer för föräldrarna som sätter deras egna behov i centrum (detta kan vara en följd av den psykiska ohälsan). Likheten är att barn är offer till sina föräldrars brutalitet.

Men det jag skrev i min post var att den egoism som för mig blev tydlig i avskedsbrevet (livet blir meningslöst för alla i familjen därför att barnen är sjuka) hade kunnat bli ännu tydligare om det hade funnits en video. Trodde aldrig på videon därför att den inte nämndes som bevismaterial. OM det hade funnits en video i Bjärredsfallet där man tyckte synd om sig själv och berätta att man därför är tvungen att döda sina barn hade detta eventuellt inte ökat empatin för paret. Se Sala fallet. Så jag spekulerade att om videon finns, men anhöriga vill absolut inte att innehållet läcker, så har den inte nämnds. Så som testamente inte hade läckt, om den inte var en offentlig handling i samband med bouppteckningen.

Och så klart finns det skillnader. I Sala fall behöver man inte spekulera om kvinnan var med eller inte. Inte långa isoleringsperioder innan dådet (men längre sjukdom, omgivning uppfattade att personen hade problem), skott i stället för strypande. Och så är den utlösande faktorn och motiv ganska tydlig i Sala fallet, tycker jag. Den är fortsatt inte tydlig för mig i Bjärredsfallet och när två vuxna ska kommer överens så blir det hela mycket mer komplex, tycker jag.

Du påpekar att jag letar efter en manlig gm. Ja, det är manliga gm i båda fallen - men i Bjärredsfallet ska kvinnan ha varit med på detta. Jag frågar mig fortfarande efter ett år hur denna samförstånd har sett ut. Och varför två 11 åringar fick diagnosen me och därefter komplett hemundervisning. Hur många familjer finns i Sverige, där alla barn har ME (jag vet att det finns familjer där flera är drabbat). I hur många av dessa familjer får alla barn komplett hemundervisning. Finns det överhuvudtaget en familj i Sverige där alla barn får komplett hemundervisning?

Det skaver i Bjärredsfallet för mig. Sala fall är fruktansvärt tragiskt. Varje fall berör och är ett fall för mycket. Men motivet verkar tydligt. Det är det inte för mig i Bjärredsfallet hur mycket ni påpekar att me är världens värsta sjukdom. Det är något som är rutten, tycker jag. Och om det är den totala disfunktionaliteten i familjen över många år.

Visst skaver det att man tar död på sina barn för att de är sjuka. Det måste finnas något allvarligt fel på en om man fattar ett sådant beslut på sådana bevekelsegrunder. Att två gör det, gör inte saken bättre eller mer förståelig, tvärt om.

För min del skaver det dock lika mycket oavsett vilken anledning som man tar död på sina barn. Det blir tex inte lättare att förstå för att det delvis handlar om hämnd/ilska på en partner som det verkar göra i Sala-fallet.

Likheten mellan fallen är väl att att det handlar om desperata människor som upplever att de är vid vägs ände och inte ser någon annan utväg än att gå ur daga, men som samtidigt känner ett ansvar för sina barn och väljer därför helt sonika att ta med sig barnen in i döden.

Missriktat? You bet!
Citera
2019-01-26, 09:49
Medlem
Polisens presskonferens gav i sak ingen information alls om hur det gick till när de båda föräldrarna gemensamt och närmast i stereo kom fram till den för barnen katastrofala "slutliga lösningen" på det meningslösa livet.

Hur gick det till? Det är en fråga som jag skulle vilja ha svar på. Vad finns det för konkret material som visar vad den ene/a sagt/skrivit till den andre/a och vice versa. När övergick planerna till konkret handlande, skrivande av slutdokument, införskaffande av lugnande medel m.m.

Och vad var det konkret som till slut blev den utlösande faktorn. Polisen säger sig inte ha funnit någon sådan, men något måste det ha varit som till slut fick dem att gå igång med mördandet. Den brutala slutlösningen tyder trots allt på att det blev skarpt läge innan detaljplaneringen för just själva mördandet av barnen var helt klar. Om de nu brydde sig så mycket om att barnen skulle känna dödsångest och skräck när de ströps/kvävdes? De kanske egentligen struntade helt i barnens känslor.

Det är verkligen något i bristen på adekvat information som "skaver". Uttrycket har jag norpat från andra postare för jag tycker att det stämmer precis in på min egen uppfattning.

Jag skulle inte bli förvånad om det visade sig finnas någon form av sektanknytning. Här skulle en grävande journalist kunna göra en insats. En skicklig grävare skulle kunna snoka rätt på alla eventuella sektkopplingar runt familjen och i trakten och den vägen kanske komma fram till en förklaring.
Citera
2019-01-26, 09:50
Medlem
Citat:

Testamente+Förklaringsbrev förstärkte varandra. Dom hörde ihop. Eller liktydiga även separata. BÅDA tycktes vara angelägna om att det skulle framgå att detta var ett gemensamt beslut.

Hela testamentet är med klarhet utformat/skrivet med utgångspunkten att hela familjen är döda. Det är underskrivet av BÅDA föräldrarna och namnteckningarna bevittnades den 3/1 2019.

Mordutredningens sammanfattande slutsats är medgärningsskap.
Senast redigerad av Remark 2019-01-26 kl. 10:10.
Citera
2019-01-26, 09:55
Medlem
Sentinelesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns även en skolsköterska även om hon givetvis inte diagnostiserar, en kurator likaså.
Jag erinrar mig Nathalie i den här frågan som fick sin diagnos ungefär i Agnes ålder. Vid föreläsningen beskrev hon att hon hade haft en stor fördel då skolsköterskan var väl insatt i ME gällande barn.

När man ser den söta tjejen, läser hur hon fick ge avkall på dans som hon ägnat sig åt sen 4 års ålder är det inte långt undan att tankarna går till Agnes i berättelsen som också fick sluta med sin dans:

Ja, skolsköterskan har naturligtvis också träffat barnen regelbundet, eftersom det är en obligatorisk del hos skolhälsovården. Dessa besök ligger dock lika mycket under sekretess som sjukvården i övrigt varför vi inte har hört något om det. Så det är riktigt, även skolsköterskor på två olika skolor måste ha blundat i flera år för att deras skolor beviljar hemundervisning för två friska och pigga barn.

Att det finns barn och vuxna som far väldigt illa av olika sjukdomar råder det ingen tvekan om. Alla som arbetat med dessa människor vet vilket lidande omställningen att gå från frisk till mer permanent sjuk innebär för individen och dennes liv. Jag blir själv lite ilsk och ledsen på de som vill förneka Agnes och Moa erfarenheten av sina umbäranden. Det känns väldigt oempatiskt.
Senast redigerad av Sentinelesen 2019-01-26 kl. 09:58.
Citera
2019-01-26, 10:08
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det finns säkert underliggande likheter på något plan mellan händelsen i Bjärred och den nu aktuella i Sala. Men dom kommer utan tvekan att sorteras in under olika rubriker i listan på orsaker.

https://kit.se/2018/01/24/100929/varfor-dodar-foraldrar-sina-barn/

Att människor kan vara dåliga för varandra råder ingen tvekan om. Men det verkar knappast vara fallet i Sala eftersom det ser ut som en uppenbar handling motiverad av självömkan och hämnd.

I Bjärred spelade däremot föräldrarnas relation och blandning av personligheter en stor roll.

Det känns som alla förutsättningar i universum förenades till det sämsta precis i det fallet. Föräldrarnas gemensamma arvsmassa skapade en predisposition till sjukdom hos barnen samtidigt som uppenbara brister i bådas personligheter skapade en tvåsamhet som inte klarade av att hantera livet med sina sjuka barn. Alla universums solar och månar måste ha stått i sina mest ogynnsamma positioner för att skapa dom två förutsättningarna till denna tragiska händelse.

För att förtydliga det uppenbara, så vi kanske undviker några sidors inlägg om detta, så var det naturligtvis barnen som blev dom största offren och som det är mest synd om. Men på något plan var naturligtvis alla i familjen offer för tillvarons oberäknelighet och slumpens nycker.

Två av två barn blev sjuka.
Hade det funnits ett friskt barn hade det förändrat bilden.

Likaså kanske om det funnits vitala och chosefria far- eller morföräldrar i deras närhet. Och/eller liknande...
Citera
2019-01-26, 10:28
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Visst skaver det att man tar död på sina barn för att de är sjuka. Det måste finnas något allvarligt fel på en om man fattar ett sådant beslut på sådana bevekelsegrunder. Att två gör det, gör inte saken bättre eller mer förståelig, tvärt om.

För min del skaver det dock lika mycket oavsett vilken anledning som man tar död på sina barn. Det blir tex inte lättare att förstå för att det delvis handlar om hämnd/ilska på en partner som det verkar göra i Sala-fallet.

Likheten mellan fallen är väl att att det handlar om desperata människor som upplever att de är vid vägs ände och inte ser någon annan utväg än att gå ur daga, men som samtidigt känner ett ansvar för sina barn och väljer därför helt sonika att ta med sig barnen in i döden.

Missriktat? You bet!

Ja, lika ofattbart är det att mamman i Stengård dödade sina 3 barn och sej själv den dagen de skulle vräkas från bostaden.
En kvinnlig GM som skar sina barn i halsen. Kvinnor kan också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in